Als DHL-hub
verhuist nemen chartervluchten vrijgekomen slots in! Er gaan dus zeker geen
banen verloren, wel zullen nog meer mensen ziek worden en voortijdig sterven
Geachte redactie,
Met alle respect voor de vaak uitmuntende commentaren van Guy Tegenbosch (DS
14/11), maar hij trekt in zijn commentaar "Tot het laken scheurt", wel zeer
eenzijdig de kaart van de economie als hij schrijft dat de nachtvluchten "jobs
kosten".
's Nachts en overdag geconcentreerd altijd dezelfde mensen overvliegen kost ook.
Kostbare arbeidsuren en -dagen gaan verloren, soms zelfs volgt ontslag. Er is
ook het galopperend medicijngebruik om oncontroleerbare hoge bloeddruk,
diabetes, depressie e.d. en vooral de slepende gevolgen van het zeven dagen op
zeven 's nachts en 's morgens vroeg wakker gevlogen worden en een voortdurende
overdosis PAK's inademen, toch enigszins binnen de perken te houden.
Oncontroleerbaar omdat de oorzaak niet weggenomen kan of mag worden. Een
onderwerp waarover prof. Annemans een lezenswaardige studie maakte.
Het is spijtig dat een mens langzaam (maar zeker) kapot gaat van
vliegtuigconcentratie. Langzaam creveren is geen nieuws, maar zieken en doden
vallen er evenzeer.
En dan hebben we het nog niet eens over het nu al heimelijk invoeren van
nachtelijke chartervluchten die de vrachtvluchten straks zullen vervangen.
Meneer Tegenbosch, er wordt - als de Europese hub van DHL verhuist naar Leipzig
- 's nachts tussen 23 en 6 u, niet minder maar minstens evenveel gevlogen. Zo
niet meer. Uitzichtloos.
Hoogachtend
J. O
1853 Strombeek
(hieronder, ter staving, kort artikel uit Noordrandkrant over
nachtvluchtenpolitiek.)
"Veel mensen geloven en hopen dat na het vertrek van DHL er minder nachtvluchten
komen. Dr. Marc Goethals volgt sinds 1999, toen hij samen met Roger Vermeiren
Actie Noordrand oprichtte, het dossier van de vliegtuigconcentratie boven de
Noordrand op de voet. Als cardioloog ziet hij dagelijks wat de gevolgen van
leven in voortdurende stress met een mens doet.
Als DHL in 2008 naar Leipzig verhuist, krijgen de mensen hier het dan minder
zwaar?
M.G.: "Ik vrees dat we de mensen erop moeten wijzen dat ze zich geen illusie
moeten maken. Het vertrek van DHL brengt wel minder vrachtvluchten, maar naar ik
vrees niet minder nachtvluchten."
Hoe kan dat? Iedereen had toch begrepen dat het wel minder zou worden?
M.G.: "Ik begrijp hoe dat komt. Het dossier is technisch. Toch is het niet
moeilijk. In 2002, toen de officiële nachtconcentratie begon, telde men 19.000
nachtvluchten. Ik wil nog even preciseren dat de nacht nog altijd maar duurt van
23 u tot 6 u 's morgens. Vanaf dat vroege uur mag er ongelimineerd gevlogen
worden ook met zeer zware vliegtuigen in een zeer zeer hoge frequentie. Na 2008
zullen het er eerder meer zijn dan minder."
Hoe kunt u dat zo zeker weten?
M.G.: "De Vlaamse regering heeft zich naar buiten toe sterk gemaakt om het
aantal nachtvluchten vanaf 2008 te beperken tot 18.000. Dat is spijtig genoeg
nauwelijks minder dan op het ogenblik van de concentratie in 2002 (19 000)en
veel meer dan het aantal dat met het gedeeltelijke vertrek van DHL had kunnen
bereikt worden (ongeveer 5 tot 6 000). In tegendeel, sinds 2002 is met
instemming van de Vlaamse regering het aantal nachtvluchten doelbewust jaar na
jaar opgevoerd, zodat we dit jaar het theoretische plafond van 25 000 zeker
zullen doorbreken"
De regering Leterme zei dus het een en deed het ander?
M.G. "Ja, men heeft bewust de illusie gecreëerd dat het aantal nachtvluchten in
2008 substantieel zou dalen, wat niet het geval is (het plafond zal dalen maar
het reële aantal tov 2002 nauwelijks) en het heeft even geduurd voor we
doorhadden hoe ze het in mekaar staken. Er is grote vraag naar nachtelijke
charters. Zo kunnen de vliegtuigen drie keer per dag een retourvlucht maken."
En waarom doorbreekt Peeters nu al het plafond terwijl er nog groeiruimte is?
M.G. "Zo vliegen de nachtelijke chartervluchten al in ongeremde aantallen en
kunnen ze in 2008 zeggen dat het plafond beperkt wordt, maar eerst lieten ze het
wel doorbreken om alvast de inkomsten van BIAC en Belgocontrol veilig te
stellen. Nachtelijke charters dragen nauwelijks bij tot de werkgelegenheid maar
spijzen de kas van BIAC en Belgocontrol"
De politiek rekent er dus op dat de mensen een kort geheugen hebben?
M.G. "Jazeker, dan blijven de charters en vertrekt DHL. En leg dan maar dat
verhaal van die plafonds uit. Dus doen we het nu even. Zodat de mensen
gewaarschuwd zijn en hun gemeentelijke politici kunnen aanspreken."