Uw Reacties


Hieronder enkele reacties die wij mochten ontvangen.

'Reacties' zijn mails of andere post die Actie Noordrand krijgt van
omwonenden van de luchthaven. De redactionele verantwoordelijkheid van de
artikels ligt bij de respectievelijke inzenders. Actie Noordrand beperkt
zich tot het redigeren van de titel en het plaatsen van de reactie.

D A T U M

O V E R Z I C H T  

  Reacties uit Diegem

December

2006

December 2006 : Mails ivm rampnachten boven Noordrand. Veel te hoge frequentie verhoogt veiligheidsrisico boven Noordrand onaanvaardbaar! Om van gezondheidsrisico maar niet te spreken

07/12/2006 : Nacht wo-do, 6-7/12: minstens 16 vluchten tussen half 4 en vijf uur met zijwind van meer dan 20 kn: stoten tot 26 kn. Waarom werd preferentieel baangebruik opnieuw niet toegepast? Er wordt vanaf baan 25R onverantwoord onveilig gevlogen.

07/12/2006 : Wat een monsterachtige rotnacht! ZZW-wind van 13 kn met windstoten tot 23 kn: lawaai duurt twee keer zo lang!

05/12/2006 : I.t.t. tot wat beweerd wordt worden vertrekken van 25R geconcentreert tot voorbij Grimbergen, waaronder vluchten bestemd voor Oosten en die minstens 4 km N van de Ring vliegen

01/12/2006 : In Juli 2002 crashte boven Überlingen door menselijke fout 2 kruisende vliegtuigen met 71 doden tot gevolg (vervolg 29/11/2006)

November

2006

30/11/2006 : Nacht wo-do 29-30/11/06 zoveelste rampnacht, vanaf 3 uur geen oog meer dicht gedaan. Alleen nachtvluchten naar N en NW mogen hier vliegen! Al de rest is onwettig.

30/11/2006 : Het zoveelste 'militaire toestel' dat de kostbare schaarse uren rust (op zondagmorgen) komt verstoren zodat het in Noordrand NOOIT MEER STIL IS!

29/11/2006 : Wanneer lost men het probleem van de kruisende routes boven onze woonst op? Het veiligheidsrisico is m.i. te groot aan het worden.

26/11/2006 : Stuur http://www.unlimited-spurt.org/ door naar (on?)verantwoordelijke politie. Misschien werkt grijnzen beter dan Al Gore's somberheid?

18/11/2006 : We blijven hameren op dezelfde nagel al is het hout nog zo hard. (Vervolg)

18/11/2006 : Persoonlijk vind ik de dagoverlast even zwaar soms als de nachtoverlast, 's ochtends tegen 6 u barst het al helemaal los; nooit eens wat rust.

17/11/2006 : Evenwichtige spreiding van vluchten boven Strombeek: een vlak boven ons huis, een vlak boven ons huis, een vlak achter ons huis boven de tuin.

14/11/2006 : Als DHL-hub verhuist nemen chartervluchten vrijgekomen slots in! Er gaan dus zeker geen banen verloren, wel zullen nog meer mensen ziek worden en voortijdig sterven

08/11/2006 : Ambitieus Sourdine II-rapport dat ism vliegtuigbouwers werd opgemaakt, lost lawaaihinder vertrekkende vliegtuigen niet globaal op! Hinder wordt verder van luchthaven verplaatst. En rond Zaventem is geen onbewoond gebied.

06/11/2006 : Minister Peeters (CD&V) is ivm Brussels Airport al even slecht bezig als Landuyt: de ene hand liegt, de andere hand discrimineert. Lees en trek u voor de zoveelste maal de haren uit het hoofd. (vervolg mail 03/11)
06/11/2006 : Samenvatting van de Ombudsdienst op de uitzonderingen op het Spreidingsplan in oktober 2006. De Noordrand heeft in theorie (want er zijn veel uitzonderingen geweest op deze afwijkingen) noog maar één "vrije" uitslaapochtend per week: de zaterdag. In theorie.

03/11/2006 : Minister Peters, u bekommert zich terecht over gezondheid en leefmilieu van de Limburgers, waarom bekommert u zich niet omtrend gezondheid en leefmilieu van inwoners rond Zaventem?

Oktober

2006

 

31/10/2006 : Werd de afstand tussen vertrekkende vliegtuigen al eerder verminderd en wat zijn EACA-voorschriften?

31/10/2006 : Frequentie boven Diegem was tussen 3 en 5 uur gewoon onmenselijk

30/10/2006 : Worden de windnormen van baan 20 tijdens de werken ook toegepast op kortere baan 25R?

30/10/2006 : WEG MET BRUSSELS AIRPORT

29/10/2006 : Vreselijke frequentie boven Diegem zaterdag

28/10/2006 : Moeten wij wachten tot de Europese instanties zich over de vliegtuighinder van Brussels Airport buigen,

26/10/2006 : Waarom vliegt een CIV-vlucht  di 26.10 ineens binnen de ring?

25/10/2006 : Het is hier in Strombeek NOOIT MEER STIL

22/10/2006 : Welk vliegtuig kwam hier zondagnamiddag om 3 uur de rust kapotscheuren?

11/10/2006 : Tweemotorig vliegtuig dat vanaf verkeerswisselaar Groot Bijgaarden over Laarbeekbos en Laken daalde was militair vliegtuig.

10/10/2006 : Pilot's Requests blijven vertrouwelijk in 'logboek' luchthaven!
09/10/2006 : Startbaan 25R staat niet op een draaimolen. Dan moet maar de best passende baan gebruikt worden, ook al is dat 20/02 of 07.
Omhoog, zo recht mogelijk, tegen de wind in, zo snel mogelijk naar boven. Veel meer is er niet.

