MER-consultatie: als men slechts 2 of 3 uur per nacht kan slapen en dan nog onderbroken sinds 2 weken, is het moeilijk kennis nemen van een ingewikkelde tekst met duidelijk verborgen doeleinden
Mail 16.8.2005

Geachte,

Ik verneem een beetje overal dat er een publieke consultatie gaande is omtrent de ontwikkeling van de luchthaven van Zaventem maar eigenlijk vond ik daar slechts iets over door wat te surfen en te zoeken maar werd ik nooit tot nu toe (16 augustus) persoonlijk aangesproken alhoewel wij dichtbij de luchthaven wonen en er vreselijk onder lijden.
Ik weet niet goed hoe jullie vragenlijst te beantwoorden - dat is nu misschien de bedoeling. Het lijkt mij ridicuul dit aan de slachtoffers te vragen vooral op zo'n cynische manier alsof er niks aan de hand is.
De situatie waarin wij momenteel leven belet mij ook goed kennis te nemen van de bijlagen bij de ondervraging. Inderdaad als men constant overvlogen wordt dag en nacht en slechts 2 of 3 uur per nacht kan slapen - en dan nog op onderbroken wijze - sedert meer dan 2 weken (als we niet overvlogen worden kan men niet slapen door opgebouwde stress tijdens de dag) kan men zich niet concentreren op een ingewikkelde tekst niet geschikt voor gewone burgers en met duidelijke verborgen doeleinden.

Antwoord op vraag 1.1.
1) Alle aantastingen aan het milieu moeten in acht genomen worden vooral dat ze door dezelfde oorzaak meerdere kwalen teweegbrengen. De vliegtuigen en de andere vervoersmiddelen van en naar de luchthaven brengen lawaai, vervuiling van lucht en water (ze hebben allen een invloed op onze gezondheid en zijn potentiele risico's voor onze veiligheid), belemmeren de ruimtelijke ontwikkeling, tasten het landschap aan en creëren mobiliteitsproblemen.
2) Een ontwikkeling van de luchthaven activiteiten is in geen enkel opzicht milieuvriendelijk en kan niet voor een leefbaar milieu zorgen, geen enkele compensatie kan het gebrek aan slaap, aan sociaal leven, aan communicatie (opgelet hier kan men geen telefoongesprek meer houden, dus in geval van nood geen dokter meer opbellen), aan propere lucht, aan verluchting van de woning, aan ontspanning enz compenseren.
Onteigening en een waardevolle schadeloosstelling (voor de waarde van gelijkaardige huisvesting in andere zones) zijn de enige mogelijkheid.

Er kan dus geen sprake zijn van een ontwikkeling er moet aan AFBOUW gewerkt worden + volgende maatregelen
- geen vluchten tussen 22.30 en 7 uur
- geen vluchten boven de 80 dB (reële waarden)
- geen bochtenwerk, rechtdoor vliegen en opstijggen in de richting van de bestemming zoals door IATA aangeraden (dus verschillende banen simultaan gebruiken) zonder onnodige omwegen
- ervoor zorgen dat de banen niet uitmonden op dicht bevolkte gebieden
- de frequenties verlagen dus de risico's op aanraking tussen 2 toestellen wegwerken
- alle zones rond de luchthaven in acht nemen en niet alleen Steenokkerzeel en Kortenberg (zoals blijkbaar in de teksten)

Antwoord op vraag 1.2

Elke bijkomende ontwikkeling zal schadelijk zijn voor het milieu dat reeds zwaar aangetast is en zal de nabijgelegen zones rond de luchthaven (miv een groot deel van Brussel) onbewoonbaar maken. Het betreft alle aspecten :

- gezondheid en veiligheid
de manier waarop opgestegen wordt vanop de luchthaven is zeker niet veilig, de frequentie is te hoog, het bochtenwerk is onveilig en een ongeval staat ons te wachten met alle gevolgen
de impact op de gezondheid is in meerdere studies in het lang en breed vermeld en zou wel bekend moeten zijn

- atmosfeer
door de vervuiling had men nu reeds in Haren buitengewone ozonpieken (alhoewel de Haechtsteenweg bijna buiten gebruik was wegens langdurige werken), de vervuiling is dus te wijten aan de vliegtuigen

- ruimtelijke ontwikkeling
hoe kan men iets ontwikkelen dat onleefbaar, onbewoonbaar is - de regio rond de luchthaven zal dus een spookregio worden waar geen kat meer te bespeuren zal zijn na kantooruren.

- het geluid
men kan minder lawaaierige toestellen gebruiken maar zonder vermindering van de frequentie zal dit tot niets leiden

- het landschap
het landschap is nu reeds aangetast door verschillende (leegstaande) lelijke gebouwen, zonder ziel, zonder imago die niets uitstralen en geen plaats meer laten voor wat groen en leven. De regio begint meer en meer op een science fiction beeld te lijken.

- de mobiliteit
aangezien de regio rond de luchthaven onbewoonbaar zal zijn en gezien dat er met de voorspelde ontwikkeling meer tewerkstelling zou moeten komen (als automatisatie en self-service dit toelaten) zullen alle werknemers naar de regio moeten vervoerd worden, dit bij het vervoeren van vracht en passagiers - het verkeer zit reeds klem nu - wat wordt het dan de ring op 8 banen brengen.

- de samenhang tussen de verschillende factoren
alle factoren hangen samen - de mobiliteitsproblemen geven ook vervuiling, lawaai die ook gezondheidsproblemen en veiligheidsproblemen opleveren enz.

F.D.
Diegem