OVERZICHT BEPERKINGEN 27 EUROPESE LUCHTHAVENS 2005, BRUSSEL NATIONAAL INBEGREPEN
Onderstaande tabel behandelt de restricties op Brussel Nationaal en andere luchthavens in Europa.
Van de 26 andere luchthavens zijn er 16 gesloten gedurende de nacht, en zijn er 3 luchthavens met sluitingsuren overdag gedurende het weekend en/of op feestdagen.
Van de 10 luchthavens met nachtbewegingen hebben er 8 een globale limiet voor de nacht en 9 een individuele limiet per beweging. In vier van die luchthavens is de QC beperkt tot 8, in één luchthaven tot 4, in één luchthaven mag niet meer dan 80 dB worden geproduceerd.
In 6 van de 10 luchthavens met nachtbewegingen is het aantal toegestane nachtbewegingen veel beperkter dan in Brussel-Nationaal.
Voor 3 van de 10 luchthavens met nachtbewegingen zijn het aantal bewegingen per nacht beperkt.
Op 4 luchthavens is ook het aantal dagbewegingen beperkt. 20 van de 26 luchthavens leggen andere dagbeperkingen op.
|
Nacht-regime |
Globale limiet nacht |
Individuele limiet nacht |
Maximum / nacht |
Maximum / dag |
Maximum / vertrekken nacht |
Andere beperkingen |
Brussel |
Open |
Ja (veel te hoog voor huidige vloot) |
QC 12 tussen 23 u en 6u, QC 20 tussen 6u en 7u |
25.000 per jaar |
|
10.121 per jaar |
Geen geluidsnormen in Vl. ge-west. Geluidsnormen Brussels gewest zorgen enkel voor aflei-den vliegbewegingen over Vl. gewest: zijn dus geen beperking.
|
Copenhagen |
Open |
2005: Lden mag niet stijgen tov 1996. > 2005: Lden reductie van 5 dB t.o.v. 2005 |
< 80 dB(A) in bepaalde meetpunten |
|
|
Geluidsnormen voor de nacht. |
|
Frankfurt |
Open |
|
Ja |
|
|
|
Geen landingen toegelaten tussen 23u en 6u. Dagbeperkingen: enkel chapter 3 toestellen of beter.
|
London Gatwick |
Open |
Winter: 6640 Zomer: 9000 |
QC 8 tussen 23u en 7u |
Winter: 5250 max. Zomer: 11200 max. 23u - 6u. |
|
Maximum 45 bewegingen per nacht |
Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs.
|
London Heathrow |
Open |
Winter: 4140 Zomer: 5610 |
QC 8 tussen 23u en 7u |
Winter: 2550 max. Zomer: 3250 max. 23u - 6u |
|
Maximum 16 bewegingen per nacht, enkel landingen |
Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs.
|
London Stansted |
Open |
Winter: 4140 Zomer: 4950 |
QC 8 tussen 23u en 7u |
Winter: 5000 max. Zomer: 7000 max. tussen 23u en 6u |
|
Maximum 33 bewegingen per nacht |
|
|
Nacht-regime |
Globale limiet nacht |
Individuele limiet nacht |
Maximum / nacht |
Maximum / dag |
Maximum / vertrekken nacht |
Andere beperkingen |
London City |
Weekda-gen ge-sloten 22- 6u30 Weekend gesloten vanaf 12u30 Feestda-gen dicht tot 9u |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
Max. 73.000 per jaar. Max. 140 op weekend-dagen Max. 240 op weekdagen |
Defacto |
Gesloten gedurende bepaalde uren op weekdagen, op feestdagen en gedurende weekend. |
Manchester |
Open |
Zomer: 10150
|
QC 8 tussen 23u30 en 6u |
Winter: 3895 max. Zomer: 10150 max. tussen 23u en 6u Night movements will not exceed 7% of the Airport’s total |
|
|
Night
Noise Limit (2300 - 0700) = 85 dB (A) (98 PNdB) Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs. Whilst the overall noise climate is fixed, along with the movement cap and the points budget, further controls are needed on the Airport’s seasonal operations. This also provides a further limit on the number of movements - even by the quietest aircraft. It therefore compliments, and reinforces the other policies. |
