Landuyt houdt vliegroutes, weekdagen en windcriteria uit discussie, Kamphuis (AAC) pleit in alle omstandigheden voor veilig tegen wind in landen en opstijgen en voor optimale ILS uitrusting alle banen.

Welke essentiële punten houdt Minister Landuyt uit de discussie rond Brussel Nationaal?

  1. de vliegroutes, die uiteindelijk aan de basis van de aanslepende crisis  liggen: waar voor omwonenden in de onmiddellijke omgeving van de luchthaven (zone 1-6) wisselend baangebruik van belang is voor een eerlijke verdeling van de hinder en het creëren van recuperatietijd of stille periodes,  is de routespreiding essentiëel voor burgers die wat verderop wonen: wil men in de Vlaamse Noordrand het ŒDiegem¹ gevoel doen ophouden dan is consequent vliegen op bestemming zonder omleidingsroutes (waarvan de ringroute het meest frappante voorbeeld is, maar zelfs  de kanaalroute eveneens een uiting is!) een conditio sine qua non. Zo blijft de stille nacht van zaterdag op zondag voor het grootste deel van de Noordrand gewoon nep zolang de uitvliegroutes niet afdoende gespreid zijn en verschillend  voor de verschillende banen.
  2. hier nauw mee verbonden zwijgt hij over de problematiek van de weekdag (is het werkelijk de bedoeling om de  volledige expansie  - x 2.5?? -  te realiseren op één startbaan van waaruit  één dichtbevolkt bevolkt gebied   geconcentreerd wordt overvlogen? ­ het verhaal van CIV C8 >>> CIV C9  is u genoegzaam bekend, we wachten nog steeds op het ongedaan maken van deze Œkleine technische correctie¹): ook tijdens de weekdag moet aan verdeling van de hinder worden gedaan waarbij tijdens de daluren  andere  banenconfiguraties   worden in gebruik genomen dan tijdens de piekuren in afwachting van gelijkwaardige uitrusting van alle start/landingsbanen. De Noordrand kan bovendien enkel ontlast worden door spreiding van de vliegroutes.
  3. de windcriteria: er is geen enkele reden om in een eerste fase alvast tijdens de daluren (weekend/nacht/dag) de windcriteria verschillend te houden voor de verschillende banen. Het zijn juist die verschillen tussen 25/07 enerzijds en 20/02 anderzijds die voor concentratienachten zorgen op 25R, die ook het vlieggedrag voor de (overigens principieel onaanvaardbare) voorgestelde regeling tussen 06 en 07 h onvoorspelbaar zal maken.  De windcriteria   op de baan 02/20 die reeds vandaag verschillend zijn voor nacht en dag zijn overigens het levende bewijs dat windcriteria  kunnen/mogen variëren in de loop van een etmaal. Het zijn zoals de heer Kamphuis (AAC, cfr infra) het opmerkt niet meer dan "selectiecriteria" binnen een bepaalde veiligheidsmarge.  Afwijkingen van het principe landen/opstijgen tegen de wind in (met een door  ICAO toegestane marge van 5kt) worden immers in de eerste plaats toegestaan  om ecologische redenen, dwz om de hinder te verminderen en niet om de hinder van franstalig Brussel/Oostrand naar Vlaanderen te verschuiven

Instemmen met een akkoord over enkele door Brussel afgedwongen "knelpunten" had de Vlaamse onderhandelingspositie alleen maar verder kunnen ontmantelen. Er kan enkel een akkoord zijn over de totaliteit, afgesloten voor de lange duur (20 jaar).

Nu ongetwijfeld stemmen zullen opgaan opdat de federale regering het dossier terug  naar zich toe zou trekken (cfr Willy De Clercq in Knack),  kan men alleen maar met aandrang vragen dat de Vlaamse Regering haar verantwoordelijkheid zou opnemen en via de Milieuvergunning het kader zou bepalen waarbinnen een spreidingsbeleid mag worden gevoerd. De auditeur van de Raad van State liet er geen twijfel over bestaan dat de Vlaamse Regering hierin tot nu toe schromelijk is tekort geschoten.  

Ivm het het AAC rapport  van de heer H.J. Kamphuis waarover bij de Brusselse en de franstalige Oostrand-actiegroepen zoveel te doen is: deze doen het uitschijnen alsof de baan 02/20 een minder veilige baan is die daarom  uit het preferentieel baangebruik zou moeten worden geweerd, wat een totaal verkeerde voorstelling is van zaken. Kamphuis zelf zegt daarover: "Onder gelijke omstandigheden, qua uitrusting baan, is het relatief gezien, dus veiliger tegen de wind in te landen (dus ook op baan 02/20) dan op baan 25/07 te landen met een rugwind van 5 a 7 kts".  Dit is dus  een expliciet pleidooi voor maximale veiligheid door consequent landen/opstijgen tegen de wind in, met een marge van maximaal 5 kt rugwind ook op de baan 25/07 en meteen voor een gelijkwaardige technische uitrusting (ILS)  van alle banen!

Hoogachtend

M.G.
Meise