Foute handel, foute boel! Tonnen Victoriabaars via Oostendse luchthaven over de rug van arme Afrikaan en zonder een centiem kerosinetaks. Teken aub petitie Aviation Rouge...!
Tue, 20 Feb 2007
Nieuwsbrieflezers@wiloo.be
WILOO NIEUWSBRIEF 20 FEBRUARI 2007
Luchtvaart betaalt nog steeds geen taks op brandstof
Darwin's Nightmare op VRT Canvas
20-feb-07 Wie de documentaire "Darwin's Nightmare" (1 <http://www.wiloo.be/victoriabaars.wmv>
) heeft gemist kan op woensdag 21 februari '07 terecht bij Canvas
2<http://www.canvas.be/canvas_master/programmas/sterkeverhalen/c_sterkeverhalen_dezeweek/index.shtml>
Nog steeds komen bijna dagelijks tonnen Victoriabaars via de Oostendse
luchthaven in onze Westerse winkels terecht. Niet de arme Afrikaan wordt er
beter van. Die droomt steeds meer van een vlucht naar het rijke noorden!
Hoog tijd ook om de rol van "Ostend-Bruges Airport als poort op Afrika" te
(her)definiëren. De Vlaamse regering heeft recent een visie op de luchthaven
geformuleerd! Vraag is hoever ze reikt. Aan de problematiek geschetst in de
documentaire - die symbool staat voor veel "foute handel" - gaat ze in ieder
geval volledig voorbij! Zie ook... <http://www.wiloo.be/algemeen_archief_2.htm#Darwins>
(Dak)schade door vliegtuig, wie betaalt?
14-feb-07 Stel, een landend vliegtuig veroorzaakt zware windturbulentie
en blaast uw pas nieuwe zonnepanelen los bij volle stroomproductie. Kortsluiting
doet brand ontstaan en uw huis brandt af. Wie draait hiervoor op? We vroegen het
aan luchthaven directeur Gino Vanspauwen tijdens het jongste OLO (Overleg
Luchthaven Oostende). Niets is zeker. Herstellingen in het verleden bieden geen
waarborg voor de toekomst. M.a.w., bij schade is de kwaliteit (van zijn
betaalbereidheid) waarschijnlijk functie van de kwantiteit van de kost! Grote
kans dat u het mag uitvechten voor de rechtbank... En ook daar is niets zeker!
We vroegen het ook indirect , per brief (1 <http://www.wiloo.be/briefpeeters_12dec06.pdf>
), aan de voogdijminister Kris Peeters. Maar die antwoordde (nog) niet. Andere,
nog ergere scenario's zijn denkbaar, bijv., een zware pan waait op het hoofd van
een kind... Ook hier is niets zeker! Wordt vervolgd.
Love is in the Air
14-feb-07 Valentine's Day means very busy days for Flamingo Holdings' MK
Airlines bringing in billions of roses (1 <http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=566177>
) "out of Africa" through Ostend-Bruges Airport. Who reaps the fruit? (2). As
during the good old days of colonialism, while a happy few enjoy the profits,
millions are now starving in countries such as Kenya producing... flowers for
the rich Western markets (3). From our correspondent in Kenya a recent report on
the situation of the poor, read... <http://www.wiloo.be/foodforkenya.pdf> (1 Ksh
= 0.0112 €)
Elke dag open museumdag
10-feb-06 Er zijn opnieuw heel wat “krasse knarren” te zien op
“Ostend-Bruges Airport”. De gemiddelde leeftijd van de vliegende museumstukken
gaat richting 40 jaar. Sinds half september ‘06 heeft MK Airlines weer zijn 38
jaar oude en luidruchtige DC8, 9G-MKK (1 <http://www.airliners.net/open.file?id=839473>
), ingezet voor vluchten op Oostende. Ondanks plechtig verklaarde intenties voor
modernisering van haar vloot, haalt MK Airlines er nog een tweede DC8 bij, … en
wel van Johnsons Air. Het 36 jaar oude toestel, in Ghana geregistreerde, 9G-TOP
(2 <http://www.airliners.net/open.file?id=1041439> ), deed voor rekening van MK
zijn eerste landing in Oostende op 8 februari. Johnson Air staat onder versterkt
toezicht van de EU. MK Airlines is hiermee zijn moto getrouw… als het maar
lekker goedkoop is, is het goed genoeg voor Afrika en voor… Oostende! Lees… <http://www.wiloo.be/johnsons_air___mk_airlines.htm>
Aviation Rouge, teken de petitie!
"Pétition pour un étiquetage clair du mode de transport des marchandises
intercontinentales
De plus en plus fréquemment, fruits, légumes, viandes et autres fleurs provenant
des quatre coins de la planète nous sont proposés dans les commerces.
