HOMEPAGE |
Een wakend oog op het luchthavenbeleid
Het spook van de concentratie waart nog steeds door de Noordrand
De politiek concentreerde en concentreert opnieuw langzaam maar zeker steeds meer vliegtuiggeluidshinder boven de Brusselse gemeenten Haren en Neder-Over-Heembeek en de Vlaamse Noordrandgemeenten Diegem/ Machelen/ Vilvoorde/ Grimbergen/ Strombeek/ Meise/ Wemmel/ Merchtem/ Brussegem, Asse,
Dit gebeurt geleidelijk en via een aantal procedures en reguleringen. Nergens in de ons omliggende landen werd een dergelijke concentratie van vliegtuighinder op één deel van de bevolking ingevoerd.
Klik op de affiche, druk ze af en hang ze aan uw venster
Actie Noordrand, Daedalus en Boreas wensen jullie vrolijke eindejaarsfeesten en een gelukkig 2025
Hopende dat de regering het vliegtuiglawaai niet vergeet en in 2025 terugkomt op haar beslissing en een degelijke spreiding van de geluidsoverlast rond Zaventem bewerkstelligt.
Beste Noordrandinwoner
Lawaai is ons aller zorg, niet alleen omdat het ambetant is, maar ook omdat het onze gezondheid schaadt.
Dat gebeurt ook zonder dat we klagen, zowat zoals met roken.
In Vlaanderen wordt de hinder die u ondervindt nog altijd zwaar onderschat en geminimaliseerd
U hebt nu een rechtmatige gelegenheid om dat bij te sturen
Nog altijd laat de Vlaamse regering zich om de tuin leiden over vliegtuiglawaai
Marc Goethals is senior cardioloog bij het OLV Ziekenhuis Aalst. Hij schrijft over het aanhoudende probleem van de nachtvluchten, en met name de negatieve gezondheidseffecten daarvan
Maatregelen voor Brussels Airport zijn kleine stappen in de goede richting, maar nog ruim onvoldoende
De luchthavenuitbater wil een vergunning van onbepaalde duur. Dat is enkel mogelijk op basis van bindende en ambitieuze doelstemmingen en duidelijke maatregelen
We roepen minister Demir op om met deze vergunning Brussels Airport een voorloper te maken op het vlak van duurzaamheid in Europa
Bond Beter Leefmilieu
600 mensen die stappen tegen de groei van #BrusselsAirport,
dat ziet er zoo uit. Sterk werk van + 18 groepen die samen opkomen voor een toekomstplan dat rekening houdt met gezondheid en milieu
Bekijk de betoging op
Vlaanderen start belangenconflict overgeluidshinder Brussels Airport
De geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem leidt opnieuw tot een botsing tussen de Vlaamse regering en de federale regering, waar Ecolo-minister GeorgesGilkinet bevoegd is voor de luchthaven.
14 juli 2023
Verbod op nachtvluchten is een mijlpaal voor de gezondheid van de omwonende
Federaal minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, heeft aangekondigd dat hij een feitelijk verbod wil invoeren op nachtvluchten van en naar Brussels Airport. Dit is een mijlpaal voor de gezondheid van de omwonenden. En een mooie eerste stap naar een duurzaam en toekomstgericht beheer van onze nationale luchthaven, reageren bewonersgroepen en Bond Beter Leefmilieu.
Gilkinet kondigt strengere geluidsnormen voor luchthaven Zaventem aan
Nieuw overleg over vliegroutes Brussels Airport
Dit is niet meer om mee te lachen!
Minister Gilkinet heeft een studie laten maken over alternatieve vliegschema's. Het studiebureau Envisa heeft alle wensen van Brussel en de Oostrand ingewilligd maar helemaal niets van de Noordrand.
Met een achterlijke evaluatiemethode, waarvan men al meer dan 20 jaar weet dat ze niet werkt, verkondigen ze schaamteloos dat een totale concentratie boven de Noordrand het minste hinder geeft. Ze doen alsof het niet uitmaakt dat je per dag 200 of 400 vliegers boven je kop krijgt. De Noordrand als concentratiekamp!
De franstalige pers heeft hier uitvoerig over bericht, met het kaartje van de concentratie erbij.
De Vlaamse regering is niet te spreken over een studie over de geluidsoverlast van de luchthaven van Zaventem. In die studie liggen negen alternatieve spreidingsscenario's op tafel voor de vluchten van Brussels Airport. "In zeven van die scenario's komt men tot een verhoging van de concentratie van de lasten voor de Vlaamse Rand", zegt Vlaams minister voor de Vlaamse Rand, Ben Weyts (N-VA). "Als men denkt dat dat de oplossing is, zullen wij juridische stappen zetten."
