Min. Peeters wil aantal nachtvluchten terugbrengen? Wat is Vlaams Gewest, haar milieuminister op kop, echt van plan met luchthaven?


Reacties 20.8.2005

Geachte,

Daedalus wenst minister Peeters en de Vlaamse regering veel succes toe bij de onderhandelingen over de toekomst van de nationale luchthaven met de Brusselse gewestregering en de federale regering.

Daedalus steunt het streven van  minister Peeters om de Brusselse regering met rationele argumenten (afbouw van de nachtvluchten, het belang van de nationale luchthaven voor de Brusselse tewerkstelling) te overtuigen, maar waarschuwt tevens dat rationale argumenten vanuit economische, medische, aeronautische en juridische hoek tot op heden alleen maar hebben geleid tot een verdere concentratie van alle vluchtbewegingen (landende en opstijgende) boven Vlaanderen.

De Brusselse logica vertrekt nml. niet vanuit een rationeel oogpunt, maar eenvoudigweg vanuit het NIMBY principe (Not in my Brussels yard) en heeft tot op heden zowel het grondbeginsel van de Belgische Staat (alle Belgen zijn gelijk) als het solidatriteitsprincipe tussen de gewesten ostentatief en eenzijdig afgewezen.

Op dit ogenblik, nu de werken op de 02/20 (onder deze laatste start- of landingsbaan liggen practisch uitsluitend faciliteitengemeenten) aan de gang zijn, krijgt Vlaanderen opnieuw een klare kijk op wat zij kan verwachten van de federale en Brusselse regering i.v.m. de toekomstige luchthavenpolitiek.

Door het schrappen van het gebruik van de baan 02/20 worden de faciliteitengemeenten quasi vliegtuigvrij. Het Brussels Gewest is dit eveneens via zijn geluidsnormen en de daar aan gekoppelde boetes. Deze, nu (voorlopig?) tijdelijke situatie wordt reeds jarenlang bepleit door de Franstalige politici d.i.  het afschaffen van het regelmatig gebruik van de baan 02/20.

Tijdens de werken wordt nml. als volgt gevlogen:

a)      bij Westenwind opgestegen (dag & nacht) via  Diegem en, om Brussel te vermijden eerst over de Noordrand , vervolgens tot Dilbeek (dag) om dan pas de vluchten naar het Westen en het Zuiden te laten afdraaien. 's Nachts worden alle bestemmingen langs de Noordrand, dan over alle andere Vlaamse gemeenten rond Brussel rondgeleid tot de uiteindelijke bestemming gekozen wordt (d.i. de volledige uitwerking van het concentratiemodel van voormalig federaal minister Durant over alle Vlaamse randgemeenten). Ook de landingen gebeuren uitsluitend op Vlaams grondgebied nml. via Steenokkerzeel en Kortenberg.

b)      Bij sterke N/NO wind wordt 100 % opgestegen boven Vlaanderen nml via het onder de banen gelegen Steenokkerzeel en Kortenberg richting Leuven,Herent e.a. Vlaams-Brabantse gemeenten. Het landen gebeurd, ongeacht hun herkomst, via een omleiding (opnieuw om Brussel te mijden), eerst langs Dilbeek, Ternat, Asse en vervolgens over de  Noordrandgemeenten om dan, met een scherpe bocht naar links over het onder de baan gelegen Diegem te landen.

Daarnaast is een nieuwe bevraging van de bevolking (in Vlaanderen beperkt tot de onder de start en landingsbanen gelegen gemeenten) een lovenswaardig initiatief. Toch blijven vele vragen open:
-         Welke zijn de gestelde doelstellingen, wat wordt afgetoetst?
-         Waarom midden in de vakantieperiode?
-         Het elitaire woordgebruik?
-         De bevolking heeft reeds bij meerdere recente bevragingen (o.a. bij de bevraging voor de huidige milieuvergunning ) haar wensen te kennen gegeven

Maar vooral, het leidt de aandacht af van de werkelijke problematiek nml. de onwil van het Brussels Gewest om een eerlijke deel van de lasten op zich te nemen.

Daedalus wenst de minister bij zijn nabije onderhandelingen succes toe en :
-         herinnert de minister eraan dat de problematiek van de verdeling van de stilte rond de nationale luchthaven niet beperkt is tot de nachtvluchten, zoals de recente reacties i.v.m. de toegenomen hinder van dagvluchten vanuit o.a. Dilbeek, Mechelen, Herent opnieuw aantonen.
-         eist dat deze Vlaamse regeringen, buiten rationele argumenten ook met duidelijke wapens naar de onderhandelingstafel vertrekt zodat zij niet opnieuw zal stuiten op de door de Brusselse normen gestolen stilte en de weigering tot solidariteit en aldus blijvend  alle lasten op Vlaanderen zal laten leggen.
-         stelt vast dat de omleidingen in de lucht, om het Brusselse Gewest te mijden nu ook, bovenop de Noordrand de inwoners van Asse, Zellik, Dilbeek en de andere randgemeenten ten westen van Brussel alsmede Herent, Leuven e.a. gemeenten ten noord-oosten van Brussel sterk treft en nodigt deze inwoners en gemeenten dan ook uit om, samen met de noordrandgemeenten de federale, Vlaamse en Brusselse regering te verplichten om de huidige concentratie van vluchten boven hun hoofden, als gevolg van het niet-solidair en NIMBY-denken van het Brusselse Gewest en de Franstalige politici onmiddellijk stop te zetten.