05/10/2006 : In 1968 waren we de vluchten over Schaarbeek vanaf de 25R beu en bouwden op een klein en duur terrein in Grimbergen, in de Berkenlaan. Ver weg van de pistes, maar we hebben nu wel 220 en meer vluchten per dag.

September

2006

29/09/2006 : De frequentie waarmee Diegem overvlogen wordt is onvoorstelbaar: het is doodgewoon FOLTERING.

26/09/2006 : Waar denkt de sp.a dat wij van wakker liggen? Toch niet alleen van de nachtvluchten zeker? Het dagvluchtenprobleem weegt minstens evenzwaar en wordt door de politiek verdoezeld

25/09/2006 : Wat was dit zeer zwaar toestel dat 25.9 rond 8.22 hier boven Diegem opsteeg? Het kwam nauwelijks boven de daken uit.

24/09/2006 : Vrije zondagmorgen? Vergeet het. Denuth vertrekt van de 20, vliegt heel Noord-Brussel over om vervolgens de Noordrandzondag te verpesten. En hij vloog veel Noordelijker dan de track aangeeft!

22/09/2006 : Diegem meer dan ooit totaal geconcentreerd overvlogen via 25R, nu denkt men in Evere en Schaarbeek ook al dat zij overvlogen worden door spreidingsplan terwijl het door concentratie komt. In augustus kon toch ook gedeeltelijk gespreid?

20/09/2006 : Het zoveelste angstaanjagende militaire vliegtuig 20.9 rond 13 u

18/09/2006 : Denuths boven dichtbevolkt Strombeek is pesten onschuldige mensen die zich niet kunnen verweren. Enkele kilometers lager ligt onbewoond Ossegempark.

17/09/2006 : Zondag 17 september werd baan 25R vanaf 11 uur regelmatig gebruikt zonder dat er speciale weersomstandigheden waren. Hoe kan dit?

15/09/2006 : Zijn ze nou helemaal gek geworden, krankzinnig luid en laag vliegtuig om 20.25 u over Strombeek. Bestemming Frankrijk! Boven de Noordrand!!!!

10/09/2006 : Zo avond 23u41, 10.9.2006, op aanvraag van de piloot! Was het soms weer zo'n veel te zwaar geladen wapenvlucht en mocht-ie daarom niet boven de Oostrand?

10/09/2006 : Zo 10.9; om 23.15 u, SOPOK (Oostrandvlucht) met rugwind over de Noordrand.

09/09/2006 : Graag de gevraagde informatie van de ombudsdienst.

04-07/09/2006 : Wij hebben dat vliegtuig niet zien vliegen? Wat zagen we dan? Het zoveelste militaire vliegtuig? En nu het gerechtelijk onderzoek afwachten...

01/09/2006 : Zelfs met slecht weer kon alles wat VROEGER niet kon, nu ineens wel, zoals tegelijkertijd opstijgen van 25R en 20
Werken op de 25 L - augustus 2006

Augustus

2006

28/08/2006 : Is het zeer zware toestal dat hier rond 16.15 u passeerde in orde? Wordt dit gecontroleerd? Hoe kan deze CIA-medewerker hier zomaar blijven landen en opstijgen?

24/08/2006 : Nacht na brand 39 vluchten tussen 23 en 7 u, waarvan acht +10 QC en vanaf 6 uur alleen maar CIV's die boven Brussel thuishoren en NIET boven Noordrand.

18/08/2006 : Landingen 'hinderen' Haren en Diegem. Wat lief van de ombudsman dat hij zich hierom bekommert. Wanneer schrijft hij eens over ernstige hinder door zwaar geconcentreerde vertrekken over Haren en Diegem via de 25R, de baan die bijna altijd gebrukt wordt;
17/08/2006 : Landingen over Diegem woe tussen 18 en 21 u waren absoluut niet belastend, maar vandaag worden we verschrikkelijk overvlogen met zeer zware vertrekkende vliegtuigen

17/08/2006 : Oostrand heeft goed geslapen: één vliegtuig en het ritselen der bladeren. Noordrand overvlogen met Z/O rugwind 14 km/u na brand waardoor 25R 's morgens nog niet over volle lengte bruikbaar, en 02-20 blijkbaar (') helemaal niet, hoewel brand na een uur onder controle was.

16/08/2006 : Voor de verandering nu eens Brussel-Noord (D.B.) tegen Brussel-Oost (UBCNA), die vergeet dat historisch de Noordrand alleen rechtmatig overvlogen wordt door vliegtuigen die vanaf de 20 opstijgingen richting Noorden. Alle andere (de grote meerderheid )vliegen hier onregelmatig

14/08/2006 : Iedereen kan over om het even wat klacht indienen via www.wakeupkraainem.be. Of er een reële vliegtuighinder was wordt NIET gecontroleerd.

13/08/2006 : Kunt u mij aub één, volledig antwoord sturen incl referentienr, radartracks en vluchttabellen, in het nederlands aub?

12/08/2006 : Baan 25R werd voor de zoveelste keer op een zaterdag na 15 u gebruikt: omdat 25L op zaterdag nooit gebruikt wordt kunnen de werken dus geen invloed hebben op de luchtverkeersregeling.

11/08/2006 : Indien dit de zoveelste militaire vlucht was, gelieve mijn VLAMMEND protest te noteren. Ze zijn er VEEL te veel aan.

07/08/2006 : 8.15: oorverdovend toestel boven Diegem, dit gaat doden geven: iemand met een zwak hart kan dit niet aan. In dancings en op de werkvloer is dit lawaai verboden maar een vliegtuig mag dat wel? Dit kan niet!!!