Nieuw overleg over vliegroutes Brussels Airport
De federale regering wil dat burgemeesters en Brussels Airport met elkaar overleggen over de vluchtroutes en richt een overlegplatform op met een bemiddelaar. Meerdere burgemeesters reageren nu al sceptisch.
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) neemt voor het eerst sinds jaren een initiatief in het dossier over de vluchtroutes vanaf Brussels Airport. Op 2 september kregen tientallen Brusselse, Vlaams-Brabantse en Waals-Brabantse burgemeesters een uitnodiging om deel te nemen aan een overlegplatform over de luchthavenactiviteiten. Ook Brussels Airport, het Brussels Gewest en een bemiddelaar van de luchthaven zitten in dat overleg. Een externe, onafhankelijke bemiddelaar leidt de gesprekken.
Blootstelling aan vliegtuiglawaai vooral ’s nachts is aanleiding tot een toename van het sterfte risico op lange termijn er zijn ook aanwijzingen dat het als een acute trigger functioneert voor het uitlokken van een infarct, hartfalen, plotse dood.
‘Hoelang laat de politiek zich nog gijzelen door de luchtvaart?
Voor Henk Cuypers, voorzitter van Burgerforum Luchthavenregio, wordt het stilaan tijd dat men op klimaatconferenties ook aandacht schenkt aan de luchtvaart, die er steeds in geslaagd is te ontsnappen aan enig klimaatengagement. Wanneer worden de vleugels van de luchtvaart geknipt?
Luchtvaartdossier: gedeelde ruimte is gedeelde verantwoordelijkheid
Wat verwachten we als omwonenden van de luchthaven Brussel-Nationaal van de nieuwe regering?
Het zou wel goed zijn dat het gezamelijke politieke akkoord van 2008-2010, goedgekeurd door de toenmalige Ministerraad, volledig en correct zou uitgevoerd worden. De misvormde uitvoering door minister Wathelet werd door meerdere rechters als illegaal veroordeeld
Politiek akkoord 2008 : Beheer van de geluidshinder op de luchthaven Brussel Nationaal
Politiek akkoord 2010 : Vooruitgangsrapport over het beheer van de geluidsoverlast op luchthaven Brussel-Nationaal
Daedalus Persbericht 20/03/2020
GELUIDSACTIEPLAN 2019-2023 VOOR DE LUCHTHAVEN BRUSSELNATIONAAL
Actualisatie van het geluidsactieplan ronde 2 in uitvoering van Europese richtlijn 2002/49/EG inzake de evaluatie en beheersing van omgevingslawaai
Woensdag 14 februari 2018 — Dilbeek, Grimbergen, Halle, Herent, Kampenhout, Kortenberg, Landen, Steenokkerzeel, Tervuren, Wemmel en Zaventem dienen samen met de provincie Vlaams-Brabant en enkele inwoners een aansprakelijkheidsvordering tegen de Belgische staat in bij de burgerlijke rechtbank van eerste aanleg. Wezembeek-Oppem zal zich als vrijwillig tussenkomende partij aansluiten bij deze juridische procedure. Met deze rechtszaak willen de steden en gemeenten, de provincie en de inwoners een evenwichtige verdeling van het vliegverkeer van de luchthaven Brussel-Nationaal te Zaventem afdwingen tussen Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Momenteel gaat 85% van het vliegverkeer boven Vlaams-Brabant.
Raadpleeg de aansprakelijkheidsvordering van het Platform
Uitspraak van Brusselse rechtbank betreffende vliegtuigen over Brussel versterkt de hoogdringendheid voor een evenwichtige oplossing
Rechter bant 2 routes voor nachtvluchten
De rechtbank van eerste aanleg van Brussel heeft het Brusselse gewest en de Brusselse gemeenten gedeeltelijk gelijk gegeven in het dossier over vliegroutes over Brussel. Tussen 23 en 7 uur mag er niet meer gevlogen worden langs enkele routes.
De rechter eist dat de Belgische staat de overtredingen van het Brussels besluit over de geluidsnormen stopt voor de Kanaalroute betreft, en dat voor de periode tussen 23 en 7 uur. De rechter gaat evenwel niet in op de vraag om de Kanaalroute volledig te verbieden.
De rechter zegt ook dat er een einde moet komen aan de overtredingen van de Brusselse geluidsnormen langs de zogenaamde Ringroute, en op de route voor landingen op de korte piste 01, eveneens tussen 23 en 7 uur.
Platform Luchthavenregio Vlaams-Brabant heeft, naar aanleiding van de uitspraak op 20 juli 2017 van de Brusselse Rechtbank van Eerste Aanleg (Franstalige Kamer) betreffende de toepassing van de geluidsnormen op de Kanaalroute, op de route van de Ring en voor de landingen op baan 01, een schrijven gericht aan federaal Minister Bellot.
