BBL herhaalt
eigen voorstel voor evenwicht economie-ecologie: aantal nachtvluchten beperken
tot 10.000/jen geluidsnormen, stapsgewijs in overeenstemming met de richtlijn
WGO
Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw, koepel van milieuverenigingen
persbericht 28 november 2005
Zaventem: kroniek van een aangekondigde mislukking
Vandaag stelt minister Landuyt in De Tijd dat er voor 2008 waarschijnlijk geen
akkoord komt over de nachtvluchten. Bond Beter Leefmilieu (BBL) is hierover niet
verwonderd. De globale geluidsoverlast blijft immers té groot om op een billijke
manier te verdelen over de verschillende regio's. Daarom herhaalt BBL zijn
voorstel om het aantal nachtvluchten te beperken tot 10.000/jaar en
geluidsnormen in te voeren die stapsgewijs in overeenstemming worden gebracht
met de richtlijnen van de wereldgezondheidsorganisatie. In dit geval zal de
geluidsoverlast fundamenteel verminderen en zal er meer bereidheid zijn om te
praten over baangebruik en vluchtroutes.
Na maandenlang onderhandelen tussen het Vlaams Gewest, Brussel en de federale
overheid, lijkt er dus geen akkoord uit de bus te komen rond Zaventem. Voor BBL
is dat niet verwonderlijk: de nachtelijke geluidsoverlast is gewoon té groot om
tot een akkoord over de verdeling van de lasten te komen. Vandaag kent de
luchthaven van Zaventem ongeveer 23.000 nachtvluchten. De nachtelijke
geluidsoverlast van deze nachtvluchten zorgt voor toenemende slaapverstoring,
een verhoogde bloeddruk bij mensen die 's nachts gestoord worden, meer stress,
meer hart- en vaatziekten, leerachterstand bij kinderen, een toegenomen
prikkelbaarheid . De studie van professor Dr. L. Annemans (Universiteit Gent)
over nachtvluchten op Zaventem komt onder meer tot de vaststelling dat er in
2002 215 vroegtijdige overlijdens waren als gevolg van nachtvluchten. De
gezondheidseconomische kosten als gevolg van nachtvluchten worden in deze studie
geraamd op minimaal 120 tot 150 miljoen euro per jaar.
De 'geluidskoek' blijft volgens BBL te groot om te verdelen over de gewesten.
Een beperking tot 18.000 nachtvluchten/jaar is volgens BBL wel een goede eerste
stap, maar gaat niet ver genoeg. Daarom herhaalt BBL zijn eerder voorstel, dat
werd uitgewerkt met diverse bewonersgroepen. De comités en BBL zijn bereid - in
het belang van de economische ontwikkeling van de luchthaven - te aanvaarden dat
10.000 nachtvluchten behouden blijven. Daarmee zou het aantal nachtvluchten op
een vergelijkbaar niveau komen met de grote luchthavens uit de buurlanden, de
belangrijkste concurrenten van Zaventem. Ter vergelijking: de (dubbel zo grote)
luchthavens Schiphol, Heathrow en Frankfurt kennen respectievelijk 16.000,
11.000 en 5.800 nachtvluchten. Dit moet gepaard gaan met een aantal bijkomende
maatregelen die, gespreid in de tijd, tegemoetkomen aan de richtlijnen van de
Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Zoals uit de overzichtstabel in bijlage
blijkt, gelden op Zaventem zowat de minste beperkingen inzake nachtvluchten in
gans Europa.
Dat de globale geluidsoverlast te groot is, blijkt ook uit de diverse
rechtszaken. Naast de verschillen in de rechterlijke uitspraken over de
vliegroutes of het baangebruik, is er immers één constante in deze rechtspraak:
alle rechters vinden dat de globale geluidslast te groot is en te veel
gezondheidsproblemen veroorzaakt. Zolang dit probleem niet aan de bron wordt
aangepakt, blijft het dweilen met de kraan open.
Door een maximum van 10.000 nachtvluchten per jaar als streefdoel voorop te
stellen - op het ogenblik dat DHL zijn HUB uit Zaventem weghaalt - en door
stapsgewijs normen in te voeren die tegemoetkomen aan de richtlijnen van de WHO,
is een akkoord volgens BBL wel haalbaar. Met dit voorstel kan een evenwicht
tussen de economische belangen van de luchthaven en de gezondheidsbelangen van
de omwonenden gerealiseerd worden.
Voor meer informatie: Erik Grietens, Bond Beter Leefmilieu, 02 282 17 34, 0474
406 394
Bijgevoegd:
* overzichtstabel waaruit blijkt dat Zaventem zowat de
minste beperkingen inzake nachtvluchten in gans Europa kent