Weekendnachtrust reeds naar de knoppen
1-mar-14.
Totaal onnodig
werd vannacht om 5u41 LT een B744 van
Atlas Air boven de stad gestuurd (1).
Omwonenden die dachten eens lekker lang uit
te slapen in het prille weekend waren er
weer eens aan voor de moeite. Wie er nadien
in slaagde om opnieuw in te dompelen, werd
om 6u12 LT een tweede keer totaal onnodig
uit zijn dromen gehaald door een korte
vlucht van een Jetairfly naar Luik! Dit
alles met dank aan Belgocontrol.
Het spreekt voor zich dat we klacht
neerleggen en dit bij ons dossier voegen om
voor te leggen aan de rechter.
Waarop wachten we op?
Nog steeds op het arrest de RvSt.
i.v.m. de milieuvergunning. Het arrest, zo
vernamen we recent uit goede bron, valt zeer
waarschijnlijk binnenkort (hopelijk).
Aviapartner verliest Saudi Arabian Cargo
1-mar-14
Saudi Arabian Cargo,
tot een paar maanden terug berucht voor zijn
lawaaierige nachtelijke tankbeurten in
Oostende, stapt in Brussel, Amsterdam en
Parijs voor zijn afhandeling over van
het immer in zeer slechte papieren (1)
zittende Aviapartner naar Swissport (2).
Dit betekent zeer waarschijnlijk ook een
definitief einde aan veel nachtelijke
B747 lawaaibakken in Oostende! Saudi Arabian
Cargo is eigendom van het corrupte (waha-
salafistisch) Saoedische regime, gekend
voor martelingen, executies en grove
schendingen van de mensenrechten. Door Human
Rights Watch (HRW) werd het eind vorig jaar
ook beschuldigd van steun en
medeplichtigheid aan de extreme misdaden
begaan door de radicale islamitische
ISIS-brigades in Syrie (3).
We vielen zowat van onze stoel toen in
oktober '13 het Oostendse
Vogelopvangcentrum (VOC) en Oostends
Schepen voor 'ontwikkelingssamenwerking'
Tom Germonpré blij was met de
subsidiesteun vanuit dit corrupte land.
Het VOC gaat er ook in de toekomst ook
nauwer mee samenwerken. Chapeau!!! (4)
Vracht februari '14: een monotoon verhaal
28-feb-14
Februari '14 kleurde opnieuw dieprood.
Niet minder dan 19 vrachtvluchten of zo'n
35% ging er af. Nog een aantal jaren zo door
en alle vracht kan in één camionette! In
tien jaar tijd zakte het totale
aantal vrachtvluchten tijdens de maand
februari met 80 procent!
Onze tabelletjes,
lees...
WILOO (AIP) klachten ontvankelijk
19-feb-14
Bijna een jaar geleden voerde WILOO actie
tegen overtredingen van de vliegregels in
Oostende (zie...).
Na lang aandringen en inschakelen van de
Federale Ombudsman kregen we eindelijk
antwoord van de luchtvaartinspectie. Er
werden overtredingen begaan en "een en
ander" is in verder onderzoek,
lees...! Ook blijkt hoe machtig de
sector is. Men begaat een overtreding...
geen probleem, men verandert vrolijk de
reglementen. Wordt vervolgd!
Nieuwe EU-richtlijnen voor staatsteun
19-feb-14
De Europese Commissie presenteert morgen
nieuwe regels voor staatsteun aan regionale
luchthavens, "in brief (1)"
Er komt hopelijk stilaan een einde aan de
waanzinnige steun binnen de EU aan
(overtollige regionale) luchthavens en aan
maatschappijen (geschat op bijna €1
miljard). De huidige regels zijn
inderdaad te gek voor woorden,
lees...
"Sommige regionale luchthavens met een
exploitatietekort zouden in de problemen
kunnen komen, menen Duitse media woensdag"
lees...