Platform Luchthavenregio Vlaams Brabant vraagt aan minister Fremault om Water bij de wijn te doen
Vlaams-Brabants Platform Luchthavenregio doet oproep om alle mogelijke stappen te ondernemen in functie van een evenwichtig oplossing voor Brussels Airport
Uitbreiding Luchthaven
Brussels Airport heeft uitbreidingsplannen
https://www.brusselsairport2040.be/
---------------------------------------------
“De lusten voor Brussel en alle lasten voor Vlaanderen”
Weyts: 'Uitspraken Brussels minister zijn hallucinant'
----------------------------------------------
Verdeling van de vluchten 2015 en 2016 volgens baan en route
Hier uit blijkt dat 2015 zeker nog geen eerlijke verdeling van lusten en lasten is ……
Platformtekst voor een duurzaam en evenwichtig vlieghavenbeleid voor Brussel-Nationaal
Brusselse No-Flyzone stuit op stevig Vlaams verzet
Burgemeesters Oost- en Noordrand ondertekenen eis eerlijke spreiding
VLAANDEREN LNE ACTIEPLAN OMGEVINGSLAWAAI 2013-2014-2015-2016
Lees het plan, toelichting en de reacties van de gemeenten
Actieplan Omgevingslawaai Brussels Airport
Richtlijn 2002/49/EG
Er wordt hierin wel degelijk een kosten/baten analyse gevraagd ivm voorgestelde actieplan. Helaas staat er een zinnetje bij: "indien beschikbaar".
Motie provincie Vlaams-Brabant over de nationale luchthaven
De Europese richtlijn 598/2014, die een specifieke procedure oplegt aan toekomstige wijzigingen aan geluidsrelateerde exploitatiebeperkingen van luchthavens, zet de federale en gewestelijke overheden aan tot bijkomende beleidsinitiatieven in het voorjaar van 2016. Dit zou uitmonden in een federale Vliegwet (zoals aangekondigd in het federale regeerakkoord), een samenwerkingsakkoord tussen de gewesten en gewestelijke actieplannen tegen omgevingslawaai.
Het provinciebestuur erkent het grote economische belang van de luchthaven als tweede grootste toegangspoort tot Vlaanderen, na de haven van Antwerpen. Tegelijk vraagt het provinciebestuur even grote aandacht voor de leefbaarheid van de omwonenden en voor de maximale beperking van de milieuhinder.
Motie van de Gemeenteraden van Noordrand inzake vliegtuigdossier
Gelet op de de laatste gebeurtenissen in het vliegtuigdossier roept de gemeenteraad de Vlaamse en de Federale regering op om spoedig de nodige maatregelen te nemen of ervoor te zorgen dat deze worden genomen, die moeten leiden tot een rationeel evenwicht tussen de volgende parameters:
• Stabiliteit luchthaven als economische /tewerkstellingspool;
• Gecontroleerde groei luchthaven;
• Zekerheid over maximale belasting voor de omwonenden;
• Lange termijn leefbaarheid van de luchthavenomgeving;
• Minimalisering medische kosten/gezondheidsschade;
• Minimalisering van de onteigenings- en isolatiekost, bouwbeperkingen/planschade;
• Juridische stabiliteit;
• Politiek verdedigbare oplossing;
Studie UCLouvain 06/2016
BRUSSELS CITY AIRPORT: FROM CURSE TO BLESSING?
Persbericht Actie Noordrand
30 juli 2015
Plate-forme communne entre associatiosn des victimes des nuisances aériennes de Brussels Airport
Lees het Common Platform en de persartikels
Volg vliegverkeer met nieuwe website en app : www.batc.be : Deze website geeft informatie over het vliegverkeer van en naar Brussels Airport voor de omwonenden (baangebruik, vliegroutes en geluidsmetingen)
Persbericht Actie Noordrand
9.12.2014
De flagrante hypocrisie rond het zogenaamde groeipotentieel van Brussel Nationaal moet stoppen. Het wordt tijd voor ECHTE feiten.
Actie Noordrand vraagt alle betrokkenen bij de toekomst van Brussel National (B.N.) de wijdverbreide envolstrekt hypocriete illusie dat een luchthaven
- én kan groeien
- én minder mensen kan hinderen
- én minder hinder kan veroorzaken
voorgoed naar fabeltjesland verwijst.
Deze hypocrisie veroorzaakt torenhoge gezondheidskosten en doodt mensen en dreigt dichtbevolkte regio's rond luchthavens onbewoonbaar te maken.
