STrategisch Actieplan
voor de Reconversie en Tewerkstelling -
luchthavenregio
DE LUCHTHAVEN VAN ZAVENTEM
UITBOUWEN TOT EEN VOLWAARDIGE VLAAMSE HAVEN
MINISTERRAAD EN REGIOBEZOEK
VLAAMSE REGERING
Vandaag hield de Vlaamse
Regering uitzonderlijk haar ministerraad niet in Brussel maar in
Zaventem, in het luchthavengebouw. De Vlaamse regeringsleden, samen met
de
bevoegde administraties en
diensten en lokale mandatarissen, hebben daarna
een regiobezoek gehouden om
zich te vergewissen van de toestand op en rond de
luchthaven. Zij werden uitgebreid geïnformeerd over de
uitdagingen en potenties op het
luchthavengebied en in de regio. Dit regiobezoek
is een signaal aan de plaatselijke
bevolking, aan alle
beleidsniveaus, aan potentiële investeerders en
aan alle werknemers dat de Vlaamse
Regering de luchthaven van Zaventem wil uitbouwen tot
een
volwaardige Vlaamse haven,
als internationale poort in Vlaanderen.
BESLISSINGEN VAN DE VLAAMSE
REGERING IN ZITTING VAN 10 DECEMBER 2004
1. Context
Naar aanleiding van de
recente gebeurtenissen rond de luchthaven en mede
op basis van een aantal krachtlijnen reeds
uitgezet in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen
(RSV), waarin de luchthaven als een internationale poort
voor Vlaanderen wordt gekenmerkt,
heeft de Vlaamse Regering heden beslist - onder
de projectnaam "START
luchthavenregio" - een aantal
cruciale dossiers op te starten, een stabiel
regelgevend kader te creëren en op
korte termijn een globale ontwikkelingsvisie voor de
luchthaven en de omliggende regio uit te werken.
2. Beleidsdomeinen en
doelstellingen
Hiertoe heeft de Vlaamse
Regering vijf prioritaire beleidsdomeinen
afgebakend:
1. Een stabiel kader voor
uitbreiding van de luchthaven onder meer inzake
geluidsnormen;
2. Een strategische visie op
de ontwikkeling van de luchthaven en de regio;
3. De bereikbaarheid en de
ontsluiting van de luchthavenregio;
4. Bedrijvenzones en
vestigingsmogelijkheden voor bedrijven;
5. Versterking van de
arbeidsmarkt.
Op basis van deze
beleidsdomeinen werden volgende doelstellingen
geformuleerd:
1. Voldoende ruimte creëren
voor nieuwe activiteiten en nieuwe
tewerkstelling;
2. De mobiliteit in de regio
verbeteren;
3. De luchthaven uitbouwen
tot een volwaardige Vlaamse haven, als
internationale poort in Vlaanderen;
4. De leefomgeving in de
regio verbeteren.
3. Een Task Force en een
Ambtelijke Werkgroep
De realisatie van de
voorliggende projecten en initiatieven vraagt een
multisectoriële benadering en een
multidisciplinaire aanpak waarbij verschillende
gewestbevoegdheden zijn
betrokken. Ook andere beleidsniveaus moeten
hierin een rol spelen.
Om de besluitvorming in deze
complexe en veelzijdige materie te optimaliseren
werden een politieke Task Force en een Ambtelijke
Werkgroep opgericht.
De Task Force, onder
voorzitterschap van Hugo Van Bever, bestaat uit
gemandateerde vertegenwoordigers van alle
ministers uit de Vlaamse Regering. De opdracht van de
Task Force bestaat erin om binnen een leefbare omgeving
de doelstellingen te realiseren
in projecten en de uitvoering op elkaar af te
stemmen en te integreren in
een duurzaam
ontwikkelingsplan. Zij bereidt de besluitvorming
van de Vlaamse Regering voor.
De Ambtelijke Werkgroep,
onder leiding van Lodewijk De Witte, voorzitter
van de GOM - Vlaams-Brabant en gouverneur van de
Provincie Vlaams-Brabant, is verantwoordelijk
voor de inhoudelijke samenstelling van de
verschillende dossiers en projecten en zal op
regelmatige tijdstippen verslag uitbrengen aan de Task
Force over de vorderingen van de dossiers. Deze
Ambtelijke Werkgroep is samengesteld uit
verantwoordelijken van de Administratie en Diensten en
werkt in verschillende projectgroepen, namelijk
'Bedrijfsvestigingen',
'Masterplan/Structuurvisie luchthavengebied' en
'Mobiliteit'.
Beide voorzitters nemen deel
aan de vergaderingen van beide overlegorganen.
Het is de bedoeling aldus een
continu overleg te structureren tussen politieke
besluitvorming en inhoudelijke voorbereiding.
4. Overleg lokale besturen
Er wordt eveneens een overleg
op gang gebracht tussen de burgemeesters van de
(5) luchthavengemeenten en met de bestendige
deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant als
vertegenwoordigers van de lokale bevolking enerzijds en
de leden van de Vlaamse Regering anderzijds.
5. Actieplan START -
'luchthavenregio' (Strategisch Actieplan voor de
Reconversie en Tewerkstelling)
Mede op basis van het
'Actieplan socio-economische prioriteiten
luchthavenregio' welke een overzicht inhoudt van
de verschillende bekommernissen in de regio, besliste
de Vlaamse Regering vandaag
versneld en onder coördinatie van
minister-president Yves LETERME de procedures op te
starten met het oog op een eerste reeks acties, onder de
projectnaam 'START -
luchthavenregio'.
A. STRUCTURELE MAATREGELEN
In het kader van een duurzame
ontwikkeling worden de volgende structurele
maatregelen genomen:
1. Een stabiel kader met
betrekking tot de luchthavenuitbating
De internationale
poortfunctie van de luchthaven kan pas volledig
gerealiseerd worden wanneer er een regelgevend
kader wordt gecreëerd dat rechtszekerheid en stabiliteit
biedt, zowel voor de
omwonenden als voor de luchthavenactiviteiten
zelf.
De milieuvergunningsprocedure
in beroep wordt door minister Kris PEETERS
afgehandeld vóór het einde van het jaar. Intussen
vinden gesprekken plaats tussen de
minister-president van het Vlaamse Gewest en het
Brusselse Gewest met het oog op een
Samenwerkingsovereenkomst tussen de twee Gewesten.
Aansluitend daarop heeft ook
overleg plaats met de federale overheid welke
verantwoordelijk is voor het
spreidingsplan.
2. De opmaak van een
strategisch ontwikkelingsplan voor de luchthaven
en de regio
Deze strategische visie zal
voor de regio het referentiekader zijn waarbinnen
de gewenste ontwikkelingen voor de volgende 10-15
jaar kunnen plaatsvinden. Een plan van aanpak is
hiervoor in de maak.
Minister Fientje MOERMAN zal
dit initiatief leiden in overleg met de andere
bevoegde ministers. Dit geïntegreerd
ontwikkelingsplan zal binnen het jaar klaar zijn.
3. De oprichting van een
Vlaamse Luchthavencommissie
Met het oog op een globale
visie met betrekking tot het luchthavenbeleid in
Vlaanderen in het algemeen en de
luchthaven van Zaventem in het bijzonder, wil de Vlaamse
Regering op korte termijn een Vlaamse
Luchthavencommissie oprichten in de schoot van de
SERV. Minister Kris Peeters zal hiertoe de
procedure opstarten in overleg met de
voogdijminister. De Vlaamse Luchthavencommissie zal één
van de instrumenten zijn in het
kader van de strategische visie rond de
luchthaven.
B. SPECIFIEKE MAATREGELEN
Tezelfdertijd worden versneld
specifieke maatregelen genomen ter bevordering
van de mobiliteit, de sociaal- economische
ontwikkeling en de optimalisering van de
arbeidsmarkt.
MET BETREKKING TOT DE
MOBILITEIT
4. De Vlaamse Regering
beslist het Gewestelijk Ruimtelijk
Uitvoeringsplan (GRUP) 'Noordelijke ontsluiting'
onmiddellijk te agenderen ter voorlopige vaststelling
Minister Dirk VAN MECHELEN
zal hiertoe in februari 2005 de nota voorleggen
aan de ministerraad. De definitieve vaststelling
is voorzien voor februari 2006.
Dit GRUP maakt een aantal
maatregelen mogelijk die onder meer de mobiliteit
ingrijpend zullen beïnvloeden.
a) Realisatie van het
Diabolo-project van de NMBS, waardoor de
luchthaven rechtstreeks en met een
doorgangsstation bereikbaar wordt voor HST en
IC/IR-lijn, met een merkelijke tijdswinst vanuit
verschillende steden (vanaf einde 2005 voor
Leuven in 14 minuten; vanaf 2006
Hasselt in 61 minuten; vanaf 2010 Mechelen in 9 minuten,
Antwerpen in 27 minuten, Kortrijk in 69 minuten, Gent in
47 minuten,.). De nieuwe lijn loopt vanuit Mechelen over
de middenberm van de E19 naar Zaventem. Compensatie voor
het Witte Kinderbos wordt voorzien.
b) De wegaantakking Brucargo
met E19: het open afrittencomplex van de E19 te
Vilvoorde wordt geoptimaliseerd
en er komt een viaduct tot Brucargo.
c) Een reservatiegebied voor
spoorinfrastructuur in de cargozone.
5. Regionet Brabant-Brussel
De Lijn zal een aantal
projecten aanduiden welke versneld zouden kunnen
worden uitgevoerd. Minister Kathleen VAN
BREMPT zal hiertoe voorstellen doen. Deze projecten
passen in het GEN
(Gewestelijk Expresnet) en in het
Brussel-Brabant-net. Met minister Kris Peeters worden
voorstellen bekeken om de doorstroming van het openbaar
vervoer te verbeteren.
MET BETREKKING TOT DE
SOCIAAL-ECONOMISCHE ONTWIKKELING
6. Bedrijventerrein Westrode
te Meise/Wolvertem
De Vlaamse Regering heeft
beslist het bedrijventerrein Westrode te
Meise/Wolvertem te ontwikkelen, zodat de
procedure voor de opmaak van een Gewestelijk Ruimtelijk
Uitvoeringsplan (GRUP) door minister Dirk Van Mechelen
kan worden gestart.
7. De reconversie
Machelen-Vilvoorde (masterplan)
Een masterplan om de
verouderde bedrijventerreinen van Vilvoorde
(Watersite) en Machelen te herstructureren en
te revitaliseren zal worden opgesteld. Minister
Fientje Moerman heeft heden het
ministerieel besluit genomen ter ondersteuning
van dit reconversieproject en meegedeeld aan de
Vlaamse Regering.
MET BETREKKING TOT DE
ARBEIDSMARKT
8. Afstemmen van vraag en
aanbod
Onder impuls van minister
Frank VANDENBROUCKE zal de VDAB de opleiding
Nederlands voor anderstaligen en voor
knelpuntberoepen in de regio activeren. De subregionale
actoren (RESOC, SERR .)
worden gevraagd een concreet actieplan in het
streekpact Halle-Vilvoorde op te nemen.
Afhankelijk van de uitkomst
van de sociale dialoog zal, ten gepaste tijde,
een tewerkstellingscel (cf. Renault, Sabena)
worden opgericht. Er wordt een Regionaal
Technologisch Centrum in
Vlaams-Brabant opgericht welke een werking opzet
rond de themata op het snijvlak tussen onderwijs
en arbeidsmarkt.
Ook zullen de VDAB en de BGDA
(Brusselse Gewestelijke Dienst voor
Arbeidsbemiddeling) een overeenkomst afsluiten om
vacatures en werkzoekenden uit te wisselen met
het oog op het beter invullen van knelpuntvacatures.
6.Samenvatting. Er worden
snel concrete maatregelen genomen in een ruimer
perspectief.
De voorgestelde projecten
inzake mobiliteit en bedrijvenzones betreffen
alle projecten die ruimtelijk
zijn voorzien of die gebruik maken van bestaande
infrastructuur.
1) Inzake mobiliteit is er
een aanzet van verbeterde toegankelijkheid van de
luchthaven voor personenvervoer
(passagiers en werknemers) via IC/IR, HST en
busvervoer.
2) Inzake tewerkstelling
worden er (aan)gepaste maatregelen genomen voor
het verbeteren van de
arbeidssituatie en er wordt ruimte gecreëerd voor
tewerkstelling, zowel op de luchthaven zelf als in de
regio.
3) Inzake 'milieu' - in de
brede zin - wordt een deel van het
personenvervoer van de weg gehaald, de mobiliteit
wordt verbeterd (de wagen wordt verder van de weg
gehaald), verloederde wijken worden gerevitaliseerd.
4) De ruimte voor economische
activiteiten wordt gedeblokkeerd en
gerevitaliseerd.
De ruimtelijk voorziene
bedrijvenzones worden op het spoor gezet (korte
termijn) en de verloederde wijken in Vilvoorde en
Machelen worden nieuw leven ingeblazen.
5) De luchthaven zelf en de
luchthavenuitbating krijgen een maximale
ontwikkelingskans met bijkomende
activiteiten op het luchthavendomein en verbetering van
de bereikbaarheid voor (openbaar) personenvervoer
(passagiers en werknemers).
Deze projecten zullen ook nog
in de budgetcontrole van maart 2005 ter sprake
komen.
Intussen wordt gewerkt aan de
bovenvermelde strategische visie welke een
geïntegreerd beeld moet scheppen voor een
duurzame ontwikkeling binnen de luchthaven en in de
regio.
persinfo : Miet Deckers,
woordvoerster van
de minister-president - tel.
02 552 60 00
e-mail:
persdienst.leterme@vlaanderen.be
|