Oostende, vrijdag 4 september 2015

 

Mededeling aan de pers

 

“Luchthaven Oostende vraagt provinciebestuur om opheffing van het nachtelijk verbod op lawaaierige vrachtvliegtuigen!"

 

Vzw WILOO vernam dinsdag 1 september ’15 dat de Oostende luchthaven aan het West-Vlaams provinciebestuur een wijziging van haar milieuvoorwaarden heeft gevraagd. Concreet vraagt de directie om met betrekking tot nachtvluchten (23-6 uur) de huidige toegelaten maximale waarde voor piekgeluiden sterk te verhogen! Zie uittreksel aanvraag hieronder.

 

Indien dit wordt toegestaan betekent dit voor omwonenden een grote stap terug in de tijd. Omwonenden hebben 10 jaar sinds de start van de huidige milieuvergunning moeten wachten op een relatieve bescherming tegen nachtlawaai. De klok nu terugdraaien zou tot gevolg hebben dat stokoude lawaaierige Antonov-12 toestellen van ex-Sovjetmakelij, bepaalde B747’s versie 200/400, enz. ’s nachts weer mogen opstijgen en dat m.b.t. nachtelijke landingen zowat alles weer wordt toegelaten! Toestaan betekent tevens, door de zeer sterke afname van hun slaapcomfort, een ramp voor de gezondheid van veel Oostendse inwoners.

 

Naast nachtelijk lawaai is ook veiligheid een zeer belangrijk aspect. We herinneren er aan dat de Oostendse luchthaven absurd dicht bij de stad ligt. Woonwijken, shoppingcenters, scholen, campings en Seveso-gebied liggen pal in het verlengde van de start- en landingsbanen. Hier kunnen enkel de modernste én veiligste toestellen toegelaten worden. 50-jaar oude Oekraïense Antonov 12 toestellen, 30-jaar oude Pakistaanse B747’s en andere vliegende antiquiteiten onder toezicht van derdewereld-autoriteiten, die bovendien slechts oppervlakkig mogen gecontroleerd worden door Europese inspecteurs, zijn niet het type toestellen die WILOO graag in Oostende terug ziet. WILOO dacht dat dit hoofdstuk afgesloten was. Niet dus. Blijkbaar wil de luchthavendirectie uit commerciële armoede, om toch maar “iets” van vrachtverkeer aan te trekken, opnieuw zijn toevlucht nemen tot het aantrekken van de oudste vrachtvliegtuigen op onze aardbol.

 

Vzw WILOO zal zich met alle wettelijke middelen verzetten tegen de gevraagde wijziging van de nachtelijke geluidsvoorwaarden.
WILOO zal de omwonenden oproepen om massaal bezwaar aan te tekenen. We zullen ze ook vragen om onze geplande petitieactie te steunen.
Uiteraard vraagt WILOO ook aan het stadsbestuur om straks negatief te adviseren.

 

Vzw WILOO streeft verder naar een volledige nachtsluiting, net als in Deurne, Charleroi en veel andere dicht bij een stad gelegen luchthavens.
Een volledige nachtsluiting is in Oostende de enige echte waarborg voor de woonkwaliteit.

Nachtvluchten zijn zeer schadelijk en ook niet absoluut noodzakelijk, dat bewijst Charleroi met zijn zes miljoen passagiers en zonder vracht (gesloten tussen 23u en 6u30).

 

De officiële procedure voor de aanvraag tot wijziging van de milieuvoorwaarden en het bijhorend openbaar onderzoek starten volgende week.

 

Namens vzw WILOO

 

Jacques Denecker

 
 

Voor meer uitleg over QC’s (Quota Count – maat voor geluidspieken) in de gevraagde wijziging bel of mail:

Tel.:  059-511119

Gsm: 0470-441450

e-mail: jacques.denecker@wiloo.be