Daedalus antwoordt XanDER uit verfranste faciliteitengemeente en verduidelijkt haar persbericht

Mails 15.11.2005

Geachte,

Mag ik u vriendelijk verzoeken om over onderstaande paragraaf uit uw persbericht enige uitleg te verstrekken?

Als ik het goed begrijp - en inderdaad, de woorden van Daedalus zijn zeker niet voor betwisting of verkeerde interpretatie vatbaar - dan behoor ik als inwoner uit zo'n 'verfranste faciliteitengemeente' niet tot Vlaanderen????????

Daedalus doet nu blijkbaar al dezelfde uitspraken als Landuyt. Waar zijn jullie toch mee bezig? Sfeerschepperij? De werkelijkheid anders voorstellen dan ze werkelijk is?

Doe dus aub geen uitspraken in de zin van 'Vlaanderen moet tot eensgezindheid komen' als jullie zelf zeer selectief zijn in het bepalen van wat Vlaams grondgebied is en eigenlijk zelf aan de oorsprong liggen van veelvuldig protest mbt het spreidingsplan! Stop met die hypocrisie en u zult zien dat er dan snel een oplossing zal komen. Wie zorgt voor de 'demagogische landmijnen' denk u?

Om het met een oud Grieks gezegde uit te drukken
GNAUTI SEAUTON - ken uzelf

(Citaat uit recentste Daedalus persbericht:) "Men kan zich indenken welk een verschil het zal maken als eerst in Vlaanderen de belanghebbenden (de politiek, BIAC, Belgocontrol, de gemeenten, het VOKA, de actiegroepen) op al deze punten tot een consensus komen en dan de brug slaan naar Brussel en de verfranste faciliteitengemeenten in de Oostrand en hun politieke vertegenwoordigers."

met misnoegde groeten,
Xander

Geachte heer,

Mogelijks onvoldoende duidelijk geformuleerd. Wat er geschreven staat en bedoeld werd, is dat Vlamingen uit de Oostrand, Oostkant en Noordrand het eerst eens moeten zijn over een aantal objectieve parameters vooraleer in discussie te gaan met de Franstalige onderhandelaars. Hopelijk zal ook u bereid zijn om daar uw bijdrage toe te leveren.

Met vriendelijke groeten,

Daedalus

 

Geachte,
Vooreerst dank ik u voor uw spoedige reactie.
Toch nog een rechtzetting :

Er staat ABSOLUUT niet geschreven en er wordt ABSOLUUT niet bedoeld dat Vlamingen uit de Oostrand, Oostkant (?) en Noordrand het eerst eens moeten zijn over een aantal objectieve parameters!
Lees zelf uw persmededeling na. Het beeld dat u schept is helemaal anders.

Denk dus aub tweemaal na vooraleer u iets schrijft.
Als u het nu dan toch zo goed kunt uitleggen in uw e-mail waarom deed u dat dan niet in eerste instantie bij het versturen van de persmededeling?

Van sfeerschepperij gesproken...

En ja, ik ben bereid om mijn bijdrage te leveren. Kunnen we dan eens samen aan tafel zitten en die objectieve parameters als goede Vlamingen uittekenen? Wedden dat er dan opnieuw 'demagogische landmijnen' zullen opduiken? En het zullen niet de mijne zijn!

Xander

Geachte heer,

Net boven de door u geciteerde passage staat letterlijk (in cursief werden voorbeelden voor uw verduidelijking toegevoegd) over welke objectieve parameters het gaat:
"
De gesprekspartners dienen alle technische en randproblemen uit de weg te ruimen. Dat gaat van een consensus over het vastleggen van wat wel of niet veilig is en wat de minimumeisen zijn. M.a.w.:

- aëronautische, Wat is tegen de wind in vliegen? Hoe stijgt men het veiligst op? Hoe vliegt men het veiligst naar een bestemming?

- medische (gevolgen voor en kost van volksgezondheid), Vanaf hoeveel vluchten met welke geluidsniveaus wordt de gezondheid geschaad?

- juridische, Geldt de Grondwet voor iedereen rond de luchthaven?

- technische, Hoe lang en breed moet een baan zijn om veilig op te stijgen/landen?

- meteorologische (compensatie op jaarbasis igv weersomstandigheden, windnormen) Hoeveel waait het per jaar uit welke windrichting?

- geluidstechnische (imissie-emissie) en Hoe snel/traag verloopt de afbouw van geluid? Bij welke wijze van opstijgen/landen wordt het minste geluid geproduceerd?

- economische aspecten (o.m. zin en onzin en de reële, dus niet de politieke wenselijkheid en haalbaarheid van isolatie e.a.) Wat kosten een km omleidingsroute? Waarin zou de uitbater van de luchthaven moeten investeren?

dienen tot de finish correct doorgepraat te worden om met verstand van zaken tot een breed gedragen actieplan voor de nationale luchthaven te komen. Daarbij dienen baan- en routeverdeling, geluidsbelasting per individu en plafonds voor de dag én de nacht te worden gegarandeerd."

