Uw Reacties


Hieronder enkele reacties die wij mochten ontvangen.

'Reacties' zijn mails of andere post die Actie Noordrand krijgt van
omwonenden van de luchthaven. De redactionele verantwoordelijkheid van de
artikels ligt bij de respectievelijke inzenders. Actie Noordrand beperkt
zich tot het redigeren van de titel en het plaatsen van de reactie.

D A T U M

O V E R Z I C H T  

  Reacties uit Diegem
  Radartracks bewijzen tegendeel maar herhaald argument ombudsman Touwaide als zou Noordrand vier GESPREIDE routes hebben wordt naar hartelust gebruikt in haatmails en reacties uit Oostrand.

December

2005

29/12/2005 : Wij zullen hiermee het aantal klachten in Schiphol niet halen maar registreer dat op 29.12 om 3.59 u een vliegtuig boven Haren 91,8 dB haalde

29/12/2005 : Geradbraakt, kotsmisselijk en met reumapijn van de stresshormonen

28/12/2005 : Alleen lawaaihinder boven Wezembeek-Oppem en Kraainem telt. Wonen elders geen mensen? Blijkbaar niet. De Fransdolle Oostrand, waar de duurste huizen van heel Brabant staan denkt alleen aan zichzelf

28/12/2005 : Lieg maar, lieg maar, er blijft altijd wel wat hangen. Zeker als (vast toevallig?) er bijna geen politicus nog in de Noordrand woont (is het hier dan niet goed wonen?) en ze massaal al jaren geleden naar de Oostrand trokken.
Wisten de politieke wandelgangen soms iets dat de mensen in de Noordrand pas vanaf 1999 ontdekten?

28/12/2005 : Waar we over durven klagen, schrijft de Oostrand. Hierbij. Nog altijd geen uitleg over de recente concentratienachten boven de Noordrand

26/12/2005 : 91,7 dB in Haren op 26/12 om 1.25 u 's nachts, schandalig ( NMT30-25-26122005)

23/12/2005 : Noordrand had in zelfde tijdsperiode 17 vertrekken waarvan 1 MD11 voor Oostrandroute SOPOK tegen Oostrand 18 (dus niet alle zoals zij beweren). Ofwel: concentratie volgens Oostrandnormen.

21/12/2005 : Alleen al in december werd baan 25R buiten het spreidingsplan om vier nachten exclusief gebruikt en een nacht niet gebruikt. 25,9%  van 25R-vertrekken had als baken Huldenberg!!! 25L had maar 1 vertrek

19/12/2005 : Maandag 19 december was 's morgens het ene vliegtuig nog niet uitgeraasd of de volgende lawaaimaker was er reeds.

14/12/2005 : En ook op 7 december maakte een MD11 met een QC 11,1 weer meer dan 90 dBA (92.2) boven Haren! Midden in de nacht (vervolgverhaal)!

12/12/2005 : Meneer Leterme, hoe zwaar weegt uw belofte dat u een leefbare situatie rond ZAVENTEM wilt behouden voor de omwonenden? Nu mag BIAC straffeloos zijn vernietigingsbeleid doorzetten.

08/12/2005 : 91,2 DB om 3,38 u 's nachts!  BIAC is volslagen gek geworden! De Staat in de Staat stelt zich nu openlijk boven elke wet.

08/12/2005 : Mr. Touwaide, heb de duidelijke, gedetailleerde en leerzame uitleg die u 4.3.2005 aan inwoners van Wezembeek gaf geapprecieerd en vraag dat u ook zo antwoordt op mijn vraag (Vervolgverhaal)

04/12/2005 : De luchthavenproblematiek blijft de politieke wereld beroeren en brengt sterk tegenstrijdige visies aan het licht tussen Vlamingen en Franstaligen. Meer nog dan een communautair probleem is het een dossier van discriminatie tussen burgers van het zelfde land

B.A.Libre verdedigt rol Ecolo in dossier nationale luchthaven en blijft schieten op Anciaux.

04/12/2005 : Waarom werd baan 25L deze, de enige nacht gesloten waarop voorzien is dat ze gebruikt zou worden van 23 u tot 6 u? Kon dat geen andere nacht?

01/12/2005 : Vandaag werden we met een laag luidruchtig vliegtuig per minuut overvlogen, totale concentratie, 95% heeft een bestemming in het Zuiden en heeft hier NIETS te zoeken

"En toen schreef ombudsman Touwaide cynische en onvolledige mail naar de politici via pc van Nl-talige ambenaar-medewerker."
Brussel wordt volgens onze waarnemingen in Meise wel degelijk overvlogen met minder dan 30" tussen twee opeenvolgende ELKAAR KRUISENDE vliegtuigen, het lijkt hier wel een vliegshow

November

2005

30/11/2005 : Democratie is voortaan: de meerderheid beslist dat een minderheid kapot gevlogen mag worden.

30/11/2005 : Het heeft geen enkele zin dit naar de Franstalige pers te sturen: die publiceren niet.

29/11/2005 : Vlaamse luchthavencommissie/ realistisch toekomstperspectief

28/11/2005 : Landuyt kan niets doen ivm luchthaven voor 2008? Hier is een perfect haalbaar actieplan. Waar blijft fase 3 van spreidingsplan met investeringen banen, ILS op 07, herschikken exitpunten en hertekenen routes?

28/11/2005 : Une fois de plus je m'étonne qu'un Ministre bruxellois connaisse si peu la géographie de la région qu'il dirige

27/11/2005 : Diegem is afgelopen week overvlogen door een toestel van +102 dB, dat is dubbel zoveel geluidsdruk als 99 dB. Als het vliegtuig elders vliegt maakt het evenveel  schandalig lawaai
25/11/2005 : waarop antwoordde de ombudsman?

25/11/2005 : Ombudsdienst geeft haar versie van de historische evolutie sinds 1973 van routes en vlieghoogtes. (Vervolgverhaal)

24/11/2005 : Tot 1973 gingen alle Chièvres rechtdoor over Brussel, 7 dagen op 7. Pas vanaf toen werd Brussel door Chabert ontlast gedurende de week.

24/11/2005 : Minister Landuyt, wilt u voortaan spreken van Zone 1 en/of Brussel 13 ipv van Diegem? Fanatiekelingen uit de Oostrand mengen alles dooreen. En voor 2000 werd Diegem 's nachts bijna niet overvlogen, als compensatie van de last overdag

21/11/2005 : Mr. Touwaide: Selon les services de l' Inspection Aéronautique, décoller de la piste 20 à charge maximale (max.take-off weight)  n'est pas possible, mais prétendre qu'il est dangereux de décoller de la piste 20 n'est pas correct tant aue les règles en mamtière de limitation de charges de l'avion sont respectées. Pour une même avion, décoller sur une piste plus longue à charge maximale (max. take-off weight) peut s'avérer plus dangereaux aue de décoller d'une piste plus corte avec une charge limitée

21/11/2005 : Tot 5 h 58 'kon' van andere baan vertrokken worden, vanaf 6.01 'opeens' niet meer? We waren toen wakker en er was GEEN ENKELE MIST te zien!!! (Vervolgverhaal)

21/11/2005 : Ombudsman, ontdekt boeing 767-300 die op de middag vertrok van 25R boven Brussel en na een rondje een uur later weer landde op 25R (Vervolg reactie 17/11)

20/11/2005 : Wat voor voorwendsel gaat men nu opdissen dat ook dit weekend er in Diegem geen sprake was van spreidingsplan? De theorie begint ons de oren uit te komen.

20/11/2005 : Of hoe de Oostrand alles verdraait en vervormt, en een zware vlucht vergelijkt met de echte concentratie boven Diegem. N'importe quoi! Baan 20 was de hele maand augustus perfect bruikbaar

20/11/2005 : Afgelopen week vertrok zeven op zeven ochtenden alles van 25R: 150 m zichtbaarheid vanaf 25R is niet hetzelfde als vanaf 20, waar 'important people' wonen. Verhuis en u wordt 'important'!

19/11/2005 : Wie bepaalt  standpunt van Huldenberg? Huldenberg zelf (die daar goed toe in staat zijn?) Of de UBCNA? Die probeert niet alleen Daedalus met leugens te recuperen, Huldenberg ook zoals nu blijkt

18/11/2005 : Van wo 16 op do 17.11: het bochtenwerk ver boven de ringroute met bocht naar zuiden loopt de spuigaten uit, ongehoorde knaller vannacht onaanvaardbaar; kinderen klaar wakker

17/11/2005 : Ik hoop antwoord te krijgen over deze vlucht van links naar rechts ipv gebruikelijke rechts naar links. Ik wacht nog op gegevens van vorig jaar!

17/11/2005 : Veilig vliegen wil zeggen: vanaf 25R rechtdoor tot na Shell in NOHeembeek. Bocht naar R op 700 voet is levensgevaarlijk.

17/11/2005 : Superconcentratienacht over Noordrand 25/26-10 was vijfde in reeks en er volgden er nieuwe!

15/11/2005 : Lettre à Laurette Onkelinckx. Nuisances subies à Haren communes proche de Schaerbeek

15/11/2005 : 16 Oostrandgemeenten met z'n allen tegen de Noordrand en schoppen (sorry, vliegen) maar: des te eerder zijn ze dood of vluchten ze weg. Dat is pas democratie om fier op te zijn!