06/08/2006 : Wat is dat toch met die 'pilots requests' op zondag? Waarom wordt BIAC en Belgocontrol daarvoor geen sluitende richtlijnen opgelegd, openbaargeëvalueerd door een onafhankelijke autoriteit?

06/08/2006 : Baan 25R wordt deze zondag opnieuw onrechtmatig gebruikt en afwijking van  spreidingsplan in augustus zit hier voor niets tussen: 25L wordt zondag niet gebruikt.

06/08/2006 : De bijna altijd zeer zware Denuthvluchten (QC 67,6!!!) kunnen een veel minder dichtbevolkt gebied veel veiliger enkele km zuidelijker overvliegen

03/08/2006 : "Le Ministre Landuyt et ses amis du Noordrand veulent faire le forçing pour démontrer que la dangereuse piste de décollage 20 pourrait  bien être utilisée dans le cadre d'un nouveau plan de dispersion."

03/08/2006 : Om het even wat: nu zou het nota bene de Noordrand zijn die dit in mekaar gestoken heeft! In plaats van samen te werken...

Juli

2006

31/07/2006 : Mail van ombudsman Touwaide aan diverse politici en actiegroepen over hinder Haren ivm sluiting baan 25L/07R tijdens maand augustus. (vervolg mail 28/07)

30/07/2006 : Klacht tegen onrechtmatig gebruik 25R op zo 30 juli; als u geen vertrekken vindt, dan zien wij ze in Diegem niet vliegen, ze vliegen er!

29/07/2006 : Voorstel Anciaux is helemaal niet dom

28/07/2006 : En ces temps caniculaire, il est très difficile de vivre à Haren pour l'instant. Delocalisons Zaventem!

26/07/2006 : Anciaux voorstel om de luchthaven te verplaatsen: een kleine bloemlezing van reacties van inwoners van de Noordrand die de hypocrisie van franstalige reacties nog maar eens blootlegt

25/07/2006 : Wie kan zich mijn vreugde voorstellen toen ik zag dat minister Anciaux op zijn weblog ivm de delocalisatie van Zaventem een suggestie hernam die ik enkele maanden al eerder deed aan de premier

24/07/2006 : Zijn er kaarten met der routes die de vliegtuigen volgen?

23/07/2006 : Ons totaal ziek maken blijft einddoel, en huizen laten verkrotten om er "BEDRIJVEN MET WERKGELENHEID TE SCHEPPEN": dit is electoraal meer dragend dan gezondheid van enkele onnozele diegemnaars gedeeltelijk te beschermen!

23/07/2006 : Vandaag werd baan 25R onrechtmatig gebruikt om 11u10m 14u10 en onafgebroken sinds 15u10

22/07/2006 : Twee hele zware toestellen za na 15 u die moeite hadden om de kerktoren van Diegem niet te raken: werd er weer met rugwind opgestegen?

21/07/2006 : Waarom werd 25R ondanks spreidingsplan gebruikt tijdens vrijdagnacht 21-22 juli?

18/07/2006 : Waarom werd Diegem in nacht 17-18 juli onophoudelijk overvlogen terwijl het die nacht volgens spreidingsplan gespaard zou moeten blijven?

18/07/2006 : Wilt u beleidsvoerders voorstel doen om zone 1 niet bijkomend te belasten wanneer baan 20 niet gebruikt kan worden? (Vervolg 08/07)

16/07/2006 : Waarom put men niet eerst alle andere mogelijkheden uit als baan 20 op zondagmiddag niet gebruikt kan worden ipv meteen vliegverbod voor 25r te overtreden.

16/07/2006 : Is schelden, zijn leugens en is druk van Oostrand juiste methode om rust af te dwingen?

16/07/2006 : Vandaag, zo 16 juli werd 25R 's ochtends een uur onrechtmatig gebruikt

14/07/2006 : Waren de vliegtuigen die ik op 8 juli laag zag opstijgen in overshoot? Graag zag ik dit mysterie opgelost

14/07/2006 : Baan 02 gebruikt voor ALLE landingen op Zaventem, 2 à 300 x per dag, geconcentreerd boven een enge corridor, DB nivo vaak boven 80 (net als in Diegem als van 25R wordt opgestegen overigens)

13/07/2006 : Franstalige Ombudsdienst erkent dat Diegem (en Noordrand) ook bijkomende hinder hebben van vertrekken op baan 20, het bleef een ZEER lawaaierige nachtvlucht op 10/11.07

11/07/2006 : Baan 25R werd wel degelijk gebruikt za 8.7 na 15 u, wij zien ze van in onze tuin opstijgen (vervolg)

11/07/2006 : Dit is al de tweede (militaire) laagvlieger boven ons dak vanmiddag! Ik protesteer. Deze vliegtuigen 'tellen niet mee' en komen bovenop de al zwaar geconcentreerde hinder.

11/07/2006 : Wat kwam het zeer lawaaierige vliegtuig hier ma nacht 10-11.7.06 even na 1.00 u doen?

10/07/2006 : Mail franstalige Ombudsman in tegenspraak met officiële instructies ivm preferentiëel baangebruik.

09/07/2006 : Drie klachten tegen gebruik 25R voor vertrekken op deze zondagmorgen, zowat het enige moment waarop we officiëel nog een beetje rust zouden mogen hebben

08/07/2007 : De franstalige Ombudsman bedoelt ongetwijfeld: "...que DES décollages ont bien été effectués..." want tussen 15 en 15.30 uur kreeg de 25R 1 van de 14 vertrekken waaronder een zeer zware 'on pilot's request', wat dat ook moge zijn.

08/07/2006 : Waarom wordt vandaag sinds 15 u baan 25R gebruikt? Waarom klaagt u deze zichtbare concentratie niet aan?

