Waarom is de toestand voor de nacht zo dramatisch

in de Noordrand?

 

Memorandum voor geïnteresseerde ministers en hun medewerkers

 

  1. Niet alleen de nachtvluchten maar ook dagvluchten zijn hier in de Noordrand geconcentreerd :

 

-         dit heeft tot gevolg dat op gebied van vliegverkeer de nacht naadloos overgaat in de dag en omgekeerd  en het individu kan zijn persoonlijk dag/nacht ritme niet verschuiven om een stille periode van 7 tot 8 uur te vinden om te slapen.

 

  1. De vliegtuigen met de hoogste Quota Count (Q.C.) zijn geconcentreerd in de Noordrand: de frequentie van de bewegingen gedurende de nacht (en de aanpalende uren van de dag) is zo hoog dat de slaapverstoring maximaal wordt (zoals voorspeld in het ‘worst case scenario’ van TNO) en een verdere toename van deze slaapverstoring is voorspelbaar in de zomer.

 

  1. De criteria voor isolatie zijn zo gesteld dat na isolatie (die in de verst afgelegen zones slechts gerealiseerd wordt zeven jaar na doorvoeren van de concentratie) de WGO norm van 45 dBA straffeloos 10 maal per gemiddelde nacht (m.a.w.: in de zomermaanden is een dubbel aantal bewegingen geen enkel probleem)  mag worden overschreden, waarvan vijfmaal > 50 dBA LAmax zonder bovenlimiet! . Maar :

 

-         Die WGO norm is in het principe-akkoord berekend met een gemiddelde gevel-wering na isolatie van 25 dBA (onrealistisch hoog). Op dit moment is er helemaal géén isolatie en geen voldoende ventilatie bij slapen met gesloten raam. Men kan dus veronderstellen dat de bewoners de ramen op verluchtingsstand plaatsen, m.a.w. de gevelwering bedraagt dan 15 dBA. Dit houdt in dat het geluid aan de gevel de 60 dBA (= 45 + 15 dBA) niet mag overschrijden om de WGO norm te halen.

-    Metingen in Meise (na het weren van de B727) en op de limiet van de geplande isolatiecontour tonen aan dat nu reeds tot 18x/nacht deze norm wordt overschreden, waarvan liefst 16x/nacht boven de 70 dBA LAmax (nacht van 9 op 10 februari 2003), dwz minstens 10 tot 100  x hogere geluidsdruk dan de WGO norm.  In de komende zomermaanden zal de geluidsterkte per beweging en het aantal bewegingen alleen maar toenemen.

-    De opstellers zelf van het WGO rapport (Passchier-Vermeer W  en Berglund B) geven aan dat de norm destijds al veel te laks was en naar voor werd geschoven als enig haalbaar compromis.

-    Het recente TNO onderzoek ( 2002.02.8) toont aan dat slaapverstoring  reeds objectiveerbaar optreedt bij 32 dBA in de slaapkamer, maw dit omvangrijk onderzoek toont aan dat de WGO norm hopeloos achterhaald is en dat isolatie een onrealistische optie is (voor laagfrequent geluid dient nog een correctie te gebeuren van deze 32 dBA met 5 tot 10 dBA!)

 

  1. De verdeling van de vliegbewegingen, hun geluidsintensiteit en frekwentie over het etmaal is zodanig dat:

 

-    inslaapstoornissen een realiteit zijn

-    de kans op onwaken en slaapverstoring evolueert conform het worst case scenario van TNO ( 2002.27 appendix C9) en E .Waterman, en een verdere toename is nog te verwachten bij de geplande verdere verhoging van de bewegingen

-    het herinslapen vrijwel onmogelijk wordt in de vroege ochtenduren. Wanneer iemand gewekt wordt in de tweede helft van zijn slaap is de slaap minder diep (REM slaap) en het herinslapen is nog moeilijker

 

  1. Voor kinderen stelt zich het bijkomende probleem dat zij een grotere behoefte hebben aan slapen (voor een gemiddeld drie jarig kind  10.5 uur/nacht en nog eens 1.5uur in de loop van de dag). Beide worden ernstig gestoord door de concentratie van vliegverkeer zowel ’s nachts als overdag. Jonge kinderen zijn gevoeliger voor lawaai dan oudere kinderen. Verstoring van de slaap en van de REM slaap in het bijzonder wordt in verband gebracht met stoornissen in de ontwikkeling van het geheugen en mentale ontwikkelingsstoornissen type ADHD (hyperkinetische kinderen), bij adolescenten wordt te weinig slaap in verband gebracht met emotionele labiliteit en ‘substance abuse’.

 

  1. Door de brutale doorvoering van de concentratie (waaraan men klaarblijkelijk nog steeds vasthoudt in de hoogste regeringskringen) is een grote populatie inwoners blootgesteld aan een abrupte stijging van de geluidsbelasting zonder dat enige adaptatie mogelijk was. En hoe onheus het ook moge klinken: die socio-economische aanpassing is een realiteit. In de meest belaste zones vindt men in alle landen de laagste socio-economische klassen terug : allochtonen, lagere inkomens. Een toename van de geluidsdruk gaat met een voorspelbare verpaupering (ook vertaald in de waarde van het onroerend goed) gepaard. En deze lagen van de maatschappij klagen minder (lagere scholing, vaak betrokken bij de luchthaven, sinds generaties woonachtig in de nabijheid van de luchthaven, gehoorstoornissen, ....). Vandaar dat de effecten op de gezondheid van de getroffen bevolking ook veel dramatischer zullen zijn :

 

    -   toename van hypertensie (prevalentie tot 25%, toename met factor 4 > 55 dBA Laeq)

    -   toename van incidentie van myocardinfarct bij de subjectief gehinderden (verschil tussen geluidshinder en geluidsdruk) met 70% (Belojewic, Noise and Health, 2002)

 

  1. Los van de effecten van de toename in geluidsdruk zijn veel van de te verwachten nadelige effecten rechtstreeks in verband te brengen met het doorvoeren van een toestand van partiële tot totale slaapdeprivatie met als gevolg :

        -    toename van gebruik van hypnotica (van 6.7 naar 17%), op zichzelf weer gerelateerd aan toename van de mortaliteit met 10 tot 25%

- toename van gebruik van antidepressiva

- toename van cognitieve dysfunctie bij bejaarden (dementie)

- inductie van metabole stoornissen (hypothalamo-hypophysaire-surrenale as)

  karakteristiek voor een verouderingsproces, vandaar dat ouderdomskwalen als

  diabetes en hypertensie in frequentie stijgen

- een toename van de incidentie van myocardinfarct met 45% (bij slaapduur < 5 h)

- een toename van de incidentie van symptomatische diabetes met 34% (bij slaapduur < 5 h)

 

Het in Brussel Nationaal laten opereren van nachtelijke ‘courriers’ was een historische vergissing. Het stopzetten van deze activiteit is gezien de economische toestand een onrealistische optie. Het voeren van een beleid evenwel dat gericht is op het verder expanderen van deze activiteit en dit enkel en alleen op de rug van één bevolkingsgroep is pure criminaliteit.

 

Meise, 5.3.2003

dr.  Marc Goethals