De AIP waar u naar verwijst zegt niet welke van de vier overblijvende banen van de luchthaven de komende weken wel gebruikt worden. Welke waren aanbevelingen ombudsdienst?

Klacht 2-3 augustus 2005

Geachte heer ombudsman, mijnheer De Baerdemaeker,

U stuurt mij voor de tweede maal de prijslijst van het AIP. Bedoelt u echt dat een omwonende die wil weten hoe er zal worden gevlogen een abonnement moet nemen van 150 EUR, om vervolgens een voor piloten bedoelde (en dus enkel pilotenjargon) bevattende publicatie te doorworstelen? Terwijl er een ombudsdienst voor de luchthaven bestaat die als taak heeft de omwonenden in te lichten?
Voor zover ik heb teruggevonden staat in het AIP waar u naar verwijst dat de baan 02/20 niet kan gebruikt worden gedurende een bepaalde periode. Er staat niet in welke banen wel zullen gebruikt worden gedurende de periode dat 02/20 niet kan worden gebruikt. De luchthaven heeft 6 banen.
Het antwoord op mijn vraag waarvan u zegt dat het terug te vinden is in de gangbare AIP¹s heb ik daarin dus niet teruggevonden.
Wil u mij ofwel de bladzijdenummers van het AIP waar de informatie te vinden is doormailen, of kan u mij alsnog een antwoord bezorgen op mijn (nu voor de derde maal gestelde) vragen:

Gedurende de werken deze zomer, wanneer baan 02/20 gesloten is, welke banen zullen gebruikt worden voor de nachtvluchten die normaal gesproken vanaf baan 20 vertrekken ?
We hebben gemerkt dat tot hiertoe enkel baan 25R wordt gebruikt. Gaat dit zo blijven gedurende de volledige periode van de werken?
Wanneer tijdens de werken ¹s nachts baan 25R gebruikt wordt voor vertrekken die normaal gesproken vanaf baan 20 vertrekken, hebben we gemerkt dat de omleidingsroutes met bocht naar rechts worden gebruikt voor de vertrekken richting SPI, LNO, Pites, Rousy, Sopok, ipv de routes met bocht naar links (die ervoor zouden zorgen dat de vliegtuigen rechtstreeks naar hun bestemming zouden vliegen). Gaat dit zo blijven gedurende de hele periode van de werken?
Welke compensaties zijn voorzien voor de inwoners van zone1, nu blijkt dat deze zwaarst belaste zone nog extra vliegbewegingen krijgt?

Kan u mij ook inlichten welke aanbevelingen de ombudsdienst gedaan heeft om, zoals tijdens de periode van de werken op baan 25R in augustus 2004, te zorgen dat de vliegbewegingen evenwichtig worden gespreid?
Alvast bedankt, vriendelijke groeten,

M.V.
Grimbergen

Ombudsman De Baerdemaeker blijft volhouden dat alles in AIP staat (is niet zo), voegt prijslijst van AIP bij en weigert pertinent te antwoorden op concrete vragen! Het lijkt wel koppelverkoop.


From: Raf De Baerdemaeker [mailto:raf.debaerdemaeker@mobilit.fgov.be]
Sent: donderdag 11 augustus 2005 10:04
To: Brussels Airport Mediation; marleen.vareman@skynet.be
Subject: RE: 2005/08/24.091 - Klacht 2-3 augustus 2005


A/SMO/RDB/id/05-08/24091


Mevrouw V.,
 

De opstijg-procedures gedurende de periode van de werken op de baan 02/20 zijn deze beschreven in de gangbare AIP's.
Deze zijn afhankelijk van baangebruik (banen 25 of 07) en de weersomstandigherden. Er zijn geen toevoegingen of wijzigingen.
Deze gegevens zijn rechtstreeks verkrijgbaar bij Belgocontrol. Zie gegevens in bijlage.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Ing. R A F De Baerdemaeker 
 

Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal

Service de Médiation pour l'Aéroport de Bruxelles-National

TEL : +32.2.724.02.67   FAX : +32.2.724.02.68

Web-Site : www.airportmediation.be

e-mail voor de klachten - pour les plaintes : airportmediation@mobilit.fgov.be

e-mail  : raf.debaerdemaeker@mobilit.fgov.be