07/07/2006 : Ik ben na deze zeer warme week een politieke gevangene in mijn nog altijd warme huis.

06/07/2006 : Waar komen die onverwachte laagvliegers toch vandaan? Ze jagen de de stuipen op het lijf
Juni-Juli 2006 : Ik begrijp uw bijlage niet. Ik hoef toch niet aëronautisch ingenieur te zijn om uw mails te kunnen lezen?

Juni-Juli 2006 : Ik denk dat wij moeten blijven communiceren: wij zijn misschien het enige Noordrander - Oostrander kontakt punt! Mailuitwisseling Oost-Noordrandinwoners juni-juli 2006

06/07/2006 : Vreselijk die onverwachte vluchten als je verwacht eindelijk eens een rustige nacht te hebben.

05/07/2006 : "Ce qui importe avant toute autre considération est le contenu de nos réponses plus que leur forme." is dit dezelfde Franstalige Ombudsman die voor alles beleefdheid eist en dreigt met gerechtelijke vervolging als hij zich tekort gedaan voelt op dit vlak? (Vervolg)

04/07/2006 : U blijft mij persoonlijk antwoorden terwijl u mij vraagt u niet meer persoonlijk te belasten? (Vervolg 01/07/2006)

02/07/2006 : Welke reden gaven piloten op en waarom was baan 25R zogenaamd enige optie?

02/07/2006 : Spreidingsplan stipuleert duidelijk dat baan 25R niet gebruikt mag worden zondag van 6-17 u. Er dient dus andere oplossing gevonden indien wind niet toelaat baan 20 te gebruiken, deze mag voor Diegem geen bijkomend probleem worden

02/07/2006 : Waarom wordt baan 25R sinds 6.10 u deze zondagmorgen gebruikt daar waar de inwoners van Diegem gespaard moeten worden tot 17 u?

02/07/2006 : Kunt u een eenvoudig antwoord geven op een toch eenvoudige vraag: waarom zijn windnormen niet overal dezelfde, waarom pleit ombudsdienst niet voor gelijk gebruik alle banen met toepassing zelfde normen? (Vervolg mail 30/06/2006)

02/07/2006 : Zondag 2 juli werd het spreidingsplan opnieuw niet nageleefd

01/07/2006 : Waarom wordt het zwaarst overvlogen Diegem ook overvlogen als de 25L gebruikt wordt?  waarom verschillen de vluchtroutes vanop de 25L niet duidelijk van die vanaf de 25R?

01/07/2006 : Waarom werd de baan 25R onrechtmatig gebruikt in de nacht van 30.6 - 1.7?

01/07/2006 : Politie valt binnen bij Oostrandbewoonster die veelvuldig controletoren belt. Cornillie is regeringscommissaris bij Belgocontrol. En UBCNA vindt nieuw 17 knopen sprookje uit

Juni

2006

30/06/2006 : De verantwoordelijkheid van bedrijfsleiders tav werknemers en het leefmilieu

Hoe politiek en bedrijfleiders de medische wereld systematisch weren uit besluitvorming rond milieu en gezondheid

30/06/2006 : Omkeringsprincipe niet meer van toepassing: het hakt erin! Zondag 25 juni heeft de Noordrand het geweten. 176 vluchten tussen 6 u en 17 u!!!.(vervolg 25/06)

30/06/2006 : Franstalige Ombudsman: "Qu'importe la forme, le principal reste le fond de la réponse et surtout son contenu scientifique, inattaquable." De geachte ombudsman vergeet dat de meeste maatregelen politiek zijn zonder enig voorafgaand en onaanvechtbaar onderzoek tot stand komen

29/06/2006 : Militaire vliegtuigen stijgen zeer zwaar, traag en laag op, ze veroorzaken veel angst omdat men ze niet hoort aankomen, gelieve mijn verzoek door te geven aan de hr minister

29/06/2006 : Help! Donderdag 29 juni wordt de Noordrand al ganse voormiddag overvlogen, zelfs met sterke N-NO-rugwind tot 6 knopen. Waarom worden de aëronautische principes niet toegepast?

Volgens Ombudsman vliegt men zonder gevaar met rugwind tot 7 kn. vanaf de 25R. Maar dan wel alleen van de 25R! Aëronatisch is anders voor Noordrand dan voor Oostrand

29/06/2006 : Waarom pleit de Ombudsdienst niet voor gelijk gebruik alle banen met toepassing van dezelfde windnormen?

28/06/2006 : Vandenhaute beschuldigt Noordrandinwoonster ervan 'fascisante' mails te versturen. Wie is er hier 'fascisant'?

26/06/2006 : Ik verzoek u voor de derde maal de moeite te doen om de gevraagde gegevens op te zoeken en mij deze mee te delen
Ombudsdienst zou geen toegang hebben tot gegevens van voor 2000

26/06/2006 : Van Burgemeester Vandenhaute die EXACT dezelfde argumenten gebruikt als Ombudsman Touwaide en die bovendien bewezen liegt (cfr theoretisch NIET-overvliegen Noordrand za 15 u - zo 17 u) en die beweerd dat we geen enkele vlucht meer hebben in de 'Grote Noordrand'! (vervolg)

26/06/2006 : Het wordt je koud om het hart als je de UBCNA mail leest: wat zij denken en doen proberen ze op iemand uit Diegem te gooien...(vervolg)

De ombudsman bevestigt: de cijfers zijn niet te contesteren. Blijkbaar wel te negeren als men UBCNA leest
25/06/2006 : Waarom wordt baan 25R vandaag zondag sinds 6 uur ononderbroken gebruikt terwijl dit de enige dat is dat Diegemenaren enig recht op rust hebben, in theorie tot 17 u?

