Waarom werd 25R bij hardnekkige mist pas na 11.30 u gesloten bij N-O-wind van meer dan 7 knopen? Waarom werd 02 met splinternieuwe ILS niet gebruikt?


Open Brief aan Landuyt 4.9.2005

Geachte,

Ik heb onderstaande vragen aan minister Landuyt. Vermits zijn kabinet zelfs op mijn aangetekende brieven niet reageert, vraag ik u hem deze via uw
website te stellen.

Geachte heer minister: ivm met onderstaand bericht in De Standaard: klopt het dat de luchthaven zaterdag 3 augustus pas is gesloten na 11u30 u a.m., tewijl tevoren de mist zeker niet minder was: eerder meer.

Was de oorzaak niet eerder de wind  en verhinderde te sterke noordoostenwind (7 knopen) het landen op 25R?
En is op de andere banen is de uitrusting blijkbaar niet goed genoeg om bij mist te landen?

Indien dat zo is; dan is het toch merkwaardig dat er in augustus een nieuwe ILS op 02 is geïnstalleerd, waarvoor de Noordrand via de 25R bijna vier weken lang bijna alle nachtvluchten kreeg.
Vraag 1: was de nieuwe ILS niet goed genoeg om bij mist te landen op de 02?
Vraag 2: indien dat zo is, wat is het verschil met de bestaande ILS van de 25R?
Vraag 3: als de ILS van baan 20 niet goed genoeg is, waarom heeft men dan geen goeie geïnstalleerd?

hoogachtend

J. O.
Grimbergen

Vliegtuigen afgeleid wegens mist boven Zaventem

13:07:10

CHARLEROI - Het vliegverkeer boven Brussel heeft zaterdagvoormiddag hinder ondervonden van de hardnekkige mist die boven de hoofdstad hing. Zeventien
vliegtuigen die moesten landen op Zaventem, werden afgeleid naar Charleroi en andere luchthavens in de buurt.
De passagiers die werden afgeleid, worden per bus naar Zaventem overgebracht. De piloten houden de wacht in hun toestel om - eenmaal de mist opgetrokken - naar Zaventem te vliegen.