15/11/2005 : En waar willen tegenstanders van spreiding vluchten dan wel geconcentreerd zien. Enkele nuttige suggesties uit de Noordrand, 2e dichtstbevolkste zone rond luchthaven na Brussel centrum

15/11/2005 : En toch zegt geen enkele van die voorstanders van de concentratie: wij zijn voorstander van de concentratie dus concentreer die vliegbewegingen maar bij ons.

15/11/2005 : Tot er een duurzame oplossing komt (nieuwe of verlengde piste of nieuwe luchthaven) wil ik best spreiden en dat Brussel Noord ook zijn deel neemt

Er is niet een luchthaven over de hele wereld die doet wat hier gebeurt: mensen kapotvliegen om ze weg te jagen en zo niet te hoeven isoleren of onteigenen.

15/11/2005 : Daedalus antwoordt Xander uit verfranste faciliteitengemeente en verduidelijkt haar persbericht

15/11/2005 : Inwoner uit Kraainem denkt veel genuanceerder over vliegen rond en over Brussel dan actiegroep WakkerKraainem. En: waar blijft reëel geluidskadaster?

14/11/2005 : Waarom werden de windnormen aangepast en de landende toestellen meegenomen in spreidingsplan, terwijl Hof v Beroep in Noordrandarrest dit NIET vroeg?

14/11/2005 : Als u zo voor concentratie bent, dan mag er toch zeker bij u geconcentreerd gevlogen worden?

14/11/2005 : Het systeem van baangebruik is zuiver theoretisch, nacht 11-12/11 werd het spreidingsplan het eerste deel van de nacht strikt gerespecteerd.

12/11/2005 : Voor de zoveelste keer wordt het spreidingsplan dat volgens Landuyt nog altijd in voege is, vanaf 4uur deze zaterdagmorgen NIET toegepast

11/11/2005 : Zag u al plan met echte spreiding van echte hinder? Jef niet. Zou Zaventem, dat 47 jaar naam draagt van Luchthaven, last hebben van paar vluchtjes? Nee toch!

09/11/2005 : Waarom alleen inversie op 07 en niet op andere banen en waarom niet ook vertrekken vanaf 20? En waarom draaide men niet naar links vanaf 25R

09/11/2005 : Vlak voor 23 u nog 'even' een gierende QC van bijna 20, naar de VS, die niet via Strombeek zou moeten vliegen maar verder zuidwaarts, over Brussel.

09/11/2005 : Politiek vindt het niet crapuleus dat van 28 toestellen over Grimbergen 19 (bijna 70%!) naar Zuiden vlogen en dus NIETS boven Grimbergen te zoeken hadden?

05/11/2005 : Bedenking op de "50 vragen aan Francesca Vanthielen",  in Het Nieuwsblad van 5.11.2005 blz 8. Jobs op 'onzekere vloer' kunnen nog uitgevlagd naar goedkopere landen

02/11/2005 : Reactie op Guy Van Hengel: tijdens de Stemtent sprak hij wel anders. Nu zijn de 15% CIV: licht én zwaar over Brussel er nog te veel aan en zijn Vlaamse onderhandelaars onredelijk als ze dit vragen

02/11/2005 : Kruisende vluchten boven Grimbergen worden door Ombudsdienst keihard ontkend. Kan Parlement wat doen?

01/11/2005 : Kunt u hen diets maken dat zware toestellen via de 25R die hallucinante loopings moeten maken niet veilig KUNNEN zijn?

Oktober

2005

26/10/2005 : Mensen die op +100 km van Zaventem wonen weten 'precies' hoe het hier toegaat, de feiten kunnen de pot op: ze 'weten' alleen wat ze willen weten.

26/10/2005 : Deze nacht weer 40 maal overvlogen. Als men in Londen, Parijs, Frankfurt en Sidney gespreid kan vliegen waarom dan niet hier? Ik woon 43 jaar in Strombeek en kreeg pas last onder Durant dus 'weten waar ik kwam wonen' is prietpraat

26/10/2005 : Ombudsdienst werkt nu met 'Lotusnotes' dat automatisch het 'ticketnummer' toekent aan de klachten en waarover een aantal mensen vragen stelde.

25/10/2005 : Landuyt houdt vliegroutes, weekdagen en windcriteria uit discussie, Kamphuis (AAC) pleit in alle omstandigheden voor veilig tegen wind in landen en opstijgen en voor optimale ILS uitrusting alle banen.

20/10/2005 : Lezersbrief: Diegemnaren horen wel degelijk alle vliegtuigen,  vanop eerste rij, 90% van alle vertrekken. Dat hier geen 'belangrijke' mensen wonen is geen reden om volle pot te geven.

19/10/2005 : Als 'piloten zeggen' dat 02/20 niet gebuikt worden wordt wel verzwegen dat deze ook pleiten voor landen op 07L en voor rechtdoor over Brussel opstijgen vanaf 25R, zonder levensgevaarlijk onveilig bochtenwerk!

19/10/2005 : In Huldenberg heeft men probleem om te meten omdat hinder daar 'nog maar' 50-55 dB bedraagt maar bij hoge frequentie nog serieuze hinder geeft. Maar heeft DS wel eens getelt wat hier vliegt en in andere zones?

19/10/2005 : Betreft: Diegem, wie klaagt moet maar verhuizen: geciteerde personen hebben publiek gekend financiëel voordeel bij de luchthaven, dhr Blanckaert is daar SP.a-schepen en werkt voor luchthaven

19/10/2005 : Diegem hoort de vliegtuigen niet? We horen wel degelijk alle van de 90% vertrekken die we hier boven ons hoofd krijgen. Met wie heeft uw journalist gesproken? Met mensen die bang zijn om zich te uiten?

19/10/2005 : Die vreselijke F16 vliegt ook boven Diegem zoals trouwens elke dag wat meer legertoestellen, soms even regelmatig als lijntoestellen. Zeker elke ochtend rond 8u10

18/10/2005 : Als u kapotgevlogen mensen alleen nog maar nummerkes kunt geven en standaardantwoorden, waarvoor dient ONZE ombudsdienst dan nog?

18/10/2005 : Voorstel Brusselse gemeentes om rechtse haarspeldbocht boven Diegem/Haren opnieuw in te voeren is onaanvaardbaar: men belast zelfde mensen twee maal!

17/10/2005 : Ik dacht dat de Ombudsdienst steeds zeer gedetailleerde en juiste informatie verschafte en over de nodige cijfers en radartracks beschikte.

16/10/2005 : Vanaf 4.10 u zaterdagmorgen stegen blijkbaar alle vliegtuigen op vanaf 25R, net na afronden onderhandelingen; u provoceert mensen die reeds zwaarst getroffen zijn

16/10/2005 : Shellfabriek ligt onder bocht naar R vanaf 25R, bevolkingsdichtheid is in strijd met grondwet, 8 knopen rugwind is in strijd met ICAO en door BeCA EN IFALPA als onveilig bestempeld

16/10/2005 : Autovrije zondag en calibrage op 02:

"Les avions se dirigeant vers l'est et la balise d'Huldenberg entamaient leur virage vers la gauche plus loin au dessus de Bruxelles afin de ne pas recouper l'axe des atterrissages 02 exceptionnellement utilisé par le petit avion effectuant des vol de calibration"

15/10/2005 : Zaterdag werd 25R hele dag gebruikt voor vertrekken, zelfs met rugwind boven ICAO-norm en tot 7 knopen, waarom wordt 25R zondag opnieuw gebruikt, ondanks arresten RvS 13.6 en 14.6?

15/10/2005 : Straks nog een zondag in de drie weken rust, zaterdag is zoethoudertje, kleven aan Ringroute is TECHNISCH ONMOGELIJK

14/10/2005 : "Zou Minister Landuyt geen doodsangsten uitstaan als hij het leven en de gezondheid van duizenden mensen in gevaar brengt?"

14/10/2005 : Waar haalt Brussel het bizarre idee om "meer" aan de ring te kleven? Onmogelijk en technisch absolute flauwekul: er wonen mensen nabij de ring.

14/10/2005 : Gelezen in Vacature van deze week: Waarom Franstaligen bedanken voor een job op de luchthaven

14/10/2005 : Bouw in Vlaanderen een nieuwe luchthaven, verkavel grond luchthaven uitsluitend aan Vlamingen.

14/10/2005 : Volgens mij willen Franstaligen Zaventem doodknijpen ten voordele van Bierset  Geef Walen van zelfde laken een pak als zij de Vlamingen al jaren geven: stop alle transfers

14/10/2005 : Brussel verkeert in chronisch geldgebrek, vraag hun gewoon hoeveel geld ze nodig hebben

14/10/2005 : Wat is verborgen agenda Franstalig België,

14/10/2005 : Doodnijpen Zaventem moet ten goede komen van Bierset

13/10/2005 : Noordrand wordt méér uren overvlogen dan Oostrand, niet minder! UBCNA telt voor Noordrand alleen rechtstreekse vluchten en voor Oostrand rechtstreekse én onrechtstreekse vluchten! Radartracks ombudsdienst spreken duidelijke taal. De zoveelste bedrieglijke manipulatie van de cijfers

13/10/2005 : Ombudsdienst: graag concrete informatie over toestellen die elkaar boven Strombeek en Meise/Wolvertem KRUISEN! Wanneer valt er een uit de lucht???