25/06/2006 : Discriminatie van de bewoners onder de 25R: met 0 wind is de 20 onbruikbaar. Nu MOET de luchthaven wel delokaliseren, waar vliegt men anders als de 25R onderhouden moeten worden? Of bij straffe N of O wind?

25/06/2006 : Waar klagen degenen die onder de piste 02/20 wonen over? Van 10% van het totaal der vluchten? Vertrekken en landingen? Waarom blijft  u hun klachten met zoveel kracht ondersteunen? Wanneer doet u hetzelfde voor andere pistes?

23/06/2006 : Alleen in Brussel duurt de nacht van 23 - 7 uur, de rest van de Belgen mag wakker liggen tussen 6 en 7 uur, heeft Landuyt minder slaap nodig dan Picqué?

22/06/2006 : Twee zeer laag vliegende toestellen: een snel en schrikaanjagend, een langzaam, zwaar en luid met hinder die 3 minuten aanhield. Onaavaardbaar.

20/06/2006 : Ik begrijp niet waarom u mij uw emailbericht stuurt. Als ik u als ombudsman een vraag stel krijg ik onvoldoende of geen antwoord. Wanneer ik u niets vraag krijg ik een hele emailconversatie die u met anderen hebt gevoerd... Hierbij desondanks mijn antwoord

16/06/2006 : Er is van spreiding nooit sprake geweest. Er is een Plan, maar er is geen Spreiding! Diegem is vuilbak van Zaventem, Haren is OPGEGEVEN door Brussel: "Effectivement, cette zône (Haren) est sacrifiée".

16/06/2006 : Vrijdag 16.6 was een RAMPDAG. Een spervuur van vliegtuigen! Onmogelijk buiten te zitten of zelfs een raam open te hebben en ook binnen werd je gek.

15/06/2006 : Ik aanvaard niet dat u mij impliciet uitmaakt voor een fantaste. Ik verzin deze zeer zware vliegtuigen niet. Ze vliegen hier echt, pal boven dit dak.

15/06/2006 : Klacht voor het constant overvliegen van dichtstbevolkte gebied van België deze nacht

14/06/2006 : STOP met die lawaaimonsters de een na de ander! Het is hier om ZOT te worden. Op hoeveel afstand van de luchthaven ook weer?

13/06/2006 : De minister overdrijgt als hij zegt dat er zaterdag veel lawaai was voor Brusselaars. Dit kan niet gestaafd worden en is politieke uitspraak.

12/06/2006 : Ik protesteer tegen vliegprocedures die vliegtuigen dwingen om zo lang zo laag over zo dichtbevolkt gebied te vliegen en vraag dringend dat hieraan een eind komt

08/06/2006 : Nog meer militaire toestellen op een donderdag daarop de Noordrand altijd al kapotgevlogen wordt. Dit is TEVEEL, STOP ERMEE!

08/06/2006 : Bovenop de concentratie dag en nacht, gans de week krijg ik ook nog eens met de regelmaat van de klok zeer lage, schrikaanjagende militaire vluchten!

08/06/2006 : De leefbaarheid van de eens idyllische Noordrandgemeenten is gedaald tot "Onleefbaar". Hoeveel voeling hebben de burgemeesters nog met dit probleem?

06/06/2006 : Rekenmodel windcomponenten Brussel Nationaal
03/06/2006 : Waarom worden wij in Diegem sinds 5.48 u deze nacht constant overvlogen?

Mei

2006

28/05/2006 : Sinds enige tijd ontvangen we nochtans hoffelijk gevraagde radartracks en vlieglijsten van Ombudsdienst niet meer. We veronderstellen dat dit is in opdracht van????

21/05/2006 : Wellicht hoopt u, Mijnheer de Eerste Minister, met uw ploeg het dossier danig te laten rotten en 'the path of least resistance' te vinden om zo megalomane uitbreidingsplannen te kunnen uitvoeren? De Noordrand is geen dupe.

18/05/2006 : Diegem werd de afgelopen nachten hoogfrequent overvlogen, vooral in de vroege uren van deze donderdag.

16/05/2006 : Wanneer eisen Actie Noordrand en de vzw Boreas de dwangsommen op?

14/05/2006 : Na een ganse week afschuwelijk te zijn overvlogen, Dag én Nacht en na even afschuwelijke zaterdag opnieuw VANAF 10 u zowat alle zondagvluchten boven Diegem, deel Brussel en Noordrand

12/05/2006 : Onaanvaardbare frequentie vandaag boven Diegem, vooral tussen 15 en 16.30 u met monster om 15.52 u en Air Atlanta om 16.22

09/05/2006 : Eerst wel van de 20, dan toch weer niet van de 20, soms is zelfs ombudsman Touwaide de tel kwijt...

09/05/2006 : Kalitta Air vliegt bijna altijd boven de Noordrand. Hoe vaak en wanneer op Pilot's Request?

08/05/2006 : Mail aan de minister : Omkering ivm baan gebruikt - renversement de piste

05/05/2006 : Zoveelste rampnacht van do op vrij en antwoord ombudsman.

04/05/2006 : Ondanks (on)gunstige wind  en relatieve rust donderde er om 12.35 en om 13.20 angstaanjagend laag een zeer zwaar toestel vanaf de 25 R boven onze hoofden

April

2006

29/04/2006 : Dinsdag en woensdag was ik ganse dag hier aan het werk, wat een ramp! En wat  komt het vliegtuig van 10.50 u hier op zondagmorgen doen?

26/04/2006 : Dit is het werkelijk gebruik van de banen op Zaventem. En kan er nu aub SNEL werk gemaakt worden van een geluidskadaster dat de waarheid weergeeft, zoals de NMT-meters in bijlage?

