Ambitieus Sourdine II-rapport dat ism vliegtuigbouwers werd opgemaakt, lost lawaaihinder vertrekkende vliegtuigen niet globaal op! Hinder wordt verder van luchthaven verplaatst. En rond Zaventem is geen onbewoond gebied.
Reactie 8.11.2006
Het zopas vrijgegeven SOURDINE II-rapport dat ontstond na 45 maanden studie door
oa. samenwerking met Airbus geeft geen substantiële oplossingen voor
lawaai-afname van opstijgende vliegtuigen.
Dit ambitieuze rapport mikte op een competitief en duurzaam groeiprogramma
waarbij de duurzaamheid erin bestaat om het maatschappelijk draagvlak voor
luchtvaart te behouden door de hinder voor omwonenden te beperken. Hiertoe werd
er een internationaal consortium opgericht met specialisten uit Nederland
(Stichting Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium), Frankrijk (Airbus
France SAS), Spanje (Ingenieria de Sisternas para la Defensa de Espana en
Ingenieria y Economie del Transporte), Italië (Sisterni Innovativi per il
Controllo del Traffico Aereo) en Europa (Eurocontrol). Deze groep specialisten
onderzochten tal van opstijg- en landingsprocedures gedurende 45 maanden vanaf
november 2001 met simulaties in vier verschillende luchthavens: Madrid-Barajas,
Paris-Charles De Gaule, Schiphol en Napels-Capodichino.
Vooraf werd er vastgesteld dat de bestaande lawaaibeheersing er voornamelijk in
bestaat om dichtbevolkte gebieden te omvliegen, of om zo mogelijk hoger te
vliegen. Voor opstijgen zelf bestaat er enkel een internationale ICAO-procedure
die een trapsgewijze dosering van de gashendel voorschrijft.
Tijdens de studie heeft men hier enkel kunnen aan toevoegen dat men in staat is
de lawaaihinder lichtjes te verplaatsen tussen dichtbij en verderaf door
dosering van de gashendel.
Bij het opstijgen gaat het nooit om een globale verbetering, enkel om een
verplaatsing van de hinder. De "geoptimaliseerde kort-bij" procedure geeft een
luttele 2,5 dB verbetering per vliegtuig op ca 2 km van de startbaan, ten koste
van een verslechtering in het gebied verder dan 15 km. De "geoptimaliseerde
verder-af" procedure mag dan een verbetering geven van 4 dB op 12 tot 18 km van
de startbaan ten koste van zowel dichtbij als van veel verderafgelegen
woonzones.
Voor landende vliegtuigen blijkt er wel een verbetering mogelijk door het langer
op grote hoogte blijven gevolgd door een steilere en snellere daling. De
verbetering situeert zich dan op 30 tot 60 km van de landingsbaan, waarbij er
voor de laatste 7 km van de landingsfase geen verschil meer is.
Het laat zich al raden dat er voor Brussel-Nationaal, dat gelegen is in een
dichtbevolkte regio, weinig boodschap is aan het zoeken naar onbewoond gebied.
Het moge wel duidelijk zijn dat rondom Zaventem een andere aanpak nodig is,
waarbij de gezondheidsimpact op elke individuele burger in rekening gebracht
wordt. We kijken uit naar een geïntegreerde gezondheidsstudie van dergelijk
niveau.
R.V.
Meise-Wolvertem