PERSBERICHT ACTIE NOORDRAND 3.8.2014
Brussel kan ONMOGELIJK worden vrijgesteld van zijn deel in de vluchten vanaf Brussel Nationaal ten koste van de Ringroute.
De bocht naar rechts/Ringroute over de Noordrand is nu al OVERVOL.
160.000 overvlogen inwoners van de Noordrand (de 2e dichtstbevolkte regio rond de luchthaven na het Brussels Gewest) dienen acuut ontlast.
De Noordrand heeft nu al geconcentreerd 42% van de vertrekken
(tegen Etterbeek maar ong. 20% en de Kanaalzone maar 10%)
en daarbij nog een groot aantal landingen.
COMMUNIQUÉ DE PRESSE ACTIE NOORDRAND 3.8.2014
Bruxelles ne peut EN AUCUN CAS être exemptée de sa part de vols de l’aéroport de Bruxelles-National, au détriment du Noordrand.
Le virage à droite y inclus le couloir du Ring survolant de façon concentrée le Noordrand sont déjà plus que saturés et doivent être soulagés d'urgence.
Les 160 000 habitants survolés du Noordrand habitent la région la plus densément peuplée autour de l'aéroport
après celle de Bruxelles-Capitale.
PERSBERICHT ACTIE NOORDRAND 1.6.2014
Geen politieke koehandel met 142.700 overvlogen Noordrand inwoners.
Wij zijn Belgische burgers, geen krijgsgevangenen die als in oorlogstijd ingeruild kunnen worden tegen een regeerakkoord.
Persbericht Actie Noordrand 28.5.2014
Sterrebeek en vooral Wezembeek-Oppem hebben sinds 02/2014 aanzienlijk minder vluchten boven de 70 dBA.
'De Ideale Wereld' richt pijlen op plan-Wathelet
Wat gebeurt er als de communautaire spanningen rond de gewijzigde nachtvluchten op Brussels Airport voelbaar zijn tot in de cockpit?
Bekijk het filmpje : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1880328/2014/05/08/De-Ideale-Wereld-richt-pijlen-op-plan-Wathelet.dhtml
PERSBERICHT ACTIE NOORDRAND 11 april 2014
ACTIE NOORDRAND vindt het uitrekken van de nacht op Brussels Airport tot 7 u bespreekbaar, mits voorwaarde. Alle huidige wettelijke beperkingen voor de nacht rekken mee.
Persbericht Actie Noordrand 23/12/2013
Als de Vlaamse coalitiepertners werkelijk een stabiel juridisch kader wensen voor de nationale luchthaven moeten ze zorgen dat de wet gerespecteerd wordt.
Als u de berichtgeving in de media rond het luchthavendossier afgelopen week verwarrend vond, was u niet de enige. De Standaard van donderdag 19 december schreef dat Wathelet zou hebben toegegeven aan de druk van de Vlaamse Minister President om de onveilige windcriteria te herzien. Een bericht dat prompt werd tegengesproken door het kabinet Wathelet dat bij hoog en laag volhoudt dat het regeerakkoord correct wordt uitgevoerd. De dossiers die het tegendeel bewijzen liggen op tafel.
Vliegtuiglawaai zorgt voor beroertes en hartproblemen
New study links aircraft noise from Heathrow to increased risk of heart disease and strokes
Residential exposure to aircraft noise and hospital admissions for CV diseases
AVC, infarctus : le bruit des aéroports n'est pas bon !
Vliegtuigen zigzaggen door hevige rukwinden
Bekijk het filmpje op: http://www.standaard.be/cnt/dmf20120427_010
----------------------------
Noordrandburgemeesters solidair met hun inwoners tegen onmenselijke concentratie van lawaai, frequentie en kerosinevervuiling.
Bekijk ook op Ring TV: http://www.ringtv.be/videos/wemmel-grimbergen-en-meise-tegen-nieuwe-vertrekplan-ba
Actie Noordrand vreest net meer geluidsoverlast
Bekijk Ring Tv "http://www.ringtv.be/videos/nieuwe-vliegroutes-vanop-zaventem
---------------------------
Het bewijs! Federale regering concentreert nog altijd boven Noordrand en spreidt boven Oostrand
Op deze radartrack van donderdag 7 juli 2011 (van 10u5 tot 10u50) is goed te zien tot hoever er boven de Noordrand geconcentreerd op de bocht naar rechts gevlogen wordt. Tot ver voorbij Strombeek, in vogelvlucht maar liefst 8 km van de luchthaven en noch onder, noch langs, noch in het verlengde van enige startbaan. Tevens is goed te zien dat er boven de Oostrand, op de bocht naar links en in tegenstelling tot wat de UBCNA en haar vertegenwoordigers beweren, wel degelijk gespreid gevlogen wordt.
