Landuyt kan niets doen ivm luchthaven voor 2008? Hier is een perfect haalbaar actieplan. Waar blijft fase 3 van spreidingsplan met investeringen banen, ILS op 07, herschikken exitpunten en hertekenen routes?


Mail 28.11.2005

Geachte,

Als er objectief een wansituatie wordt vastgesteld: overbelasting van bepaalde regio's (ook in de Oostrand) maar met als uitschieter de vertrekzone van baan 25R en de Noordrand, is het nogal flauw om te zeggen dat daar voor 2008 niets aan kan gedaan worden. Eén bepaald gewest houdt het been stijf, wil geen enkele vlucht over zijn grondgebied en verhindert daarmee ook alle evenwichtiger verdeling van vliegbewegingen vanaf de Nationale Luchthaven.
Dat Gewest krijgt daarvoor niet eens alle banbliksems over zich heen, de hefbomen die men ongetwijfeld heeft (financiële etc) worden niet gebruikt, men betonneert de bestaande wantoestand.

Men had al eind 2003 beslist dat er een fase 3 moest komen in het spreidingsplan, een fase die bestond uit investeringen in:
- verlenging taxibaan 25L (dus niet de verlenging van de baan zelf, alleen al de taxibaan is al voldoende)
- installatie van ILS systemen op de banen 07
- herschikken van exitpunten en hertekenen van de routes...

...en daar is men twee jaar later nog niet eens aan begonnen. Dergelijke investeringen kunnen best een eind voor het zogezegde jaar 2008 uitgevoerd zijn, en in afwachting daarvan kan men met de bestaande infrastructuur en met de bestaande routes al een veel evenwichtiger resultaat realiseren.
Het wordt tijd dat een politiek zwaargewicht opstaat dat de enige mogelijke oplossing begint te verdedigen (in onderstaande volgorde):
- een realistisch maximum aantal vliegbewegingen (de grote schrik van degenen die nu weinig of niets hebben is dat ze als gevolg van spreiding in de dramatische Diegem situatie gaan terechtkomen)
- overal maximaal gespreide routes (bestaand voorstel dat goedgekeurd was door Eurocontrol in december 2003) met gebruik van veiliger routes (rechtstreeks in richting van bestemming zonder omwegen met drie en meer bochten)
- veiliger windcriteria volgens de ICAO reglementering
- optimaal baangebruik: banen die omwille van onderinvestering een lagere capaciteit hebben kunnen gebruikt worden op kalmere momenten (en zelfs daarbuiten, want telkens de wind niet toelaat om baan 25R te gebruiken voor vertrekken, gebruikt men andere banen en bewijst men dat de capaciteit van die banen meer dan voldoende is om aan de vraag te voldoen)
- eindelijk de noodzakelijke investeringen realiseren.

Hoogachtend,

V.M.
Grimbergen