Plannen(tjes) EGIS voorgesteld
2-mei-15
"Kleine krentjes
in een dikke subsidiepap!"
Met een ietwat
slaapverwekkende PowerPoint tijdens het jongste OLO
(overlegcomité luchthaven Oostende) van maandag 30 april
'15 presenteerde de nieuwe luchthaven CEO de heer Marcel
Buelens de (zeer bescheiden) EGIS-plannen voor de
toekomst. Er komen wat shuttlebusjes om de
"hopelijk" verwachte Catalanen (marktstudies?)
rechtstreeks bij hun hotel (in Brugge en Gent) af te
zetten, er komt parkeerruimte bij op het eigen
luchthaventerrein, er komt een winkeltje met goedkope
spullen aan luchtzijde, de Cockpitbar krijgt een
ander kleedje, er wordt nog eens een poging
gedaan om de "General Aviation" elitevliegtuigjes
uit le Touquet naar Oostende te krijgen, en dat is het
zo'n beetje.
Er wordt natuurlijk ook veel onderhandeld
(waar hebben we dat nog gehoord) met
luchtvaartmaatschappijen en misschien zit er ook
een lijntje naar het Verenigd Koninkrijk in (met
kleine toestellen weliswaar want de lokale markt is zeer
klein).
Oh ja, ook wil mr. Buelens van de luchthaven een
"oud-vliegtuig" kerkhof maken voor het slopen van
afgeschreven toestellen en de recuperatie van
vliegtuigonderdelen en oude metalen. Een tiental
vliegtuigen zouden per jaar afgebroken worden (opm.:
hopelijk kunnen de oude bakken veilig landen en liefst
vanuit zee, er kan misschien begonnen worden met de
Peruviaanse DC8
OB-2059-P die al bijna zeven maanden roerloos staat
te roesten!?).
Vette beulingpot lijkt het WILOO allemaal niet.
Toch moet het voor EGIS, gezien de continue enorme
subsidiestroom vanuit de Vlaamse Overheid, hiermee wel
uit te zingen zijn voor een paar jaar? WILOO schat de
opbrengst van de afraakactiviteiten op zo'n €200.000.
Alvast genoeg om de kosten van de stickers op de bussen
in Barcelona te betalen. Of de kostendekkingsgraad
van de uitbating met dit alles boven de 20% komt
is een andere en meteen "de grote vraag".
De heer Buelens
beloofde verder om van de luchthaven geen
trainingslocatie voor grote vliegtuigen te maken,
iets wat WILOO zeer nauw in het oog houdt en waarvoor we
binnenkort (o.a.) onze petitiesacties (her)starten.
Ps. Voor alle activiteiten (in tegenstelling tot Deurne
zie...) werden vergunningen aangevraagd. Zodra we
die ingekeken hebben komen we met meer nieuws.
Manston's mooie plannen!?
1-mei-15
In Manston is de
uitbater van de (reeds gesloten) luchthaven K.I.A. (Kent
Int. Airport) reeds een stapje verder. Plannen liggen
voor om van het luchthaventerrein iets moois te maken.
Zo'n 4000 jobs worden beloofd! Dat gelooft
natuurlijk geen kat, maar het ziet er wel leuk uit, zie
pers...
Nu wachten tot EGIS er in Oostende de brui aangeeft.
Bloemen nu ook met zeevracht
26-apr-15
"Uw spotman zegt
het met bloemen"
Luchtvracht krijgt
er voor het bloemenvervoer uit Afrika een grote
concurrent bij (1).
Vanaf deze zomer gaat veilingbedrijf Floraholland
met rederij Maersk een eerste commerciële reeferdienst
exploiteren. De containerdienst voor snijbloemen uit dit
vaargebied is een mondiale primeur en wordt opgezet
tussen de zeehavens van Mombassa (Kenia) via Salalah
(Oman) naar Antwerpen.