Jaarverslag Ombudsdienst 2008-2009
"Dit jaarverslag van de Ombudsdienst 2008-2009 is aanbevolen lectuur. Lees het historisch overzicht van wat het koppel Leterme/Schouppe realiseerde.
Hoe het aandeel van de 25R in de vluchten in 2008-2009 nog steeg. En hoe de ombudsdienst het probleem van de geautomatiseerde veelklagers analyseert.
Lees ook de laatste paragraaf op de laatste pagina. In tegenstelling tot vroeger wordt de Ombudsdienst niet meer bij het beleid betrokken, zelfs niet als waarnemer."
Lees het rapport : http://www.airportmediation.be/nl/docs/jaarverslag%202008-2009.pdf
PERSBERICHT ACTIE NOORDRAND 10.5.2011
ACTIE NOORDRAND EIST DEZELFDE VEILIGHEID VOOR IEDEREEN DIE ROND DE LUCHTHAVEN WOONT
Van bij zijn aantreden als federaal Staatssecretaris voor Mobiliteit maakte Etienne Schouppe van de veiligheid van het vliegverkeer zijn prioriteit.
Het is niet toevallig dat in het luchthavenakkoord van 26 februari 2010 - dat onder zijn impuls tot stand kwam -'veilig vliegverkeer' het eerste van de vijf principes is waaraan de reorganisatie van de vluchtprocedures op Brussel Nationaal moet voldoen.
Persbericht Actie Noordrand 1.5.2011
Actie Noordrand vraagt fundamentele wijziging luchthavenbeleid:
eerlijke verdeling plus afschaffing nachtvluchten
Afgelopen week werd het vonnis van 14 april bekend gemaakt over wat het ‘oneigenlijk gebruik’ van de landingsbaan 02 wordt genoemd. Vooral het feit dat er schadevergoeding werd toegekend brengt de problematiek van de lawaaihinder van onze nationale luchthaven weer onder de aandacht. De uitspraak van de rechter is om tal van redenen merkwaardig en illustreert het onvermogen ook van de rechterlijke macht om klaar te zien in dit complexe dossier.
Een onbegrijpelijk vonnis
Het vonnis is zelfs onbegrijpelijk moest de rechter mee overwogen hebben dat de klagers in het verlengde wonen van de oudste en breedste start- en landingsbaan van de nationale luchthaven, een piste die zelfs langer is dan de gemiddelde Europese baan. Het is dus onvermijdelijk dat deze mensen meer lawaaihinder krijgen dan omwonenden op plaatsen rond de luchthaven die niet onder een start- of landingsbaan wonen.
De 20/02 loopt bovendien ten oosten van de Brusselse agglomeratie. Als men de filosofie genegen is om zo weinig mogelijk mensen te hinderen dan is dit de uitgelezen baan om dat doel te bereiken. Als enige was de 20/02 dan ook - voorafgaand aan de dramatische politieke beslissing om in 1985 systematisch nachtvluchten te organiseren - toegelaten voor occasionele nachtvluchten.
Want ook al is de 20/02 wat korter dan de parallelbanen 25R (over Diegem) en 25L (over Zaventem): landen en opstijgen tegen de wind in is hierop even veilig als op honderden andere Europese banen van ongeveer dezelfde lengte. Het is bovendien veel veiliger voor de onderwonenden dan landen/opstijgen mét sterke rugwind op de twee 25 banen.
Raad van State zegt in pre-advies dat staatssecretaris bijzondere aandacht dient te geven aan de rechten van de omwonenden van de Brusselse luchthaven, aan de gezondheid en aan de bescherming van een gezonde leefomgeving zoals vastgelegd in de Grondwet net als het recht op een privé- en gezindsleven gewaarborgd door de Europese Verklaring van de Rechten van de mens en de Grondwet.... Waar lazen we dat al eerder?
Geen enkele rechtbank heeft tot op heden het spreidingsplan veroordeeld
Geen enkele rechtbank heeft tot op heden het spreidingsplan veroordeeld. Integendeel het gelijke recht op gezondheid en een gezonde leefomgeving werd keer op keer gekend als grondrecht voor elke burger in de omgeving van de luchthaven. Als het spreidingplan daarentegen al meerdere keer wel is veroordeeld, dan is het juist omdat het geen echte spreiding realiseerde maar omdat het nog concentraties toeliet van van vliegtuiglawaai in de tijd (weekend of nacht) of in de ruimte (boven bepaalde zones). Zou het niet tegen alle rechtsbeginselen zijn van een democratische staat indien de rechtbank zich zou uitspreken tegen gelijke rechten op gezondheid en een gezond leefmilieu van alle Belgen?
