Over lippendienst CD&V aan goed bestuur, geheim businessplan en ondoorzichtige geldtransferts naar Oostends zwart gat. Waarom stopt het Rekenhof met rekenen over 2004?


Onderwerp: nieuwsbrief Wiloo (Werkgroep Impact Luchthaven Oostende op de Omgeving) 2 februari 2007 - Business en andere plannen, transparantie zoek!

WILOO NIEUWSBRIEF 2 FEBRUARI 2007

Luchtvaart betaalt nog steeds geen taks op brandstof
Businessplan blijft (zeer) geheim?

2-feb-07
Vlaamse Parlementsleden slagen er maar niet in om inzage te krijgen in het nieuwe businessplan  voor de Oostendse  luchthaven! (1 <http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleid=GCK16VQUB> )

Vandaag bekijkt minister Kris Peeters opnieuw hoever ze het document mogen inkijken! Hij is zeer terughoudend wegens de "te gevoelige informatie" (financieel, ontslagen?, enz...) die het document bevat. De marketingslogan van deze regering is "goed bestuur", deze woorden rollen om de drie zinnen uit de mond van onze minister-president Yves Leterme. Blijkbaar is "goed bestuur" echter geen transparant bestuur"! Als parlementleden geen volledige inzage krijgen in het dossier, wie dan wel? Ondertussen blijven grote sommen belastingsgeld (21 miljoen Euro) naar dit zwart gat vloeien en worden de Oostendenaars via een stedelijk memorandum leugenachtige cijfers voorgespiegeld, zie... <http://www.wiloo.be/#Gegoochel> ,
pers... <http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gjl171r6h_1>
Verslag Commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement van 16-jan-07, lees... <http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/handelingen_commissies/2006-2007/c0m065ope7-16012007.pdf>  
Waar blijft ook het toezichthoudende Rekenhof? Hun jongste verslag dd. november 2006 gaat niet verder dan 2004!, zie... <http://www.rekenhof.be/docs/Reports/AnnualReports/rekeningenboek_2002_2005_vl_g.pdf>

Rainbow rings a bell
21-Jan-07
What is it that makes Ostend-Bruges Airport so attractive  for some companies? Not Greenpeace¹s ³Rainbow Warrior² but ³Rainbow Air Cargo (Ostend) Ltd² recently emerged from Ostends Airport¹s shallow misty waters. ³Race Cargo Airlines Ltd², with the same people at the rudder, changed its name to ³Rainbow Air Cargo (Ostend) Ltd² and reappeared like a phoenix. How long is it going to fly this time? On 28/11/2006 a 3 months notice was given "that unless cause was shown to the contrary, the company would be struck off the register and dissolved pursuant to Section 652 of the British 1985 Companies Act". For a full report read our story below (in Dutch), and stay tuned until 28/02/07.

Nieuwkomer op de luchthaven?
21-jan-07
Einde vorig jaar zag een nieuwe air broker het licht op de luchthaven: Rainbow Air Cargo Express Ltd. Een nieuwkomer? Niet helemaal. Uit Engeland overgevlogen? Niet bepaald. De firma heeft een bewogen Ghanees/Belgische voorgeschiedenis. In 1986 werd in Ghana een luchtvaartmaatschappij opgericht precies onder de zelfde benaming als de nieuwe air broker, maar de naam werd vier jaar later gewijzigd in Race Cargo Airlines. Twee jaar na de naamswijziging kreeg de Ghanese maatschappij een gelijknamige dochtermaatschappij naar Belgisch recht met zetel op de luchthaven. Na de teloorgang van de luchtvaartmaatschappij ging ook de Belgische dochtermaatschappij failliet. Maar inmiddels werden twee maatschappijen opgericht deze keer naar Engels recht en met hetzelfde Engelse domicilieadres: Rainbow Air Cargo Express Ltd (No 5844467) en Rainbow Air Cargo Express (Ostend) Ltd (No 5159068). Die laatste maatschappij kreeg als air broker onderdak toegewezen in een hangar op de luchthaven. De constructie lijkt ondoorzichtig of misschien niet.
LeesŠ <http://www.wiloo.be/rainbow_air_cargo_express_ostend.htm>


Gegoochel met fabelachtige streefcijfers
12-jan-06
Omtrent de Oostendse luchthaven wordt sinds decennia gegoocheld met fabelachtige streefcijfers die geen kans van slagen hebben en wordt de publieke opinie aldus onverminderd en continu voorgelogen. De officiële intentieverklaring recent getekend ondermeer door Steve Anderson, directeur van MK Airlines en door Johan Vande Lanotte namens Stad Oostende is in die context het mooiste voorbeeld, waarvan de onzin zojuist werd aangetoond door de publicatie van zwakke vrachteindcijfers voor het afgelopen jaar 2006. De intentieverklaring haalt met name opzettelijk foutieve vrachtcijfers aan, om aldus de overheid tot onverantwoorde toegevingen te verleiden. Intussen dient deze intentieverklaring als voornaamste maatstaf voor de overheid om een nieuw businessplan en een nieuwe structuur voor de luchthaven klaar te stomen. LeesŠ <http://www.wiloo.be/fabelachtige_streefcijfers.htm>  

Meer nieuws op www.wiloo.be <http://www.wiloo.be/>