De luchthavenproblematiek blijft de politieke wereld beroeren en brengt sterk tegenstrijdige visies aan het licht tussen Vlamingen en Franstaligen. Meer nog dan een communautair probleem is het een dossier van discriminatie tussen burgers van hetzelfde land.


Reactie 4.12.2005 op brief M. Seewald-B.A.Libre in Knack 48 dd 30.11.2005

Net als de politieke tenoren van het Brussels Gewest (waarvan velen overigens een leidende functie hebben in de actiecomités) maakt Maurice Seewald handig gebruik van de complexiteit van het luchthavendossier om nu ook in de Vlaamse pers een vervalst beeld op te hangen van de realiteit. Het volstaat dus niet dat in franstalige "elite kranten" zoals Le Soir en La Libre de pamfletten van de franstalige actiegroepen ongenuanceerd worden overgenomen. Blijkbaar is de heer Seewald  niet te best geinformeerd over de bevolkingsdichtheden in zijn eigenste Brussels Gewest als hij beweert dat Bert Anciaux zich in Neder-over-Heembeek  is gaan vestigen onder "bestaande vliegroutes, waar vanwege het traditionele vliegverkeer weinig mensen wonen".  Neder-over-Heembeek verschilt qua bevolkingsdichtheid met 5958 inwoners/km² nauwelijks van het  Brussels Gewest (6153/km²) in zijn totaliteit  en is zelfs aanzienlijk dichter bevolkt  dan  bvb  Brussel stad (4324/km²) of  St Pieters Woluwe (4238/km²). Neder-over-Heembeek is zelfs twee keer zo dicht bevolkt als Ukkel (3278/km²) en drie keer zo dicht bevolkt als Kraainem (2232/km²) of Wezenbeek-Oppem (2052/km²) die nochtans in de franstalige pers traditioneel worden opgevoerd als "zone très densément peuplée" en als zodanig door dik en dun de steun genieten van alle franstalige politieke families. Hoe kunnen deze politici in wat een rechtstaat hoort te zijn, hun ronduit beschamend  en discriminerend  beleid verantwoorden tav  verschillende burgers van hetzelfde Gewest? Op welke grond verplichten zij het vliegverkeer tot lawaaiierige omleidingsroutes rond de woonplaatsen van "belangrijkere burgers"  en  brandmerken ze daarmee de armere maar grotendeels nog Vlaamse gemeenten Neder-over-Heembeek en Haren als opgeofferde gebieden waar alle vliegtuiglawaai en kerosine straffeloos mag worden gedumpt? De bevolkingsdichtheid kan het alvast niet zijn. Misschien is het wel de dichtheid van franstaligen, de dichtheid van franstalige politieke tenoren of het gemiddeld gezinsinkomen? Maar ook met "onder bestaande vliegroutes" slaat Seewald de bal mis. Er was de  voorbije 30 jaar van "stand still" geen sprake (dixit franstalige kamer van Raad van State, 17 maart 2004) maar van een  onophoudelijke stroom  aanpassingen van baangebruik en vluchtroutes.  Eén overheersende  trend echter: weg van de rijke franstalige Brusselse gemeenten richting Vlaamse Rand.  Neder-over-Heembeek, dat slechts mits acrobatenwerk kan worden overvlogen,  kreunt dan ook slechts ten volle onder het vliegtuiglawaai sinds het beleid van Gosuin en Durant.

Op één punt ben ik het met Seewald eens: het spreidingsplan heeft duidelijk gemaakt dat de meeste omwonenden in verzet komen tegen een fractie van de hinder die in een concentratiescenario werd toebedacht aan de Noordrand, en waarvan ook nu nog   Neder-over-Heembeek en de Noordrand het slachtoffer zijn. Daaruit de conclusie trekken dat terugkeer naar het concentratiescenario de enig verantwoorde optie is geeft blijkt van verregaande normvervaging en diepe minachting voor de slachtoffers van een dergelijk concentratiescenario.

Marc Goethals

Meise 1860
Cardioloog, lid van Daedalus-Actie Noordrand en VLAMM (Vlaamse Artsen voor Milieu en Maatschappij, lid van BBL).
 

 

B.A.Libre verdedigt rol Ecolo in dossier nationale luchthaven en blijft schieten op Anciaux.


Lezersbrief B.A.Libre Knack 30.11.2005

Mijns inziens is de bewering dat  'Ecolo, de partij is die vooral bekend werd door haar inspanningen om Zaventem kapot te krijgen' een beetje sterk ('Belgische geschiedenis onder de slopershamer', Knack nr. 46). Toen Ecolo een federaal minister van Mobiliteit afvaardigde in de regering Verhofstadt I heeft deze een en ander gedaan om de luchthaven een stabiel  kader te bieden.

Het zijn vooral andere politici en lokale mandatarissen - zowel Franstalige als Nederlandstalige - die een zinnig beleid voor de luchthaven van Zaventem hebben verhinderd door de belangen van de eigen regio te behartigen. De hele tegenstand werd op gang getrokken door het electorale opportunisme van Bert Anciaux (Spirit). Die ging zich vestigen in Neder-over-Heembeek, onder bestaande vliegroutes, waar vanwege het traditionele vliegverkeer weinig mensen wonen.

Het zijn vooral de zesendertig spreidingsplannen van Anciaux, Renaat Landuyt (SP.A), en consorten die op termijn de luchthaven gegarandeerd kapot zullen krijgen.

Het enige voordeel van het spreidingsdebacle is dat veel mensen vandaag tot het besef gekomen zijn dat deze luchthaven slechts op één manier kan blijven voortbestaan: door zichzelf om te vormen tot city airport zonder nachtvluchten en met een minimum aan cargotransport.

Maar onze beleidsmensen zijn zodanig aan de economische elite gebonden dat ze dit niet willen of kunnen overwegen, en zoals in het feodale tijdperk er niet voor zullen terugdeinzen een grote hoeveelheid slachtoffers te maken, die met 'de spreiding' als voorwendsel geen enkele schadeloosstelling zullen ontvangen. En dat alles voor het 'algemene belang' en de heilige 'werkgelegenheid'. Ze weigeren in te zien dat het beleid niet enkel halsstarrig op Zaventem gefocust moet worden maar dat het luchtverkeer in dit land een globaal plan vereist in afwachting van een globaal Europees doordacht beleid.

Minister Renaat Landuyt stelde op vrijdag 18 november een wetsontwerp voor om rechtszaken van omwonenden voor een groot stuk te belemmeren door een schijn van een spreidingsplan in een wet te gieten.

Maurice Seewald, woordvoerder Bruxelles Air Libre