Voorstel Brusselse gemeentes om rechtse haarspeldbocht boven Diegem/Haren opnieuw in te voeren is onaanvaardbaar: men belast zelfde mensen twee maal!


Mail 18.10.2005

Mijnheer de Minister,
Mijnheer de Burgemeester,
Aan de hand van het artikel hieronder, stel ik vast dat sommige Brusselse actiecomités opnieuw vragen wat U Minister Anciaux gelukkig voor ons hebt - grotendeels - kunnen afschaffen.

Anders gezegd: dat de vliegtuigen die na opstijgen vanaf de 25R boven Haren een rechtse haarspeldbocht maken en daarmee een tweede keer (welis waar op het randje van Diegem) de zwaarst getroffen mensen belasten. Het gebeurt nog, maar het was fel verminderd dankzij de tusenkomst van u, Minister Anciaux. U hebt dus wel beseft dat het niet normaal is twee keer dezelfde mensen te belasten.

Nu is het voorstel hieronder om dit opnieuw in te voeren.
Ik hoop Mijnheer de Minister, Mijnheer de Burgemeester, dat jullie dit nauw in de gaten zult houden en alle stappen en interventies zullen ondernemen om dit niet opnieuw toe te laten.
Ik dank jullie beide bij voorbaat en ben overtuigd dat jullie dit zo maar niet zullen gebeuren.

Met de meeste hoogachting,
F.D.
Diegel

(uit de pers)
Drie gemeenten vrezen intensiever gebruik baan 25R fa | Soepeler windnormen voor piste 25R? Schaarbeek / Evere / Sint-Lambrechts-Woluwe 10:07 | 18-10-2005 Drie Brusselse gemeenten vragen dat de Brusselse regering ook rekening houdt met de overlast boven hun grondgebied. Ze vrezen dat de Brusselse regering tijdens de onderhandeling over de geluidsnormen aanpassingen zal doen op baan 25 rechts, die voor meer hinder boven de drie gemeenten zal zorgen.
Schaarbeek, Evere en Sint-Lambrechts-Woluwe vragen dat de Brusselse regering rekening met hen houdt in de onderhandelingen in het dossier van de geluidsoverlast. Ze vrezen immers dat Brussel tijdens die onderhandelingen de toegelaten windnormen wil aanpassen op baan 25 rechts.

Als er meer soepele windnormen worden toegelaten op deze baan, kan baan 25R vaker gebruikt worden. Vliegtuigen die op piste 25R opstijgen, maken op lage hoogte een grote bocht boven de drie gemeenten en zorgen zo voor veel geluidsoverlast.

De drie gemeenten stellen daarom voor om de vliegtuigen te laten draaien langs een relatief dun bevolkt gebied, nog voor ze over Evere vliegen. © FM Brussel