Zaterdag werd 25R hele dag gebruikt voor vertrekken, zelfs met rugwind boven ICAO-norm en tot 7 knopen, waarom wordt 25R zondag opnieuw gebruikt, ondanks arresten RvS 13.6 en 14.6?
----------
Van: MV
Datum: Sun, 16 Oct 2005 09:41:58 +0200
Aan: <renaat.landuyt@mobilit.fgov.be>, <jan.cornillie@mobilit.fgov.be>
Cc: <guy.verhofstadt@premier.fgov.be>, <yves.leterme@vlaanderen.be>
Onderwerp: Rechtspraak mbt luchthaven Brussel-Nationaal

Geachte heren,
Gisteren zaterdag is baan 25R de hele dag gebruikt voor vertrekken, terwijl er zelfs op die baan een fikse rugwind voorkwam ver boven de ICAO norm en tot 7 knopen.
Vandaag zondag is vanaf 's ochtends vroeg baan 25R in gebruik voor vertrekken, daar waar volgens het preferentiëel baangebruik baan 20 dient te worden gebruikt, waar de ICAO windnorm niet overschreden is, en waar op zondag het besluit geldt dat indien baan 20 niet wordt gebruikt omwille van windomstandigheden de vliegrichting wordt omgekeerd.
Hierbij wil ik u wijzen op twee arresten van de Raad van State in bijlage, daterend van 13 juni 2005 en 14 juni 2005, die stellen dat de inwoners van Diegem, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel reeds onevenwichtig zwaar belast werden en dat de overheid de verplichting heeft de hinder van de luchthaven zo evenwichtig mogelijk te verdelen - en ongeacht de technische beperkingen, capaciteitseisen, andere gerechtelijke uitspraken ­ het recht op gezondheid en gezond leefmilieu van eenieder te beschermen, arresten die reeds tweemaal gesteld hebben dat een bijkomende belasting van de inwoners van Diegem, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel echt niet meer kan.
Andere gerechtelijke uitspraken hebben de overheid steeds dezelfde boodschap gegeven: verdeel de hinder evenwichtig.
De statistieken van het baangebruik sinds 13 juni 2005, de metingen in de meetposten in Diegem, Vilvoorde en Grimbergen bewijzen dat het spreidingsplan begin 2004 een stap in de goeie richting was, die ondertussen volledig is teruggedraaid. Baan 25R is deze week gebruikt voor alle dagvertrekken, ook tijdens de ochtelijke als avondlijke rusturen en in het weekend. Omwonenden hebben 7 dagen op 7 geen enkele ochtend kunnen uitslapen, en hebben 5 nachten op 7 een aanzienlijk aantal nachtvertrekken te verduren gekregen.
De voortdurende rugwind op baan 25R heeft er bovendien voor gezorgd dat de geluidsproductie nog hoger was dan nodig.
Graag vernam ik van u welke maatregelen u zult nemen om te voldoen aan de arresten van 13 juni 2005 en 14 juni 2005 van de Raad van State, en in het algemeen hoe u de evenwichtige verdeling ook opgelegd door het Hof van Beroep op 10 juni 2003, het Hof van Beroep op 17 maart 2005, en de Raad van State op 11 mei 2005 wilt realiseren.
Met beleefde groeten,
M.V.
1850 Grimbergen