DS 6.6.07
---------------------------------
Bekijk hoe het vliegverkeer gedurende 24 uur evolueert boven onze aarde. Indrukwekkend (ieder geel puntje is een vliegtuig). Merk op hoe het vliegverkeer toeneemt bij daglicht.
-----------------------------
INFOFLASH 5.10.2009
DIT IS DE WAARHEID HOE ER GEVLOGEN WORDT BOVEN DE NOORDRAND: DUBBEL GETEISTERD
Op onderstaande tracks, ons bezorgd door de Ombudsdienst, is duidelijk te zien dat de noordrand niet alleen geteisterd word door de vertrekken van Diegem/Zaventembanen 25R/L én van de Oostrandbaan 20 (blauwe lijnen) maar ook door landende toestellen uit het zuiden tot het zuidwesten (rode lijnen). Deze laatsten maken de ronde van Brussel n i.p.v via het zuiden de landingsbanen 25R/L aan te vliegen.
De tracks geven ons een beeld hoe er gevlogen word wanneer het voorziene preferentieel baangebruik gevolgd wordt! Er zijn daarnaast nog talrijke uitzonderingen en afwijkingen, bijna allemaal in het nadeel van de Noordrand.
Track 01 : dagtrack maandag tot vrijdag
Track 02 : dagtrack weekend t.t.z zaterdag en zondag.
Track 03 : nachttrack maandag tot donderdag
Track 04 : nachttrack vrijdag op zaterdag.
Track 05 : nachttrack zaterdag op zondag
Track 06: nachttrack zondag op maandag.
---------------------------------
EISEN VAN DE INWONERS VAN DE NOORDRAND
De inwoners van de Noordrand aanvaarden niet langer om nog bij POLITIEKE RUGWIND overvlogen te worden.
De inwoners van de Noordrand eisen dat op de luchthaven Brussel-Nationaal AERONAUTISCH VEILIG ECONOMISCH EN ECOLOGISCH wordt gevlogen TEGEN DE WIND IN.
---------------------------------
Risico nachtvluchten boven Brussel
volgens rapport dd 11.5.078 van franse expert Sofréavia uiterst gering en
rationeel verwaarloosbaar;
Crashrisico is in omgeving luchthaven kleiner van
één op 2 miljoen
(van site mobiliteit)
-------------------------
Nieuw onderzoek bevestigt: < 2.5 µm fijnstofvervuiling door vliegtuigconcentratie boven Noordrand, nog eens bovenop Ringvervuiling is wel degelijk dodelijk. Stillere, moderne vliegtuigen zijn overigens wel degelijk veel meer vervuilend want zwaarder
-------------------------
Van herhaald, laagfrequent, aanzwellend vooral nachtelijk vliegtuiglawaai krijgt men oncontroleerbare hoge bloeddruk, diabetes en overgewicht. Ook als men NIET ONTWAAKT. En het went NOOIT!
-------------------------
HET TOCH AL KWETSBARE SPREIDINGSPLAN WERD NOG VERDER UITGEHOLD
De enige echte objectieve feiten over wat er overblijft van het spreidingsplan
Cijfers aantallen vliegbewegingen volledig jaar 2005 (ongewogen)
Bekijk de maandelijkse verdeling over het jaar 2005
Bekijk de maandelijkse verdeling over het jaar 2006
Bekijk de maandelijkse verdeling over het jaar 2007
Bekijk de cijfers en de metingen
----------------------------------
De situatie in de Noordrand, eind 2005
In 2003 hebben inwoners uit de noordrand voor de rechter gestaan op het ogenblik dat de Belgische Staat openlijk een concentratiepolitiek boven de noordrand voerde.
Met enige hulp van het Hof van Beroep is de Belgische Staat tot de vaststelling gekomen dat concentratie in een rechtstaat en geciviliseerd land niet grondwettelijk is, heeft zij zichzelf tot doel gesteld een spreidingspolitiek te gaan voeren, en heeft zij zichzelf openlijk volgende criteria opgelegd:
----------------------------------
"De radartracks tonen aan: in de Noordrand
worden nog altijd als enige dezelfde mensen DAG én NACHT geconcentreerd
overvlogen.
In 2000 werd er overdag ook nog over Brussel gevlogen.
Wie
discrimineert sindsdien wie en waarom?"
------------------------
Overzicht beperkingen
27 Europese luchthavens, Brussel Nationaal inbegrepen
De tabel
behandelt de restricties geldend in 2005 op Brussel Nationaal en andere Europese
luchthavens: 27 in totaal.
Van de 26 andere luchthavens zijn er 16
gesloten gedurende de nacht, en zijn er drie luchthavens met sluitingsuren
overdag gedurende het weekend en/of op feestdagen.