"Zwei Flughäfen in einem Radius von 100
Kilometern will die EU künftig nicht
akzeptieren."
lees... en verder (1)
(2).
Krijgt het akkoord met EGIS nu nog "groen"
licht?
Visie
T&E (onvoldoende),
lees...
Directie vindt 1000 ton op zolder!
3-feb-14
Was er "grote kuis" in de kantoren
van de luchthaven ter gelegenheid van de
overdracht der petjes naar EGIS? Iemand vond
blijkbaar ergens 1000 ton! Volgens een
recente correctie op
www.ost.aero zou de vrachttonnage
afgelopen jaar 1000 ton hoger zijn
dan aanvankelijk gepubliceerd. Uit welke
maand die toename plots vandaan komt wordt
niet vermeld. Blijkbaar stond e.e.a. ergens
op zolder en weet men het verder ook niet
meer?
Of is hier sprake van administratieve
onbekwaamheid, ambtelijke laksheid met
cijfers of simpelweg geklungel met een
kaartenbak (er bestaat nochtans gratis soft
zoals "CALC" van OpenOffice altijd handig
bij optellen)?
WILOO heef nooit veel vertrouwen gehad in de
officiële cijfers (denk ook aan de foutieve
QC-berekeningen, het jarenlange ongemerkte
financiële gesjoemel, de overdreven
prognoses enz...). E.e.a. nemen we nu ook
met de nodige korrels zout. Inzage in
documenten kan niet... wordt steevast
geweigerd (zie bijv.1
&
2). Gaat dit alles boven uw petje?
Lig er dan niet wakker van, we keep watch.
Vracht januari '14: a continuous waste
of...
1-feb-14
Het houdt niet op! Het jaar begon opnieuw
extreem slecht. Voor het zoveelste jaar op
rij is het aantal vrachtvluchten in januari
gedaald. Afgelopen maand met niet
minder dan
22 procent.
In tien jaar tijd is bijna 80% verdampt.
En gelukkig maar, voor onze nachtrust en
voor mens en milieu! Jammer van het hoge
aantal korte vluchten. "A continuous
waste of people and money",
lees...
Volgens
de luchthavendirectie bedroeg de tonnage
afgelopen maand 2893 ton,
een daling met 37,5 pct...
Luchtvaart "Een sector voor achterlijken"
23-jan-14
Ryanair CEO O'Leary was gisteren te gast in
Brussel. Hij wordt eind dit jaar de
grootste in Zaventem en in België. Dat
kwam hij eventjes uitleggen.
Over Oostende geen enkel woord!
Dat zegt genoeg. Wel begrijpen we nu waarom
Oostende niet draait... het management is
gewoon te slim voor de sector. Let u vooral
op zijn laatste woorden,
zie...
Vracht december 2013: dubbel abominabel
1-jan-14
Wat normaal de topmaand had moeten zijn, is
een grote flop geworden. Het
aantal vluchten daalde in
vergelijking met december '12 met bijna
een kwart! De tonnage zal dan ook in die
orde van grote gezakt zijn. Onze
tabelletjes...
Wat het hele jaar 2013 betreft
schatten we de tonnagedaling op zo'n 12
procent,
het
zoveelste consecutieve rampjaar.
Met vermoedelijk ongeveer 45.700 ton moet
men al 20 jaar terug in de tijd gaan om
dergelijke belabberde cijfers te vinden...
Wanneer dringt het nu eindelijk eens door,
weg met dat beetje vracht, laat het aan onze
Waalse vrienden. Dat zou niet alleen
economisch en financieel, ook nog eens
ecologisch en gezondheidsmatig veel
verstandiger zijn. En sluit die luchthaven
's nachts... liefst nog dit jaar.
Het sop is de kool echt niet waard!
Voor een korte kijk op de jongste trends,
zie...
(Wenst u geen berichten van
wiloo.be
meer te ontvangen, dan kan u zich
uitschrijven via een retourmail naar
admin@wiloo.be)
|