12/10/2005 : Welk vliegtuig vloog dinsdagnamiddag zeer laag en zonder op te stijgen over hartje Brussel? Militair? Net als boven de Noordrand?

11/10/2005 : F.D. aan Bxl Air Libre: isolatie en onteigening zijn geen oplossing, zeker niet als men Bierset als voorbeeld neemt, waar onteigenden net genoeg ontvingen om nieuwe grond te kopen!

10/10/2005 : Het is toch niet omdat de Vlaamse regering milieunormen vastlegt in een milieuvergunning dat ze ze daarom opeist? Ze legt dan wel de bal terug in het kamp van de federale regering

10/10/2005 : De ILS van baan 20/02 waarvoor de Noordrand een augustusmaand lang zowat alles kreeg, is geen goede ILS? En was er alleen mist op de 20 en niet op de 25R?

10/10/2005 : Volgens Leterme werkt federale regering aan zogenaamd stabiel kader vliegprocedures; Vlaamse regering blijft concrete en globale benadering nastreven in complex dossier

09/10/2005 : Maar waar gaan die 18.000 overgebleven nachtvluchten dan wel vliegen in 2008?

09/10/2005 : Ik ben vannacht - zaterdagnacht, de nacht van 8 op 9 oktober - wakker geworden om 23.54 u terwijl normaal de 25R de zaterdagnacht niet gebruikt wordt.

07/10/2005 : De Noordrand die niets meer krijgt? Kijken die mensen wel eens op de Aminalsite?

05/10/2005 : Meneer Leterme,  aanvaardt u dat visie op christelijke naastenliefde van dhr Van Rompuy neerkomt op uitroeiing en vernietiging van o.a. bevolking van bovendien Vlaamse gemeente?

04/10/2005 : Uit nummering klachten ombudsdienst kan men aantal klachten niet opmaken, cfr ombudsman.

03/10/2005 : Mijnheer Van Rompuy, toen ik uw nota las kreeg ik de indruk dat deze van de UBCNA was. U stelt alsof enkel de Oostrand de totale hinder van de 25L en de 20/20 draagt, niets is minder waar

03/10/2005 : Met zijn nota's en schrijfsels vol onwaarheden maakt Van Rompuy het dossier rond de luchthaven praktisch onoplosbaar

03/10/2005 : De gewone blabla van de ombudsdienst: les conditions climatiques etc etc

01/10/2005 : NIMBY-Van Rompuy vindt 1/10 van wat Diegem in 1999 al had, nu onaanvaardbaar voor zijn kiezers en maakt gemene zaak met VLD-er Vermeiren.

01/10/2005 : Oproep aan de Oostrand: stop met liegen en bedriegen en ga voor objectiviteit en feiten, alleen deze kunnen recht en rede brengen.

September

2005

28/09/2005 : Sinds enige tijd zien we boven Diegem/Machelen vliegtuigen vertrekkend van de 25R en die dan 'rond de luchthaven' draaien naar Oostrand toe, vooral zaterdagochtend

25/09/2005 : FdF kan er gelukkig mee lachen met de vaudeville van de RvState.

25/09/2005 : Nog iemand die propaganda gelooft van Oostrand en Brussel, geen verschil maakt tussen wel of niet onder piste wonen en die niet op actienoordrand.be gaat kijken naar echte gemeten cijfers

25/09/2005 : Realiseert Brussels gewest zich dat als ze heel gewest vliegtuigvrij wil, opgeofferde gebieden inbegrepen, dit het einde van de luchthaven betekent?

23/09/2005 : Picqué antwoordt naast de kwestie, geeft geen enkel specifiek respijt voor Haren dat nog altijd buiten Brusselse normen valt en opgeofferd blijft

21/09/2005 : Wordt Brusselse regio voor 100% beschermd, met name Haren? Zo niet, hoe blijft u uw standpunt juridisch verdedigen? Zo ja, dan sluit u toch de luchthaven?

19/09/2005 : Officiële verklaring van de Ombudsdienst ivm calibragevluchten en niet-gebruik baan 20 weekend 17/18.9.2005, uitsluitend in het Frans ontvangen

18/09/2005 : Vandaag, zondag 18.9 is baan 25R reeds hele dag in gebruik daar waar dit niet het geval zou mogen zijn.

15/09/2005 : Wij worden in Machelen bijkans gek en dat is nieuw: vliegtuigen draaien té vroeg langs ons huis naar u toe.

13/09/2005 : Ook in de Oostrand begrijpt men blijkbaar niet altijd wat de luchthaven uitsteekt.

13/09/2005 : Schrijfster dezes (Oostrand) weet niet waar de Noordrand, N.O. Heembeek, Strombeek en Meise precies liggen... Ze krijgt tussen 23 /24 u 11 vluchten, maar kan wel overdag bijslapen, dat kan in de Noordrand NIET

Commentaar Daedalus : Schrijfster realiseert zich niet dat zij het slachtoffer is van het niet landen op de banen 07 om Brussel te beschermen.

12/09/2005 : Reactie van onder piste 02, waar dit weekend veel gevlogen is.

12/09/2005 : Waarom men in Oostrand denkt dat Noordrand verantwoordelijk is voor hun ellende is ons een raadsel als men ziet dat er over Brussel niet geland mag worden, maar we willen u deze reactie niet onthouden

12/09/2005 : 13 uur 'non survol' per week: deze klagers hebben nog altijd vier uur de 'non survol' meer dan de Noordrand op weekends dat de 25R gebruikt wordt!

09/09/2005 : Staan die Brusselse politici en hun Vlaamse collega's er nooit bij stil dat als Brussel pertinent zijn deel van de hinder weigert, zware en onherstelbare gezondheidsschade wordt toegebracht aan wie onder de concentratieroutes woont?

08/09/2005 : Eerst bestaande spreidingsplan afvoeren? Dan pas Brusselse geluidsnormen aanpassen (omdat ze de facto overbodig geworden zijn?). Is dat wat u voorstelt, meneer Picqué?

08/09/2005 : Za 3 en zo 4/9. Mooi weer. Op Brussel National Airport werd maar liefst 14 (!!!) maal van baan verwisseld. Dat men niet meer zegt dat de luchtvaartleiders zoiets niet aankunnen! En dat  Ombudsdienst niet snel en nauwkeurig kan informeren!

08/09/2005 : Noordrand is volgens hypocritische scheldmail van 'N'importe quoi' 4 x N:  Nantis Nationalistes, Nimbys du Noordrand. En wat Nog?

07/09/2005 : Picué schuift zwarte piet geluidsnormen door naar Vlaanderen. Voor Brussel zijn ze een garantie!

06/09/2005 : Meneer Touwaide, heb aub op z'n minst de waardigheid  uw voorkeuren niet voortdurend aan de grote klok te hangen zoals u gisteren tijdens het JT van de RTBF weer eens deed

06/09/2005 : Vliegtuigloze zondag zou veel meer impact hebben op leefmilieu dan autoloze zondag.

05/09/2005 : De hinder MOET beter geredistribueerd worden, waarom word wie dichtbij luchthaven woont ook niet overvlogen ?

05/09/2005 : Minister Moereman spreekt van 'Zaventem' en weet dus niet eens dat de luchthaven Brussels National Airport heet ofwel Brussel Nationaal.

05/09/2005 : Volgende keer, meneer de minister zal mijn gebruikelijke sp.a-stem even zwart zijn als de lucht en uw aanpak. Beschouwt u 15 oktober maar als een verkiezingsdag.

05/09/2005 : Voor zoveelste maal antwoordt ombudsman Touwaide NAAST de kwestie en valt eveneens voor  zoveelste maal over gebruik van term 'important people'. Vermelde Probru-meeting is overigens enige waarvangeauthebtificeerd verslag bestaat, 'comme par hasard'.

04/09/2005 : Waarom werd 25R bij hardnekkige mist pas na 11.30 u gesloten bij N-O-wind van meer dan 7 knopen? Waarom werd 02 met splinternieuwe ILS niet gebruikt?

04/09/2005 : 100.000 gordelaars : 100.000 extra getuigen dat het spreidingsplan door deze regering niet meer toegepast wordt

02/09/2005 : Na een zwarte nacht is de maat vol voor Koningslo: waarom is nadat piste 02/20 is heropend er nog zoveel meer luchtverkeer dan anders boven mijn dak

01/09/2005 : Sinds wanneer vliegen nu ook al de DENUT-vluchten ipv onder de ring, ver boven de ring boven mijn huis in Grimbergen?

01/09/2005 : Minder nachtvluchten is helemaal niet minder werk en het is misdadig tewerkstelling te pas en te onpas aan te voeren om niets op Zaventem te veranderen. Nu beloftes doen voor 2008: wat is garantie?.

01/09/2005 : mr. Vandenhaute, als u nu eens begon met de waarheid te zeggen over de feiten? Bv over de zgn vier gespreide routes over de Noordrand?

Augustus

2005

31/08/2005 : Indien men van plan is onze wijk te gaan opofferen, laat ze het dan eerst komen vertellen. Liefst tussen 7 en 8 uur 's avonds, ze kunnen zich dan zéker niet verstaanbaar maken.

