Waarom alleen inversie op 07 en niet op andere banen en waarom niet ook vertrekken vanaf 20? En waarom draaide men niet naar links vanaf 25R

Mail 9.11.2005

Geachte Ombudsman,

Dank voor uw duidelijk antwoord.

Dit betekent dus dat minstens 19 van de 28 (2/3) van de vluchten boven Grimbergen, er in principe niet thuis horen.

Nog twee vragen :

1. Kan u mij zeggen waarom er alleen inversie toegepast wordt op de 07, en niet op de andere banen?
Ik bedoel, als het preferentiëel baangebruik zegt: vertrekken vanaf de 02 en het kan niet, dan kan er toch vertrokken worden vanaf de 20. Waarom gebeurt dit niet?

2. Trouwens, lijkt het mij - wanneer vetrokken wordt van de 25R - logischer van in de gegeven omstandigheden van de 25 R naar links te draaien of rechtdoor te vliegen ?

Graag uw antwoord op deze twee vragen.
Met vriendelijke groet

C.L.
Grimbergen

 

Mijnheer L,

Wanneer U bedoelt hoeveel toestellen vertrokken vanaf de baan 25R naar het zuiden en oosten gingen van de 28 vliegtuigen over Grimbergen, dan is het
antwoord 19 toestellen.
Deze vluchtroutes zijn toepasbaar sinds begin 2004 en worden enkel gebruikt indien de baan 20 niet bruikbaar is.

Voor de nacht 19-20 oktober was het voorzien banengebruik tussen 23:00 en 03:00 25R en L, en vanaf 03:00 tot 06:00 07 R en L voor vertrekken.
Tengevolge weersomstandigheden tussen 03:00 en 06:00 is de inversie toegepast.

Met vriendelijke groeten,


Ing. R A F De Baerdemaeker
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------
---
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal
Service de Médiation pour l'Aéroport de Bruxelles-National
TEL : +32.2.724.02.67   FAX : +32.2.724.02.68
Web-Site : www.airportmediation.be
e-mail voor de klachten - pour les plaintes :
airportmediation@mobilit.fgov.be
e-mail  : raf.debaerdemaeker@mobilit.fgov.be