25/04/2006 : Leuk dat plan van de minister Hé!! 't is gebakken lucht, ....Een scheet in een fles

24/04/2006 : Ivm persbericht Actie Oostrand over non-stop overvliegen. Zijn wij in Diegem nu zot? Wij worden hier  in weekends en week STANDVASTIG overvlogen met salvo van vliegtuigen dat IBGE gelukkig nog meet

23/04/2006 : Minister Peeters: de Oostrand krijgt veel minder als ze doet voorkomen. Kijkt u wel eens naar Machelen en Diegem of tellen die voor u niet meer mee? Brussel erg erg erg, lost het dan op!!!

23/04/2006 : Hoogste tijd voor eendracht tussen Brussel, Oostrand, Noordrand, Leuven, Mechelen, Waterloo.

21/04/2006 : Een document van 62 pagina's voor een beslissing die binnen de kortst mogelijke keren geschorst weer wordt door de RvState? En waar blijft het geluidskadaster?

20/04/2006 : Een minister van een partij die solidariteit voorop staat zegt dat een groep burgers nu maar aan veel miserie gewoon moet worden?

19/04/2006 : Het hele lawaai rond het plan Landuyt zou pure nep zijn. We zullen nog zien wat ervan komt.

19/04/2006 : De geschiedenis wijst het uit: het begint met de landingen te weren. Als Brussel nu zijn deel niet neemt is de luchthaven tot ondergang gedoemd.

18/04/2006 : Twee dagen naëen slechts 1 vlucht tussen 6 en 7 die boven Noordrand thuishoort, de rest (4 en 7) ALLEMAAL CIV's!!!

14/04/2006 : Klacht wegens de zeer hoge frequentie waarmee we deze nacht in Diegem tussen 3 en 5 uur overvlogen werden

14/04/2006 : Landuyt hoeft maar naar de verkeerswet te kijken om zijn nieuwe vliegwet te maken: 100% logisch, 100% eerlijk voor iedereen.

11/04/2006 : Waarom zet de piloot zijn transponder pas na 10 km aan voor een vliegtuig dat op die afstand nog nauwelijks hoogte had boven Strombeek?

07/04/2006 : Was dit een CIV voor de Ringroute die te laag of een Denuth die te hoog vloog?

05/04/2006 : Het zoveelste staaltje van desinformatie vanuit de Oostrand: zie commentaar.

05/04/2006 : Woensdag 22 maart verstoorden militaire vliegtuigen de zeldzame rust boven de Noordrand (NO-wind) even na zes en kwart voor negen.

03/04/2006 : Welk vliegtuig vliegt hier om 18.41 u abnormaal en langzaam over Strombeek?

01/04/2006 : Welk monster vloog ons vannacht als een slijpschijf tussen 3 en 3.30 u wakker?

Maart

2006

31/03/2006 : Weest op uw hoede: Van Rompuy misbruikt een lange periode van strakke N-NO wind om in  De standaard doodleuk te liegen over de zogenaamde discriminie van Sterrenbeek.

31/03/2006 : Do om 17.05 een laag en ongetwijfeld veel te zwaar vliegtuig dat maar niet omhoog geraakte boven de Plantentuin.

31/03/2006 : Minister Flahaut is bezorgt om het behoud van het gehoor van de militairen en wil ze speciale gehoorbescherming geven. Daar kunnen de omwonenden voorlopig naar fluiten!

31/03/2006 : Ik ben voor een CIV op de ringroute naar binnen moeten vluchten met twee kleine kinderen, het was onhoudbaar buiten.

28/03/2006 : Ringroute loopt nu al pal over dichtbevolkte Strombeekse woonwijken?

27/03/2006 : Welke cowboy haalde deze middag bijna onze kerktoren evenals de Aquafinkraan bijna naar beneden? Licht geladen was hij niet. Een schande boven dichtbevolkt gebied

23/03/2006 : Oeioeioei onze minister van Mobiliteit zit klem.

23/03/2006 : Het blijft een raadsel waarom eind februari precies baan 20 ontijsd moest. worden terwijl de baan net gebruikt zou worden en ook wanneer 25R dan ontijsd werd.

19/03/2006 : Duitse rechter erkent dat men het probleem van lawaaihinder en gezondheidsschade niet kan oplossen door een beleid van concentratie, isolatie en onteigening.

 Voor Schönefeld dwong de Duitse Justitie evenwicht af tussen ecologie en economie.

18/03/2006 : Piste 02 en Zone 3 Libre: de hele waarheid over het lawaai mag nog altijd niet gezegd worden. Er is nu Brussel Air Libre, Zone 3 Air Libre. Waar blijft Zone 1 Libre? Men kan maar vrij zijn als eenieder even vrij is.

14/03/2006 : Onderwerp: GRUP voor noordelijke ontsluiting Zaventem: zo immense absurditeit dat er wat achter moet zitten.

10/03/2006 : Franse tekst over IGNS spreekt over vluchten tout court. Fonds zou reeds jaren moeten bestaan, maar wie gaat daar geld instorten? En wat wordt onteigend? Gans Diegem en een deel van Haren? Dat worden parkeerterreinen en pakhuizen, de kantoren zijn voor Zaventem voorbehouden

10/03/2006 : Landuyt wil instituut voor beheer nachtlawaai oprichten. Krijgt hij soms geen klachten voor daglawaai? En welke zogenaamde experten gaat hij daar nu weer inzetten, à la ProBru?

09/03/2006 : De 'nieuwe' Denuth vliegt niet langer binnen de ring over Laken en Strombeek maar wordt kilometers ver boven de ring gelegd en overvliegt Noord-Meise en Wolvertem!

09/03/2006 : Het is gemakkelijk voor BIAC om goed te scoren als men de rechten van de inwoners met de voeten treedt en geen enkele rekening houdt met internationale normen ivm lawaai en vlieguren.