30/08/2005 : Oostrandse wordt na een maand niks weer een halve dag overvlogen en klimt in de hoogste boom. Wie wilde ook weer vliegen 'volgens de wind'? Reactie uit Oostrand over de 'nantis du Noordrand'...

28/08/2005 : Vertrekken vanaf de 20 op zondag tot 17 u is ook niet meer in voege, zelfs route Chabert  buiten gebruik, zelfs deze adempauze wordt ons niet meer gegund. Beschamend.

25/08/2005 : Thuiswerken in Meise? Vergeet het! Tussen 10 en 11 elke 30" 100 dBa boven m'n hoofd. Alleen Zaventem heeft nog recht op werk.

25/08/2005 : Fr-talig ombudsman springt in voor Nl-talige collega om nog maar eens te verkondigen dat  vliegtuigen wel zeker Brussel aandoen (de rand ja), maar vergeet te antwoorden op klacht

24/08/2005 : Vandaag moet men spijtig genoeg vastellen dat na 175 jaar België een groep burgers in dit land niet gelijk behandeld worden, niet over dezelfde rechten beschikken, niet hetzelfde recht op zelfontplooiing hebben zoals de rest van de bevolking en noodgedwongen moeten leven in een geamputeerde leefomgeving.

24/08/2005 : Iemand die het dossier goed volgt en zegt wat veel mensen denken? En die oud genoeg is om te kunnen zeggen dat de pingpong met grieven, gevoelens en gezondheid mensen steeds zieker en gekker maakt!

24/08/2005 : Is uitbreiding luchthaven nog te verantwoorden rekening houden met ligging Zaventem?

24/08/2005 : Er bestaat zoiets als 'optisch zicht' waarbij men denkt dat vliegtuigen op elkaar zitten terwijl er nog voldoende afstand is

23/08/2005 : Landen op 7L was vroeger gebruikelijk boven Diegem (en Brussel), we willen graag landingen ruilen met vertekken.

23/08/2005 : Ombudsman Touwaide denkt dat hij geviseerd wordt als men de windnormen crimineel noemt.

23/08/2005 : Gevaarlijke situatie boven Diegem: ombudsman kan niet verder gaan dan bevestigen dat de twee vluchten in kwestie tot op 700 voet zelfde traject volgen

Vraag: weet u zeker dat een afstand van 1 minuut tussen twee opstijgende vliegtuigen volstaat? Kunt u BIAC daarover aanspreken?

22/08/2005 : Beeld u in dat een autosnelweg in uw omgeving wordt afgesloten en dat alle hinder zich naar uw rustige buurt verplaatst, minister Landuyt.

22/08/2005 : Gelieve mij te laten weten tegen vanavond in welk Brussels hotel ik kosteloos kan verblijven met mijn gezin, incl twee kleine kinderen van 3,5 en 5 jaar op kosten van inbreuk plegende maatschappijen.

22/08/2005 : Ik verzeker u dat wij (en wij niet alleen) een dergelijke situatie boven Diegem NOG NOOIT gezien hebben, twee vliegtuigen die elkaar op zo korte afstand kruisten.

Op 22-08-2005 15:07 schreef Ph.Touwaide - Airportmediation op philippe.touwaide@mobilit.fgov.be:

22/08/2005 : Gelooft ombudsman Touwaide nu werkelijk wat hij zelf beweert?

21/08/2005 : Min. Peeters: BIMmetingen pas vanaf 65dB, lawaai boven Diegem hoger want vlak bij luchthaven en door bochtenwerk boven Diegem worden aantal vluchten niet gemeten

21/08/2005 : Opnieuw vertrekt zoals ganse week ook dit weekend alles hier boven ons en werd baan 25L opnieuw niet - zoals nochtans voorzien - ingeschakeld tijdens nacht en/of dagvertrekken.

20/08/2005 : Min. Peeters wil aantal nachtvluchten terugbrengen? Wat is Vlaams Gewest, haar milieuminister op kop, echt van plan met luchthaven?

20/08/2005 : U zult occulte belangen van 'important people' die aan verkoop van luchthaven al fortuinen verdienden, hardnekkig verder blijven behartigen, daar twijfel ik niet aan. Wanneer ook uw kruik zal barsten en die van uw politieke mede-misdadigers weet ik niet. Maar barsten zal ze. Daar teken ik voors,

19/08/2005 : FREQUENTIE van overvlogen worden is bepalend voor draagvlak luchthaven. Indien wil er niet is om hiermee rekening te houden, dan mag men nog 1000 expertencomités aan het werk zetten.

17/08/2005 : Vandaag 17.8 landden er vliegtuigen over meest getroffen zone 1:Diegem/Haren, terwijl er altijd beweerd werd dat dit niet kon omdat er over Brussel gevlogen moest worden! Tarare, leugens!

17/08/2005 : Recht op werk afdwingen via de rechtbank? Ik, inwoner van de Noordrand, heb ook recht op werk. Als ik geen werk produceer hebben mijn medewerkers geen werk waar zij ook recht op hebben. U ontneemt ons dat!

16/08/2005 : Wakker worden is sinds begin augustus opnieuw 'in', we kunnen zelfs 's morgens niet eens naar de radio luisteren.

16/08/2005 : De geluidsmeters in de Noordrand staan roodgloeiend.  25 vluchten tussen half vier en zes uur, soms om de twee minuten!! Minister Landuyt deed niets om dat te voorkomen. Integendeel.

16/08/2005 : MER-consultatie: als men slechts 2 of 3 uur per nacht kan slapen en dan nog onderbroken sinds 2 weken, is het moeilijk kennis nemen van een ingewikkelde tekst met duidelijk verborgen doeleinden

15/08/2005 : Ombudsman De Baerdemaeker blijft volhouden dat alles in AIP staat (is niet zo), voegt prijslijst van AIP bij en weigert pertinent te antwoorden op concrete vragen! Het lijkt wel koppelverkoop

14/08/2005 : Diegem en Haren zijn vooral 's nachts de laatste tijd ondraaglijk. Mijn kind wordt radeloos en recupereert niet meer.

13/08/2005 : Vanmorgen zag ik twee vliegtuigen BIJNA botsen boven Diegem, alleen maar om NIMBY-gebied te vermijden; wat als er vandaag of morgen een boven Diegem uit de lucht valt?

13/08/2005 : Minister Landuyt, u probeert met ondemocratisch lef de regio klein te krijgen. Ik acht u persoonlijk verantwoordelijk voor onze gezondsheidsproblemen

13/08/2005 : Wij weigeren te geloven dat de politiek deze prachtige Vlaamse regio opgeeft: spreidt eerlijk en u verzoekt economie met ecologie.

13/08/2005 : IATA: "We can take measures to reduce amount of fuel consumed". Hoeveel doet Belgische staat luchtvaartmaatschappijen nodeloos verspillen boven  Noordrand?

12/08/2005 : Waarom wordt er alleen vanaf de 25R opgestegen deze maand? Zelfs za nacht waarop normaal 25L gebruikt wordt werd 25R gebruikt.

12/08/2005 : Vlamingen pesten tot op 30 km van de luchthaven (Liedekerke) , door concentratie. Als gans Vlaanderen hinder krijgt, blijft er dan nog begrip voor de luchthaven?

12/08/2005 : Nacht do-vrij: tussen 12 en 2 u 's nachts bijna elke 3' een vliegtuig! Dit lijkt wel dag-spitsuur! Eis: schakel onmiddellijk 25L in zoals vorig jaar.

12/08/2005 : Meer dan 40 (sic!) vliegbewegingen tussen 3.30 u en 6.30 u: nergens in Westerse wereld worden bevolkingsgroepen aan zulke marteling blootgesteld.

11/08/2005 : Wanneer neemt Vlaamse regering ZELF verantwoordelijkheid om te weten wat belangrijk is voor SMART - Milieu Effecten Rapport (MER)? Inplaats van nog eens kapotgevlogen burgers te mobiliseren voor altijd zelfde miserie?

11/08/2005 : Mijn huis is wegens staatsterreur feitelijk onbewoonbaar, ik ben hier in Strombeek een politieke vluchteling.

11/08/2005 : Vliegtuig dat hier vandaag rond 15 u overkwam en gisteren rond 14.45 zou niet mogen worden toegelaten in zo'n dichtbevolkt gebied, het is of te zwaar geladen of kan geen hoogte nemen.

09/08/2005 : Voor Augustus 2004 bij de werken aan baan 25 R was de verdeling van de vertrekken als volgt. Baan 25L : 36.2%. Banen 02 en 07(R) : 8.6%. Baan 20 : 52.42 %. Baan 25R : 2.78 %.

09/08/2005 : Nacht maandag-dinsdag 8-9.8 was zelfs voor doorgewinterde Diegemse teveel van het goede. Behandelt u iedereen gelijk die op gelijke afstand woont en u lost het probleem op.

09/08/2005 : Kan u verklaren waarom zelfs van zaterdag op zondag nachtvertrekken van 25R ipv 25L plaatsvonden?

08/08/2005 : "Een baan is nu gesloten wegens werken". Zo blaft ombudsman Touwaide Harenaars af, en ombudsman De Baerdemaeker? Laat die gebeuren?.

08/08/2005 : Wat we sinds vermoedelijk begin van werken aan baan 02/20 meemaken is niet.meer menselijk: constant overvliegen, 24 u op 24 u, is TEVEEL.

