In Huldenberg heeft men probleem om te meten omdat hinder daar 'nog maar' 50-55 dB bedraagt maar bij hoge frequentie nog serieuze hinder geeft. Maar heeft DS wel eens getelt wat hier vliegt en in andere zones?


Mail 19.10.2005

Geachte,

Na  het lezen van het luchthavenartikel in DS van vandaag kan men toch serieuze twijfels over de objectiviteit van de berichtgeving in die krant.

Hieronder het Atis-bericht van deze ochtend: er wordt met 8,7 knopen rugwind nog steeds opgestegen van baan 25R. Onverantwoord qua veiligheid, qua lawaai en qua pollutie.

Hieronder ook een mail ivm de rugwind op zondag (a propos, er is pas vanaf ongeveer 17.00 uur op baan 02 geland na gans de zaterdag en de zondag tot 17.00 op de baan 25R te zijn opgestegen en op banen 25R/L te zijn geland).

Bij het eerste vliegtuig dat op baan 02 landt, drukt J.Vandenhaute op zijn "automatische-scheldmail-knop". Enige bedoeling: geen enkele vlucht meer hebben boven zijn vriendjes ten koste van de andere omwonenden die hij beneden zijn stand vindt.

Landen op een enkele baan 02 gebeurd amper 10% van de tijd ... de andere 90% wordt er van 1 enkele baan opgestegen.

Wat betreft Huldenberg: Huldenberg krijgt inderdaad veel te veel (45% van de vertrekken gaat - op grotere hoogte - via Huldenberg).Heeft men de Aminal-geluidsmetingen al eens zelf vergeleken met die van de Noordrand (45% van de vluchten neemt eerst een bocht naar rechts op 700 voet)? Een correcte referentie = afstand tot het einde van de dichtsbijgelegen start-/landingsbaan en ligging - al dan niet in het verlengde - tov van de as van deze baan.

Als men piloten vraagt waarom de vertrekken vanaf de 02 blijkbaar minder lawaai maken dan bij ons blijkt  dit behalve de bocht op grotere hoogte ook te danken aan het feit dat de baan alleen wordt gebruikt bij goeie tegenwind, wat, zoals iedere aëronautisch specialist weet - een pak verschil maakt.

Zondagochtend 16 oktober vertrok men vanaf de baan 25R: er was reeds heel wat rugwind aan de grond.  Blijkbaar is het zo dat op lage vlieghoogte de wind meestal nog een pak sterker is dan aan de grond,  er is sprake van 18 knopen rugwind  op deze hoogte waarbij men het  vliegtuig ineens voelde 'zakken' .  Waarschijnlijk is dan de toren verwittigd en zijn de banen omgewisseld (immers, wat de piloot meldt staat op band in de 'black box', en als er dan een ongeval zou gebeuren na zo'n waarschuwing van een piloot, dan zit men wel heel erg in de shit)

Men kan zich voor stellen dat het verwittigen van de toren dan nog moet gebeuren tussen alle andere drukte van het vertrekken is onverantwoord.

Hoogachtend

W.H.
Grimbergen


EBBR DEP ATIS L 2120Z
D-ATIS TRIAL - CHECK WITH VOICE
DEP RWY25R DEP RWY20
RSCD RWY25R  RWY20  ARR RWY25L RWY25R TRL FL050 DATALINK U/S. TWY N1 N2 A7 CLOSED
100/10KT CAVOK
T11 DP2 QNH 1015HPA
NOSIG
CONFIRM DEP L