Kan iemand verklaren waarom zwaar vliegtuig richting Huldenberg rechtdoor opstijgt over Bxl tot 4000 vt (niet in staat bocht naar L te maken) en wel bocht naar R op 700 voet kan maken?
Mail 25.6.2005

Kan er iemand verklaren waarom een B 744 of 742 richting Huldenberg rechtdoor opstijgt over Brussel tot 4000 voet (dus niet in staat is om de bocht naar links te maken op 1700 voet) terwijl datzelfde toestel wel in staat is om op 700 voet de bocht naar rechts te maken?

M.G.
Meise

Boeing 742 en 744 draaien niet op 1700 voet naar links omdat Beauchevain op minstens 6.000 voet overvlogen moet worden
Mail 27.6.2005
----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Philippe TOUWAIDE <mailto:philippe.touwaide@mobilit.fgov.be>  
Aan: actienoordrand@belgacom.net ;

Les Boeing 742 en 744 kunnen niet op 1700 voet linksaf draaien omdat Beauchevin op meer dan 6.000 voet overvlogen moet worden.

Mail 27.6.2005

MG de Meise sur votre site se demande pourquoi les Boeing 742 et 744 virent à 700 pieds vers le Noodrand et à 4000 pieds vers l'Oostrand, simplement parcequ'ils DOIVENT arriver à survoler la base militaire de Beauvechain à une altitude supérieure à 6.000 pieds, altitude qu'ils n'atteindraient pas en virant vers la gauche à 1700 pieds en fonction de leur masse totale au décollage MTOW.

De ce fait, ils font un détour tout droit jusqu'à Neerpede, puis une boucle par Uccle et Linkebeek afin d'arriver au-dessus de Beauvechain à une altitude supérieure aux 6.000 pieds requis.
_________________________________________________________
Philippe TOUWAIDE
Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal


----------
Van: "actienoordrand" <actienoordrand@belgacom.net>
Datum: Mon, 27 Jun 2005 22:40:50 +0100
Aan: "Philippe TOUWAIDE" <philippe.touwaide@mobilit.fgov.be>,

Onderwerp: Re: Réponse à MG de Meise

Geachte heer Touwaide,

Dit is toch wel een leerzaam antwoord, waar ik dan ook wat meer tijd wil aan besteden.

Hoewel het gaat over zware toestellen, wil men die toch zo snel mogelijk laten stijgen vooraleer ze over Beauvechain te laten vliegen, en blijkbaar doet men dit door ze zo lang mogelijk rechtdoor te laten stijgen.
Als men andere zware toestellen ook sneller hoogte zou kunnen laten winnen door ze langer rechtdoor te laten stijgen, dan zou men toch de omgeving van Brussel-Nationaal ontlasten?

Hartelijk dank voor uw medewerking,

R.V.
Actie Noordrand