02/08/2005 : Luchthaven verwaarloost veiligheid door het op lage hoogte laten kruisen van opstijgende en landende vliegtuigen boven dichtbevolkte Noordrand.

03/08/2005 : De AIP waar u naar verwijst zegt niet welke van de vier overblijvende banen van de luchthaven de komende weken wel gebruikt worden. Welke waren aanbevelingen ombudsdienst?

01/08/2005 : Nieuwsblad werkt populistisch mee aan subjectieve berichtgeving en ziet er geen graten in dat politiek nog maar weer een probleem niet efficiënt en effectief oplost

01/08/2005 : U erkent Landuyt als minister van de maand terwijl uitsluitend om electorale redenen al zijn beslissingen in het luchthavendossier in het nadeel van Vlaanderen uitvielen?

Juli

2005

25/07/2005 : Negeert Landuyt juridische uitspraken als er geen boetes aan verbonden zijn? Zaterdag 23 juli werd Diegem ganse dag overvlogen, te beginnen met 21 (SIC!) vluchten tussen 6 en 7 uur.

21/07/2005 : Vandenbroucke: van grootste belang dat er gemeenschappelijke geluidsnormen komen in samenspraak met Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

19/07/2005 : Webstek IBGE meet lang niet alle evenementen +65dB in Diegem/Haren. Als straks niemand meer in buurt luchthaven woont en wegen dichtgeslibd zijn, wat dan met al die Capaciteit/hinder?

19/07/2005 : De nachtvluchten moeten stoppen na 2008, daar zijn we het toch allemaal over eens! In St. Pieters Woluwe 14 nachtvluchten met geluidspieken +75 dB.

17/07/2005 : Volgens Oostrand verhindert arrest RvState 14.7.2005 nergens terugkeer naar voor 1999. C.T. rekent blijkbaar op ontmoeting met minister die zegt niet met bewoners te willen spreken.

17/07/2005 : Geen enkele zondag rust in Diegem, spreidingsplan of geen spreidingsplan (natuurlijk is er allang geen spreidingsplan meer, alleen noch uitzichtloze concentratie).

17/07/2005 : Bij wind aan variabele snelheid, 1 knts grijpt men al terug naar 25R

15/07/2005 : Gaat de federale regering nu nog grotere haast maken met die al even grondwettelijke discriminatiewet? Dat is dan niet de 'aha erlebnis' die de RvState met hun arrest van 14.7 verwacht

14/07/2005 : Alleen de Oostrand heeft 's concentratienachten? Kom nou...

13/07/2005 : Nacht 12/13 juli was in vroege uren afschuwelijk: niet alleen lawaai maar ook hoge frequentie daverende vliegtuigen bovenop grondlawaai door taxiën.

13/07/2005 : Voor zoveelste maal werd spreidingsplan niet nageleefd zondag 10 juli tussen 7.59 u en 12.30 u.

12/07/2005 : Terwijl actiegroepen en politici in dossier Brussel Nationaal voor onoverbrugbare kloven staan, lukte het 175 huisartsen uit hele rand wél.

07/2005 : Concentratie van mails uit Oostrand na concentratienachten landingen op 02 en oproep van de UBCNA. En voor de Noordrand: la même chose. Laat ons leven en geef ieder het zijne en spreid voor iedereen!

12/07/2005 : In de nacht van ma op di concentratie van alle 50 landingen in 'couloir' vanaf Waterloo tot Sterrebeek.

En wij lijden onnodig sinds drie jaar sinds een Franstalige federale minister uit Brussel besloot dag en nacht boven ons hoofd te concentreren.

08/07/2005 : De Ombudsdienst weigert informatie te geven over verlegging routes bij werken baan 20 en raad ieder van ons aan om dan maar een abonnement te nemen op de AIP's à rato van 150 euro per jaar

05/07/2005 : Meise, van 6 tot 8 u: bombardement. Elke minuut een vliegtuig en 90% daarvan vliegt naar het Zuiden via Chièvres terwijl ik ten Noorden van Brussel woon op 15 km van de luchtaven en onder niet een piste

04/07/2005 : Burgers tegen mekaar opzetten...

04/07/2005 : Entre le faible et le fort, c'est la liberté qui opprime et c'est la loi qui libère (Lacordaire). 'Vijandigheid' rond luchthaven neemt maar af als er klare, duidelijke regels komen

03/07/2005 : Ganse donderdag, vrijdag en zaterdag zijn Diegem en Haren platgevlogen; deze situatie is ONLEEFBAAR. Brussel is niet probleem. Leuven evenzeer. En  premier en zijn kabinetschef voerden concentratie in.

01/07/2005 : Aan 1000 Decibels:  wie moet er nu eigenlijk overvlogen en volgens welk schema? Welke zijn uw concrete oplossingen voor de ganse Rand?

01/07/2005 : mr. Touwaide, als 25R zich op 250° WZW bevindt t/o N, en Huldenberg op 135-140° t/o N: dit is richting OZO, wat is dan uw definitie van "...in verlengde van de baan"?

01/07/2005 : Mr. Touwaide vergist zich: Huldenberg - dat vluchten naar O en ZO krijgt - ligt niet in verlengde piste 25R, het krijgt wel O en ZO via 25R; Noordrand daarentegen krijgt 100% W en N en 80% Z en ZW .

Juni

2005

30/06/2005 : Reactie op Infoflash : Dit is en correcte toon en juiste manier om politiekers voor verantwoordelijkheid te plaatsen. Schitterend persbericht! Klasse!

29/06/2005 : Aan Ombudsdienst: Ik neem goede nota van uw bewering dat er geen bijkomende geluidslast zal zijn in augustus voor bevolking Noordrand.

27/06/2005 : Afdraaien op 700 en 1700 voet, al discussiërend drijft de waarheid boven; afdraaien op 700 voet is iets totaal anders dan afdraaien op 1700 voet.

Les : Boeing 742 en 744 kunnen niet op 1700 voet linksaf draaien omdat Beauchevin op meer dan 6.000 voet overvlogen moet worden.

25/06/2005 :Kan iemand verklaren waarom zwaar vliegtuig richting Huldenberg rechtdoor opstijgt over Bxl tot 4000 vt (niet in staat bocht naar L te maken) en wel bocht naar R op 700 voet kan maken?

25/06/2005 : Volgens Ombudsman Touwaide draait men op 700 voet naar rechts in functie van internationale normen en absoluut niet om de een of de andere regio te vermijden

24-25/06/2005 : Mr. Touwaide, het gaat er niet om wie meer krijgt: Noordrand, Oostrand of Brussel, wat mij zorgen maakt is wat IK krijg, op 15 km van de luchthaven en onder geen ENKELE piste wonend!

22/06/2005 : Inwoner van Wezembeek, vlak onder de pistes, denkt nog altijd dat men in de Noordrand, niet onder de pistes behalve Diegem/Haren, overdrijft en dat we politiek bevoordeeld worden

21/06/2005 : De slechte wil van Brussel naar Noordrand toe duurt nu al van in 1972. Volgens advocaat Belgische Staat is limiet die Brussel stelt voor geluidsoverlast (45 dB) lawaai van een stofzuiger

20/06/2005 : De uitroeïngsprocedure in Diegem (en dus ook Brussel 13) gaat maar door: er is deze zondag CONSTANT, maar dan ook CONSTANT vliegtuiglawaai. Altijd over dezelfde mensen!

19/06/2005 : Drie containers stonden in meneer Schröders zicht, we kregen 5 minuten om die weg te zetten of anders was het koekebak

19/06/2005 : Vannacht 18-19.6 werden wij ondanks spreidingsplan in Diegem vreselijk overvlogen hoewel we aan grondlawaai hoorden dat er ook in andere richting vertrokken werd, een schande!

18/06/2005 : Wanneer keren we terug naar een echte democratie waarbij de politiek naar de mensen luistert?

18/06/2005 : Meer dan 30 vluchten per uur boven Diegem tussen 20 en 21 uur als de kinderen moeten slapen en wat met volgende maand met de charters erbij?

15/062005 : Wetsvoorstel Landuyt geeft BIAC opnieuw 100% carte blanche ivm tijdelijke vliegprocedures, controle en concentratie over dezelfde mensen.

15/06/2005 : Merkwaardig hoe passief nieuws op Vlaamse tv-zenders nieuw rondje communautair vechten benadert terwijl op de Franstalige zenders de Franstalige rangen al gesloten worden.

13/06/2005 : Zondag voormiddag waren er 'maar'  drie 'company requests'. In de namiddag kwamen de MD11's over Diegem, het spreidingsplan voorziet toch pas overvliegen na 17 u?

12/06/2005 : Reactie op persbericht UBCNA (met de B van Bxl) die het zo vaak heeft over de Noodrand ipv de Noordrand.

11/06/2005 : Als Landuyt huidige toestand betonneert krijgt Wemmel verdriedubbeling van 'natuurlijk' aantal vluchten, doe daarbij verdubbeling capaciteit vlieghaven en Wemmel heeft straks 6 x zoveel.

11/06/2005 : Wetsvoorstel dat 161 km2 in verlengde 25R, 25L en 20 vliegtuigvrij maakt miskent principe dat op gelijke afstand luchthaven geen persoon meer last krijgt dan ander op zelfde afstand.

