Zo. 13 maart werd spreidingsplan niet gevolgd: er was tegenwind op 20, windnormen werden er niet overschreden, er zijn geen werken. Zelfs vliegvrije zondagochtend wordt nu geschonden!

Geachte heer Landuyt,

Een groot gedeelte van de ochtend is het spreidingsplan voor de luchthaven Zaventem niet gevolgd, en is baan 25R in gebruik voor vertrekken i.p.v. baan 20, niettegenstaande er tegenwind is op baan 20, en de windnormen voor baan 20 dus niet overschreden zijn (zie Atis gegevens hieronder). De notam maakt geen melding van werken op baan 20.

Als men nu ook nog op zondag het spreidingsplan aan zın laars lapt, hebben wij geen enkel moment zonder vliegtuigen, terwijl er in het weekend vliegtuigvrije momenten voorzien waren als tegengewicht voor de zware overbelasting op weekdagen.

Het spreidingsplan wordt op zaterdag meestal niet gevolgd: 1 vrije zaterdag op 9 in 2004, nog geen enkele vrije zaterdag in 2005, daar waar er 1 vrije zaterdag op 2 voorzien was.
De toenmalige minister van mobiliteit voorzag compensaties voor zone 1 wanneer het omwille van weersomstandigheden zone 1 meer dan 1 zaterdag op 2 overvlogen wordt, omdat de 50-50% verdeling deel uitmaakte van het akkoord over het spreidingsplan.
Waar blijven deze compensaties?
Waar blijft een rechtvaardiger verdeling van de hinder van de luchthaven?
Vriendelijke groeten,

M.V.
Grimbergen