START-project luchthavenregio: gouverneur De Witte rapporteert aan Task Force
Persbericht Vlaamse Regering 10.12.2004
 

PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 10 DECEMBER 2004

Project 'START - luchthavenregio'

 

       

        STrategisch Actieplan voor de Reconversie en Tewerkstelling - luchthavenregio

 

DE LUCHTHAVEN VAN ZAVENTEM UITBOUWEN TOT EEN VOLWAARDIGE VLAAMSE HAVEN

 

 

MINISTERRAAD EN REGIOBEZOEK VLAAMSE REGERING

 

Vandaag hield de Vlaamse Regering uitzonderlijk haar ministerraad niet in Brussel  maar in Zaventem, in het luchthavengebouw. De Vlaamse regeringsleden, samen met de

bevoegde administraties en diensten en lokale mandatarissen, hebben daarna een regiobezoek gehouden om zich te vergewissen van de toestand op en rond de luchthaven. Zij werden uitgebreid geïnformeerd over de uitdagingen en potenties op het luchthavengebied en in de regio. Dit regiobezoek is een signaal aan de plaatselijke

bevolking, aan alle beleidsniveaus, aan potentiële investeerders en aan alle werknemers dat de Vlaamse Regering de luchthaven van Zaventem wil uitbouwen tot een

volwaardige Vlaamse haven, als internationale poort in Vlaanderen.

 

 

BESLISSINGEN VAN DE VLAAMSE REGERING IN ZITTING VAN 10 DECEMBER 2004

 

1. Context

 

Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen rond de luchthaven en mede op basis van een aantal krachtlijnen reeds uitgezet in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV), waarin de luchthaven als een internationale poort voor Vlaanderen wordt gekenmerkt, heeft de Vlaamse Regering heden beslist - onder de projectnaam "START

luchthavenregio" - een aantal cruciale dossiers op te starten, een stabiel regelgevend kader te creëren en op korte termijn een globale ontwikkelingsvisie voor de luchthaven en de omliggende regio uit te werken.

 

2. Beleidsdomeinen en doelstellingen

 

Hiertoe heeft de Vlaamse Regering vijf prioritaire beleidsdomeinen afgebakend:

1. Een stabiel kader voor uitbreiding van de luchthaven onder meer inzake geluidsnormen;

2. Een strategische visie op de ontwikkeling van de luchthaven en de regio;

3. De bereikbaarheid en de ontsluiting van de luchthavenregio;

4. Bedrijvenzones en vestigingsmogelijkheden voor bedrijven;

5. Versterking van de arbeidsmarkt.

 

Op basis van deze beleidsdomeinen werden volgende doelstellingen geformuleerd:

1. Voldoende ruimte creëren voor nieuwe activiteiten en nieuwe tewerkstelling;

2. De mobiliteit in de regio verbeteren;

3. De luchthaven uitbouwen tot een volwaardige Vlaamse haven, als internationale poort in Vlaanderen;

4. De leefomgeving in de regio verbeteren.

 

3. Een Task Force en een Ambtelijke Werkgroep

 

De realisatie van de voorliggende projecten en initiatieven vraagt een multisectoriële benadering en een multidisciplinaire aanpak waarbij verschillende

gewestbevoegdheden zijn betrokken. Ook andere beleidsniveaus moeten hierin een rol spelen.

Om de besluitvorming in deze complexe en veelzijdige materie te optimaliseren werden een politieke Task Force en een Ambtelijke Werkgroep opgericht.

De Task Force, onder voorzitterschap van Hugo Van Bever, bestaat uit gemandateerde vertegenwoordigers van alle ministers uit de Vlaamse Regering. De opdracht van de Task Force bestaat erin om binnen een leefbare omgeving de doelstellingen te realiseren in projecten en de uitvoering op elkaar af te stemmen en te integreren in

een duurzaam ontwikkelingsplan. Zij bereidt de besluitvorming van de Vlaamse Regering voor.

De Ambtelijke Werkgroep, onder leiding van Lodewijk De Witte, voorzitter van de GOM - Vlaams-Brabant en gouverneur van de Provincie Vlaams-Brabant, is verantwoordelijk voor de inhoudelijke samenstelling van de verschillende dossiers en projecten en zal op regelmatige tijdstippen verslag uitbrengen aan de Task Force over de vorderingen van de dossiers. Deze Ambtelijke Werkgroep is samengesteld uit verantwoordelijken van de Administratie en Diensten en werkt in verschillende projectgroepen, namelijk

'Bedrijfsvestigingen', 'Masterplan/Structuurvisie luchthavengebied' en 'Mobiliteit'.

