WILOO NIEUWSBRIEF 5 JANUARI 2007

 

Luchtvaart betaalt nog steeds geen taks op brandstof
MK Airlines startte na crash in 2004 rechtszaak tegen Canadese luchthaven en klaagt betonnen berm aan. Wiloo: worden Oostendenaren straks bij ongeluk vervolgd omdat ze te dicht bij de startbaan bouwden?

Jaaroverzicht vracht 2006
3-jan-06 Van de alom gekende opgeblazen beloftes van de luchthavendirectie kwam ook het afgelopen jaar niets in huis. De teller stopt in 2006 op 98.525 ton, dit is negen procent minder dan vorig jaar. Bijna 1/5 van de vracht, en van geen enkel economisch nut voor Vlaanderen, was transitvracht! Onder een in november 2005 met veel bombarie aangekondigde "MK Airlines intentieverklaring" (1 <http://www.wiloo.be/memorandum_en.pdf> ) hebben Stad Oostende en de luchthavendirectie alle hoop gesteld op MK Airlines, maar deze heeft vooralsnog haar intenties niet geconcretiseerd. Lees... <http://www.wiloo.be/vracht_jaaroverzicht_2006.htm>
De (loze) beloftes van het luchthavenmanagement voor 2008 zijn alvast even spectaculair als deze van het luchthavencharter afgesloten in 2003 (2), met name een verdubbeling van de werkgelegenheid en de economische meerwaarde.
Het totaal aantal bewegingen op de luchthaven steeg in 2006 met 7 %. Dit enkel dankzij cadeaus aan de sportvliegerij. De bewegingen met grote vrachtvliegtuigen en bijgevolg ook de (nuttige) werkgelegenheid ging flink achteruit!
2006 was het jaar van het faillissement van RACE Cargo en een groter aantal lege kantoorruimtes op de luchthaven. We noteerden ook een forse stijging van de nachtvluchten van Saudi Airlines en MK Airlines! Zie... <http://www.wiloo.be/nachtevolutie_sudi_mk.jpeg>  

Vracht december
3-jan-06 Zoals gbruikelijk is december ook de beste maand geworden van het jaar 2006. Lees… <http://www.wiloo.be/vracht_december_2006.htm>  

(EU) Emissierechten: maat voor niets
20-dec-06 De vandaag door de Europese Commissie aangekondigde maatregelen (1 <http://ec.europa.eu/environment/climat/aviation_en.htm> ) om voor de luchtvaartsector emissiehandel in CO2-uitstootrechten in te voeren zijn een maat voor niets. Dat zegt Milieudefensie Nederland, lees... <http://www.milieudefensie.nl/verkeer/nieuws/emissiehandelluchtvaart> . Ze zijn een gemiste kans om ook NOx-en, BTW en kerosinetaks in te brengen, en de vervuiler "echt" te doen betalen. De machtige luchtvaartlobby heeft met dit schaamlapje (voorlopig) het pleit gewonnen. De vervuiling van de planeet zal zo goed als ongestoord doorgaan!
"Much ado about nothing", lees... <http://www.transportenvironment.org/Article337.html> , Pers... <http://news.google.be/news?sourceid=navclient&amp;ie=UTF-8&amp;rlz=1T4GGLJ_nlBE175BE176&amp;q=uitstoot+luchtvaart> , EU... <http://www.politiek.net/hermes/17823>

MK Airlines klaagt luchthaven aan!
19-dec-06 MK Airlines legt de schuld voor de crash van een van zijn B-747's in oktober 2004 bij de luchthaven van Halifax, een afhandelaar van cargo, de Canadese overheid en zelfs een betonnen berm. MK Airlines heeft een rechtzaak gestart niettegenstaande het onderzoeksrapport naar de oorzaak van de ramp de vinger wees naar MK Airlines zelf (1 <http://www.wiloo.be/mk_airlines_final_report_crash_halifax.htm> ) (2 <http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20041014-0> )! Moeten Oostendse omwonenden en bedrijfsleiders zich nu zorgen maken? Bij een gelijkaardig ongeval in Oostende worden zij misschien vervolgd omdat ze hun huizen en gebouwen te dicht bij het einde van de banen bouwden! Te gek voor woorden. Lees... <http://thechronicleherald.ca/Metro/548297.html>  Hiermee toont MK Airlines weer eens zijn ware gelaat!



MK Airlines sues airport!
19-Dec-06 MK Airlines is blaming its October 2004 B-747 fatal crash on the Halifax airport, a cargo-handling company, the federal government, the nation’s airspace regulator and even a concrete berm. MK Airlines filed a lawsuit in spite of the fact that the "accident investigation report" put the responsibility for the disaster fully with MK Airlines (1 <http://www.wiloo.be/mk_airlines_final_report_crash_halifax.htm> ) (2 <http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20041014-0> ).  Should Ostend residents and businessmen now be warned? In case of a similar accident MK would probably sue Ostend Citizens for building their houses and buildings to close to the end of the runway! With this action MK Airlines shows its real face once more! Read... <http://thechronicleherald.ca/Metro/548297.html>

Letter from EU Commissioner Jacques Barrot
16-Dec-06 In reply to a WILOO letter dated Jul-4th-06 (1 <http://www.wiloo.be/lettre_a_jacques_barrot.htm> ) asking more specific information on certain air carriers and the EU blacklist of planes, we received a letter in response by European commissioner Jacques Barrot. Read... <http://www.wiloo.be/antwoord_jbarrot_12dec06.pdf> (in French). We appreciate his reaction very much! Luckily for Ostend residents the European level of decision-making is there to protect them... otherwise stage I planes would still be operating at Ostend-Bruges Airport!

How safe is MK today?
12-dec-06 9G-MKK a nearly 40 year old MK Airlines DC8 is frequently back in town. On  December 6th '06 she had to abort here takeoff. It wasn't the first time. WILOO doesn't see any of the promised B747-400 planes, instead we see  an old tart reappearing. How save is MK today? Has MK kept to their September promises? WILOO wrote a letter to the SAFA/JAA head of inspectors, read... <http://www.wiloo.be/letter_to_safa_jaa.htm>  

Nogmaals 6,5 miljoen € voor de luchthaven!
8-dec-06 De Vlaamse Regering wil nu toch zo'n 6,5 miljoen € belastingsgeld spenderen aan het verlengen van de taxibaan!  Deze nutteloze investering ligt ter goedkeuring voor in het Vlaams Parlement. WILOO vroeg de Parlementsleden hiermee niet akkoord te gaan. Onze motivering: lees... <http://www.wiloo.be/taxibaan_mail_vl-parl.jpeg> Een jaar geleden: lees... <http://www.wiloo.be/algemeen_archief_2.htm#Doortrekken>

Meer nieuws op www.wiloo.be <http://www.wiloo.be/>