Men weet dat veiligheidsargument voor niet-gebruik baan 20 onzin is: bochten en concentratie zijn onveilig; reële probleem is politiek
Tweede maal deze week dat Noordrand 's nachts geconcentreerd overvlogen wordt
 

 Strombeek/Koningsloo/Grimbergen : vuilbak van Brabant ?

Mails 21 en 23/01/2005


Hallo,

 

Ik schrijf deze mail enkel omdat ik ervanuitga dat als er niet gereageerd wordt vanuit de bevolking dat men er dan maar vanuitgaat dat alles OK is.

Ik vermoed dat deze mail ook geen enkele verandering zal teweeg brengen.

Ik ben ook niet van plan om elke nacht (met het vliegtuiglawaai als achtergrondmuziek) voor mijn PC te kruipen.

 

Om kort te zijn : als er volgende dagen/weken geen mails meer komen betekent dit niet dat alles OK is (wel dat ik de zaak volledig beu ben en mijn tijd in nuttiger/realistischer dingen steek, vb.eens uitkijken om te verhuizen).

De zaak zal wel OK zijn als Stombeek/Koningslo/Grimbergen ook systematisch gespaard blijft van alle of op zijn minst geconcentreerde nachtvluchten.

  

Dit is deze week de 2e nacht dat ik niet kan slapen van het non-stop overvliegende nachtlawaai (dubbele beglazing, alle ramen dicht).

Nacht van 18 op 19 januari 2005 : niet geslapen van 3u30 tot 5u30 (+/- 15 à 20 overvluchten – ik schat vlucht per 6 minuten).

Deze nacht (20 op 21 januari 2005) : wakker geworden van vliegtuiglawaai om 2u30, herhaalde malen even ingeslapen en terug wakker geworden, om 4u30 dan maar finaal opgestaan om deze mail te sturen (voor een stand van zaken terwijl ik aan het typen ben zie onderaan (*).

 

Enkele jaren gelden (begin van de concentratie van de vluchten) was de situatie ook al onleefbaar (dit heeft maanden aangesleept).

Zo een toestand kan ik mentaal/fysiek niet meer aan.

Gespreide nachtvluchten zijn enigszinds leefbaar (men wordt een aantal keren wakker per nacht en slaapt terug in), bij continu overvliegen is er echter geen sprake meer van nachtrust (en dus ook niet van een normaal bestaan).

 

Om 8u30 begint mijn werkdag en ik zal deze morgen voor de 2e keer deze week als een zombie op het werk verschijnen.

Ook in privé kring heb ik enige moeite om “te volgen”.

 

Blijkbaar heeft Grimbergen/Strombeek/Koningslo weer de hoofdprijs gewonnen.

Met het aantal vluchten dat hier ’s nachts langskomt kan ik niet geloven dat er van enige spreiding sprake is.

 

Mij lijkt het dat de bevolking die politiek het minst wordt beschermd (in casu : de Brusselse Noordrand) wordt opgeofferd ten nadele van de gebieden die meer mondige/meer handige politici hebben.

 

De positie van “actie noordrand” is steeds geweest : laat ons de lasten en lusten van Zaventem delen.

Tot op heden heb ik dit standpunt gedeeld, maar ik begin mij echt af te vragen hoe lang dit nog het geval zal zijn.

De praktijk wijst uit dat iedereen (dus ook Brussel, Oostrand enz) de lusten deelt maar dat de lasten uiteindelijk in alle stilte (sic) steeds weer worden afgewenteld op de streek Strombeek/Koningsloo/Grimbergen (en waarschijnlijk ook wat daar direct in de buurt ligt).

Dit is een ziek (letterlijk en figuurlijk) spelletje en ik hoop dan ook dat alle politici van de betrokken streek alles in het werk stellen om deze onhoudbare situatie voor eens en altijd op een aanvaardbare manier op te lossen.

Bij deze stel ik dan ook maar voor om (zoals andere partijen/gemeenten/aktiegroepen doen) alle mogelijke jurische acties te ondernemen en tot het uiterste te gaan (inclusief sancties door rechtbank trachten te bekomen en ze dan ook te laten uitvoeren).