10/06/2005 : Deze vrijdag begon met 15 (!) vertrekken tussen 6 u en 6u30, plus uitzonderlijk lawaaiering legertoestal om 16.15 u.

08/06/2005 : Militaire richting die in tegengestelde richting Strombeek overvliegen, gelieve die elders te laten vliegen.

07/06/2005 : Ik dacht dat er een spreidingsplan was. Stijgen vliegtuigen sneller op onder hoek van 7°? Wanneer doet  BIAC iets aan grondlawaai? Waar is warmdraaihal? Toestand Machelen slechter dan ooit.

05/06/2005 : Hoe kan men kinderen nog uitleggen dat men eerst 40 km naar het Noorden vliegt om dan pas naar het Zuiden te gaan? Om de gezondheid van Franstaligen te sparen? Kan men nog spreken van democratie?

05/06/2005 : Waarom ondersteunt BIAC spreidingsplan? Volgens Franstalige omdat BIAC bij concentratie moeten bijdragen aan isolatie- en onteigeningskosten omdat "...de vervuiler betaalt'.

05/06/2005 : KUL-studie en resultaten hebben niets te maken met werkelijkheid op terrein, zeker niet in zone 1. Studie opgesteld volgens theoretisch spreidingsplan waarvan voornamelijk wordt afgeweken, nog los van uw 'aanpassingen'

05/06/2005 : Aminalgrafieken worden niet meer ge-update zinds 28 april.

01/06/2005 : Noord- en Oostrand van Brussel zien net zoveel af als Vlaamse Noord- en Oostrand: het zijn 'opgeofferde' gebieden. Ze zouden met Diegem/Haren moeten lobbyen voor normaal gebruik 25L.

Mei

2005

31/05/2005 : Reactie van Nederlander: bij ons zul je geen minister op een terrasje vinden, daar zou snel schande van gesproken worden, vooral als hij blijkt geen dossierkennis te hebben.

30/05/2005 : Blijkbaar zijn windnormen en veiligheid niet door normen en regels bepaald en voor iedereen gelijk, net zo min als schone lucht en gemeten hinder, hier, onder de politieke bocht naar rechts.

30/05/2005 : Noordranders, denk hier eens over na! Gaat Verhofstad inderdaad de site van Zaventem converteren naar een Europese wijk (cfr. Plan Moentack) en de luchthaven naar Wallonië verplaatsen?

29/05/2005 : Spreidingsplan weer niet gerespecteerd (21 vertrekken in 1 u tijd). Toch geen wind, geen wolkje,  maar zo'n frequentie kan men 's zondags toch niet aan chique wijken opleggen, vooral als er zon is...

27/05/2005 : Ik dacht dat burgers het recht hadden om gehoord te worden, maar een mail beantwoorden is niet belangrijk nu er geen verkiezingen komen en u uw postje nog wat kunt bezetten.

26/05/2005 : Geluidsmeter wakeupkraainem : wakeupkraainem.be/sonometres/ ging 20/5 buiten dienst. Dit is dag  van verschijnen NOTAM die baan 20 buiten dienst zette en is nog zo. Merkwaardig

24/05/2005 : Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Een moe getergde en onbeschermde Noordrandkiezer in het stemhokje misschien ook?

23/05/2005 : Elk rechtvaardigheidsbeginsel, elk gelijkheidsbeginsel, elk wetenschappelijk onderbouwd argument ivm aanslag lawaaihinder op integriteit elk individu wordt hier verkracht.

23/05/2005 : Ik hoop niet dat jongste arresten tot stand kwamen omdat men klakkeloos aannam dat wat Oostrand beweerde, correct is.

21/05/2005 : Nieuwe wijziging spreidingsplan voor zaterdag? Mensenrechten zijn blijkbaar niet gekend bij onze ministers als het niet om 'important' people gaat.

19/05/2005 : Mijnheer Leterme, de Vlaamse uitbatingsvergunning voor BIAC is carte blanche voor kapotvliegen Vlaamse Rand rond Brussel.

18/05/2005 : Zelfs bij N-NO wind is er  ongehoorde, continue concentratie vliegverkeer boven Grimbergen. Ik dien klacht in tegen haastig aangepaste windnormen van minister van Luchtruimtelijke Wanorde.

18/05/2005 : Als er in de toekomst echt gespreid wordt, zou men zeker 's nachts moeten zorgen dat de enkele nachtvluchten die een individu nog krijgt binnen een beperkte tijdsspanne vliegen.

17/05/2005 : Brusselse inwoners protesteren tegen hun deel van de concentratie met telkens dezelfde mail en bekijken de radartracks precies niet goed als ze het over 'Noordrandleugens' hebben.

17/05/2005 : "Runway 02 Actiegroep kan toch vragen dat er ook op 07R en 07L geland zou worden?
En waar komt die misvatting vandaan dat er tijdelijke meters zouden staan in de Oostrand? Alle meters zijn daar permanent en het zijn er meer dan er hier vermeld staan."

17/05/2005 : Oostrand heeft vaak nog een verkeerd beeld van de Noordrandhinder: de mensen daar worden ook geconcentreerd overvlogen. Waar blijft objectief geluidskadaster?

17/05/2005 : Landuyt gedraagt zich als kruidenier ipv als staatsman in dossier rond landingsbaan 02.

16/05/2005 : Er zijn nog nooit zoveel militaire vertrekken en landingen op Zaventem geweest als de laatste maanden. En hoe zit het met spreiding en het proportionaliteitsbeginsel?

13/05/2005 : Een dame  uit Grimbergen heeft een presentabel raadseltje geschreven, over wat ons allen al zo lang op het hart ligt. mais où donc passaient ces avions  les autres jours de la semaine ? ?

12/05/2005 : Als Oostrand moet rusten tijdens weekend, geef ons dan alle weekendvluchten en geef hen al onze weekvluchten, misschien beseffen ze dan wat er hier vliegt.

11/05/2005 : Politieke grenzen zoals gewestgrenzen kunnen geen grenzen voor vliegtuiglawaai zijn? En wat dan met gemeentegrenzen zoals Zaventem?

10/05/2005 : Vliegtuig met zuiderlijke bestemming (CIV)die rechtdoor over Brussel moest,vliegt voor de lol eerst 9 km om , ver over de Noordrand. En het is niet de eerste keer dat inwoners van de Noordrand zoiets waarnemen.

10/05/2005 : Vier Hercules C 130 militaire vliegtuigen in kolommen pal over Strombeek maar dan richting luchthaven!...

09/05/2005 : Tweetalige, Franstalige inwoonster van Grimbergen sinds 34 jaar constateert dat Le Soir Magazine zich laat desinformeren. "Waar zijn 40.000 klachten als ik 18.4 dossiernr. 17.956 kreeg?"

08/05/2005 : Donderdag 5 mei tussen 6 u en 6.30 u (nog altijd de nacht volgens Europa) 13 (!) vliegtuigen boven ons hoofd. 13! En nog eens zeven tussen 6.30 en 7 u.

08/05/2005 : Zondag Moederdag, het spreidingsplan werd zoals bijna iedere week niet nageleefd boven onze patattengang in Diegem.

07/05/2005 : Welke compensaties krijgt Diegem voor deze zaterdag 7 mei waarop we vanaf 15 u om de twee minuten overvlogen werden? En voor donderdag 5 mei? Hemelvaartsdag?

Er is bovendien een uittreksel uit de pers - een te meer - waarin aangetoont wordt hoe de zaken totaal scheefgetrokken worden:

06/05/2005 : Rond Sydney wordt door Macquarie verplicht gespreid met rustperiodes zonder één vliegtuig afwisselend voor elke regio, hier in Wemmel heb ik op 15 km van luchthaven nooit meer rust!

03/05/2005 : Ik wens formeel klacht na te leggen wegens niet-naleven vanaf 6 u deze ochtend van geluidsnormen in Diegem, alarm auto schoot in gang bij een van de pieken.

02/05/2005 : Diegem is toch de Noordrand niet.

01/05/2005 : Ik weet nog altijd hoe Agalevers Mieke Vogels en Glorieux in Meise klaar en duidelijk zeiden: stem voor ons en je hebt ook geen last meer.

April

2005

30/04/2005 : Na uw verschijning op tv en verslagen in de pers begrijp ik, mr. Picqué, uw ongerustheid. Als men BIAC en Belgocontrol laat doen wordt de omgeving van de luchthaven binnenkort onbewoonbaar.

29/04/2005 : De Noordrand wordt nu  ook nog oefenterrein voor straaljagers van de luchtmacht!

28/04/2005 : Waren dat drie militaire vliegtuigen die hier volgens een ongebruikelijk traject angstaanjagend laag overvlogen?

26/04/2005 : Ik protesteer tegen laten het vliegen dergelijke vliegtuigen en vraag  nadrukkelijk dat BIAC gedwongen wordt hier met boetesystemen paal en perk aan te stellen.

25/04/2005 : Even zaterdag: 155 opstijgingen tussen 6 u en 13 u en 108 tussen 14 u en 23 u, geen wonder dat Noordrand zaterdagochtend krijgt! (Zie ook mail Oostrand zelfde datum)

25/04/2005 : Een reactie uit de Oostrand, over de 100 vluchten afgelopen zondag bij zwakke Zuid-Oostenwind (zie ook reactie Diegem zelfde datum).

