Milieukoepel BBL start procedure ten gronde voor RvState ivm milieuvergunning en gaat voor duidelijke, afdwingbare norm.

Mail 28.2.2005

Besten,

Na een periode van relatieve stilte vanuit BBL rond de luchthaven van Zaventem, heeft de Raad van Bestuur van BBL vorige week donderdag beslist om naar de Raad van State te stappen tegen de milieuvergunning. Als milieukoepel gaan we uiteraard vooral procederen tegen de te zwakke milieuvoorwaarden uit vergunning. Belangrijkste punt is het ontbreken van een duidelijke en afdwingbare norm in de milieuvergunning. In de bijlagen vinden jullie de voorbereidende nota's voor de Raad van Bestuur, de beslissing van de RvB, het voorafgaand advies van advocaat Johan Verstraeten en het persbericht dat vandaag werd verstuurd. Zoals jullie kunnen lezen in het persbericht start BBL enkel een procedure ten gronde en geen kortgeding.

Dat heeft enerzijds een juridische reden, aangezien BBL als koepelvereniging nooit een persoonlijk belang en een 'moeilijk te herstellen ernstig nadeel' kan aantonen. Anderzijds is er ook een politieke reden: BBL wil de lopende onderhandelingen tussen Vlaanderen en Brussel niet nog moeilijker maken. We zullen uiteraard wel proberen om met deze vordering de druk op de Vlaamse minister te verhogen om tot betere milieuvoorwaarden te komen voor Vlaanderen.

Verder wordt door BBL ook nog uitgezocht of de Europese geluids- en luchtvaartrichtlijn (resp. richtlijn 2002/49/EG en 2002/30/EG) kunnen gebruikt worden om een klacht tegen de milieuvergunning in te dienen bij de Europese Commissie.


BBL VERKREEG IVM START-PROGRAMMA LUCHTHAVENREGIO BIJ MINISTER PEETERS AKKOORD VOOR OVERLEG MET MILIEUBEWEGING EN COMITES

Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan de voorbereiding van het zgn. 'START-programma', wat staat voor Strategisch Actieplan voor de Reconversie en Tewerkstelling voor de luchthavenregio. Met dit plan wil de Vlaamse regering de economie rond de luchthaven opnieuw aanzwengelen, na het debacle met Sabena en DHL. Algemene doelstellingen voor het plan zijn het creëren van ruimte voor nieuwe economische activiteiten en bijkomende tewerkstelling, de mobiliteit in de regio verbeteren, de luchthaven uitbouwen tot een internationale poort' en de leefomgeving in de regio verbeteren.

Onder auspiciën van minister van Economie Fientje Moerman wordt binnen het jaar een strategisch ontwikkelingsplan opgemaakt dat de ontwikkeling van de luchthaven voor de volgende 10 à 15 jaar stuurt. Op kortere termijn komt er een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor een betere spoorontsluiting van de luchthaven (het zgn. Diaboloproject) en voor een aansluiting van Brucargo op de E19. Daarnaast komen er een nieuwe bedrijventerreinen.

Om dit Strategisch Actieplan uit te werken komt er een politieke Task Force (met vertegenwoordigers van de diverse ministers) en een Ambtelijke Werkgroep. Daarnaast komt er een overleg met de vijf luchthavengemeenten en met de Provincie. In de schoot van de SERV wordt tot slot een Vlaamse Luchthavencommissie opgericht om een globale visie op het luchthavenbeleid uit te werken. (Het persbericht van de Vlaamse regering geeft meer achtergrondinformatie, zie op deze website onder 'politiek).

Omdat bewonerscomités en milieuverenigingen weeral schromelijk over het hoofd werden gezien, drong BBL er recent bij Vlaams milieuminister Peeters meermaals op aan om ook de comités en de milieubeweging volledig én tijdig te betrekken bij het uitwerken van dit Actieplan voor Zaventem. Minister Peeters ging hier op in: we zullen ontvangen worden door Hugo Van Bever van de GOM, die verantwoordelijk is voor de coördinatie van dit START-programma.
Ons voorstel is nu om met een evenwichtige delegatie van de comités en BBL naar dit overleg te gaan.


START EUROPESE PETITIE TEGEN NACHTVLUCHTEN UITGESTELD TOT EUROPESE GRONDWET IS GOEDGEKEURD EN ER WETTELIJK KADER IS

Tot slot wordt ook binnen het Europees netwerk van milieuverenigingen en luchtvaartcomités verder aan de kar getrokken van een beter luchtvaartbeleid. Op 4 februari vond hierover een korte overlegvergadering plaats bij BBL. Belangrijkste afspraak is dat de officiële start van de Europese petitie tegen nachtvluchten wordt uitgesteld. We kregen namelijk twee juridische adviezen van parlementaire medewerkers (los van mekaar), die allebei stellen dat het geen zin heeft om met de petitie te starten zolang de Europese grondwet niet is goedgekeurd en de juiste regels voor een dergelijke petitie niet vast staan.

Op de vergadering werd echter wel een stappenplan afgesproken om tot een petitie en vervolgens een Europees verbod op nachtvluchten te komen:
- in 2005 wordt aan het Europees netwerk verder uitgebouwd en wordt een publicatie opgemaakt over nachtvluchten. We proberen tevens een vergadering te beleggen met de betrokken wetenschappers van de wereldgezondheidsorganisatie. Vervolgens (najaar 2005 en 2006) zullen we lobbyen bij het Europees parlement en de Europese commissie om de geluidsrichtlijnen van de WHO te laten opnemen in de Europese geluidsrichtlijn.

- in het najaar van 2005 en/of in het voorjaar van 2006 plannen we een gecoördineerde Europese actie. Bedoeling is om op dezelfde dag een zelfde actie met een zelfde eisenpakket te laten doorgaan in zoveel mogelijk Europese luchthavens, bv. een 'sleep-in'. Op deze manier willen we het Europees netwerk een 'gezicht' geven.

- we hopen vervolgens dat de Europese grondwet in november 2006 geratificeerd wordt (zoals gepland), waarna we begin 2007 officieel kunnen starten met de petitie. Bedoeling is dan om de petitie tot eind 2007 te laten lopen, zodat ze in 2008 besproken kan worden in het parlement. We zitten dan opnieuw in een 'gevoelige' electorale periode (in 2009 zijn er nieuwe Europese verkiezingen), waardoor we meer kans maken om eisen ook effectief af te dwingen. De bedoeling is dus om voor de Europese verkiezingen van 2009 een effectief Europees verbod op nachtvluchten te realiseren.

(nvdr: Het (Engelstalig) verslag van deze vergadering vindt u op deze webstek onder de knop 'politiek'.)

Met vriendelijke groeten,

Erik Grietens                        Jan Turf
Beleidsmedewerker                    Beleidscoördinator
Bond Beter Leefmilieu                Bond Beter Leefmilieu
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen v.z.w.
Koepel van milieuverenigingen
Tweekerkenstraat 47
1000 Brussel
tel. 02/282.17.34 (rechtstreeks), 02/282.17.20
(secretariaat), 0474/40.63.94 (GSM), fax 02/230.53.89
mail to: erik.grietens@bblv.be
www.bblv.be