De zoveelste afwijkende vlucht?
Toestel met tonnenmaat 187 (geen 200!) naar SOPOK, bestemming Duitsland, steeg
ondanks opstijgschema 20/25R toch op boven Noordrand om dan met wijde bocht naar
Oosten te vliegen. Verzoek piloot? En zo ja, op basis van wat? Politiek?
Willekeur? Staatsgeheim?
Commentaar Daedalus: "Moest het via baan 20 in rechte lijn
zijn opgestegen dan zat het op 8 km van de luchthaven al boven de 6.000 voet ipv
nauwelijks 4.000 voet."
Commentaar J.O.: "Er staan tientallen van dergelijke verzoeken om inlichtingen
van de Ombudsdienst aan DGLV over afwijkende vluchten open over de afgelopen
jaren. Er komt geen enkele reactie. De Ombudsdienst is een wassen neus."
Klacht 31.5.2011
Geachte Ombudsdienst,
Welk was het zeer zware vliegtuig dat hier maandagavond 30/5/2011 even voor
middernacht overvloog en me natuurlijk uit de eerste slaap haalde. Graag H en
V tracks met vluchtgegevens.
Hoogachtend
J.O.
Actie Strombeek
Brussel, 06 juni 2011
Geachte Mevrouw
Ik neem kennis van uw vliegtuigklacht betreffende 30/05/2011, 23.45,
waarvoor dank.
Na analyse van de vluchtlijsten en tracés betrof het vliegtuig van uw
klacht de Boeing 767-300 om 23.45 opgestegen van baan 25R met bestemming
Duitsland op een SOPOK4Z-route.
De tonnenmaat van het vliegtuig bedroeg 187 ton en de QC bij opstijging 7,2.
In de nacht van maandag 30/05/2011 op dinsdag 01/06/2011 werd het
preferentieel baangebruik toegepast, met gebruik van het mixed schema
25R/20 voor de opstijgingen (gebruik van baan 25R of baan 20 in functie van
de bestemmingen).
De vliegtuigen richting de bakens in het noorden en het baken van Chièvres
vertrekken dan van baan 25R, de vliegtuigen richting de bakens in het
zuid-westen ( LNO, SPI, SOPOK, PITES en ROUSY) van baan 20.
Vliegtuigen met een tonnenmaat > 200 ton moeten van baan 25R vertrekken,
ongeacht de bestemming.
Gezien de tonnenmaat van het vliegtuig (187 ton) hebben we de dienst
Inspectie van het DGLV gevraagd te onderzoeken om welke reden het vliegtuig
hierboven om 23.45 opsteeg van baan 25R op de SOPOK4Z-route (op vraag
piloot ?).
U vindt in bijlage de
horizontale en
verticale track van deze vlucht.
Hoogachtend,
Juan TORCK
Voor de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal