PERSBERICHT ACTIE NOORDRAND 11 april 2014
ACTIE NOORDRAND vindt het uitrekken van de
nacht op Brussels Airport tot 7 u bespreekbaar, mits voorwaarde.
Alle huidige wettelijke beperkingen voor de nacht rekken mee.
Het voorstel van federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet om het nachtregime op Brussels Airport tot 7 u te verlengen vraagt om aandacht. Nu start het dagregime daar al om 6 u, en wordt er meer gevlogen tussen 6 en 7 dan gedurende de rest van de nacht.
“Als de nacht wordt uitgerekt tot 7 u kan dat goed nieuws zijn, op voorwaarde dat alles meerekt” zegt de voorzitter van Actie Noordrand, Roger Vermeiren. Hij eist dat de volgende drie zaken onverminderd blijven gelden als de nacht verlengd wordt.
- De huidige beperking van het aantal vluchten, die door de Vlaamse Mobiliteitsminister in 2009 tot 16.000 vluchten werd beperkt, waarvan 5.000 vertrekken.
- De huidige lawaaibeperking: ‘s nachts mogen alleen lichtere vliegtuigen, vliegen, tot 8 QC (Quota Count).
- Het huidige standaard baan- en routegebruik voor de nacht.
“Als die drie zaken onveranderd ook tot 7 u blijven gelden, wat maar normaal zou zijn, is het goed nieuws dat de staatssecretaris dit nu nog op de federale agenda zet”, zegt hij nog.
“Slaap is onontbeerlijk voor een goede gezondheid”, zegt cardioloog Marc Goethals. “Het wetenschappelijk bewijs hoe schadelijk slaapverstoring kan zijn, is intussen verpletterend. De meeste mensen en kinderen slapen nog tussen 6 en 7 u. Het is niet meer dan normaal dat vliegtuigen daar rekening mee houden. Ideaal zou zijn dat er Europees een stop komt op alle nachtvluchten. Ik hoop dat de EU daar in de volgende legislatuur werk van maakt.”