Grote delen van Brussel krijgen nog steeds geen enkele nachtvlucht, waarom wordt er niet geland op baan 25L? Er wordt zelfs nog altijd via de Noordrand rond Brussel gevlogen voor vluchten naar ZW, Z en O!

Mail 21 april 2005

Mijnheer de Minister President.

In Het Nieuwsblad en Metro heb ik gelezen dat de vlaamse regering zich kan vinden in het voorgestelde vliegplan.
Dit plan is nog meer discriminerend dan de voorgaande. Brussel en zijn zuidelijke gemeenten worden weer eens bevoordeligd.
Door het toepassen van dit plan word de last, die wegvalt door het niet meer landen op de 02, doorgeschoven naar de reeds overbelaste zones zoals zone 1 en zone 5.
De federale regering is zinnens deze regeling in een wet te gieten.
Dit is discriminatie in een wet bestendigen en zal het aantal procedures niet beperken daar deze wet door zijn discriminerend karakter indruist tegen de grontwet die een gelijke behandeling van iedereen garandeert.
Er kan enkel sprake zijn van een wet die een gelijke behandeling van alle personen op eenzelfde afstand van de luchthaven garandeert, of hij in Vlaanderen, Brussel of Walonië woont.

Ik constateer ook dat er nog steeds geen enkele nachtvlucht de as Schaarbeek station en het Zuidstation dwarst, waardoor Brussel stad (binnen de vijfhoek), St Lambrechts Woluwe, deel van Audergem, Elsene, St Gillis, Ukkel, Watermaal Bosvoorde en andere zuidelijke gemeenten (zone nog vergroot door het niet meer landen op baan 02) geen nachtvluchten krijgen en een minimum of geen dagvluchten.
Vliegtuigen die zuid en zuid-west vliegen moeten, ongeacht van welke baan ze vertrekken, hierdoor en ongehoord aantal bochten maken om deze zones te omzeilen.Dit geld ook grotendeels voor de dagvluchten.
Ook de  vliegtuigen die uit Zuid-westelijke richting komen om te landen, maken de ronde van Brussel langs de westkant, overvliegen de Noordrand om te landen op baan 02 of 25R.
Waarom blijven deze vliegtuigen niet ten Zuiden van Brussel om te landen op baan 25L of 20?

-De vliegtuigen die zogenaamd over Brussel gaan (de route Onkelinx) is het geluidsquota beperkt tot QC kleiner dan 4 terwijl de lawaaierige toestellen de andere routes moeten gebruiken. Waarom?
Deze vliegtuigen volgen de grens van het Brussels gewest en het Vlaamse gewest.
De vliegtuigen met QC groter dan 4 voor de sid CIV (Zuid-west) worden afgeleid langs de Noordrand, theoretisch onder de grote ring, praktisch meerdere malen boven de ring.
Het is door het invoeren van die S-bocht, t.t.z het nemen van de rechtse bocht op 700 ft en daarna één of meerdere bochten naar links, en het geconcentreerd vliegen tot voorbij Grimbergen, dat de overlast van vliegtuiglawaai in de Noordrand werd gebracht vanaf het einde van 2002.

Wanneer deze vliegtuigen, na hun bocht naar rechts, nog niet voldoende hoogte bereikt hebben om de bocht naar links te nemen vliegen deze vliegtuigen niet onder, of ten Zuiden van de grote ring, maar ten Noorden van de grote ring en overvliegen Grimbergen, Meise,  Wolvertem en Merchtem. Dit fenomeen zien wij hier dagelijks.
De vliegtuigen die deze bochten nemen hebben meestal een QC > 4 en zijn veelal zwaar beladen.
-Er zijn nog altijd vliegtuigen opstijgend op baan 25R die via de Noordrand de ganse ronde van Brussel maken voor richtingen zuidwest, zuid en oosten.


Ik hoop dat u rekening gaat houden met mijn opmerkingen.

Groeten
E.V.
Wolvertem