24/04/2005 : Vliegtuig met zuiderlijke bestemming (CIV)die rechtdoor over Brussel moest,vliegt voor de lol eerst 9 km om , ver over de Noordrand. En het is niet de eerste keer dat inwoners van de Noordrand zoiets waarnemen.

23/04/2005 : Vandaag tussen 10-12 u kregen wij 20 uitsluitend zeer zware QC's die zeer laag vlogen (800 voet). Meise wordt zonder ophouden gebombardeerd

22/04/2005 : Ik ben in verwachting en slaap al weken geen nacht meer door zonder onderbreking. De arts zet me regelmatig op rust vanwege aanhoudende vermoeidheid.

22/04/2005 : Deze vrijdag met Noordenwind wordt Noordrand nog vreselijker overvlogen dan anders; wat is daarvoor de reden?

21/04/2005 : Grote delen van Brussel krijgen nog steeds geen enkele nachtvlucht, waarom wordt er niet geland op baan 25L? Er wordt zelfs nog altijd via de Noordrand rond Brussel gevlogen voor vluchten naar ZW, Z en O!

20/04/2005 : Spreidinsplan was voor zone 1 al dikke farce (wind, mist, konijnejacht, laattijdige notams), waarom zou uw plan wel worden uitgevoerd.

19/04/2005 : Wie vlak bij luchthaven woont wordt gespaard, wie ver van luchthaven woont wordt sinds drie jaar gestraft, Landuyt creëert tweederangsburgers.

11-18/04/2005 : Pleidooi uit Oostrand voor landen op 20 ipv 02: laat alles op oneven weekends landen boven Bonheiden en Zemst-Perk, boven Vlaanderen dus. Spaar Koen Anciaux niet

17/04/2005 : Ik ben als tweetalige Franstalige beschaamd over verwaandheid sommige Franstalige politici. Ik begrijp egoïsme niet van Brussels Gewest, Oostrand en Waals-Brabant: onder de baan en Nimby.

17/04/2005 : Waarom wordt vandaag, een mistige zondag, voor zoveelste keer spreidingsplan niet toegepast boven zone 1?

17/04/2005 : Is mist in Diegem weer eens niet dezelfde als enkele kilometers verderop? Zijn er nu ook al andere mistnormen voor 25R? Als u 'spreidt' op basis van concentraties moet u compenseren.

16/04/2005 : FDF blijft inbeuken op Noordrand om geen vliegverkeer meer te hebben boven Brussel en dominant Franstalige Oostrand, actief gesteund door Ecolo en CDH, verraden door Vlaamse politiek.

16/04/2005 : Na wellicht laatste stille zaterdag wordt stille zondag herhaaldelijk geschonden. Wordt er bij rugwind op zondag op 20 niet geland op 02?

14/04/2005 : Ik heb in Overijsse gewoond en in Frankfurt am Main (onder een opstijgroute) maar nu in Grimbergen heb ik voor het eerst geen moment rust meer.

Probleemoplossing enkel voor Oostrand en Brussel blijft voor mij absolute Belgenmop. Ik word niet "gered" door ministers omdat ik niet in hun kiesgebied woon

14/04/2005 : Lees wat de Ombudsdienst voor de 25R aan klachten en verzoeken verzamelde!

11/04/2005 : Men zou denken dat Meise onder piste ligt, zo laag vliegen zeer lawaaierige vliegtuigen hier: ik woon op 15 km van luchthaven, niet onder startbaan en heb het recht niet gehinderd te worden.

11/04/2005 : We evolueren resoluut naar situatie van voor de spreiding, zowel overdag als 's nachts.

11/04/2005 : Zondag begon men al vanaf 14.45 u te verttrekken dus veel vroeger dan 17 u of later, zonder dat er een capaciteitsprobleem was.

10/04/2005 : Open brief aan Le Soir ivm zgn Ecolo-studie: deze is bedriegelijk, een op maat gemaakte leugen: waarom zou de ene regio geen vliegtuigen krijgen ten koste van een andere?

10/04/2005 : Betreffende discussies of de hinder in de Noordrand toegenomen is en vooral in Diegem:

09/04/2005 : Als Macquari/BIAC aantal vluchten verdubbelt, dan houdt dat één vertrek in elke 50" voor normale vliegtuigen, zoals op Charles de Gaulle!

05/04/2005 : Alle schijnbewegingen worden te baat genomen om over de Noordrand te vliegen: waarom zou er minder mist zijn op baan 25 dan op baan 20?
Vluchten met zuidelijke bestemming (Egypte, Spanje) stijgen naar Noordelijke bakens op. Zo wordt Noordrand courant bij neus genomen, vandaar juridische actie.

04/04/2005 : Wat hier vanavond overvloog houdt een normale mens niet uit, kers op de taart: tussen 19u40 en 19u53 maar liefst negen vliegtuigen op 13 minuten tijd.

04/04/2005 : De Oostrand klaagt dat ze alle vrachtvluchten krijgt in een oneven weekend? Hoe kan het dan dat wij zo. de vluchten hieronder hoorden, en vanaf 16.57 u alles, met DHL op kop?

03/04/2005 : Hoe worden de onvenwichten agv schrappen baan 02 opgevangen? Hoe wordt er voortaan gevlogen? Wat blijft er over van het spreidingsplan?

Maart

2005

31/03/2005 : Ombudsman onthult slechts gedeelte 80-punten plan, weerbots op Noordrand kan pas geëvalueerd als alle punten gekend zijn Wat is de filosofische positie van de ombudsdienst tov spreiding/concentratie. Ook onze koning mag zijn aandeel in de hinder dragen.

31/03/2005 : De Noordrand wordt NIET gesteund door de huidige bewindvoerders. Waar zijn onze fundamentele rechten?

31/03/2005 : Vlaamse bewindvoerders Landuyt en Peeters creëren zelf concentratie, erger is dan ooit onder Durant! Kwaadste nachtmerries worden federaal en Vlaams scrupuleus uitgewerkt. Protesteer!

Dit is Vlaanderen: politieke mandatarissen offeren gezondheid en fundamentele rechten inwoners op! Waarom?

31/03/2005 : Opnieuw nachtrust van minder dan drie uur in Wemmel door aanhoudend overvliegen teneinde Oostrand en Brussel te ontlasten

31/03/2005 : Welke vliegtuigen vlogen zowel om 1 uur 's morgens als om 4 uur 'sochtends vlak boven ons dak in Wemmel?

Ombudsman: weersomstandigheden maakten dat 25R itt tot spreidingsplan wel gebruikt werd van 4.13 u tot 6 u, na al van 23-3 u gebruikt te zijn voor alle vertrekken

29/03/2005 : Dorpskom Wemmel ligt vlak onder de nieuwe vliegroute 'buiten' de ring: gemeentebestuur ziet ernst van situatie in.

29/03/2005 : Boeing 747-400, op verzoek piloot veranderd van startbaan: van 25R, via NW-route Nik1 naar Korea in Verre Oosten!!! Dat belooft voor Chinese zwaargewichten...

28/03/2005 : Wat Oostrand in verdunde vorm niet tolereert zal een ander in geconcentreerde vorm wel ondergaan? Zin in meer respect? Ja, gerne.

27/03/2005 : Ik leg klacht neer tegen zeer luidruchtig vliegtuig dat deze zondag 27 maart 2005 tussen 14.06 en 14.07 u mijn huis overvloog en duidelijk niet op de juiste route zat.

26/03/2005 : Nacht vrij 25 - za 26 maart werden we overvlogen ondanks spreidingsplan, even voor 4.30 leek wel een aardbeving.

25/03/2005 : E.P. aan P.Poulussen (CD&V): achter zgn respect voor arrest 02 gaat remake van Durant schuil

25/03/2005 : UBCNA valt ombudsman De Baerdemaeker persoonlijk aan en ontzegt Ghyoot het recht namens pilotenvereniging Beca te spreken!

25/03/2005 : Ombudsman Touwaide ontkent dat er al iets geweten zou zijn van eventuele gevolgen qua pistegebruik na arrest Hof van Beroep 17 maart.

24/03/2005 : Wie verdedigt nog de Noordrand, behalve de Noordrand-burgemeesters die nu duidelijk inzien welk rampscenario ons te wachten staat en het nietszeggend antwoord van dhr Van Bever van het kabinet Leterme.

24/03/2005 : Militaire spookvliegtuigen vliegen niet alleen in Dworp, maar ook in Oostrand met 87DB om 5 u 's morgens.

22/03/2005 : Ombudsdienst schat reële vermeerdering banen 25/07 na toepassing arrest 02 op +10% voor alle banen.

22/03/2005 : Bombardement boven Grimbergen/De Borcht op dinsdag vanaf 19 u

21/03/2005 : Dit is hoe de geachte ombudsman antwoordt aan een bewoner in de Oostrand

21/03/2005 : Is het niet eigenaardig dat - als wind of iets anders niet tussenkomt - er telkens werken worden uitgevoerd op DE zaterdag waarop zwaarst getroffen zone wat ontlast zou worden?

21/03/2005 : Het zeer snelle en zeer eigenaardige antwoord van de ombudsman, was dat vliegtuig boven Kraainem weer een spookvliegtuig?

