Waarom stuurt men een zwaar vliegtuig 's morgens vroeg over dichtbevolkt gebied ipv een route te kiezen die veel minder mensen stoort?

Klacht 20.1.2011

Geachte,

Ik ben sinds nieuwjaar bijna elke nacht behalve vrijdag rond 3 u wakkergevlogen. Hoe laat weet   ik niet precies omdat ik uit een zeer diepe   slaap kom en hooguit in de verte gegrom hoor wegtrekken. Welk(e) zwaar (are) toestel(len)   kunnen dit zijn?
Vannacht weer, als ik dan al slaag om weer  terug in te slapen komt er om 6 u een reeks  zeer luide toestellen en is de zoveelste nacht  weer om zeep. Vanmorgen even na zes was er een  zeer luid toestel dat me genadeloos weer uit m'n slaap trok. Ik heb hoop en al denk ik 4 u echt geslapen. Hoe denkt u dat een mens zich daar bij voelt?
Ik loop te duizelen.

Graag alle nuttige informatie.

J.O.
Actie Strombeek


Brussel, 24 januari 2011


Geachte Mevrouw,

Ik neem kennis van uw vraag om inlichtingen betreffende geluidshinder in de nacht van woensdag op donderdag 20/01/2011 rond 03.00, waarvoor dank.

Het vliegtuig waar U naar verwijst betrof een A30B op 20/01/2011 om 02.49 opgestegen van baan 25R met bestemming het Verenigd Koninkrijk op de DENUT3C-route.
De tonnenmaat van het vliegtuig bedroeg 154 ton en de QC 8.
Wat de QC van dit vliegtuig betreft verwijs ik u naar de nieuwe geluidsquota die in werking zijn getreden op 25 oktober 2009 en de maximale geluidsquota van 8 van toepassing voor de opstijgingen tussen 23.00 en 05.59, geluidsquota die door het vliegtuig in kwestie wordt gerespecteerd..

Ik heb er de vluchtlijsten op nagekeken en 3 verschillende vliegtuigen van hetzelfde type (A30B) met een tonnenmaat van 154 ton en met een QC  tussen 7,9 en 8 zijn inderdaad sinds het begin van het jaar 2011 opgestegen richting het Verenigd Koninkrijk in de nachten van maandag op dinsdag, dinsdag op woensdag, woensdag op donderdag en donderdag op vrijdag rond 03.00.

Wat het toestel betreft even na 06.00 waar U naar verwijst in uw klacht,
het betrof een B763 om 06.05 opgestegen richting Nigeria op de Ringroute (CIV1C).
De tonnenmaat van het vliegtuig bedroeg 187 ton en de QC 7,2.

In bijlage vindt U de horizontale track van deze vlucht.

Indien u verdere informatie wenst over dit antwoord, dient u gebruik te maken van het formulier op onze website.
U vinkt "vraag om inlichtingen" en "reeds ingediend dossier" aan en vermeldt het reeds toegekende dossiernummer.
Inmiddels blijf ik steeds te uwer beschikking voor alle verdere informatie.

Hoogachtend,

Juan TORCK