Beide voorzitters nemen deel aan de vergaderingen van beide overlegorganen.

Het is de bedoeling aldus een continu overleg te structureren tussen politieke besluitvorming en inhoudelijke voorbereiding.

 

4. Overleg lokale besturen

 

Er wordt eveneens een overleg op gang gebracht tussen de burgemeesters van de (5) luchthavengemeenten en met de bestendige deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant als vertegenwoordigers van de lokale bevolking enerzijds en de leden van de Vlaamse Regering anderzijds.

 

5. Actieplan START - 'luchthavenregio' (Strategisch Actieplan voor de Reconversie en Tewerkstelling)

 

Mede op basis van het 'Actieplan socio-economische prioriteiten luchthavenregio' welke een overzicht inhoudt van de verschillende bekommernissen in de regio, besliste

de Vlaamse Regering vandaag versneld en onder coördinatie van minister-president Yves LETERME de procedures op te starten met het oog op een eerste reeks acties, onder de

projectnaam 'START - luchthavenregio'.

 

A. STRUCTURELE MAATREGELEN

 

In het kader van een duurzame ontwikkeling worden de volgende structurele maatregelen genomen:

 

1. Een stabiel kader met betrekking tot de luchthavenuitbating

 

De internationale poortfunctie van de luchthaven kan pas volledig gerealiseerd worden wanneer er een regelgevend kader wordt gecreëerd dat rechtszekerheid en stabiliteit

biedt, zowel voor de omwonenden als voor de luchthavenactiviteiten zelf.

De milieuvergunningsprocedure in beroep wordt door minister Kris PEETERS afgehandeld vóór het einde van het jaar. Intussen vinden gesprekken plaats tussen de minister-president van het Vlaamse Gewest en het Brusselse Gewest met het oog op een Samenwerkingsovereenkomst tussen de twee Gewesten.

Aansluitend daarop heeft ook overleg plaats met de federale overheid welke verantwoordelijk is voor het spreidingsplan.

 

2. De opmaak van een strategisch ontwikkelingsplan voor de luchthaven en de regio

 

Deze strategische visie zal voor de regio het referentiekader zijn waarbinnen de gewenste ontwikkelingen voor de volgende 10-15 jaar kunnen plaatsvinden. Een plan van aanpak is hiervoor in de maak.

Minister Fientje MOERMAN zal dit initiatief leiden in overleg met de andere bevoegde ministers. Dit geïntegreerd ontwikkelingsplan zal binnen het jaar klaar zijn.

 

3. De oprichting van een Vlaamse Luchthavencommissie

 

Met het oog op een globale visie met betrekking tot het luchthavenbeleid in Vlaanderen in het algemeen en de luchthaven van Zaventem in het bijzonder, wil de Vlaamse Regering op korte termijn een Vlaamse Luchthavencommissie oprichten in de schoot van de SERV. Minister Kris Peeters zal hiertoe de procedure opstarten in overleg met de voogdijminister. De Vlaamse Luchthavencommissie zal één van de instrumenten zijn in het kader van de strategische visie rond de luchthaven.

 

B. SPECIFIEKE MAATREGELEN

 

Tezelfdertijd worden versneld specifieke maatregelen genomen ter bevordering van de mobiliteit, de sociaal- economische ontwikkeling en de optimalisering van de arbeidsmarkt.

 

MET BETREKKING TOT DE MOBILITEIT

 

4. De Vlaamse Regering beslist het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) 'Noordelijke ontsluiting' onmiddellijk te agenderen ter voorlopige vaststelling

 

Minister Dirk VAN MECHELEN zal hiertoe in februari 2005 de nota voorleggen aan de ministerraad. De definitieve vaststelling is voorzien voor februari 2006.

Dit GRUP maakt een aantal maatregelen mogelijk die onder meer de mobiliteit ingrijpend zullen beïnvloeden.

a) Realisatie van het Diabolo-project van de NMBS, waardoor de luchthaven rechtstreeks en met een doorgangsstation bereikbaar wordt voor HST en IC/IR-lijn, met een merkelijke tijdswinst vanuit verschillende steden (vanaf einde 2005 voor Leuven in 14 minuten; vanaf 2006 Hasselt in 61 minuten; vanaf 2010 Mechelen in 9 minuten, Antwerpen in 27 minuten, Kortrijk in 69 minuten, Gent in 47 minuten,.). De nieuwe lijn loopt vanuit Mechelen over de middenberm van de E19 naar Zaventem. Compensatie voor het Witte Kinderbos wordt voorzien.

b) De wegaantakking Brucargo met E19: het open afrittencomplex van de E19 te Vilvoorde wordt geoptimaliseerd en er komt een viaduct tot Brucargo.

c) Een reservatiegebied voor spoorinfrastructuur in de cargozone.

