Afwijking van Preferential Runway System: tot 20 kn zijwind (190° = Zuid) en rukwinden tot 33 knopen naar 25R! Belgocontrol informeert Ombudsdienst onvolledig.
Klacht 20.1.2011
Geachte,
Ik zou graag over de afgelopen 14 dagen een overzicht krijgen van het
baangebruik met windrichting en snelheid, wanneer werd veranderd bij welke
snelheid en richting. Kan dat? Ik weet dat het een klein dossier is en zou de
Ombudsdienst dit kunnen opzoeken?
Brussel, 26 januari 2011
Geachte,
Ik neem kennis van uw vraag om inlichtingen, meer bepaald uw wens een
overzicht te verkrijgen voor de afgelopen 14 dagen wat betreft het
baangebruik met windrichting en snelheid, en specifieker bij welke
windrichting en snelheid er van vliegschema (overschakelen deviatieschema of
retour preferentieel baangebruik) wordt veranderd, waarvoor dank.
BELGOCONTROL stuurt de Ombudsdienst wekelijks een PRS (Preferential Runway
System) met de deviaties op het preferentieel baangebruik.
Dit PRS is uiteraard belangrijk, maar heeft ook zijn beperkingen.
Voor de periodes dat het Preferentieel baangebruik van toepassing is bevat dat
PRS geen meteorologische of andere informatie.
Dit is enkel het geval voor de deviatieperiodes.
De meteorologische waarden bij het gebruik van een bepaald deviatieschema
worden ons geleverd voor de VOLLEDIGE deviatieperiodes.
Het kan eventueel voorkomen dat de meteorologische redenen herzien en
aangepast worden in functie van de structuur van het PRS, namelijk:
- bij het begin of op het einde van een dag
- bij het begin of op het einde van de operationele dag/nacht periode
(06:00/23:00)
- als er een modificatie plaatsvindt van het gebruikte preferentiële
schema, (zaterdag en zondag om 16:00)
BELGOCONTROL stuurt ons geen informatie in ‘real-time’ door, en op basis
van het PRS is het moeilijk nauwkeurig de correlatie tussen de
meteorologische situatie en het baangebruik nauw te volgen (en wat uw
specifieke vraag betreft, wanneer werd er juist overgeschakeld op een
deviatieschema en teruggekeerd naar het PRS) en na te gaan in hoeverre de
windnormen op de zo correct mogelijke manier werden nageleefd.
BELGOCONTROL gebruikt voor haar baanselectie haar eigen ‘ACMET’- systeem,
een complex systeem waar onze dienst, en andere diensten, geen toegang toe
hebben.
Een toegang tot dat systeem om een zekere controle uit te oefenen op het
baangebruik zou een grensverleggende vooruitgang betekenen maar lijkt
voorlopig niet aan de orde.
De complexiteit van de baanselectie en het aantal parameters waarbij
hiervoor rekening moet worden gehouden valt niet gemakkelijk op papier te
zetten en zou, wat ook wordt aangehaald door BELGOCONTROL, veel tijd in
beslag nemen.
Dat we onze officiële informatie enkel kunnen halen uit het PRS heeft
echter een invloed op de manier waarop we klagers of personen die om
inlichtingen vragen kunnen informeren, welke situatie en deviatieschema het ook
moge betreffen.
Onze dienst heeft wel, zoals iedereen, toegang tot andere meteorologische
informatie, zoals bv. de METAR (Aviation routine weather report, in
aeronautical meteorological code), maar METAR worden door BELGOCONTROL NIET
gebruikt voor de baanselectie, en de METAR blijven dus uiterst
interessante, maar onvolledige en niet officiële informatie om het
baangebruik aan te toetsen.
We hebben BELGOCONTROL uiteraard al gevraagd of ze ons niet een
uitgebreider PRS konden bezorgen, wat voor een grotere transparantie zou
zorgen, maar onze vraag heeft tot nog toe geen positief gevolg gekregen.
Ten einde uw vraag om inlichtingen te kunnen beantwoorden sturen we
BELGOCONTROL opnieuw een officiële vraag om het PRS te ‘verfijnen’zodat we de
burger de relevante informatie kunnen verschaffen waar hij recht op heeft.
Ik stuur U ter
informatie het PRS dat we sinds begin 2011
van BELGOCONTROL reeds mochten ontvangen.
Anderzijds, indien U dat wenst kunnen we voor de periode waar U naar
verwijst een dossier opstellen op basis van
niet ‘officiële’meteorologische informatie.
Ik hoop hiermee uw klacht en/of vraag beantwoord te hebben.
Indien u verdere informatie wenst over dit antwoord, dient u gebruik te maken
van het formulier op onze website. U vinkt “vraag om inlichtingen” en “reeds
ingediend dossier” aan en vermeldt het reeds toegekende dossiernummer.
Hoogachtend,
Juan TORCK
Voor de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal