OVERZICHT BEPERKINGEN 27 EUROPESE LUCHTHAVENS 2005, BRUSSEL NATIONAAL INBEGREPEN

Geluids- en andere beperkingen op Europese luchthavens

 

Onderstaande tabel behandelt de restricties op Brussel Nationaal en andere luchthavens in Europa.

Van de 26 andere luchthavens zijn er 16 gesloten gedurende de nacht, en zijn er 3 luchthavens met sluitingsuren overdag gedurende het weekend en/of op feestdagen.

Van de 10 luchthavens met nachtbewegingen hebben er 8 een globale limiet voor de nacht en 9 een individuele limiet per beweging. In vier van die luchthavens is de QC beperkt tot 8, in één luchthaven tot 4, in één luchthaven mag niet meer dan 80 dB worden geproduceerd.

In 6 van de 10 luchthavens met nachtbewegingen is het aantal toegestane nachtbewegingen veel beperkter dan in Brussel-Nationaal.

Voor 3 van de 10 luchthavens met nachtbewegingen zijn het aantal bewegingen per nacht beperkt.

Op 4 luchthavens is ook het aantal dagbewegingen beperkt. 20 van de 26 luchthavens leggen andere dagbeperkingen op.

 

 

Nacht-regime

Globale limiet nacht

Individuele limiet nacht

Maximum  / nacht

Maximum / dag

Maximum / vertrekken nacht

Andere beperkingen

Brussel

Open

Ja (veel te hoog voor huidige vloot)

QC 12 tussen 23 u en 6u, QC 20 tussen 6u en 7u

25.000 per jaar

 

10.121 per jaar

Geen geluidsnormen in Vl. ge-west. Geluidsnormen Brussels gewest zorgen enkel voor aflei-den vliegbewegingen over Vl. gewest: zijn dus geen beperking.

 

Copenhagen

Open

2005: Lden mag niet stijgen tov 1996.

> 2005: Lden reductie van 5 dB t.o.v. 2005

< 80 dB(A) in bepaalde meetpunten

 

 

 

Geluidsnormen voor de nacht.

Frankfurt

Open

 

Ja

 

 

 

Geen landingen toegelaten tussen 23u en 6u.

Dagbeperkingen: enkel chapter 3 toestellen of beter.

 

London Gatwick

Open

Winter: 6640

Zomer: 9000

QC 8 tussen 23u en 7u

Winter: 5250 max.

Zomer: 11200 max. 23u - 6u.

 

Maximum 45 bewegingen per nacht

Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs.

 

London Heathrow

Open

Winter: 4140

Zomer: 5610

QC 8 tussen 23u en 7u

Winter: 2550 max.

Zomer: 3250 max.

23u - 6u

 

Maximum 16 bewegingen per nacht, enkel landingen

Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs.

 

London Stansted

Open

Winter: 4140

Zomer: 4950

QC 8 tussen 23u en 7u

Winter: 5000 max.

Zomer: 7000 max.

tussen 23u en 6u

 

Maximum 33 bewegingen per nacht

 


 

 

 

Nacht-regime

Globale limiet nacht

Individuele limiet nacht

Maximum  / nacht

Maximum / dag

Maximum / vertrekken nacht

Andere beperkingen

London City

Weekda-gen ge-sloten 22- 6u30

Weekend gesloten  vanaf 12u30

Feestda-gen dicht tot 9u

Defacto

Defacto

Defacto

Max. 73.000 per jaar.

Max. 140 op weekend-dagen

Max. 240 op weekdagen

Defacto

Gesloten gedurende bepaalde uren op weekdagen, op feestdagen en gedurende weekend.

Manchester

Open

Zomer: 10150

 

QC 8 tussen 23u30 en 6u

Winter: 3895 max.

Zomer: 10150 max.

tussen 23u en 6u

Night movements will not exceed 7% of the Airport’s total

 

 

Night Noise Limit (2300 - 0700) = 85 dB (A) (98 PNdB)
Day-time Noise Limit (0700-2300)= 92 dB (A) (105 PNdB)

Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs.

Whilst the overall noise climate is fixed, along with the movement cap and the points budget, further controls are needed on the Airport’s seasonal operations. This also provides a further limit on the number of movements - even by the quietest aircraft. It therefore compliments, and reinforces the other policies.

Paris Orly

Gesloten 23u30 en 6u15

Defacto

Defacto

Defacto

Max. 250.000 per jaar

Defacto

Through a MoT decree, a global noise level has been fixed for each company operating Paris-Orly with chapter II aircraft. The year 98 traffic is the reference for calculating the global noise level for each concerned airlines operating chapter II aircraft. For the years coming, landing or taking off is forbidden as soon as the 98 noise level is reached by each airlines. Infringement may be prosecuted, and fines imposed up to 12.000 Euros(12.000$)


 

 

 

Nacht-regime

Globale limiet nacht

Individuele limiet nacht

Maximum  / nacht

Maximum / dag

Maximum/ vertrekken nacht

Andere beperkingen

Paris CDG

Open

Ja

Ja

 

 

 

Dagbeperkingen: the most noisy aircraft in Chapter 3 - turbojet aircraft whose noise certification meets the standards specified in ICAO Annex 16 Chapter 3 and which have an accumulated margin of certified noise levels, with respect to permissible noise limits defined in this chapter, being less than 5 EPNdB.

No one of the most noisy aircraft listed above may at Paris Charles de Gaulle aerodrome:

- land between 0615 and 2330, local time of arrival on the parking area
- takeoff between 0600 and 2315, departure local time from the parking area.

 

Strasbourg

Gesloten 22u30 tot 3u

 

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

 

Amsterdam

Open

Ja

Ja

8.405 slots zomer-seizoen 2003

 

 

Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter.

 

In the year 2001 there was a maximum of 440,000 commercial air traffic movements and in the year 2002 a maximum of 460,000 commercial air traffic movements was allowed. In 2003 these operating quota for Amsterdam Airport Schiphol have been replaced by another system with no specific limit on the annual number of movements but a total noise volume (TVG) for Lden and Lnight, and and maximum noise levels in 35 enforcement points Lden and 25 points Lnight. Declared capacity for Winter season 2004/2005 is 180.000 and for the Summer season 2005 270,000 movements.

 

Rome

 

 

 

 

 

 

Noise level limits will be established by the local Commission as described under the noise compatibly program section. 

 

Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter


 

 

 

Nacht-regime

Globale limiet nacht

Individuele limiet nacht

Maximum  # nacht

Maximum # dag

Maximum # vertrekken nacht

Andere beperkingen

Belfast City

Gesloten 21u30 tot 6u30

Defacto

Defacto

Defacto

Max 45.000 per jaar

Defacto

Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs.

Madrid

Open

Sinds 1 juni 2000

Enkel <QC 4 tussen 0u en 6u

Alleen vliegbewegingdie ook al regematig  gebeurden voor 2000

 

 

Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs.

Berlin-Tempelhof

Gesloten 22u tot 6u

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter

Dusseldorf

Gesloten 22u tot 6u

 

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

 

Koln-Bonn

Gesloten 22u tot 6u.

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs. Geluidsnormen in voege in de verschillende meetpunten.

 

Luxembourg

Gesloten 23u tot 6u

 

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter

Goteborg

Gesloten 22u tot 7u

 

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs

Hamburg

Gesloten 23u tot 6u

 

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter.

Munchen

Gesloten 0u tot 5u

Defacto

Defacto

Defacto

Maximum 28 vertrekkende bewegingen tussen 22u30 en 0u, die minder dan 75 dB produceren

Defacto

Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs

Stuttgart

Gesloten 23u30 tot 6u

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs


 

 

 

Nacht-regime

Globale limiet nacht

Individuele limiet nacht

Maximum  # nacht

Maximum # dag

Maximum # vertrekken nacht

Andere beperkingen

Stockholm

Gesloten 22u tot 7u

Defacto

Defacto

Defacto

65.000

Defacto

Gesloten van 17u op zaterdag tot 10u op zondag, gesloten tussen 20u op zondag en 7u op maandag, tussen 22u en 8u tijdens de vakantie.

