Milieukoepel BBL start procedure ten gronde voor RvState ivm milieuvergunning en gaat voor duidelijke, afdwingbare norm.
Mail 28.2.2005
Besten,
Na een periode van relatieve stilte vanuit BBL rond de luchthaven van Zaventem,
heeft de Raad van Bestuur van BBL vorige week donderdag beslist om naar de Raad
van State te stappen tegen de milieuvergunning. Als milieukoepel gaan we
uiteraard vooral procederen tegen de te zwakke milieuvoorwaarden uit vergunning.
Belangrijkste punt is het ontbreken van een duidelijke en afdwingbare norm in de
milieuvergunning. In de bijlagen vinden jullie de voorbereidende nota's voor de
Raad van Bestuur, de beslissing van de RvB, het voorafgaand advies van advocaat
Johan Verstraeten en het persbericht dat vandaag werd verstuurd. Zoals jullie
kunnen lezen in het persbericht start BBL enkel een procedure ten gronde en geen
kortgeding.
Dat heeft enerzijds een juridische reden, aangezien BBL als koepelvereniging
nooit een persoonlijk belang en een 'moeilijk te herstellen ernstig nadeel' kan
aantonen. Anderzijds is er ook een politieke reden: BBL wil de lopende
onderhandelingen tussen Vlaanderen en Brussel niet nog moeilijker maken. We
zullen uiteraard wel proberen om met deze vordering de druk op de Vlaamse
minister te verhogen om tot betere milieuvoorwaarden te komen voor Vlaanderen.
Verder wordt door BBL ook nog uitgezocht of de Europese geluids- en
luchtvaartrichtlijn (resp. richtlijn 2002/49/EG en 2002/30/EG) kunnen gebruikt
worden om een klacht tegen de milieuvergunning in te dienen bij de Europese
Commissie.
BBL VERKREEG IVM START-PROGRAMMA LUCHTHAVENREGIO BIJ MINISTER PEETERS AKKOORD
VOOR OVERLEG MET MILIEUBEWEGING EN COMITES
Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan de voorbereiding van het zgn.
'START-programma', wat staat voor Strategisch Actieplan voor de Reconversie en
Tewerkstelling voor de luchthavenregio. Met dit plan wil de Vlaamse regering de
economie rond de luchthaven opnieuw aanzwengelen, na het debacle met Sabena en
DHL. Algemene doelstellingen voor het plan zijn het creëren van ruimte voor
nieuwe economische activiteiten en bijkomende tewerkstelling, de mobiliteit in
de regio verbeteren, de luchthaven uitbouwen tot een internationale poort' en de
leefomgeving in de regio verbeteren.
Onder auspiciën van minister van Economie Fientje Moerman wordt binnen het jaar
een strategisch ontwikkelingsplan opgemaakt dat de ontwikkeling van de
luchthaven voor de volgende 10 à 15 jaar stuurt. Op kortere termijn komt er een
ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor een betere spoorontsluiting van de
luchthaven (het zgn. Diaboloproject) en voor een aansluiting van Brucargo op de
E19. Daarnaast komen er een nieuwe bedrijventerreinen.
Om dit Strategisch Actieplan uit te werken komt er een politieke Task Force (met
vertegenwoordigers van de diverse ministers) en een Ambtelijke Werkgroep.
Daarnaast komt er een overleg met de vijf luchthavengemeenten en met de
Provincie. In de schoot van de SERV wordt tot slot een Vlaamse
Luchthavencommissie opgericht om een globale visie op het luchthavenbeleid uit
te werken. (Het persbericht van de Vlaamse regering geeft meer
achtergrondinformatie, zie op deze website onder 'politiek).
Omdat bewonerscomités en milieuverenigingen weeral schromelijk over het hoofd
werden gezien, drong BBL er recent bij Vlaams milieuminister Peeters meermaals
op aan om ook de comités en de milieubeweging volledig én tijdig te betrekken
bij het uitwerken van dit Actieplan voor Zaventem. Minister Peeters ging hier op
in: we zullen ontvangen worden door Hugo Van Bever van de GOM, die
verantwoordelijk is voor de coördinatie van dit START-programma.
Ons voorstel is nu om met een evenwichtige delegatie van de comités en BBL naar
dit overleg te gaan.
START EUROPESE PETITIE TEGEN NACHTVLUCHTEN UITGESTELD TOT EUROPESE GRONDWET IS
GOEDGEKEURD EN ER WETTELIJK KADER IS
Tot slot wordt ook binnen het Europees netwerk van milieuverenigingen en
luchtvaartcomités verder aan de kar getrokken van een beter luchtvaartbeleid. Op
4 februari vond hierover een korte overlegvergadering plaats bij BBL.
Belangrijkste afspraak is dat de officiële start van de Europese petitie tegen
nachtvluchten wordt uitgesteld. We kregen namelijk twee juridische adviezen van
parlementaire medewerkers (los van mekaar), die allebei stellen dat het geen zin
heeft om met de petitie te starten zolang de Europese grondwet niet is
goedgekeurd en de juiste regels voor een dergelijke petitie niet vast staan.
Op de vergadering werd echter wel een stappenplan afgesproken om tot een petitie
en vervolgens een Europees verbod op nachtvluchten te komen:
- in 2005 wordt aan het Europees netwerk verder uitgebouwd en wordt een
publicatie opgemaakt over nachtvluchten. We proberen tevens een vergadering te
beleggen met de betrokken wetenschappers van de wereldgezondheidsorganisatie.
Vervolgens (najaar 2005 en 2006) zullen we lobbyen bij het Europees parlement en
de Europese commissie om de geluidsrichtlijnen van de WHO te laten opnemen in de
Europese geluidsrichtlijn.
- in het najaar van 2005 en/of in het voorjaar van 2006 plannen we een
gecoördineerde Europese actie. Bedoeling is om op dezelfde dag een zelfde actie
met een zelfde eisenpakket te laten doorgaan in zoveel mogelijk Europese
luchthavens, bv. een 'sleep-in'. Op deze manier willen we het Europees netwerk
een 'gezicht' geven.
- we hopen vervolgens dat de Europese grondwet in november 2006 geratificeerd
wordt (zoals gepland), waarna we begin 2007 officieel kunnen starten met de
petitie. Bedoeling is dan om de petitie tot eind 2007 te laten lopen, zodat ze
in 2008 besproken kan worden in het parlement. We zitten dan opnieuw in een
'gevoelige' electorale periode (in 2009 zijn er nieuwe Europese verkiezingen),
waardoor we meer kans maken om eisen ook effectief af te dwingen. De bedoeling
is dus om voor de Europese verkiezingen van 2009 een effectief Europees verbod
op nachtvluchten te realiseren.
(nvdr:
Het (Engelstalig) verslag van deze vergadering vindt u op deze webstek
onder de knop 'politiek'.)
Met vriendelijke groeten,
Erik Grietens Jan Turf
Beleidsmedewerker Beleidscoördinator
Bond Beter Leefmilieu Bond Beter Leefmilieu
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen v.z.w.
Koepel van milieuverenigingen
Tweekerkenstraat 47
1000 Brussel
tel. 02/282.17.34 (rechtstreeks), 02/282.17.20
(secretariaat), 0474/40.63.94 (GSM), fax 02/230.53.89
mail to: erik.grietens@bblv.be
www.bblv.be