Op 25 banen wordt officiŽel gevlogen tot en met 7 knopen rugwind

Klacht 16.4.2011

Geachte,

Hoe kan het dat als er 6 kn NO wind is er  vliegt wat er hier vanmorgen tussen 10 en 12 u vloog?
Hoe werken de windnormen nu (of liever, hoe  werken ze niet?)

Graag de tracks en vluchtlijst van deze voormiddag 10-12 u

Hoogachtend

J.O.
Actie Strombeek

Brussel, 21 april 2011

Geachte Mevrouw,

Ik   neem   kennis  van  uw  vraag  om  inlichtingen  betreffende zaterdag 16/04/2011, periode 10.00 - 12.00, waarvoor dank.

Het Preferentieel baangebruik was van toepassing tussen 06.00 en 16.00, met alle opstijgingen van baan 25R.

Er vonden tussen 10.00 en 12.00 55 opstijgingen plaats:
-richting ťťn van de bakens in het noorden, 19 (DENUT 11, HELEN 4, NICKY 4)
-richting het baken van ChiŤvres, rechtdoor op de Chabertroute  (CIV1E), 10
 -richting de bakens in het zuidoosten, 1700 voet naar links, 24 (LNO 3, SPI 5, SOPOK 9, PITES 1,  ROUSY 6)
-richting het zuidoosten op deltaroute, 4000 voet naar links, 2

U      vindt      in      bijlage      de     vluchtlijst     
(datum     en uur/baan/vliegtuigtype/tonnenmaat/QC/route) alsook de track voor de periode in kwestie.

Bekijk de vluchtlijst

Zoals  vermeld  in  een  vorige mail bevat het PRS voor de periodes dat het Preferentieel  baangebruik van toepassing is geen meteorologische of andere informatie. Dit is enkel het geval voor de deviatieperiodes.

De  METAR  (Aviation routine weather report, in aeronautical meteorological code),  die door BELGOCONTROL NIET gebruikt worden voor de baanselectie, en nuttige,  maar  onvolledige  (rukwinden  ?,  wind  op  hoogte  ?  ,  andere parameters  ?...)   en niet officiŽle informatie vormen, en waaruit men dus geen  officiŽle   conclusies  kan  trekken  wat  het effectieve baangebruik betreft, geven voor de periode waar U naar verwijst volgende waarden:

datum  en  uur in lokale tijd/ preferentieel baangebruik / / windrichting / windsterkte in knopen



Op  basis  van deze  niet officiŽle informatie kan men toch  afleiden dat de vliegtuigen  opstegen  van  baan  25R  tegen  de  wind  in met een wind uit richting  WZW  (geen  NO  wind  dus)  en  dat het preferentieel baangebruik gerechtvaardigd was.

De  preferentiŽle  banen  25  worden,  om  meteorologische redenen, niet in gebruik  genomen  als  de  rugwindnorm (7 knopen, rukwinden inbegrepen, een buffer van 2 knopen inbegrepen) op de banen 25L en 25R overschreden is, wat kan voorkomen bij een wind uit N NNO NO ONO O.
Bij  een  zwakke  wind  uit  die richting kunnen de banen 25 nog in gebruik worden genomen.

Indien u verdere informatie wenst over dit antwoord, dient u gebruik te maken van het formulier op onze website. U vinkt ďvraag om  inlichtingenĒ en ďreeds ingediend dossierĒ aan en vermeldt het reeds toegekendedossiernummer.

Hoogachtend,

Juan TORCK
Voor de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal

Radartrack 16/04/2011