Lees de intro en bekijk de tabel
------------------------
Iedereen vaart wel bij een logische verkeersstroom op Zaventem: luchtvaartmaatschappijen, BAC, Belgocontrol, piloten, omwonenden, milieuverenigingen en de politiek
Bekijk de volgende kaarten
Huidige vertrek en landingstromen op Zaventem
Andere luchthavens van formaat zoals De Gaulle, Heathrow en Frankfurt hebben - net als Brussel-Nationaal - parallelle Oost-West georiënteerde banen; de laatste twee ook met dwarsbaan. Maar de verkeersorganisatie verschilt er aanzienlijk. Men trekt daar een fictieve lijn tussen de twee parallelle banen. Verkeer van en naar Noordelijk gelegen bestemmingen komt via de bovenste baan binnen en weg, Zuidelijk verkeer via de onderste.
Vertrek en landingsstromen naar analogie met andere luchthavens
Oplossingen om de vliegtuighinder te spreiden bestaan. In Sydney
(Australië) werkt de luchthaven in een strak reglementair kader, waarin
VERPLICHT gespreid wordt met inlassing van rustperiodes voor elke regio rond de
luchthaven. Kunnen we na het KIWI model voor de sociale zekerheid niet het
KANGOEROE model toepassen voor de luchthaven?
Welke politieker neemt de moed
op om op een logische manier een billijk spreidingsplan naar Australisch model,
uit te werken voor Zaventem
Een wakend oog op het luchthavenbeleid
Het spook van de concentratie waart nog steeds door de Noordrand
Boreas is de vereniging die Actie Noordrand en Daedalus in zich draagt
1 november 2002. Een datum die in het collectieve Noordrandgeheugen gegrift zal blijven als de datum waarop – bovenop de heimelijk doorgevoerde dagconcentratie - 80% van alle nachtvluchten geconcentreerd werd in de Noordrand: de dichtstbevolkte zone naast het Brussels Gewest en rond de Nationale Luchthaven. 37 vliegtuigen op een paar uren tijd waren geen uitzondering. Dankzij de onvermoeibare inzet van vele vrijwilligers werd de 100% concentratie vermeden en omgebogen tot het spreidingsplan Anciaux. Voor de gemeenten vanaf Meise betekent dit een flinke verbetering en een leefbare situatie. Diegem, Haren, Koningslo, Grimbergen en Wemmel blijven echter tot op vandaag het slachtoffer van een verdoezelde concentratiepolitiek: de spreidcentratie.
Onze acties kosten (spijtig genoeg) geld !
De vzw Boreas werd met behulp van ledenbijdragen van talrijke Stemtent-bezoekers in de zomer van 2004 opgericht. Ze maakt met name de samenwerking mogelijk met de gemeentes, die zo kunnen bijdragen in de kosten van juridische acties.
Want de gerechtelijke procedures die we (moeten) voeren om de belangen van elke inwoner van de Noordrand te verdedigen tegen een luchthaven die koste wat kost wil groeien, worden weliswaar zeer grondig voorbereid door specialisten die dit vrijwillig doen, maar de erelonen van de advocaten moeten betaald. Dat kost helaas veel geld. Daarom kunnen we elke financiële steun goed gebruiken.U kan uw bijdrage leveren aan een eerlijke spreiding op twee manieren:
U wordt vandaag nog lid van onze vzw
Boreas door 25 € te storten op onze rekening
IBAN Nr : BE13-8335-4360-4939
BIC : GKCCBEBB
vzw Boreas
1853
Strombeek,
Met vermelding van uw adres en 'lidgeld 2014'
Ofwel
stort u gewoon een steunbijdrage op hetzelfde rekeningnummer maar nu met de
vermelding ‘steunbijdrage sympathisant’.
Alle bijdragen worden
vanzelfsprekend discreet behandeld.
Op http://www.actie-noordrand.be/ vindt u onder Boreas regelmatig een overzicht van inkomsten en uitgeven.
Sinds 19.4.2001 verplichtten regeringen (Vlaams en Federaal) vliegtuigen naar Z en ZO met wijde bocht eerst boven Grimbergen te vliegen.
--------------------------------
Na een putsch van de Brusselse politici werd in 1974 een eerste
spreiding ingevoerd door middel van een pakket Chabertroutes (sommige over
Brussel, andere over de Noordrand), waardoor Brussel ontlast werd tijdens de
drukke weekdagen.
De toenmalige spreiding werd door de Brusselse
politici stapsgewijs omgebogen in een concentratie over de Noordrand.
-----------------------------
Nieuwe maatregelen ter bestrijding van lawaaierige vliegtuigen worden van kracht op de luchthaven Brussel-Nationaal op 31 oktober 2004
------------------------------
Wilt u automatisch de weerberichten en weersomstandigheden?