Paris Orly |
Gesloten 23u30 en 6u15 |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
Max. 250.000 per jaar |
Defacto |
Through a MoT decree, a global noise level has been fixed for each company operating Paris-Orly with chapter II aircraft. The year 98 traffic is the reference for calculating the global noise level for each concerned airlines operating chapter II aircraft. For the years coming, landing or taking off is forbidden as soon as the 98 noise level is reached by each airlines. Infringement may be prosecuted, and fines imposed up to 12.000 Euros(12.000$) |
|
Nacht-regime |
Globale limiet nacht |
Individuele limiet nacht |
Maximum / nacht |
Maximum / dag |
Maximum/ vertrekken nacht |
Andere beperkingen |
Paris CDG |
Open |
Ja |
Ja |
|
|
|
Dagbeperkingen: the most noisy aircraft in Chapter 3 - turbojet aircraft whose noise certification meets the standards specified in ICAO Annex 16 Chapter 3 and which have an accumulated margin of certified noise levels, with respect to permissible noise limits defined in this chapter, being less than 5 EPNdB. No one of the most noisy aircraft listed above may at Paris Charles de Gaulle aerodrome: - land between 0615 and 2330,
local time of arrival on the parking area
|
Strasbourg |
Gesloten 22u30 tot 3u
|
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
|
Amsterdam |
Open |
Ja |
Ja |
8.405 slots zomer-seizoen 2003 |
|
|
Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter.
In the year 2001 there was a maximum of 440,000 commercial air traffic movements and in the year 2002 a maximum of 460,000 commercial air traffic movements was allowed. In 2003 these operating quota for Amsterdam Airport Schiphol have been replaced by another system with no specific limit on the annual number of movements but a total noise volume (TVG) for Lden and Lnight, and and maximum noise levels in 35 enforcement points Lden and 25 points Lnight. Declared capacity for Winter season 2004/2005 is 180.000 and for the Summer season 2005 270,000 movements.
|
Rome |
|
|
|
|
|
|
Noise level limits will be established by the local Commission as described under the noise compatibly program section.
Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter |
|
Nacht-regime |
Globale limiet nacht |
Individuele limiet nacht |
Maximum # nacht |
Maximum # dag |
Maximum # vertrekken nacht |
Andere beperkingen |
Belfast City |
Gesloten 21u30 tot 6u30 |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
Max 45.000 per jaar |
Defacto |
Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs. |
Madrid |
Open |
Sinds 1 juni 2000 |
Enkel <QC 4 tussen 0u en 6u |
Alleen vliegbewegingdie ook al regematig gebeurden voor 2000 |
|
|
Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs. |
Berlin-Tempelhof |
Gesloten 22u tot 6u |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter |
Dusseldorf |
Gesloten 22u tot 6u
|
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
|
Koln-Bonn |
Gesloten 22u tot 6u. |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs. Geluidsnormen in voege in de verschillende meetpunten.