20/03/2005 : Ik las in de Fr-talige pers over briljant pleidooi advocaat Oostrand en belabberd weerwoord advocaat regering in zaak 02

20/03/2005 : Desinformatie. Wat de 02 zondag had (correct volgens spreidingsplan en weersomstandigheden) steeg zaterdag boven zone 01 op, niet volgens spreidingsplan! Evenveel (250 landende die zondag, geen 400!), even luid, even hinderlijk.

20/03/2005 : De windnormen gelden alleeen voor baan 20/02

19/03/2005 : Zaterdag 19 maart was oneven week, desondanks werd er ganse dag vanop baan 25R opgestegen. Ombudsman bevestigt eerder antwoord ivm nacht 18-19 maart piste 02 werd eerst gebruikt omwille van wind en dan door aangekondigde werken op kruispunt 02/25.

13/03/2005 : Is het mogelijk dat zelfs de ombudsdienst hierover geen informatie ontvangt?

13/03/2004 : Zo. 13 maart werd spreidingsplan niet gevolgd: er was tegenwind op 20, windnormen werden er niet overschreden, er zijn geen werken. Zelfs vliegvrije zondagochtend wordt nu geschonden!

13/03/2005 : Spreidingsplan ook dit weekend niet nageleefd, indien wind gespeeld zou hebben op zondag, waarom krijgt zwaarst getroffen zone dan geen compensatie?

08/03/2005 : Welke route nemen de nieuwe vluchten naar China? Antwoord ombudsdienst: Noordelijk of oostelijk.

07/03/2004 : Mijnheer de Minister, eens te meer werd de spreidingsregeling dit weekend NIET nageleefd.

06/03/2005 : Commentaar  van Actie Noordand ivm publicatie beheerscontract Belgocontrol

04/03/2005 : H.-V.-track zware B747 die zondagnamiddag 30/01/2005 opsteeg vanaf baan 20 via SOPOK-route

02/03/2004 : Als CD&V leefbaarheid luchthavenregio nastreeft, waarom heeft minister Peeters dan zijn milieuvergunning goedgekeurd zonder rekening te houden met beroep bewoners?  Kabinet Leterme garandeert: geen koppeling tussen dossiers met andere finaliteit (cq BHV en spreidingsplan) en strefen naar leef- en werkbaar evenwicht  luchthavenregio.

01/03/2005 : Minister Vandenbroucke vindt als minister Vlaamse Rand inwoners Noordrand zeker niet minder belangrijk dan inwoners andere regio's.

Februari

2005

27/02/2005 : Mail aan Min. Reynders, In dit modern geïsoleerde kantoor in Bxl 13 doen permanente vliegtuigtrillingen: elke dag om de minuut  uren achtereen, gebouwen scheuren en verslijten electronische aparaten veel sneller.

27/02/2005 : Verlies niet uit het oog dat de Noordrand kan en zal mobiliseren indien de uitkomst van gewestelijk overleg niet leefbaar is.

24/02/2005 : Terwijl er 100 km spreidingscirkel beschikbaar is, krijgt Huldenberg op 15 km van de luchthaven geen moment rust.

24/02/2005 : Welk spookvliegtuig vloog met volle N-O-wind  in NW-richting om 17 u laag en luid boven Strombeek?

22/02/2005 : Vlamingen en Franstaligen, allen samen voor een rechtvaardige spreiding van de vluchten.

22/02/2005 : N.a.v. berichten in La Libre over protesten uit Zone 3, overvlogen ivm bezoek Bush en ivm wind: deze mensen willen NIETS, absoluut NIETS Er kan perfect gevlogen worden op 02 en 07: 14 kn NO-wind toen Navo ivm Bush niet overvlogen kon worden: het is politieke onwil, gee, veiligheid.

21/02/2005 : Landuyt gebruikt vonnis 02 om spreidingsplan onderuit te halen en past windnormen nog maar eens aan.

20/02/2005 : Niemand is bevoegd om aan beheerders luchthaven en luchtverkeer uitleg te vragen en sancties op te leggen, spreidingsplan weer niet nageleefd. Is BHV belangrijker?

14/02/2005 : Mr. Touwaide over concentratie, geluidsmeters, de geschiktheid van de 25R om bij N.O.-wind te vliegen en commentaren van Daedalus

14/02/2005 : Spookjumbo boven: vertrekkende Boeing 747 ging in nacht 12-13.2 'door d'n tableau', ombudsdienst weet zelfs niet of het militaire vlucht was.

10/02/2005 : Wanneer plaatst Machelen net als Zone6 gemeeenten meettoestellen om ook grondlawaai te meten?

09/02/2005 : Ombudsman Touwaide zet zich in voor verplaatsing ONDER ROUTE van Grimbergse geluidsmeter 13 van BIAC.

07/02/2005 : Ombudsdienst dient afwijkingen spreidingsplan ter beschikking te stellen van burgers.

07/02/2005 : Diegem heeft sinds een jaar dank zij bochtenwerk vaak twee keer lawaai voor één vertrek. Flahaut bevestigde verhoogd kerosinegebruik door onnodige bochten.

07/02/2005 : Meneer Touwaide, ben nogmaals niet overtuigd van uw onpartijdigheid als ik u op tv bezig zie.

03/02/2005 : Noordrand-CIV's kunnen volgens Touwaide dus inderdaad niet tussen vangrails Ring vliegen maar wijken nu nooit 's af naar Brussels gewest!

Januari

2005

Sinds 19.4.2001 verplichtten regeringen (Vlaams en Federaal) vliegtuigen naar Z en ZO met wijde bocht eerst boven Grimbergen te vliegen.

31/01/2005 : Waarom gaat de QC voor de nacht niet omlaag van 12 naar 8 en dan naar 4 zoals in Engeland en Spanje?

Hoe is het mogelijk, meneer Touwaide, dat u blijft pretenderen dat u geen een regio boven de andere bevoordeelt als men de feiten ziet

30/01/2005 : Oostrand stelt zelf vast: zo 30.1 kon zwaarste Boeing B747 opstijgen vanaf baan 20: trillingen identiek als vastgesteld in Diegem onder baan 25R

30/01/2005 : Dhr Touwaide zorgde zelf voor discriminerende windnormen, maar daarom dient de Noordrand nog niet de volle laag te krijgen, al is dat zijn opzet en dat van zijn 'paymasters'

28/01/2005 : Franstalig ombudsman Touwaide levert zelf bewijs  partijdigheid, gaat opnieuw zijn boekje te buiten en ontkent botweg reële overvluchten, later wel bevestigd door Nl-talig ombudsman Manipuleert BIAC tijdstip van overvlucht om 'lichtere vlucht' op te leveren?

26-27/01/2005 : Uw campagne rond het nachtvluchteninitiatief van Bart Staes bevat zeer ongenuanceerd en daardoor schadelijke informatie.

24/01/2005 : Werken 25R systematisch op 'onze' vrije zaterdag. In augustus vier weken lang alles over 25R

24/01/2005 : Wie kan vliegtuigen tellen? BIAC of BIAC? Hun vlieglijsten kloppen voor zoveelste maal niet met hun boordtabellen. Negen (9!) vliegtuigen  in rampnacht 18/19.1 niet meegeteld! Vlieglijsten uitsluitend vluchten boven Koninglo/Strombeek. Geen NIK, geen Brusselse CIV's ( wel Noordrand CIV's met QC groter dan 4) negen vluchten in totaal.

24/01/2005 : Waarom draaien helikopters hele zondagnamiddagen rondjes boven de Noordrand?

21 en 23/01/2005 :  Men weet dat veiligheidsargument voor niet-gebruik baan 20 onzin is: bochten en concentratie zijnonveilig; reële probleem is politiek. Tweede maal deze week dat Noordrand 's nachts geconcentreerd overvlogen wordt.

Mr. Touwaide, u stelt dat veiligheid voor alles gaat, waarom wordt Noordrand dan 2 nachten met onveilige bochten en hypergeconcentreerd overvlogen?

19/01/2005 : Volgens ombudsman wegens sterke wind onmogelijk banen 02/07 of 20 te gebruiken. Frequentie boven Noordrand was misdadig! Er moeten alternatieve scenario's komen!

17/01/2005 : Waar blijven gegevens ombudsdienst vertrekken 25R (cfr idem 02/20)? Wanneer gaat minister Zone 1 ontlasten zoals hij Oostrand gaat ontlasten? Ter info: twee bedrijven zone Dobbelenberg verhuizen ivm hinder.

11/01/2005 : Mail van een dame uit Grimbergen aan verschillende journalisten

08/01/2005 : Zaterdagnamiddag, oneven week, 15.20 zeer zwaar vliegtuig over Meise.

05/01/2005 : Zaventemmenaars hebben geen vertrekkende vliegtuigen, meneer Coppens.

04/01/2005 : Nieuwjaarswens van een redelijk mens.

04/01/2005 : Het spreidingsplan hoeft niet afgeschaft: in het weekend heeft het nooit deftig gewerkt, ook met nieuwjaar niet. En waaide het nu in december of niet?

02/01/2005 : Spreidingsplan nieuwjaarsweekend totaal niet gerespecteerd. Dringend maatregelen gevraagd overbelasting zwaarst belaste zone weg te werken.

01/01/2005 : Dat is wat politiek wil: lastpakken in Noordrand, die huizen met verlies moeten verkopen wegterroriseren en burgemeesters die achterblijven als kapiteins op zinkende schepen.

  Uw Reacties tot 31/12/2004