 

5. Regionet Brabant-Brussel

 

De Lijn zal een aantal projecten aanduiden welke versneld zouden kunnen worden uitgevoerd. Minister Kathleen VAN BREMPT zal hiertoe voorstellen doen. Deze projecten

passen in het GEN (Gewestelijk Expresnet) en in het Brussel-Brabant-net. Met minister Kris Peeters worden voorstellen bekeken om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren.

 

MET BETREKKING TOT DE SOCIAAL-ECONOMISCHE ONTWIKKELING

 

6. Bedrijventerrein Westrode te Meise/Wolvertem

 

De Vlaamse Regering heeft beslist het bedrijventerrein Westrode te Meise/Wolvertem te ontwikkelen, zodat de procedure voor de opmaak van een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) door minister Dirk Van Mechelen kan worden gestart.

 

7. De reconversie Machelen-Vilvoorde (masterplan)

 

Een masterplan om de verouderde bedrijventerreinen van Vilvoorde (Watersite) en Machelen te herstructureren en te revitaliseren zal worden opgesteld. Minister Fientje Moerman heeft heden het ministerieel besluit genomen ter ondersteuning van dit reconversieproject en meegedeeld aan de Vlaamse Regering.

 

MET BETREKKING TOT DE ARBEIDSMARKT

 

8. Afstemmen van vraag en aanbod

 

Onder impuls van minister Frank VANDENBROUCKE zal de VDAB de opleiding Nederlands voor anderstaligen en voor knelpuntberoepen in de regio activeren. De subregionale

actoren (RESOC, SERR .) worden gevraagd een concreet actieplan in het streekpact Halle-Vilvoorde op te nemen.

Afhankelijk van de uitkomst van de sociale dialoog zal, ten gepaste tijde, een tewerkstellingscel (cf. Renault, Sabena) worden opgericht. Er wordt een Regionaal

Technologisch Centrum in Vlaams-Brabant opgericht welke een werking opzet rond de themata op het snijvlak tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Ook zullen de VDAB en de BGDA (Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling) een overeenkomst afsluiten om vacatures en werkzoekenden uit te wisselen met het oog op het beter invullen van knelpuntvacatures.

 

 

6.Samenvatting. Er worden snel concrete maatregelen genomen in een ruimer perspectief.

 

De voorgestelde projecten inzake mobiliteit en bedrijvenzones betreffen alle projecten die ruimtelijk zijn voorzien of die gebruik maken van bestaande infrastructuur.

 

1) Inzake mobiliteit is er een aanzet van verbeterde toegankelijkheid van de luchthaven voor personenvervoer (passagiers en werknemers) via IC/IR, HST en busvervoer.

2) Inzake tewerkstelling worden er (aan)gepaste maatregelen genomen voor het verbeteren van de arbeidssituatie en er wordt ruimte gecreëerd voor tewerkstelling, zowel op de luchthaven zelf als in de regio.

3) Inzake 'milieu' - in de brede zin - wordt een deel van het personenvervoer van de weg gehaald, de mobiliteit wordt verbeterd (de wagen wordt verder van de weg gehaald), verloederde wijken worden gerevitaliseerd.

4) De ruimte voor economische activiteiten wordt gedeblokkeerd en gerevitaliseerd.

De ruimtelijk voorziene bedrijvenzones worden op het spoor gezet (korte termijn) en de verloederde wijken in Vilvoorde en Machelen worden nieuw leven ingeblazen.

5) De luchthaven zelf en de luchthavenuitbating krijgen een maximale ontwikkelingskans met bijkomende activiteiten op het luchthavendomein en verbetering van de bereikbaarheid voor (openbaar) personenvervoer (passagiers en werknemers).

 

Deze projecten zullen ook nog in de budgetcontrole van maart 2005 ter sprake komen.

Intussen wordt gewerkt aan de bovenvermelde strategische visie welke een geïntegreerd beeld moet scheppen voor een duurzame ontwikkeling binnen de luchthaven en in de

regio.

 

persinfo  :     Miet Deckers, woordvoerster van

de minister-president - tel. 02 552 60 00

e-mail:         persdienst.leterme@vlaanderen.be