Erik Tamboryn, Daedalus.


Geachte,

Aan de ene kant van de weegschaal: de onredelijke Brusselse geluidsnormen waarvoor vanaf half oktober dwangsommen moeten worden betaald als ze niet worden gerespecteerd en die het Brussels Gewest een perfecte stok achter de deur geven om de paar lichte vliegtuigen per nacht en de route Chabert naar het zuiden over Brussel (die enkel wordt gebruikt op zaterdag, en op zondag vanaf 17u) ook nog af te schaffen, en om de andere vertrekken nog noordelijker te schuiven.
Aan de andere kant van de weegschaal: de belofte van minister Peeters dat, als DHL in 2008 het aantal nachtvluchten vermindert, deze vrijgekomen vliegbewegingen niet ingevuld zullen worden door andere maatschappijen. De minister legt hier dus enkel een 'voorwaardelijke' vermindering op tafel in de hoop dat de Brusselaars op basis daarvan bereid zijn om geharmoniseerde geluidsnormen (hoger dan de huidige Brusselse dus, er moet immers kunnen worden gevlogen) te aanvaarden.
Dat gecombineerd met het statement dat het START project rond de luchthaven heel heel heel belangrijk is, het gebrek aan enig verzet van de Vlaamse minister van Leefmilieu tegen het stapsgewijs terugdringen van het spreidingsplan, het amputeren van de al zwakke milieuvergunningsvoorwaarden (door minister Peeters zelf) van BIAC, het ontbreken van enig initiatief om 25L te gebruiken tijdens de werken: ik vraag mij af wat het Vlaams gewest met minister Peeters op kop echt van plan is met deze luchthaven.
Wil het Vlaams gewest aktief de fundamenten leggen van een goed spreidingsplan met geplande stapsgewijze verbeteringen (zoals in Sydney gebeurd is) om zowel de gezondheid van de omwonenden als de tewerkstelling op de luchthaven zo goed mogelijk te verzekeren?


Vriendelijke groeten
M.V.
Grimbergen

Minister Landuyt plaatst tijdbom onder de luchthaven.

Door het wetens en willens toelaten dat de bewoners van de Noordrand meer dan 40 nachtelijke vertrekken boven hun hoofd krijgen wordt de verdraagzaamheid tegenover de luchthaven toch wel ondermijnd. Van spreiding of uitwaariering is er weinig sprake, wetende dat de bewoners tot op 15 km van de luchthaven nog altijd 27 overschrijdingen van 60 dBA per nacht incasseren. Van recuperatie overdag of tijdens het weekeinde valt er ook weinig te merken.

Het is hierbij bijzonder schrijnend te weten dat de vliegtuigen met als richting Frankrijk en zelfs Duitsland eerst een rondje maken over de Noordrandgemeenten, die helemaal niet voor de startbaan liggen, vooraleer ze hun bestemming te kiezen.

Ondanks het feit dat er de voorbije weken werken waren aan één van de banen, bleven er toch nog twee perfect bruikbare banen over om een verzachtend gebruik van de luchthaven mogelijk te maken. De cijfers van vorig jaar, ook tijdens werken aan een startbaan, bewijzen het. Waarom blijven de Franstalige oostrandgemeenten beter gespaard van al te buitensporige ongemakken?

Over enkele dagen, namelijk op 31 augustus, wordt voor de Vlamingen de indieningstermijn afgesloten waarbinnen aanmerkingen kunnen gemaakt worden over de opmaak van een termijn-visie rond Zaventem, dat meteen een milieueffectenrapport (MER) zou moeten worden.

Officiëel noemt het document het "Strategisch Actieplan voor de Reconversie en Tewerkstelling luchthaven Zaventem (START)" en is te vinden op sommige gemeentehuizen en op de webstek: www.mervlaanderen.be.
Zou het in rekening brengen van alle gezondheidsrisico's en soms levensbedreigende gevolgen van te excessieve luchthavenactiviteiten een voldoende stimulans zijn om aan echte 'Reconversie' van de tewerkstelling te werken in de streek rond Zaventem? Hopelijk mogen we van onze Vlaamse Minister van Leefmilieu een aanzet in die richting verwachten.

Voor op- en aanmerkingen hieromtrent is het nu de hoogste tijd. Dat Brussel zal aansturen op een maand verlenging van de termijn is mogelijk door hun eigen wetgeving van het Hoofdstedelijk Gewest, maar deze gunst lijkt niet weggelegd voor de Vlaamse randgemeenten.

Roger Vermeiren
Actie Noordrand.

 

Lees het artikel in De Standaard