Twee hele zware toestellen za na 15 u die moeite hadden om de kerktoren van Diegem niet te raken: werd er weer met rugwind opgestegen?
Klacht - zaterdag 22 juli 2006
T.a.v. de Nederlandstalige Ombudsman
Dit is een klacht tegen het onrechtmatige gebruik van baan 25R op zaterdag 22,
na 15u.
Twee heel zware toestellen hadden moeite om de kerktoren van Diegem niet te
raken (om 19u27 en om 20u45), wat doet vermoeden dat er waarschijnlijk weer met
rugwind opgestegen werd.
Volgens het spreidingsplan (zie mail van uw collega op 18 juni) moeten de
inwoners van Diegem gespaard worden op zaterdag tussen 15:00 en 23:00 uur.
Kan U mij :
- uitleggen waarom baan 25R gebruikt werd, zelfs met rugwind
- toelichten waarom de ombudsdienst niet in alle gevallen pleit voor veiligheid,
dwz opstijgen tegen de wind in
- uitleggen waarom de ombudsdienst deze onrechtmatige concentratie niet
duidelijk, zichtbaar en hoorbaar aanklaagt
Uiteraard wens ik ook de radartracks en vluchttabellen (lijst van vertrekken,
met QC en bestemming) te ontvangen.
Met dank,
----- Original Message -----
From: <Raf.DeBaerdemaeker@mobilit.fgov.be>
To:
Sent: Friday, August 04, 2006 11:20 AM
Subject: RE : Fw: Klacht - zaterdag 22 juli----- Original Message -----
From: <Raf.DeBaerdemaeker@mobilit.fgov.be>
To:
Sent: Friday, August 04, 2006 11:20 AM
Subject: RE : Fw: Klacht - zaterdag 22 juli
Mevrouw,
Op 22 juli 2006 vanaf 18:45 tot 21:00 was er een windrichting van 320° tot 050°
met snelheden tot 7 knopen en werd een aanvang genomen met vertrekken
vanaf de baan 25R.
De afgesproken windcomponenten laten rugwind toe op de banen 25 tot 7 knopen.
Vanaf 21:00 werd ook tengevolge de variabele en ongunstige onweersvooruitzichten
de baan 20 , tezamen met de baan 25R , in gebruik genomen voor de vertrekken
vanaf de luchthaven Brussel-Nationaal.
Met vriendelijke groeten,
Ing. R A F De Baerdemaeker
BRUSSELS AIRPORT MEDIATION
Van:
Datum: Sun, 6 Aug 2006 09:22:18 +0200
Aan: "Raf De Baerdemaeker" <raf.debaerdemaeker@mobilit.fgov.be>
Onderwerp: Klacht - zaterdag 22 juli
Geachte Heer,
Dank voor uw antwoord. Zoals U weet, zijn de "afgesproken windcomponenten" in
Zaventem niet afgestemd op de internationaal geldende regels, en dus per
definitie onveiliger. Ik zou het op prijs stellen indien de Ombudsdienst een
manier zou kunnen vinden om dit aan de kaak te stellen.
Zou het mogelijk zijn om me de radartracks en vluchttabellen door te sturen,
zoals gevraagd in mijn oorspronkelijke mail.
A. W.