07/03/2006 : De Ringroute moet afgeschaft en de luchthaven mag NIET MEER GROEIEN!

05/03/2006 : Hoe duldt u, minister Landuyt nog, dat er gesproken wordt van een spreidingsplan dat de oorzaak zou zijn van alle kwalen? Eens te meer werd het minispreidingsplan zo namiddag niet nageleefd. En het uitzichtloze antwoord dat de kabinetchef van Leterme uitgeputte, kapotgevlogen wanhopige mensen geeft.

04/03/2006 : Als de Oostrand rustige weekends wil, geef hen onze week en ons hun weekends.

03/03/2006 : Sinds paar weken zijn routes Denut en Helen die bij N en O-wind vanaf 02 en 07 vertrekken met bijna 4 km verschoven naar Noordrand! In plaats van verder weg, nog maar eens over dezelfde mensen die nu al kapotgevlogen worden vanaf 25R, 25 l en 20.

03/03/2006 : Krijgt Grimbergen naast asfaltfabriek dat de Walen weigerden, nu bovenop nog bredere autoRing een nog meer gevlogen luchtRing? Buigt het CD&V al voor Brussel nog voor Brussel maar kikt?

03/03/2006 : Jean-Luc in de Randkrant: is dat wat onze burgervader en het CD&V werkelijk denken? De Noordrand (NW en N van de luchthaven, niet in overheersende windrichting, niet onder, bij of in verlengde startbaan) opofferen aan FDF in Brussel en Oostrand?

03/03/2006 : Ringroute? Politiek schaamlapje met geluidskegel op de grond, niet van 80, niet van 800 maar minstens van 4.000 meter! Weg ermee! Gedaan!

02/03/2006 : In nacht 1-2 maart hebben talrijke zeer luidruchtige vliegtuigen mij groot deel van de nacht wakker gehouden.

01/03/2006 : Eist Brussel geen geluidskadaster meer omdat het duidelijk aantoont dat de werkelijkheid anders is dan men dacht ?

01/03/2006 : Is het besef dat u heeft over het zgn lot van de Noordrand gebaseerd op wetenschap dat Vlaamse politici zich steeds laten doen door Brusselse? Of heeft u weet van andere agendapunten, bv dat wij "untermenschen" zouden zijn?

01/03/2006 : Wij wonen in Strombeek NIET onder, naast, bij of in het verlengde van een startbaan. Waarom worden we overvlogen alsof we dat wel doen? Dit dient te STOPPEN!!!

Februari

2006

28/02/2006 : De laatste " littérature" van een Franstalige inwoonster van Grimbergen aan de de Geachte Monsieur Touwaide, Directeur du Service de Médiation , Spécialiste de la transformation de mails!

27/02/2006 : Jean-Luc in de Randkrant. Commentaar van een inwoner van Vilvoorde.

27/02/2006 : Is Jean Luc Dehaene het Noorden kwijt? Of is hij vergeten dat de overheersende wind van ZZW komt (210°) en dat dat dus de veiligste opstijgrichting is?

26/02/2005 : ik begrijp helemaal niet waarom de Noordrand omwille van ligging meer dan deel moet krijgen: we liggen ver van enige startbaan en logisch opstijgen is rechtdoor

24/02/2006 : Het verbaast mij  te zien hoe de ombudsman  een grote zaak maakt van wat maar enkele dagen per jaar voorvalt en voor mensen die 90% van de tijd ergere hinder hebben geen voorstel maakt.

24/02/2006 : Volgens ombudsman De Baerdemaeker kunnen toestellen nooit TE ZWAAR geladen zijn, hoogstens tot hun maximum gewicht. (vervolg mail 12/02)

21/02/2006 : Er zijn er in de Oostrand die begrijpen dat bij sterke NoordOostenwind het echt niet meer veilig is om boven de Noordrand op te stijgen, er zijn er die het niet WILLEN begrijpen

21/02/2006 : Voorgestelde plan van ombudsman Touwaide heeft echte deskundigen doen bulderen van het lachen. Rakelings afbuigen boven woonhuizen is onmenselijk, gevaarlijk en KAN NIET als dusdanig vastgelegd worden!

20/02/2006 : Belgocontrol out of control? Landende vliegtuigen draaien rondje Wezembeek alvorens zich in landingscorridor te voegen. Boven de Noordrand maken we probleem kruisende toestellen dagelijks mee, alleen is de situatie hier politiek georchestreed..

19/02/2006 : Wat heeft de Staat in de Staat weer gevonden om Diegem verder uit te roeien en leegkomende gronden in te palmen?

19/02/2006 : Waarom wordt ik deze zondagochtend in Oost-Grimbergen onophoudelijk overvlogen?

15/02/2006 : Alleen spreiding gepaard met vermindering aantal vluchten is oplossing als luchthaven open wil blijven. Intussen wordt Diegem steeds 'doder'.

12/02/2006 : Pilot's requests pesten Noordrand systematisch op zondag, het enige vrije moment van de week. Zijn deze vliegtuigen (te) zwaar geladen en wat verdient Belgocontrol hierop?

12/02/2006 : Een vliegtuig met een QC >7.9 veroorzaakt trillingen tot in tafels en m'n botten. Dat is dus nog altijd veel te zwaar en gevaarlijk voor de gezondheid.

12/02/2006 : Elke 50seconden een vliegtuig, de ganse week, dag en nacht, zaterdag inbegrepen en zo vanaf 15 u de 25R, al even ononderbroken. DIT IS ONAANVAARDBAAR. Dit orchestreert dood onze gemeente

09/02/2006 : Bij mist mag de Noordrand rekenen op extra overvluchten, zelfs een 'vrije' zondagmorgen. En waarop baseren de 'pilot's' hun 'request'? Vervolg van 05/02

08/02/2006 : Daar komt er weer een, 4-motorig, zeer laag dalend op 12 km van de luchthaven, tegen vliegrichting in en met rugwind (25R vertrekbaan, wind 280°, 14 knopen!!!) Is dit aëronautisch verantwoord?

