Ik las in de Fr-talige pers over briljant pleidooi advocaat Oostrand en belabberd weerwoord advocaat regering in zaak 02
Mail 20.3.2005

Mijnheer de Minister,

Door de uitspraak van het hof van beroep op 17/03/2005 word het gebruik van de landingsbaan 02 verboden.
Bij deze heb ik een paar vragen:
Gaat het ministerie van mobiliteit ook beroep aantekenen in Cassatie zoals uw voorgangster het in 2003 gedaan heeft?
Aangaande dit beroep heb ik in de Franstalige pers gelezen over het briljant pleidooi van de advocaat van de Oostrand en het belabberd wederwoord van de advocaat van de verdedeging. (regering)
Ik kon het haast niet geloven, maar gezien de uitspraak kan ik niet anders

Het versoepelen van de windnormen enkel voor de banen 25/07 vind ik discriminerend voor de bewoners van de regio's 1, 4, en 5 t.o.z van de bewoners van de regio 3.
Volgens de ombudsdienst gaat dit een lastverlaging van 5 a 10% voor regio 3 meebrengen.
Door het toepassen van het arrest van het hof gaat dit ook een lastverlaging meebrengen voor diezelfde regio.
Welke andere regio's gaan opdraaien voor deze vermindering van vliegbewegingen?
Welke maattregelen gaat de regering nemen om een niet discriminerende lastenverdeling na te streven.
Gaat de regering de S-bocht in regio 1 wegnemen en, zoals meerdere malen aangekondigt, vliegen in de richting van bestemming, de ronde van Brussel afschaffen voor voor de richtingen CIV (zuid en zuidwest) en de oostelijke richtingen? (bijzonder de nachtvluchten).

Buiten opstijgende vliegtuigen heeft een gedeelte van de Noordrand ook last van dalende vliegtuigen veroorzaakt door de ronde van Brussel voor vliegtuigen komende van het zuidwesten.
Deze zitten soms wel op minder dan 5.000 ft en lager dan opstijgende vliegtuigen.
Een voorbeeld: Op 16/3/2005 10.47 uur een toestel op niveau 3 (hoogste) richting Oost (Wat kwam dat vliegtuig op deze lage hoogte hier doen?)
Terzelfder tijd een toestel op niveau 2 (middenste) richting West in hetzelfde vertikaal vlak (opstijgend toestel) en een toestel op niveau 1 (laagste) richting noordoost (dalend toestel)
Op sommige dagen heb ik de indruk te kijken naar een race op een circuit in achtbaan met de kruising op hetzelfde niveau.
Ik vind deze handelswijze zeer gevaarlijk.
Mijnheer de minister, wat gaat u daar aan doen?
Mijn suggestie: alle landende vliegtuigen komende van het zuiden en zuidwesten via het zuiden van Brussel naar baan 25L en voor de toestellen van het westen en noordwesten naar baan 20 en 25R.

Waarom wordt baan 25L niet gebruikt als volwaardige start en landingsbaan?  (Regio2 heeft amper 1% van de lasten)
Wat gaat u daar aan doen om dit te verwezenlijken?
Het is niet omdat Biac hierin gaan vragende partij is, zoals u zei in het parlement, dat dit niet kan opgelegd worden door de regeringen in het kader van het spreiden van de geluids- en milieulasten.

Bij het schrijven van deze mail schiet mij de intro op de homepage van Actie Noordrand van 2 jaar geleden te binnen, namelijk:
"De politiek concentreerde langzaam maar zeker steeds meer vliegtuig-geluidshinder boven de Brusselse gemeenten Haren en Neder-Over-Heembeek en de Vlaamse Noordrandgemeenten Diegem, Machelen, Vilvoorde, Grimbergen, Strombeek, Meise, Wemmel, Merchtem, Opwijk, Brussegem, Asse, Dilbeek, Ternat."
"Dit gebeurt geleidelijk en via een aantal procedures en reguleringen. Nergens in de ons omliggende landen werd een dergelijke concentratie van vliegtuighinder op één deel van de bevolking ingevoerd".
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit terug aan het gebeuren is.

Graag had ik een afdoend antwoord op mij vragen en opmerkingen, op mijn vorige mail heb ik geen antwoord ontvangen.

Hoogachtend
E.V.
Wolvertem