Bel
Meteo Belgocontrol 02/206.25.25 - 1 of 2 volgens taal.
----------------------------------
SAMENVATTENDE HISTORIEK PROBRU
Minister Durant heeft een werkvergadering georganiseerd met vertegenwoordigers van alle bewonersgroepen die op dat ogenblik op haar Kabinet bekend waren (dus enkel UBCNA, Wakker Tervuren en Bruxelles Air Libre, ... ? Niemand van de Noordrand want daar verdroeg men zonder morren 35% van de dagvluchten en 47% van de nachtvluchten die gespreid over de Noordrand vlogen ... Lees Historiek
-------------------
Zo startte Actie Noordrand zijn Politieke Lobbying in 2002
Petitie Actie Noordrand juni
2002.
HALT AAN HET TOENEMENDE VLIEGTUIGLAWAAI
NU!
Actie.Noordrand met inwoners uit MEISE - GRIMBERGEN -
VILVOORDE - WEMMEL - MACHELEN protesteren tegen het toenemende vliegtuiglawaai
ten noorden van Brussel.
Als inwoner van onderstaande gemeenten kunnen
wij niet akkoord gaan met de huidige beslissing om alle nachtelijk vliegverkeer
over onze hoofden te sturen.
Deze concentratie naar de Noordrand, die
een discriminatie is, mag niet doorgevoerd worden.
DAAROM EISEN WIJ,
ZOWEL VOOR DAG- ALS NACHTVLUCHTEN, DE AFSCHAFFING VAN DE CONCENTRATIE EN DE
AFSCHAFFING VAN "DE RONDE VAN BRABANT".
(Petitie Actie Noordrand juni
2002, ondertekend door 7.000 inwoners van de Noordrand, overhandigd aan
toenmalig minister Durant en door de toenmalige werkgroep rond de luchthaven
ProBru totaal genegeerd.)
----------------------
Citaten
"Alsof het nog niet erg genoeg zou zijn dat de oude garde van die partij zo goed voor zichzelf gezorgd heft dat ze nu overal zit te verrotten achter rijk gevulde tafels in het luchthavengebeuren, de academische wereld, het gouverneurschap of het nationale bankwezen, heeft de nieuwe garde blijkbaar nog altijd niet door dat ook zij zoetjesaan van teletubbies tot pokémonsters verworden zijn."
----------------------
Dovemanskroon
Die zich de overweldiging als onweer liet gebeuren
die uit
boeken tekens en gebaren, stopsignalen, 'af!' tegen de valse vechthond van de
buren, zich teweerstelde,
die 'halt' riep, 'ho', 'niet verder', die
tabellen controleerde en bewezen schema's,
zijn paniek werd en niets
anders, daaraan genoeg, koptelefoon, dovemanskroon, de stad is een decor,
autoriteit een waan, het einde van de vlucht,
die zich zijn wanhoop
gunde, die verdween,
steekt op de hand, volhardt.
Marc Boog
(1970, kreeg in 2006 de Nederlandse VSB-poëzieprijs voor 'De encyclopedie
van de grote woorden'.)
Illustratie: een vliegtuigverkeersleider op de
tarmac met koptelefoon
----------------------
Citaat voor actievoerders die het actievoeren moe worden en de moed laten zakken
"Kent u dat
verhaal van de olifant die jarenlang aan de ketting gelegen heeft en die
uiteindelijk de hoop opgeeft? Vanaf het moment dat de hoop is verdwenen kunnen
de eigenaars volstaan met een slap touwtje om hem te controleren, bij gebrek aan
hoop wordt de ketting overbodig."
(Denita, zwarte studente aan Wayne University, USA)."
"The greater your achievements, the less satisfactory your personal and domestic life will be"
(Saul Bellow in More Die of Heartbreak).
MISVATTINGEN EN BEKWAME MENSEN
"Er is
geen misvatting hoe monsterlijk ook of ze wordt verdedigd door zeer bekwame
mensen. Stel u een congres voor van eminente beroemheden zoals More, Bacon,
Grotius, Pascal, Cromwell, Bossuet, Montesquieu, Jefferson, Napoleon, Pitt enz.
Het resultaat? (De encyclopedie van Misvattingen.Lord Acton).
moet je
psychopaat zijn om politicus te kunnen zijn?
Cfr de
standaard 15.6.2006
"Verhoor zet verdachte klem in eigen leugens"
"Er is maar een soort verdachte dat aan dit stramien ontsnapt: de
psychopaten. Zij zijn de nachtmerrie voor ondervragers. Ze vertellen niets,
bekennen nooit en zijn immuun voor leugendetectie. Om hen te klissen is een
verpletterende materiële bewijslast nodig."
-----------------