Lorsque ces produits sont acheminés en Belgique (ou en Europe) par avion, le
coût énergétique est extrêmement élevé, avec des émissions de CO2 hors normes,
60 fois plus que le transport par voie maritime."
Steun dit initiatief en teken deze petitie (Fr <http://avionrouge.blogspot.com/2007/01/ptition-pour-un-tiquetage-sur-le.html>
) (Nl <http://www.wiloo.be/PETITIE%20Nl%20-%20van%20het%20Collectif%20Avion%20Rouge.pdf>
)
Vracht januari 2007: ontoereikend!
8-feb-07 Januari 2007 is in vergelijking met het topjaar 2005 niet zo
slecht, maar wel ontoereikend om de laatst verkondigde doelstellingen te halen.
Lees… <http://www.wiloo.be/vracht_januari_2007.htm>
Luchtvaarttaks, komt er schot in de zaak?
08-feb-07 Van een echte kerosinetaks of een BTW op de vliegtickets is nog
geen sprake. Toch lijkt er wat schot in de zaak te komen. De bewustwording rond
de unfaire en schandalige subsidiëring van de luchtvaart dringt meer en meer
door tot allerlei politici. In Nederland, dat al een (binnenlandse) kerosinetaks
heeft, komt er nu ook een taks op de vliegtickets (opbrengst 350.000 miljoen
Euro) (0) (1 <http://www.eindhovensdagblad.nl/edbinnenland/article1082009.ece> )
(2 <http://www.tourpress.nl/bericht.php?id=8949> ) (3 <http://www.tourpress.nl/bericht.php?id=8964>
). Engeland voerde al een taks in (4 <http://www.zakenreisnieuws.nl/news/?id=18445>
) en Frankrijk doet dat vanaf juli '07, een "aids-taks" (5 <http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF03032006_065>
). Europa gaat voor een (light-) ETS <http://www.wiloo.be/algemeen_archief_1.htm#(EU)>
. Enkel België blijft zoals gewoonlijk mijlen achter! De mooie woorden van onze
federale eerste minister Guy Verhofstadt en minister van leefmilieu Bruno
Tobback (SP.a) (6 <http://www.brunotobback.be/default.aspx?lang=NL_LM> ) zijn
tot nu toe puur schone schijn!De vrachtluchtvaart ontsnapt aan alles!
Voor een overzicht, zie het dossier van Bart Staes <http://www.bartstaes.be/articles.php?id=1546>
. Nu nog het grote publiek wakker (en warm) maken Bart!
MK Airlines wakes half Ostend
8-Feb-07 At 04:18 LT flight MKA895 took off from runway 08 waking up half
of Ostend, this in contradiction with the promise (1 <http://www.wiloo.be/memorandum_en.pdf>
) not to operate at night. MK Airlines is a company that operates old B747-200's
(noise QC 68) which are no longer welcome at night in Manston (UK), Brussels,
Amsterdam etc... because "too loud and noisy". Mk Airlines, again in spite of
all promises made, recently decided not going to modernize there fleet and stick
to their 25 year old planes... MK Airlines is a (air) boulevard of broken
promises that lied to Flemish politicians and keeps their arms twisted with...
the promise of a thousand and one jobs!
Geen moderne toestellen voor MK Airlines!
6-feb-07 Blijkbaar zit MK Airlines krap bij kas en moet ze in de toekomst
blijvend gebruik maken van haar lawaaierige 25 jaar oude B747-200's (QC 68!).
Geen geld dus voor de beloofde aanschaf van moderne toestellen, maar wel voor 36
motor upgradekits! Zie onze persnota <http://www.wiloo.be/persbericht_6_februari_2007.htm>
. Blijkbaar zijn de motoren aan een opfrisbeurt toe, getuige hiervan de foto's
hiernaast van een motorvervanging gisteren op apron1! Eea doet ons denken aan de
"hushkits" van weleer, iedereen weet wat daarmee gebeurd is?
Oefenvluchten gaan immer door...
6-feb-07 Welke Vlaamse politicus, beleidsmaker of minister ligt er wakker
van een decibel minder of meer in Oostende? Ondanks protestbrieven, verzoeken
van de stad Oostende, enz... gaan de oefenvluchten met zware toestellen gewoon
door. Een paar dagen terug was TUI aan de beurt, gisterenavond een onduidelijk,
onbeschilderd toestel, vandaag Air Atlanta met een zwaar vrachttoestel B747
(bijna 100 dBa). En dit urenlang en bij slecht weer aan de slag! Alsof het
nergens veiliger en zonder hinder kan (bijv. in Vatry <http://www.vatry.com/living/s_training.html>
). Zie ook hieronder <http://www.wiloo.be/#Commerciële#Commerciële> , en onze
film van de dag, bekijk... <http://www.wiloo.be/oefenvluchten_tf-ami_air_atlantic_b747_6feb07.wmv>