UBCNA valt ombudsman De Baerdemaeker persoonlijk aan en ontzegt Ghyoot het recht namens pilotenvereniging Beca te spreken!

From: U.B.C.N.A. - B.U.T.V. [mailto:ubcna@woluwe1150.irisnet.be]
Sent: vrijdag 25 maart 2005 11:15
To: Woluwé
Subject: Piloten vroegen nooit soepelere windnormen - veiligheid eerst

Encore une boulette du médiateur flamand, qui s'est empressé de diffuser cette information sur les normes de vent afin de la tuer dans l'oeuf, et qui maintenant se fait contredire par les pilotes, ce DE BAERDEMAEKER Raf n'est absolument pas à sa place !


Mais ce Ghyoot qui s'exprime au nom des pilotes, n'est PAS pilote lui-même, réagissez en écrivant à beca@beca.be en mettant l'ubcna en copie bien entendu.

Les pilotes ne se sont jamais manifestés contre les décollages dangereux d'avions gros porteurs à pleine charge sur la piste de dépannage 20 qui est la plus courte de Zaventem.
Pendant 30 ans, on a volé avec des avions moins sophistiqués avec 8 noeuds de vent arrière sur les pistes 25 et on n'a jamais entendu la moindre critique, donc on aurait volé dangereusement pendant 30 ans et de façon criminelle...


En 2003, on est monté à 10 noeuds à la demande des compagnies aériennes et des exploitants aéroportuaires.


Pourquoi les pilotes ne montent-ils jamais au créneau pour dénoncer le plan Anciaux, pour dénoncer l'utilisation intensive de la piste la plus courte et la moins bien orientée face aux vents dominants. Pourquoi les pilotes ne réclament-ils jamais lors des décollages d'avions très lourds sur la piste 20 ?


Réagissez et merci.



Pilotenvereniging BeCa vroeg i.t.t. tot wat ombudsdienst zei, nooit soepelere windnormen - ze vraagt wél veiligheid voor alles

Persinformatie 24 maart 2005

BRUSSEL 24/03 = De beroepsvereniging van de lijnpiloten (BeCa) was nooit vragende partij voor een versoepeling van de windnormen op de luchthaven van Zaventem, zo heeft secretaris-generaal Pierre Ghyoot van de vereniging donderdag aan Belga gezegd. Hij herinnerde eraan dat de eerste bekommernis van de piloten de veiligheid is.
De windnormen zijn sinds 17 maart voor sommige start- en landingsbanen versoepeld om de geluidsoverlast van de vliegtuigen meer te kunnen spreiden. De ombudsman van de luchthaven, Raf De Baardemaecker, had gezegd dat de piloten een versoepeling van de normen hadden gevraagd. Dat klopt echter niet volgens Ghyoot.
"Door de normen te versoepelen, worden de veiligheidsmarges gereduceerd", aldus Ghyoot, die er op wijst dat hoe minder wind er is, hoe groter de veiligheid. "Wij hebben nooit
om dergelijke versoepeling gevraagd", zo luidt het.
BeCa is nochtans "niet tegen een versoepeling, althans als een aantal veiligheidsnormen in acht wordt genomen", aldus nog Ghyoot. Dat blijkt het geval te zijn. Om die reden nam BeCa ook deel aan de gesprekken met Belgocontrol, luchthavenuitbater Biac en het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart.
Zo mag de nieuwe regel enkel toegepast worden als het zicht en de wegligging goed zijn. Als het regent bijvoorbeeld, mag de nieuwe regel niet toegepast worden. Er werden ook aangepaste windsensoren geplaatst en er werd nieuwe software in gebruik genomen om de windsnelheden precies te kunnen meten, verduidelijkt Ghyoot.
De internationale norm blijft echter 15/5 en niet 20/7, benadrukt Ghyoot. Ook al kan een project van de ICAO (International Civil Aviation Organization) daar eind dit jaar misschien verandering in brengen.