WILOO NIEUWSBRIEF 5 JANUARI 2007
Luchtvaart betaalt nog steeds geen taks op brandstof
MK Airlines startte na crash in 2004 rechtszaak tegen Canadese luchthaven en
klaagt betonnen berm aan. Wiloo: worden Oostendenaren straks bij ongeluk
vervolgd omdat ze te dicht bij de startbaan bouwden?
Jaaroverzicht vracht 2006
3-jan-06 Van de alom gekende opgeblazen beloftes van de luchthavendirectie kwam
ook het afgelopen jaar niets in huis. De teller stopt in 2006 op 98.525 ton, dit
is negen procent minder dan vorig jaar. Bijna 1/5 van de vracht, en van
geen enkel economisch nut voor Vlaanderen, was transitvracht! Onder een
in november 2005 met veel bombarie aangekondigde "MK Airlines
intentieverklaring" (1 <http://www.wiloo.be/memorandum_en.pdf> )
hebben Stad Oostende en de luchthavendirectie alle hoop gesteld op MK
Airlines, maar deze heeft vooralsnog haar intenties niet geconcretiseerd.
Lees... <http://www.wiloo.be/vracht_jaaroverzicht_2006.htm>
De (loze) beloftes van het luchthavenmanagement voor 2008 zijn alvast
even spectaculair als deze van het luchthavencharter afgesloten in 2003 (2),
met name een verdubbeling van de werkgelegenheid en de economische meerwaarde.
Het totaal aantal bewegingen op de luchthaven steeg in 2006 met 7 %. Dit
enkel dankzij cadeaus aan de sportvliegerij. De bewegingen met grote
vrachtvliegtuigen en bijgevolg ook de (nuttige) werkgelegenheid ging flink
achteruit!
2006 was het jaar van het faillissement van RACE Cargo en een
groter aantal lege kantoorruimtes op de luchthaven. We noteerden ook een
forse stijging van de nachtvluchten van Saudi Airlines en MK Airlines!
Zie... <http://www.wiloo.be/nachtevolutie_sudi_mk.jpeg>
Vracht december
3-jan-06 Zoals gbruikelijk is december ook de beste maand geworden van het jaar
2006. Lees… <http://www.wiloo.be/vracht_december_2006.htm>
(EU) Emissierechten: maat voor niets
20-dec-06 De vandaag door de Europese Commissie aangekondigde maatregelen
(1 <http://ec.europa.eu/environment/climat/aviation_en.htm> ) om voor de
luchtvaartsector emissiehandel in CO2-uitstootrechten in te voeren zijn een maat
voor niets. Dat zegt Milieudefensie Nederland, lees... <http://www.milieudefensie.nl/verkeer/nieuws/emissiehandelluchtvaart>
. Ze zijn een gemiste kans om ook NOx-en, BTW en kerosinetaks in te
brengen, en de vervuiler "echt" te doen betalen. De machtige luchtvaartlobby
heeft met dit schaamlapje (voorlopig) het pleit gewonnen. De vervuiling
van de planeet zal zo goed als ongestoord doorgaan!
"Much ado about nothing", lees... <http://www.transportenvironment.org/Article337.html>
, Pers... <http://news.google.be/news?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLJ_nlBE175BE176&q=uitstoot+luchtvaart>
, EU... <http://www.politiek.net/hermes/17823>
MK Airlines klaagt luchthaven aan!
19-dec-06 MK Airlines legt de schuld voor de crash van een van
zijn B-747's in oktober 2004 bij de luchthaven van Halifax, een afhandelaar van
cargo, de Canadese overheid en zelfs een betonnen berm. MK Airlines heeft een
rechtzaak gestart niettegenstaande het onderzoeksrapport naar de oorzaak van de
ramp de vinger wees naar MK Airlines zelf (1 <http://www.wiloo.be/mk_airlines_final_report_crash_halifax.htm>
) (2 <http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20041014-0>
)! Moeten Oostendse omwonenden en bedrijfsleiders zich nu zorgen maken? Bij een
gelijkaardig ongeval in Oostende worden zij misschien vervolgd omdat ze hun
huizen en gebouwen te dicht bij het einde van de banen bouwden! Te gek voor
woorden. Lees... <http://thechronicleherald.ca/Metro/548297.html> Hiermee toont
MK Airlines weer eens zijn ware gelaat!
MK Airlines sues airport!
19-Dec-06 MK Airlines is blaming its October 2004 B-747 fatal
crash on the Halifax airport, a cargo-handling company, the federal government,
the nation’s airspace regulator and even a concrete berm. MK Airlines filed a
lawsuit in spite of the fact that the "accident investigation report" put the
responsibility for the disaster fully with MK Airlines (1 <http://www.wiloo.be/mk_airlines_final_report_crash_halifax.htm>
) (2 <http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20041014-0>
). Should Ostend residents and businessmen now be warned? In case of a similar
accident MK would probably sue Ostend Citizens for building their houses and
buildings to close to the end of the runway! With this action MK Airlines shows
its real face once more! Read... <http://thechronicleherald.ca/Metro/548297.html>
Letter from EU Commissioner Jacques Barrot
16-Dec-06 In reply to a WILOO letter dated Jul-4th-06 (1 <http://www.wiloo.be/lettre_a_jacques_barrot.htm>
) asking more specific information on certain air carriers and the EU
blacklist of planes, we received a letter in response by European
commissioner Jacques Barrot. Read... <http://www.wiloo.be/antwoord_jbarrot_12dec06.pdf>
(in French). We appreciate his reaction very much! Luckily for Ostend residents
the European level of decision-making is there to protect them... otherwise
stage I planes would still be operating at Ostend-Bruges Airport!
How safe is MK today?
12-dec-06 9G-MKK a nearly 40 year old MK Airlines
DC8 is frequently back in town. On December 6th '06 she had to abort here
takeoff. It wasn't the first time. WILOO doesn't see any of the promised
B747-400 planes, instead we see an old tart reappearing. How save is MK today?
Has MK kept to their September promises? WILOO wrote a letter to the SAFA/JAA
head of inspectors, read... <http://www.wiloo.be/letter_to_safa_jaa.htm>
Nogmaals 6,5 miljoen € voor de luchthaven!
8-dec-06 De Vlaamse Regering wil nu toch zo'n 6,5 miljoen €
belastingsgeld spenderen aan het verlengen van de taxibaan! Deze nutteloze
investering ligt ter goedkeuring voor in het Vlaams Parlement. WILOO vroeg
de Parlementsleden hiermee niet akkoord te gaan. Onze motivering: lees... <http://www.wiloo.be/taxibaan_mail_vl-parl.jpeg>
Een jaar geleden: lees... <http://www.wiloo.be/algemeen_archief_2.htm#Doortrekken>
Meer nieuws op www.wiloo.be <http://www.wiloo.be/>