 

Ik woon reeds 42 jaar in Strombeek en had tot voor het concentratieplan van enkele jaren geleden nooit echt last gehad van overdreven vliegtuiglawaai.

Dus : don’t give me that bullshit dat “wie kort bij een luchthaven komt wonen weet waar hij aan begint”.

Trouwens : voor zover ik het begrijp moet er enig kunst- en vliegwerk worden uitgevoerd om deze streek (technisch) te kunnen overvliegen gezien de ligging van de pistes en de bestemming van de vluchten.

 

De concentratie betekende een echte hel.

Na de spreiding werd de toestand terug leefbaar.

Ondanks alle beloftes is de spreiding defacto sinds een tijdje weer ongedaan gemaakt (met deze week het begin van de totale her-concentratie ?).

De conclusie luidt dan ook : harde politieke/juridische  actie nu graag (ik ga ervanuit dat één van de voornaamste taken van een politieker is de belangen van de bevolking te verdedigen --- en dat de bevolking zelf pas zelf actie zou moeten voeren als de politici in gebreke blijven).

Het minimum-minimoris is dat de Gemeente Grimbergen zich aansluit bij de juridische acties van de meest “wakkere” gemeenten in onze buurt.

 

 

Als die actie er niet komt kan men de slogan van Grimbergen (Parel van Brabant) maar beter omvormen naar Grimbergen : Vuilbak van Brabant (enkel doven welkom – als ze tenminste bestaand zijn tegen de nodige mix lucht/kerozine).

 

Nachtelijke groeten,

A. Vd S.

1853 Strombeek-Bever

 

Vluchten terwijl ik dit typ : 4u30, 4u33, 4u35, 4u40,4u46,5u07,5u16,5u35 ...(ben begonnen aan deze mail om 4u30)

 

Mail 21.1.2005

Brussel, vrijdag 21 januari 2005

Mijnheer,

Wegens weeromstandigheden ( sterk west-wind ) :
nacht van maandag 17 tot dinsdag 18 januari 2005 : 23 vertrekken op baan 20, en 14 op baan 25 Rechts, waarin 5 boven de Kanaal via Brussel, en 9 via Diegem, Haren, Brussel, Neder of Laken naar Grimbergen
nacht van dinsdag 18 tot woensdag 19 januari 2005 : te veel wind om de banen 02/07 of 20 te gebruiken, 35 vertrekken via de baan 25 R
nacht van woensdag 19 tot donderdag 20 januari 2005 : 37 vertrekken, 21 via de baan 20 en 16 via de baan 25 R
nacht van donderdag 20 januari tot vrijdag 21 januari 2005 : te veel lateraal en achterwind om de baan 20 te kunnen gebruiken, 33 vertrekken op de baan 25 R

De veiligheid komt in eerste stap vooral alle andere aspekten.

Mvg, PhT
_________________________________________________________
Philippe TOUWAIDE
Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal
 

 

Mr. Touwaide, u stelt dat veiligheid voor alles gaat, waarom wordt Noordrand dan 2 nachten met onveilige bochten en hypergeconcentreerd overvlogen?

Mail 23.01.2005

 

Geachte Dames/Heren (Grimbergse) Politici,

 

Vrijdag morgen was mijn nachtrust (met dank aan de Zaventemse nachtvluchten) gedaan om 2u30 (dit was reeds de 2e maal die week).

Ik ben dan maar voor mijn PC gaan zitten om dit probleem aan te kaarten.

Door omstandigheden (teveel bestemmelingen in één mail ?) lijkt het mij dat jullie geen copie hebben gekregen van deze mail.

Bij deze verzoek ik hem nogmaals naar jullie toe te sturen.

 

Ondertussen heb ik reeds een reactie gekregen van Mr Touwaide (ombudsman lawaai Zaventem), mijn reactie van heden morgen, hierop heb ik eveneens in deze mail gecopieerd.

