Zelfs met slecht weer kon alles wat VROEGER niet kon, nu ineens wel, zoals
tegelijkertijd opstijgen van 25R en 20
Werken op de 25 L - augustus 2006
Mijnheer de Minister,
Ik hoop dat u tijdens de vakantie wat tijd hebt gevonden tussen de regels voor
kinderstoeltjes en de verkeersbordjes voor de tunnels om na te denken over een
degelijk en billijk beleid in verband met de luchthaven van Zaventem.
Ik hoop vooral dat u lessen zult trekken uit de opstijgprocedures die momenteel
van toepassing zijn wegens de werken aan de baan 25 L.
De maatregel voor de opstijgprocedures tijdens de werken voorziet dat er
opgestegen wordt op twee banen naargelang de bestemming (of baken). Wij
constateren dat dit zeker niet altijd wordt toegepast maar kunnen heel goed zien
vanop sommige uitkijkplekken dat er opgestegen wordt tegelijkertijd op
baan 25 R en op baan 20 op sommige momenten. Dit kan dus perfect ! Op
andere momenten krijgen we de vreselijke frequenties gedurende een periode met
één zwaar vliegtuig na het andere, maar daarna krijgen wij een rustperiode met
geen of slechts enkele vliegtuigen te verwerken. Dus dit kan ook.
Wij maken ons geen illusies en vermoeden dat de rede waarom deze
procedures gevolgd worden niets te maken heeft met het respect van onze
gezondheid en privé leven maar dat de 25 R niet of weinig gebruikt wordt juist
wanneer er veel geland moet worden - in feite op dezelfde baan aangezien de 25 L
gesloten is.
Maar gezien dit kan tijdens een periode gedurende de welke vele mensen naar
zonnige gebieden vliegen, zelfs ondanks de bijzonder afschuwelijke
weersomstandigheden die wij hadden in augustus en dat dit geen aanleiding gaf
tot problemen of vertragingen buiten de vertragingen te wijten aan buitenstaande
incidenten (brand, probleem met een toestel, ) MOET dit ook kunnen als het gaat
om een leefbaar milieu te geven aan bewoners.
De speciale opstijgprocedure volgens bestemming biedt het voordeel dat
onnodige bochten en omleidingen wegvallen, vele dichtbevolkte gebieden (delen
van Brussel) worden van onnodige overvluchten gespaard. Bovendien wordt de
bocht naar links vanaf de 25 R momenteel bijna niet gebruikt, met deze bocht
worden dezelfde mensen (Diegem, Haren, Evere) door eenzelfde toestel tweemaal
overvlogen.
Mijnheer de Minister, ik hoop dat stoelend op wat tijdens de werken op de 25 R
en nu op de 25 L kon, u een beleid zult kunnen opstellen met vliegprocedures die
de leefbaarheid van alle gebieden in de omgeving van de luchthaven garanderen.
Indien dit niet kan, blijft er natuurlijk de oplossing van uw voorganger, een
delocalisatie van de luchthaven, het moet niet per se zijn om olympische spelen
te organiseren, het kan ook om plannen van hoogleraren en andere vooraanstaande
personen te realiseren zoals het aanleggen op de vrijgekomen gronden van een
nieuwe site voor de EEG instanties.
Met de meeste hoogachting,
F. D.
Diegem