Terwijl actiegroepen en politici in dossier Brussel Nationaal voor onoverbrugbare kloven staan, lukte het 175 huisartsen uit hele rand wél.


Mail 12.7.2005

Geachte,

Hopelijk blijft het recente pleidooi van Etienne Schouppe in het Vlaams parlement -  dat nauw aansluit bij het standpunt van de huisartsenverenigingen van de Noord- en de Oostrand rond Brussel -  niet zonder weerklank. Waarvoor hij pleitte is overigens de logische voortzetting van het beleid van Minister Anciaux, rekening houdend met de rechtspraak.

Terwijl actiegroepen en politici in het dossier Brussel Nationaal voor onoverbrugbare kloven staan, lukte het de vertegenwoordigers van 175 huisartsen uit zowel de Noord- als de  Oostrand, wél om tot een gemeenschappelijk standpunt te komen. Huisartsen genieten meer dan politici het vertrouwen van de bevolking en hebben ook oog voor de tewerkstelling van hun patienten. Het zijn in het algemeen geen milieufundamentalisten maar ze worden wel dagelijks geconfronteerd met de gezondheidsproblemen als gevolg van milieuvervuiling door scheikundige factoren of vliegtuiglawaai. Zij kunnen niet verdacht worden van rechtstreeks lucratief belang bij het dossier maar komen op voor de volksgezondheid.

Deze groep van 175 huisartsen vraagt inderdaad met aandrang om betrokken te worden bij het milieubeleid rond de luchthaven en pleit voor een afbouw van de nachtvluchten (in een eerste stap door het niet herinvullen van de slots die vrijkomen bij het  vertrek van DHL in 2008), het respecteren van een achtuurse nacht zoals gevraagd door de EU richtlijn en de Wereldgezondheidsorganisatie, het instellen van een plafond op de dagvluchten en een eerlijke verdeling van de hinder door een maximale spreiding over alle banen en vluchtroutes. Zij stellen tevens expliciet dat concentratie over bewoond gebied onaanvaardbaar is en sluiten zich hierbij overigens aan bij het standpunt van het Steunpunt Milieu en Gezondheid van de Vlaamse Gemeenschap. Door de afbouw van de nachtvluchten en het
respecteren van een achtuurse nacht wordt ook de kans groter dat men het Brussels Gewest  over de streep kan trekken. Een spreidingsbeleid gaat ervan uit dat lawaaihinder voor iedereen schadelijk is en dat het criterium voor de verdeling van de lawaaihinder in een dichtbevolkt gebied enkel kan uitgaan van een beperking van de hinder per individu. In een democratisch land moeten die blootstellingslimieten of geluidsnormen  dezelfde zijn voor alle burgers, ongeacht hun woonplaats in Brussel of Vlaanderen. Brussel ontzien is dus strijdig met de grondwet, die discriminatie van burgers verbiedt, zeker voor wat hun recht op gezondheid en een gezond leefmilieu betreft.  Macquarie Airports, de nieuwe eigenaar van BIAC en dat ook de luchthaven van Sydney beheert heeft de nodige know how in huis om een spreidingsbeleid te voeren, dat door de Australische milieuwetgeving wordt opgelegd.

M.H.

 


Huisarts in de Noordrand


Lees het perscommuniqué van de huisartsen