 

Mijnheer Touwaide /  Heren Politici,

 

Mijnheer Touwaide, in het kort komt uw reaktie erop neer dat (wegens de sterke westenwind), voor de nachten dat ik geen oog heb dichtgedaan (ttz.nacht van di18JAN05 op wo19JAN05 en van do20JAN05 op vr21JAN05), het gebruik van baan 20 onmogelijk was en alle (nacht)vluchten via baan 25R hebben plaatsgevonden.

Als ik bij benadering even tel hoeveel vluchten ik heb gehoord kom ik tot de conclusie dat ongeveer allle vluchten in mijn buurt hebben plaatsgevonden (dus : geen enkele spreiding, maar volledige concentratie).

De andere nachten van die week werd ook baan 20 gebruikt.  Die nachten ben ik ook wel enkele keren wakker geworden maar ben er toch in geslaagd om terug in te slapen en redelijk wakker op mijn werk aan te komen.   Meteen een bewijs (voor zover dit nog zou nodig zijn) dat spreiding de last enigszinds draagbaar maakt en dat concentratie totale waanzin is

 

Het verheugt mij dat er zowaar een (officiële) reactie is gekomen.

 

Aan de andere kant ben ik redelijk verontwaardigd over de slotzin die stelt dat bovenstaand baan gebruikt het gevolg is van het feit dat de veiligheid (van de vluchten) voor alle andere aspekten komt.

 

Mij lijkt deze redenering fout en onbillijk (en ik vermoed dat ongeveer alle betrokkenen dit weten).

Impliciet komt dit erop neer dat (zoals steeds in het verleden ?) er geschermd wordt met (halve ?) technische waarheden om een de-facto een concentratie beleid te voeren.

 

HET REELE PROBLEEM IS een POLITIEK probleem (iedereen een deel van de lasten en lusten van Zaventem, dan is het nog enigszinds leefbaar) EN GEEN TECHNISCH probleem.

 

Extreem gesteld zouden, indien veiligheid echt de eerste prioriteit zou zijn, er in de Strombeek/Koningsloo/Grimbergen (en omgeving) bijna geen vluchten zijn lijkt mij.

Deze streek ligt niet in het verlengde van de pistes (terwijl het mij voorkomt dat de veiligste opstijgprocedure is dat er rechtdoor wordt gevlogen tot de nodige hoogte is bereikt, en niet dat er halsbrekende –en kerosineverslindende- toeren worden uitgehaald om deze streek toch te kunnen overvliegen).

 

De hinder van vorige week heb ik niet meer (in die mate) ondervonden sinds het concentratiebeleid werd afgevoerd ten voordele van een spreidingsbeleid.

In die periode zullen er nog wel ettelijke dagen zijn geweest met sterke westenwind.

Ik vermoed dus dat er wel degelijk weer eens meer aan de hand is dan een “sterke westenwind”  (herconcentratie ...?).

 

De rëeele prioriteiten lijken mij (en ik weet ook wel dat u daar persoonlijk niets kan aan doen) eerder in volgorde van belangrijkheid te zijn :

1. geld/macht (Biac,DHL.../Tervuren “er wonen daar belangrijke mensen” enz)       

2. Brussel (Brusselse politici chanteren de Vlaamse in de hoop dat die hun normen niet even streng maken als Brussel en gans Zaventem dichtgaat, wat een economische ramp zou zijn – zowel voor Brussel als Vlaanderen)

3. veiligheid

4. Noordrand.  Eénmaal hier aangekomen in de priorteitenlijst is er nog weinig mogelijkheid/wil om deze streek leefbaar te houden.

 

Om op een positieve noot te eindigen :

Het verheugd mij uit de pers te vernemen dat ook de Gemeenten Grimbergen/Vilvoorde/Meise/Wemmel tot (gezamelijke) jurisiche acties zijn overgegaan.

Ik vrees dat dit slecht een kleine (maar noodzakelijke) stap is in een lange rij om deze streek terug leefbaar te maken.

Want om kort te zijn : deze streek heeft heel veel voordelen, alleen komen die allen te vervallen als je er ’s nachts niet kan slapen door het egoïsme van een aantal andere (vooral Brusselse) mensen/politici.