|
Luxembourg |
Gesloten 23u tot 6u
|
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter |
Goteborg |
Gesloten 22u tot 7u
|
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs |
Hamburg |
Gesloten 23u tot 6u
|
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter. |
Munchen |
Gesloten 0u tot 5u |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
Maximum 28 vertrekkende bewegingen tussen 22u30 en 0u, die minder dan 75 dB produceren |
Defacto |
Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs |
Stuttgart |
Gesloten 23u30 tot 6u |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
Dagbeperkingen: geen chapter 2 toestellen > 75.000 lbs |
|
Nacht-regime |
Globale limiet nacht |
Individuele limiet nacht |
Maximum # nacht |
Maximum # dag |
Maximum # vertrekken nacht |
Andere beperkingen |
Stockholm |
Gesloten 22u tot 7u |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
65.000 |
Defacto |
Gesloten van 17u op zaterdag tot 10u op zondag, gesloten tussen 20u op zondag en 7u op maandag, tussen 22u en 8u tijdens de vakantie. Aircraft
with a take-off mass exceeding 50 tonnes may not operate at the airport. - either be certified for noise emission which does not exceed 86 EPNdB as an average for the three measuring points in accordance with ICAO Annex 16 Volume 1, Part 2, Chapter 3, - or be able to operate at the airport not exceeding 86 EPNdB for the three measuring points in accordance with ICAO Annex 16, Volume 1, Part 2, Chapter 3. - However, 18000 annual movements are permitted to be operated by subsonic jet aircraft with seating capacity exceeding 60 seats with a noise emission which exceeds 86 but not 89 EPNbB as an average for the three measuring points in accordance with ICAO Annex 16, Volume 1, Part 2, Chapter 2. The number of such operations on Saturdays and Sundays may not exceed the number of such operations during 2001.
|
Genève |
Gesloten 0u tot 6u
|
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
Restricties van 22u tot 0u. Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter. |
|
Nacht-regime |
Globale limiet nacht |
Individuele limiet nacht |
Maximum # nacht |
Maximum # dag |
Maximum # vertrekken nacht |
Andere beperkingen |
Bern |
Gesloten 23u tot 6u |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter.
The Swiss government agreed April 12th to place new noise limits on the country's largest airports. The new restrictions will apply to Zurich-Kloten, Geneva-Contain, Lugano and Bern. The new measure limits noise levels to a maximum of 65 decibels on the average in areas where residential housing, small businesses, and farms are located. A daily average of 70 decibels is fixed for industry areas near the affected airports. The maximum average for residential areas will be lowered to 57 decibels between the hours of 10pm-12am and 5am-6am. A ban on flights by particularly loud aircraft also will apply during these hours. A formal ban on flights between 12am and 5am will also be introduced for Zurich and Geneva; Lugano and Bern will have flights banned from 11pm to 6 am.
|
Zurich |
Gesloten 0u tot 6u, limieten tussen 21u en 0u. Op zaterdag, zondag en feestdagen gesloten tussen 0u en 9u, limieten tussen 22u en 0u. |
Defacto |
Defacto |
Defacto |
|
Defacto |
Dagbeperkingen: enkel chapter 3 of beter.
In 2001 Swiss government issued new noise limits for the Swiss airports. The new restrictions apply to Zurich-Kloten, Geneva-Contain, Lugano and Bern. In residential areas the noise is limited to a yearly maximum of 60 decibels (Leq3) during daytime (6 a.m - 10 p.m.). In areas where residential housing, small businesses, and farms are located, noise is limited to 65 decibel. A daily average of 70 decibels is fixed for industry areas near the affected airports. At night (10pm-12am and 5am-6am) the maximum average for residential areas is set at 55 decibels. |
Deze tabel behandelt de restricties geldend in 2005 op Brussel Nationaal en andere Europese luchthavens: 27 in totaal.
Van de 26 andere luchthavens zijn er 16 gesloten gedurende de nacht, en zijn er drie luchthavens met sluitingsuren overdag gedurende het weekend en/of op feestdagen.
Van de 10 luchthavens met nachtbewegingen hebben er acht een globale limiet voor de nacht en negen een limiet per individuele beweging. In vier van die luchthavens is de QC beperkt tot 8, in één luchthaven tot 4, in één luchthaven mag niet meer dan 80 dB worden geproduceerd.
In zes van de 10 luchthavens met nachtbewegingen is het aantal toegestane nachtbewegingen veel beperkter dan in Brussel-Nationaal. De studie zou minstens nog moeten worden uitgebreid met het aantal effectieve nachtbewegingen voor de luchthavens die nachtvluchten toelaten.
Voor drie van de 10 luchthavens met nachtbewegingen is het aantal bewegingen per nacht beperkt.
Op vier luchthavens is het aantal dagbewegingen beperkt. Van de 26 luchthavens leggen er 20 andere dagbeperkingen op.