Aircraft with a take-off mass exceeding 50 tonnes may not operate at the airport.

Aircraft used for scheduled services shall:

- either be certified for noise emission which does not exceed 86 EPNdB as an average for the three measuring points in accordance with ICAO Annex 16 Volume 1, Part 2, Chapter 3,

- or be able to operate at the airport not exceeding 86 EPNdB for the three measuring points in accordance with ICAO Annex 16, Volume 1, Part 2, Chapter 3.

- However, 18000 annual movements are permitted to be operated by subsonic jet aircraft with seating capacity exceeding 60 seats with a noise emission which exceeds 86 but not 89 EPNbB as an average for the three measuring points in accordance with ICAO Annex 16, Volume 1, Part 2, Chapter 2. The number of such operations on Saturdays and Sundays may not exceed the number of such operations during 2001.

 

Genève

Gesloten 0u tot 6u

 

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

Restricties van 22u tot 0u.

Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter.


 

 

 

Nacht-regime

Globale limiet nacht

Individuele limiet nacht

Maximum  # nacht

Maximum # dag

Maximum # vertrekken nacht

Andere beperkingen

Bern

Gesloten 23u tot 6u

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter.

 

The Swiss government agreed April 12th to place new noise limits on the country's largest airports. The new restrictions will apply to Zurich-Kloten, Geneva-Contain, Lugano and Bern. The new measure limits noise levels to a maximum of 65 decibels on the average in areas where residential housing, small businesses, and farms are located. A daily average of 70 decibels is fixed for industry areas near the affected airports. The maximum average for residential areas will be lowered to 57 decibels between the hours of 10pm-12am and 5am-6am. A ban on flights by particularly loud aircraft also will apply during these hours. A formal ban on flights between 12am and 5am will also be introduced for Zurich and Geneva; Lugano and Bern will have flights banned from 11pm to 6 am.

 

Zurich

Gesloten 0u tot 6u,  limieten tussen 21u en 0u. Op zaterdag, zondag en feestdagen gesloten tussen 0u en 9u, limieten tussen 22u en 0u.

Defacto

Defacto

Defacto

 

Defacto

Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter.

 

 In 2001 Swiss government issued new noise limits for the Swiss airports. The new restrictions apply to Zurich-Kloten, Geneva-Contain, Lugano and Bern. In residential areas the noise is limited to a yearly maximum of 60 decibels (Leq3) during daytime (6 a.m - 10 p.m.). In areas where residential housing, small businesses, and farms are located, noise is limited to 65 decibel. A daily average of 70 decibels is fixed for industry areas near the affected airports. At night (10pm-12am and 5am-6am) the maximum average for residential areas is set at 55 decibels.

 


 

 

 

Deze tabel behandelt de restricties geldend in 2005 op Brussel Nationaal en andere Europese luchthavens: 27 in totaal.

 

Van de 26 andere luchthavens zijn er 16 gesloten gedurende de nacht, en zijn er drie luchthavens met sluitingsuren overdag gedurende het weekend en/of op feestdagen.

Van de 10 luchthavens met nachtbewegingen hebben er acht een globale limiet voor de nacht en negen een limiet per individuele beweging. In vier van die luchthavens is de QC beperkt tot 8, in één luchthaven tot 4, in één luchthaven mag niet meer dan 80 dB worden geproduceerd.

In zes van de 10 luchthavens met nachtbewegingen is het aantal toegestane nachtbewegingen veel beperkter dan in Brussel-Nationaal. De studie zou minstens nog moeten worden uitgebreid met het aantal effectieve nachtbewegingen voor de luchthavens die nachtvluchten toelaten.

Voor drie van de 10 luchthavens met nachtbewegingen is het aantal bewegingen per nacht beperkt.

Op vier luchthavens is het aantal dagbewegingen beperkt. Van de 26 luchthavens leggen er 20 andere dagbeperkingen op.