Het eerste deel van de door u geciteerde passage stelt: "Men kan zich indenken welk een verschil het zal maken als eerst in Vlaanderen de belanghebbenden (de politiek, BIAC, Belgocontrol, de gemeenten, het VOKA, de actiegroepen) op al deze punten tot een consensus komen"

Met vriendelijke groeten,

Daedalus

Tot er een duurzame oplossing komt (nieuwe of verlengde piste of nieuwe luchthaven) wil ik best spreiden en dat Brussel Noord ook zijn deel neemt


(Mail 15.11.2005)

Inderdaad, dat zeggen ook velen in de Oostrand; de oorzaak is: Durant.
Verhofstadt wou het Schiphol model volgen (concentratie). Dat kan als dan ook de mensen worden uitgekocht, vergoed, of iets dergelijks. Want als ik bij Reno op bezoek kom hoor ik de ellende. Ik vraag me af hoe ze in godsnaam om deze dwaze piste zijn doorgegaan. Ik denk dat de burger in Belgie veel te braaf is en de pers veel te meelopend. Al die poen die in Zaventem was gestoken had veel beter in een nieuw beter gelegen luchthaven gepompt kunnen worden.

Ik vindt het spreiden geen echte oplossing, want in plaats van een aantal duizend last te vallen worden het er een aantal tienduizenden. Beter is het om het aantal duizend te compenseren.
Tot er een echte duurzame oplossing komt (waaronder een nieuwe piste of een verlengde piste voor de 07/25R) wil ik best eerlijk spreiden. Dat houdt dus
in dat het noorden van Brussel ook een deel krijgt.
Daarom zou de burgemeester van SPW Brussel moeten aanmanen om ook een deel van de koek te nemen. Landingen met oostenwind op de 07/25 gedeelt met de
02/20 is een optie. Terwijl opstijgers de ook de stad overvliegen moeten kunnen, zeker als er extra bakens worden geplaatst. Voor mij is het meest vervelende dat we alle landingen (en die maken nog genoeg herrie) in één corridor achter mekaar krijgen wanneer het mooi weer is. Maar enfin ik wist dat met straffe oostelijke en noordoostelijke en noordelijk wind ik dat bezoek zou krijgen, maar dankzij het spreidingsplan komen ze ook als er geen zuchtje wind staat. Een extra baan zou dan al wat ellende wegnemen.

Maar helaas de politici blijven rommelen dus wij blijven zitten met de maagpijn.

Groeten,
H.V.
Kraainem
________________________________________________________________________
EUROPEAN COMMISSION
Directorate-General Enlargement

Er is niet een luchthaven over de hele wereld die doet wat hier gebeurt: mensen kapotvliegen om ze weg te jagen en zo niet te hoeven isoleren of onteigenen.


Mail 15.11.2005

Commentaar Daedalus:

"We kennen iemand die woont onder de bulderbaan in Buitenveldert.
Hij is twee keer geïsoleerd. Een keer in een huis, een keer in zijn aanleunflat.
En dat zijn geen dubbele ramen: er is een huis in het huis gebouwd met suskasten boven elk raam (peperdure 'filters' die wel lucht doorlaten maar niet geluid).

(Kom daar in Bierset om, daar druipt het vocht van de muren en groeit de schimmel in huis!
Durant wilde ons alleen dubbele ramen in onze slaapkamer geven, die we inmiddels allang zelf plaatsten als we al niet in onze kelder zijn gaan slapen.)

Ze isoleren rond Schiphol wel eerst, dus nadrukkelijk voor ze met het nieuwe vliegschema komen.
En zelfs boven geïsoleerde wijken vliegen ze NOOIT geconcentreerd!
Er is niet een vlieghaven over de hele wereld te vinden waar ze doen wat hier gebeurt, niet één.

Hier concentreren ze eerst (over ons, drie jaar terug) en laten verder alles totaal in het vage: isolatie en onteigening zou een goed idee zijn....
Toch?.... Wie, tot hoever, van welk geld, op basis van welke geluidsnorm. U en ik en iedereen heeft daar het vragen naar.

Overigens: zelfs geïsoleerd wordt bij totale dag- en nachtconcentratie een strook van minstens 4 km breed tot op 20 km van de luchthaven totaal onleefbaar: een slang van of verlaten of door marginalen bewoonde huizen die zich van Diegem via Haren, NO Heembeek, via Kassei, Koningslo over Strombeek, Grimbergen, Meise en Wemmel slingert.

Kijk in Bierset hoe het in het onteigende St Georges sur Meuse toegaat: de maffia heerst er.
Is dat wat men wil voor de nu nog welvarende Noordrand?

Vijf leefgemeenschappen waar het goed leven was uit elkaar gereten en voorgoed onleefbaar?

Als we het al overleven. In onze zwartste dromen vermoeden we dat ze het volgende proberen als ze het al niet doen: of we gaan kapot of we vluchten weg want ze zullen ons kapot gaan vliegen en dan kunnen ze zich de moeite van het onteigenen en isoleren besparen.

En dat noemt zich een beschaafde natie.

Met vriendelijke groet

Daedalus.