Woensdagnacht weer concentratienacht voor 25R

29.03.2012

Klopt het dat in de nacht van woe 29.2 op do 1.3 alle vliegtuigen  vertrokken van de 25R en zo ja, wat is dan nu weer de reden? Baan  niet gespoten? Aanvriezende mist?

Het runway use report van Brussels Airport van  29.2 meldt wel dat de concentratie het geval was.

Graag alle nuttige informatie en tracks en   vluchtlijst.

J.O.
Actie Strombeek

Brussel, 5 maart 2012

Geachten

Wij  hebben  uw  vliegtuigklacht  van  29  februari  2012 betreffende  een vliegtuig om 0.00 uur goed ontvangen.

In  de  nacht  van  29 februari op 1 maart 2012 werd er volgens onderstaand deviatieschema gevlogen.
+------------------------------------------|
|  datum    |  PBG  L/O    |  deviatie L/O |  periode   |  reden deviatie                        
+------------------------------------------|
|  29/02/12 |  25/20,25 |  25R/25R |  2327-2400 |  Procedure verminderde zichtbaarheid van toepassing                        

+------------------------------------------|
|   1/03/12 |  25/20,25 |  25R/25R |  0000-0600 |  Procedure verminderde zichtbaarheid van toepassing                        

Zoals  gevraagd  sturen  wij  u  hierbij  de track en de vluchtlijst van de opstijgende vliegtuigen voor voormelde nacht.

Indien U meer inlichtingen wenst over dit antwoord dient u gebruik te maken van  het  formulier  op  onze  website.  U vinkt "vraag om inlichtingen" en "reeds   ingediend   dossier"   aan   en   vermeldt  het  reeds toegekende dossiernummer.

Met vriendelijke groeten,

Sonja Van Nieuwenhuyze
Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal

Commentaar Actie Noordrand:

"De procedures bij lage zichtbaarheid zijn enkel beschreven voor het landen in het AIP blz 20: zichtbaarheid minder dan 1900 m. Nergens voor het opstijgen!
 
De baan 25L/R is beter uitgerust voor landen bij lage zichtbaarheid: CAT III, tegenover baan 20 CAT I. Dat lees je blz 11 -12. Voor het opstijgen is er geen beletsel.
 
Dat banen 20 en 25 kruisen en er genoeg tussentijd moet zijn voor de veiligheid zou geen enkel probleem mogen zijn met 40 vliegbewegingen op een ganse nacht, want dat is gemiddeld om de 10 minuten eentje.
 
Men vraagt zich af in hoeverre men ons in de tang neemt met het combineren van excuses.
 
Het AIP vind je hier