Ik hoop dat ook de andere stappen zullen worden genomen.

Ik hoop dan ook dat ieder deze stappen binnen zijn politieke partij zal zetten (tot op het nationale vlak).

 

Beste groeten,

A. V. d. S.

1853 Strombeek-Bever

 

Nog een laatste nota voor ik weer overga tot de orde van de dag :

Ik weet uit persoonlijke contacten uit de buurt dat niet iedereen de moeite neemt om hierop te reageren.

Dit wil echter niet zeggen dat al mijn buren ’s nachts kunnen doorslapen.  Het gaat dus echt niet over een individueel probleempje.

Een collega die in de buurt van de Mutsaart woont wist mij vrijdag te vertellen dat haar nachtrust vrijdagmorgen ook om zeep was).

 

Herconcentratie: 25 nachtvluchten waarvan 10 van 4-5u waaronder 1 (!) MD 11
Noordrand, nacht di 18.1 - woe 19.1.2005

Actual date/time A/D Code RWY Aircraft type ICAO code Quota count SID
19/01/2005 01:10 D 25R B752 2.4   DENUT2C
19/01/2005 01:52 D 25R B752 3   LNO2Z
19/01/2005 02:15 D 25R A30B 11.1   DENUT2C
19/01/2005 02:27 D 25R A30B 11.1   SOPOK3Z
19/01/2005 02:54 D 25R B752 2.4   LNO2Z
19/01/2005 03:19 D 25R B752 3   LNO2Z
19/01/2005 03:22 D 25R B752 3.1   SOPOK3Z
19/01/2005 03:26 D 25R A30B 11.1   DENUT2C
19/01/2005 03:40 D 25R MD11 11.1   DENUT2C
19/01/2005 03:43 D 25R A30B 11.1   LNO2Z
19/01/2005 04:04 D 25R A30B 11.1   SOPOK3Z
19/01/2005 04:07 D 25R B752 3   DENUT2C
19/01/2005 04:12 D 25R B752 3   SOPOK3Z
19/01/2005 04:16 D 25R B752 2.4   ROUSY2Z
19/01/2005 04:18 D 25R B752 2.4   HELEN2C
19/01/2005 04:24 D 25R A30B 11.1   ROUSY2Z
19/01/2005 04:27 D 25R B752 2.4   ROUSY2Z
19/01/2005 04:30 D 25R AT43 1   LNO2Z
19/01/2005 04:37 D 25R B752 2.4   SPI3Z
19/01/2005 04:42 D 25R B752 3   SOPOK3Z
19/01/2005 04:45 D 25R A30B 11.1   SOPOK3Z
19/01/2005 05:01 D 25R B752 3   SOPOK3Z
19/01/2005 05:04 D 25R CVLT 2.7   HELEN2C
19/01/2005 05:11 D 25R B752 2.4   ROUSY2Z
19/01/2005 05:14 D 25R A306 8.6   CIV8C

Nota Bene: Volgens boordtabellen nacht Biac waren er 35 vluchten waarvan 15 tussen 4-5 uur

                      Tabel        Boordtabellen

                    hierboven        Biac
00-01 uur                             2

01-02 uur           2                2
02-03 uur           3                3
03-04 uur           5                9
04-05 uur          11              15
05-06 uur           4                4  

Reactie ombudsdienst:

Mevrouw,

Met Uw vergelijk met de boordtabellen vind ik terug;

tussen 02-03; 3 vertrekken en 1 landing.
tussen 03-04; 5 vertrekken met richting Strombeek, 4 vertrekken die Strombeek niet overvlogen hebben.
tussen 04-05: 11 vertrekken met richting Strombeek, 4 vertrekken die Strombeek niet overvlogen hebben.

Met vriendelijke groeten,

R A F De Baerdemaeker
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel Nationaal
 

 

Dit is pikzwarte toekomst Noordrand zolang 20 lagere windnormen heeft dan 25R
Noordrand, nacht di 18 - woe 19.1.2005

Bij deze radartrack ontbreken de vluchten naar de sids DENUT en HELEN