FREQUENTIE van overvlogen worden is bepalend voor draagvlak luchthaven. Indien wil er niet is om hiermee rekening te houden, dan mag men nog 1000 expertencomités aan het werk zetten.


Mail 19.8.2005

Geachte,

Ik heb niet de gewoonte klachtenbrieven te versturen over alles en nog wat of snel emotioneel te worden, maar deze keer is de maat meer dan vol!

Reeds enige tijd moet ik aan den lijve ervaren dat gedurende de week, vanaf 3 à 3.30u, de nachtvluchten stereotiep op 1 lijn over mijn dak worden gestuurd, met een gemiddelde frequentie van één vliegtuig om de 5 minuten (= 12 op 1 uur!!!). Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hiermee kwaadwillig opzet gemoeid is, om niet de term "pesterijen" te gebruiken.

Gevolg: wie gewekt wordt uit zijn slaap, moet er niet meer aan denken de slaap nog te kunnen hervatten. De vermoeidheid stapelt zich dan ook op, met alle nefaste gevolgen vandien: snel prikkelbaar, concentratiemoeilijkheden op het werk en ook elders. Aan wie moet de factuur gestuurd worden voor de vergoeding van schade uit een gebeurlijk verkeersongeval t.g.v. deze concentratiestoornissen?

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om de hinder te spreiden en leefbaar te maken voor iedereen? En dan bedoel ik niet alleen spreiden in de RUIMTE (i.p.v. concentreren over één bepaalde lijn) maar ook in de TIJD (d.i. de FREQUENTIE van het overvlogen worden). Dit laatste aspect hoor ik niet of nauwelijks aan bod komen in de debatten over de nachtvluchtenkwestie. Gans ten onrechte!
Wat baat het zondag overdag "even" met rust gelaten te worden als men de rest van de week CONTINU gek gemaakt wordt?

Iedereen rondom de luchthaven (ongeacht door welk actiecomité "zijn" of "haar" belangen worden waargenomen) is erbij gebaat dat het aanbod vliegtuigen OP ELK MOMENT geografisch en in tijd gespreid wordt, zodanig dat NIEMAND een ondraagbare frequentie moet ondergaan. Overdag eens om het half uur overvlogen worden, is niet bovenmatig hinderlijk, om de 5 minuten is dat zeker wel (en a fortiori 's nachts!).
Men heeft geen experten nodig om dit basisprincipe te begrijpen. Elementair is wel dat de WIL aanwezig is om deze realiteit te erkennen en er op billijke wijze aan te verhelpen, los van welke geïndividualiseerde belangen dan ook.
Indien die wil er niet is (zoals tot vandaag spijtig genoeg blijkt), mag men nog 1000 expertencomités aan het werk zetten: er zal NOOIT een correcte oplossing, met respect voor het juridisch gelijkheidsbeginsel, gevonden worden.

Hopend op snelle beterschap verblijf ik,

DVR
Vilvoorde