Als DHL-hub verhuist nemen chartervluchten vrijgekomen slots in! Er gaan dus zeker geen banen verloren, wel zullen nog meer mensen ziek worden en voortijdig sterven

Geachte redactie,

Met alle respect voor de vaak uitmuntende commentaren van Guy Tegenbosch (DS 14/11), maar hij trekt in zijn commentaar "Tot het laken scheurt", wel zeer eenzijdig de kaart van de economie als hij schrijft dat de nachtvluchten "jobs kosten".
's Nachts en overdag geconcentreerd altijd dezelfde mensen overvliegen kost ook. Kostbare arbeidsuren en -dagen gaan verloren, soms zelfs volgt ontslag. Er is ook het galopperend medicijngebruik om oncontroleerbare hoge bloeddruk, diabetes, depressie e.d. en vooral de slepende gevolgen van het zeven dagen op zeven 's nachts en 's morgens vroeg wakker gevlogen worden en een voortdurende overdosis PAK's inademen,  toch enigszins binnen de perken te houden. Oncontroleerbaar omdat de oorzaak niet weggenomen kan of mag worden. Een onderwerp waarover prof. Annemans een lezenswaardige studie maakte.
Het is spijtig dat een mens langzaam (maar zeker) kapot gaat van vliegtuigconcentratie. Langzaam creveren is geen nieuws, maar zieken en doden vallen er evenzeer.
En dan hebben we het nog niet eens over het nu al heimelijk invoeren van nachtelijke chartervluchten die de  vrachtvluchten straks zullen vervangen. Meneer Tegenbosch, er wordt - als de Europese hub van DHL verhuist naar Leipzig - 's nachts tussen 23 en 6 u, niet minder maar minstens evenveel gevlogen. Zo niet meer. Uitzichtloos.

Hoogachtend

J. O
1853 Strombeek

(hieronder, ter staving, kort artikel uit Noordrandkrant over nachtvluchtenpolitiek.)

"Veel mensen geloven en hopen dat na het vertrek van DHL er minder nachtvluchten komen. Dr. Marc Goethals volgt sinds 1999, toen hij samen met Roger Vermeiren Actie Noordrand oprichtte, het dossier van de vliegtuigconcentratie boven de Noordrand op de voet. Als cardioloog ziet hij dagelijks wat de gevolgen van leven in voortdurende stress met een mens doet.
Als DHL in 2008 naar Leipzig verhuist, krijgen de mensen hier het dan minder zwaar?
M.G.: "Ik vrees dat we de mensen erop moeten wijzen dat ze zich geen illusie moeten maken. Het vertrek van DHL brengt wel minder vrachtvluchten, maar naar ik vrees niet minder nachtvluchten."
Hoe kan dat? Iedereen had toch begrepen dat het wel minder zou worden?
M.G.: "Ik begrijp hoe dat komt. Het dossier is technisch. Toch is het niet moeilijk. In 2002, toen de officiële nachtconcentratie begon, telde men 19.000 nachtvluchten. Ik wil nog even preciseren dat de nacht nog altijd maar duurt van 23 u tot 6 u 's morgens. Vanaf dat vroege uur mag er ongelimineerd gevlogen worden ook met zeer zware vliegtuigen in een zeer zeer hoge frequentie. Na 2008 zullen het er eerder meer zijn dan minder."
Hoe kunt u dat zo zeker weten?
M.G.: "De Vlaamse regering heeft zich naar buiten toe sterk gemaakt om het aantal nachtvluchten vanaf 2008 te beperken tot 18.000. Dat is spijtig genoeg nauwelijks minder dan op het ogenblik van de concentratie in 2002 (19 000)en veel meer dan het aantal dat met het gedeeltelijke vertrek van DHL had kunnen bereikt worden (ongeveer 5 tot 6 000). In tegendeel, sinds 2002 is met instemming van de Vlaamse regering het aantal nachtvluchten doelbewust jaar na jaar opgevoerd, zodat we dit jaar het theoretische plafond van 25 000 zeker zullen doorbreken"
De regering Leterme zei dus het een en deed het ander?
M.G. "Ja, men heeft bewust de illusie gecreëerd dat het aantal nachtvluchten in 2008 substantieel zou dalen, wat niet het geval is (het plafond zal dalen maar het reële aantal tov 2002 nauwelijks) en het heeft even geduurd voor we doorhadden hoe ze het in mekaar staken. Er is grote vraag naar nachtelijke charters. Zo kunnen de vliegtuigen  drie keer per dag een retourvlucht maken."
En waarom doorbreekt Peeters nu al het plafond terwijl er nog groeiruimte is?
M.G. "Zo vliegen de nachtelijke chartervluchten al in ongeremde aantallen en kunnen ze in 2008 zeggen dat het plafond beperkt wordt, maar eerst lieten ze het wel doorbreken om alvast de inkomsten van BIAC en Belgocontrol veilig te stellen. Nachtelijke charters dragen nauwelijks bij tot de werkgelegenheid maar spijzen de kas van BIAC en Belgocontrol"
De politiek rekent er dus op dat de mensen een kort geheugen hebben?
M.G. "Jazeker, dan blijven de charters en vertrekt DHL. En leg dan maar dat verhaal van die plafonds uit. Dus doen we het nu even. Zodat de mensen gewaarschuwd zijn en hun gemeentelijke politici kunnen aanspreken."

 

Lees artikel uit de Standaard