Landuyt wil instituut voor beheer nachtlawaai oprichten. Krijgt hij soms geen klachten voor daglawaai? En welke zogenaamde experten gaat hij daar nu weer inzetten, à la ProBru?

 

Mail 10.3.2006

Wat gaat Landuyt nu weer doen met dat instituut voor beheer van nachtlawaai dat op de luchthaven wordt gevestigd. Gaat het een remake worden van ProBru dat wel rekening hield met 2.500 handtekeningen van de Oostrand en 7.000 handtekeningen uit de Noordrand negeerde en dat het voorstel van de Nederlandse expert voor een eerlijker verdeling van het baangebruik tussen Noordrand en Oostrand afwees "...because important people live there".

Wij eisen een objectief beheersinstituut voor ALLE vliegtuiglawaai, dag én nacht, dat volstrekt onafhankelijk van de luchthaven (BIAC) en Belgocontrol en van de politiek opereert en waarin naast de experten ook afgevaardigden van de inwoners hun plaats krijgen.

J. O.
Actie Strombeek

 

Franse tekst over IGNS spreekt over vluchten tout court. Fonds zou reeds jaren moeten bestaan, maar wie gaat daar geld instorten? En wat wordt onteigend? Gans Diegem en een deel van Haren? Dat worden parkeerterreinen en pakhuizen, de kantoren zijn voor Zaventem voorbehouden.


Mail vr 10.3.2006

Geachte,

Ivm de IGNS-werkgroep die minister Landuyt wil oprichten, het volgende.

In de Franse tekst is geen specifieke vermelding van nachtvluchten maar van de vluchten.
Men mag zich inderdaad afvragen wie erin zal zetelen...???

Zo'n fonds moest reeds jaren bestaan maar ....... Ik zie niemand bereid om daar geld in te stoppen. Hoever onteigenen? (Volgens de uiteenzetting van Biac alles in Diegem, tot aan de ring. Een deel daarvan moet reeds eigendom zijn van Biac. Of gaan ze tot aan de Woluwélaan met verlegging van deze laan tegen de ring? En wie dit gaat betalen? Gans Diegem en een deel van Haren en Machelen moeten parkeerterreinen en pakhuizen worden, niets anders: de kantoren zijn voor Zaventem voorbehouden. Isolatie is blijft geen oplossing om  vervolgens 24 u op 24, 7 op 7, 12 op 12 onder vliegtuiglawaai te moeten leven: dat is mensen opsluiten. Gaat dit dan ook uitbreiding van de luchthaven betekenen?

Verschillende gemeenten hebben reeds laten horen dat ze tegen bouwstop zijn. De piloten willen uitsluitend de twee 25 banen gebruiken. Er is een klein probleem: wat met de A 380 dan als de 02/20 dichtgaat ???

Men zou dan eindelijk beginnen met een geluidskadaster maar als bepaalde betrokkenen dit naar hun hand kunnen zetten - en we weten hoe gemakkelijk men de publieke opinie op dit vlak zand in de ogen kan strooien - weten we ook reeds hoe het zal uitdraaien. Idem indien bepaalde mensen de meters onder hun beheer zouden hebben.

Veel lawaai  en een ding is zeker: Europa dringt aan op omzetting van richtlijn. Daar zit onze minister vast.

D.F.
Machelen

 

Lees de berichten