Bart Laeremans
Vraag Grimbergse Gemeenteraad ivm milieuvergunning BIAC dd 26.8.2004
Begin juli verleende de bestendige deputatie een nieuwe milieuvergunning voor Biac met een looptijd voor 20 jaar. We hebben hierbij heel wat concrete vragen ter verduidelijking.
1. In artikel 2 krijgt Biac de opdracht om de taxibaan langs de 25L aan te leggen en om ILS-landingssystemen te plaatsen op de twee hoofdbanen, zodat ook in omgekeerde zin (boven Brussel) kan geland worden.
a. Waarom krijgt Biac hiervoor drie jaar? Die ILS-systemen kunnen toch op veel kortere tijd geplaatst worden? De taxibaan kan toch op veel kortere tijd aangelegd worden?
b. Op welke wijze wordt Biac ertoe aangezet van die taxibaan en die ILS-landinssystemen ook daadwerkelijk gebruik te maken, zodat we kunnen evolueren naar een maximale spreiding?
c. Welke sancties heeft de provincie ter beschikking als die werken niet worden uitgevoerd?
2. In artikel 3 van de bijzondere vergunningsvoorwaarden heeft de deputatie het over een centrale proefdraaiplaats en de geluidswallen. Was in het verleden niet aan Biac opgelegd om een centrale proefdraailoods te bouwen? Hoever staat het daarmee? Waarom legt de deputatie de bouw van deze loods niet op aan Biac in de nieuwe vergunning? Wat wordt bedoeld met de eis om de geluidswallen “onverwijld” af te werken? Binnen welke termijn moet dit gebeuren? Welke sanctie wordt er opgelegd als dit niet het geval is?
3. Binnen een termijn van 6 maanden moet Biac een studie maken i.v.m. het geluid van de dagvluchten. Wie zal deze studie op haar kwaliteit beoordelen? Zal er ook vergeleken worden met andere luchthavens? Kan de deputatie nadien op basis van deze studie extra voorwaarden opleggen? Op basis van welke bepaling? Daarover lezen we toch niets in artikel vier? Waarom werd er terzake geen onafhankelijk studiebureau met een opdracht belast?
4. In artikel vier wordt melding gemaakt van een milieu-effectrappoort. Tegen wanneer wordt dit verwacht?
5. In artikel vijf wordt Biac opgelegd de vluchtroutes na te leven zoals gereglementeerd door de minister van Mobiliteit op 28 februari 2004 in uitvoering van de beslissing van de ministerraad van 6 januari 2004 tot spreiding.
Wat zijn de gevolgen van deze verplichting? Betekent dit dat het spreidingsplan van 28 februari voor 20 jaar onveranderd moet worden toegepast? Wat als de volgende minister nieuwe beslissingen neemt en bijvoorbeeld beter zou spreiden? Wat als de minister bijvoorbeeld in een later spreidingsplan rekening houdt met de ILS-systemen en de taxibaan en daarmee een veel grotere spreiding wil realiseren? Komt artikel vijf dan volledig te vervallen?
Welke sanctiemiddelen heeft de provincie ter beschikking als artikel 5 niet wordt nageleefd?
6. In artikel 7 krijgt Biac de opdracht om een overlegcommissie in installeren met o.a. 14 vertegenwoordigers van omliggende gemeenten. Wat wordt bedoeld met omliggend? Gaat het hier om Vlaams-Brabantse gemeenten?
Geachte Mevrouw,
Geachte Heer,
Gisteren werden in het Vlaams-Brabants provinciehuis de studies voorgesteld
over de economische impact van DHL en over de gevolgen inzake
volksgezondheid (slaapverstoring).
Hierbij een reeks van vragen die Jan Laeremans in de provincieraad wil stellen over de milieuvergunning voor Biac. Gisteren gaven de voorzitter van de provincieraad en een lid van de deputatie de indruk dat deze vragen niet konden gesteld worden omdat de deputatie haar functie uitoefende in het kader van het zogenaamde "medebewind" (als 'administratie' van de vlaamse overheid).
Op de Grimbergse gemeenteraad van donderdag vroeg Bart Laeremans aan de burgemeester waarom geen overleg was gepleegd tussen de gemeentebesturen voor een beroepsprocedure inzake de milieuvergunning. Ik kreeg als antwoord dat er wel degelijk overleg was gepleegd en dat Grimbergen, Machelen en Vilvoorde gezamenlijk tot het besluit waren gekomen dat het beter was geen beroep in te stellen omdat de vergunning nogal wat elementen bevat die door de noordrandgemeenten in de bezwaarprocedure gevraagd waren.
Vanzelfsprekend is het zo dat de vergunning op een aantal vlakken rekening houdt met de bezwaren (oa het actuele spreidingsplan is erin vervat), maar er zijn ook heel wat elementen niet opgenomen (bv geen plafonnering van de geluidsdruk overdag) en er blijven vooral veel onduidelijkheden.