M.a.w. nog meer concurrentie voor 'onze'
overbodige vrachtluchthaven,
die eigenlijk een Z.Z.G. (zeer zwaar
gesubsidieerd-bedrijf) "Luchthaven Oostende-Jetair",
een BGVFO
(bijna-gratis-vervoer-faciliterende-onderneming) ter
vulling van TUI-en-andere-hotelkamers, is geworden. Zo
glijdt ook Vlaanderen van een maak-industriële
samenleving verder door naar een vermaak-toeristische.
Of daarmee de toekomst verzekerd (en het milieu gered)
is? Duurzame samenleving? Het feestje zal duren tot...
halleluja!
Uw spotman.
En weer oefenvluchten, nu op zaterdag
25-apr-15
En weer een
niet regelbevestigende 'uitzondering', de
zoveelste. Zaterdagnamiddag werd met een zeer
lawaaierige B-757 registratie
HB-JJE van het Equatoriaal Congolese ECAir bijna
twee uur lang "sans-gêne" geoefend boven Oostende (en
Leffinge en Middelkerke). Dit in strijd met het eigen
huisreglement. Gooi dat (AIP) reglement gewoon in de
prullenbak en wees eerlijk mr. Buelens!
Het toestel kwam uit Parijs en had evengoed in het
omwonenden-vrije Vatry (Reims) kunnen oefenen. Hoeveel
lawaai en miljoen-vrachtbak-equivalenten ultrafijn stof
kregen we nu weer cadeau in onze wijken? Petitie komt er
aan!
EU doet Charleroi Airport betalen
23-apr-15
BSCA de uitbater
van de luchthaven van Charleroi moet van de Europese
commissie €15 miljoen per jaar betalen aan SOWAER
(1)
voor gebruik het gebruik van de luchthaveninfrastructuur
(2).
"L'aéroport de Charleroi en recours contre l'Europe"
(3).
Het is is wachten wat de commissie doet met het contract
van de Vlaamse Overheid met het Franse EGIS projects SA
de nieuwe luchthavenuitbater in Oostende. In de
prullenbak zeer waarschijnlijk, immers overduidelijk
veel te veel staatsteun! Zie
ook...
(ook) Barcelona is toeristen zat...
23-apr-15
In Oostende staan
alle bobo's achter de nieuwe Jetair Barcelonalijn. De
verzamelde samenvallende markten (politiek-,
MNO-toerisme- en mediamarkt) bezetelden een half
vliegtuig op de eerste vlucht, moet er nog een
tekeningetje gemaakt worden? Ondertussen is Barcelona de
toeristen zat... (1)
en (2)
Kerosinetaks(shift) nu en zeer snel a.u.b.!!!
22-apr-15
Het milieu kreunt
onder de verbranding van fossiele brandstoffen en toch
gaan we door met alle remmen los. Ook in Oostende moet
bijv. meer gevlogen worden (zonder evenwel een cent taks
op brandstof te betalen!) Driekwart van de fossiele
brandstoffen moet absoluut onder de grond blijven (1)
stellen 17 topwetenschappers, lees hun
statement... en teken hun petitie.
In Oostende promoot men het vliegverkeer!
Doet ons een beetje denken aan een boek van Jared M.
Diamond 10 jaar terug met titel "Collapse",
over hoe mensen hun gedrag en beschavingen hun cultuur
niet kunnen veranderen, en ten onder gaan,
zie...
Greenwashing genoeg daarentegen.
"Avondje" Zaventem
21-apr-15 "Steeds
zieker door lawaai" (zie hieronder) was nog niet koud of
omwonenden werden vier uur lang (17-21 uur)
geterroriseerd met oefenvluchten van Jetairfly.
Totaal onnodig gezien dit kan zonder overlast op nabije
luchthavens zoals bijv. die van Vatry (Reims). Zo'n 27
ton kerosine werd vanavond verbrand met de nodige
uitstoot van ultrafijn stof (zie
ook...).
In Oostende staan er geen (reële) beperkingen op
oefenvluchten in de milieuvergunning. Minister
Schauvliege houdt immer de boot af. WILOO komt
binnenkort met een campagne.
|