05/02/2006 : Zondag zijn we sinds zes uur 's morgens bijna continu overvlogen. Wat waren de redenen ook weer? Werken 20/02? Tailwind? Zijwind? Mist? Of konijnenjacht, ruitenwassen controletoren?

Antwoord ombudsman: bij slecht weer vliegen ze waar ze willen! Conclusie: dus bij ons!

05/02/2006 : Nu helemaal geen zondagsrust meer en dus geen enkel stiltemoment?

04/02/2006 : Een vliegtuig dat zaterdag rond 16.30u in tegengestelde vliegrichting landde boven Diegem op de 25R. Wat was dat?

Vervolgverhaal : Klager spreekt van landing, ombudsdienst van vertrek van 25L

Januari

2006

30/01/2006 : L. W. de J. de B. klaagt en zet en passant minister Anciaux in z'n hemd. Ze wil zelfs met levensgevaarlijke Oostenwind dat Noordrand overvlogen wordt! Niets boven Oostrand ('important people!'), alles boven Noordrand.

27/01/2006 : Baan 25R kreeg van verkeersminister van de Oostrand zo weinig windbeperking dat alleen bij straffe N.O-wind we nog even rust krijgen. Dat is hooguit 5% van de tijd,

27/01/2006 : Wij hebben het momenteel zeer moeilijk onder baan 02. Het duurt al 3 dagen en gaat nog minstens 4 dagen duren... ik woon onder punt 11!

26/01/2006 : Onder baan 02 wil men niet zien dat er wind is waarbij vliegtuigen boven de Noordrand uit de lucht zouden vallen. Ze moeten vragen dat Brussel deelt in de hinder; 't zal beter zijn. Andere winddagen krijgt de Noordrand 24/24 alle opstijgingen.

20/01/2006 : UBCNA heult opnieuw met EU-splintersyndicaat dat zich extremistisch opstelt en EU-politiek doorkruist. En toen werd EU-medewerker door Vandenhaute geweigerd omdat hij in Noordrand woont en GEEN SLACHTOFFERS IS VAN HET SPREIDINGSPLAN! Alsof de waarde van de huizen niet daalt.

17/01/2006 : Wispelturige weersomstandigheden december 2005 en herstelling 25L maakten vijf rampnachten nodig via 25R en Noordrand.

28/10/2005 : Landuyt houdt vliegroutes, weekdagen en windcriteria uit discussie, Kamphuis (AAC) pleit in alle omstandigheden voor veilig tegen wind in landen en opstijgen en voor optimale ILS uitrusting alle banen.

12/01/2006 : Touwaide: 25R niet preferentieel vanaf 7 kn. rugwind, van ma 23 - di 6 u, do 3-6 u, vr 23 u - 6 u en zo 6-17 u BEHALVE als wind en weer anders bepalen.(En wetend dat 20 nog altijd Categorie 1 is qua uitrusting en 25R al jaren Cat 3!!!) In de feiten wordt ze bijna altijd gebruikt.

12/01/2006 : Wat is het verschil tussen '25R pas préférentielle' van dhr. Touwaide en AIP waarin 25R massaal als The Preferential Runway System is ingevuld?

11/01/2006 : Ik zou net zoveel klachten kunnen versturen als in de Oostrand, maar dat wil ik niet doen. Ik geef wel het verslag van wat Vandenhaute zei voor de RTBF-micro. En mr. Touwaide antwoordt nog altijd niet of fout op precieze vragen.

10/01/2006 : Absurdistan: pre-1999 klaagde men niet dús was er geen probleem en mogen zij die zgz toen niet klaagden terug de volle laag krijgen? Kunnen we aub discussie voeren met echte argumenten?

10/01/2006 : Ombudsdienst is ook overheid, klagen bij overheid over bslissingen overheid is Kafkaiaanse ervaring en niet bepaald doeltreffend.

09/01/2006 : Ombudsman Touwaide vermijdt zorgvuldig om te melden dat er talrijke afwijkingen zijn op aanvraag piloten om toch vanaf 25R op te stijgen, waar blijft dat overzicht? Categorieën bouwt men zoals men wil.

 En de spoorwegbedding die de radiogolven voor baan 20 zou storen? Wat met autoweg bij 25L? En waarom heeft baan 20 nog altijd uitrusting Cat. 1 en 25R Cat. 3 zodat ze inderdaad bij mist en ijzel beter bruikbaar is? Drie keer raden

09/01/2006 : Als onze kinderen bij de grootouders in de Kempen slapen rusten zij opvallend rustiger en langer.

09/01/2006 : Ombudsman Touwaide ontkent in 2006 met om het even welke radio- of tv-zender gesproken te hebben (cfr uitzending RTBF-radio)

08/01/2006 : Zijn de klachten van Haren en N.O.Heembeek opgenomen bij die van het Brussels Gewest of bij die van de Noordrand?

03/01/2006 : Aan: minister Landuyt. De oplossing voor Zaventem ligt toch zeker voor de hand?

03/01/2006 : Waarom schuiven de CIV's steeds verder op naar het Noorden? Waarom is 25R tijdens nacht maandag/dinsdag tegen alle afspraken in de GANSE nacht gebruikt? Ik protesteer met KLEM

02/01/2006 : Leugens en verzwijgingen van Peggy Courtois (UBCNA). En welke situatie wenst UBCNA juist?

  Uw Reacties tot 31/12/2005