Help! Donderdag
29 juni wordt de Noordrand al ganse voormiddag overvlogen, zelfs met sterke
N-NO-rugwind tot 6 knopen. Waarom worden de aëronautische principes niet
toegepast?
----------
Van: r.v.
Datum: Thu, 29 Jun 2006 13:11:18 +0200
Aan: "Philippe.Touwaide@mobilit.fgov.be" <philippe.touwaide@mobilit.fgov.be>,
(...) <ubcna@woluwe1150.irisnet.be>
Onderwerp: Re: Dossier : peut-on parler des mêmes nuisances ?
Geachte,
HELP!!! WIJ WORDEN OVERVLOGEN MET RUGWIND.
Vandaag, donderdag 29 juni, werden wij al de ganse
voormiddag overvlogen met rugwind.
Volgens diverse meteo-bronnen heerste er een wind uit Noord-Noord-Oost (ca 20°),
met een sterkte van meer dan 10 km/u (tot 6 knopen).
TOCH wordt er blijkbaar opgestegen met RUGWIND, waardoor de vliegtuigen onnodig
laag en met veel hinder over de Noordrand hangen.
De NOORDRAND krijgt de vliegtuigen Bij ALLE WINDEN!!!!!!!!!!!!!!!!
Vraag:
Waarom worden de aëronautische principes niet toegepast????
Beleefde groeten,
R.V.
Meise
Nvdr : De internationaal aanvaarde windnormen zijn maximaal 5 Kn rugwind en 15Kn zijwind
Volgens
Ombudsman vliegt men zonder gevaar met rugwind tot 7 kn. vanaf de 25R. Maar dan
wel alleen van de 25R! Aëronatisch is anders voor Noordrand dan voor Oostrand
----------
Van: Willy.Houbrechts@mobilit.fgov.be
Beantwoord:
airportmediation@mobilit.fgov.be
Datum: Thu, 29 Jun 2006 13:56:06 +0200
Aan: R.V. (...)
Mijnheer,
De banen 02 + 07 zijn nu in dienst.
Men kan landen en vertrekken op de baan 25 R tot zover dat de rugwind is onder
een component van 7 knopen.
Dus met een kalm wind, kan men stijgen zonder gevaar met rugwind zoals voorzien
in de AIP, selection runway in use, use of runways.
Mvg,
Philippe TOUWAIDE
_________________________________________________________
BRUSSELS AIRPORT MEDIATION
Kunt u een eenvoudig antwoord geven op een toch eenvoudige vraag: waarom zijn
windnormen niet overal dezelfde, waarom pleit ombudsdienst niet voor gelijk
gebruik alle banen met toepassing zelfde normen?