Studie van 1999: taxibaan 400 m en
gelijke behandeling volstaat om 25R en 25L gelijkwaardig in te schakelen. Niks
te korte baan! Eigenaardig dat men toen al andere vlieghoogte hanteert voor
Diegem en Zaventem-dorp
6.2.2. Scenario 2: Verlenging van baan 25 L met 400 m naar het oosten
Alternatieven als een verlenging van baan 02/20 naar het zuiden of het
noorden, of een verlenging van baan 07R/25L naar het westen, hebben de zelfde
nadelen als de verlenging van baan 07R/25L naar het oosten, namelijk de
onleefbaarheid van één of zelfs twee volledige dorpen. Ze kunnen dus niet als
alternatief weerhouden worden.
Een wisseloplossing die reeds gesuggereerd werd is een beperkte verlenging
van de startbanen, binnen de terreinen die op het gewestplan reeds voorzien
zijn voor de luchtvaart. Baan 25L zou verlengd kunnen worden
met ongeveer 400 meter mits een ondertunneling voor de
Kortenbergsesteenweg. Een tweede verbetering kan hier aangebracht worden door de
taxiway door te trekken naar het oosten tot aan het begin van de
startbaan. Ook voor baan 02/20 is een verlenging over in het totaal maximum 400
meter mogelijk.
Deze aanpassingen zouden de piekcapaciteit van de luchthaven in principe even
sterk opdrijven als een verlenging van 25L met 800 à 1200 m naar het oosten,
maar in de praktijk zou het voordeel miniem zijn. Voor wat baan 02/20 betreft,
blijft men namelijk vanop de zelfde hoek van de luchthaven opstijgen zodat de
capaciteit van de taxiways een beperkende factor blijft. Voor wat baan 25L
betreft, volstaat een verlenging van baan 25L met 400 m voor het gros van de
vliegtuigen niet om toe te laten voldoende hoogte te halen vóór Zaventem-Dorp.
CENTRUM VOOR POLITIEKE, ECONOMISCHE EN SOCIALE STUDIES
INF/MOB
Wetstraat 89 1040 - BRUSSEL
Lees de studie :DE LUCHTHAVEN VAN ZAVENTEM : MEER WERKGELEGENHEID IN EEN LEEFBARE OMGEVING