BD KON GEEN DEFINITIEVE MILIEUVERGUNNING AFLEVEREN VANWEGE VERKIEZINGEN EN OMDAT STEVE DUBOIS PAS IN SEPTEMBER BEMIDDELINGSRAPPORT OVERMAAKT

Verslag achter deze beschouwingen

Hieronder een van de meest belangrijke aspecten van  de mondelinge vragen die dhr Bart Laeremans recent stelde in de kamercommissie Infrastructuur i.v.m. de  problematiek van de luchthaven en de lawaaihinder. Elders onder 'Politiek' de (niet gecorrigeerde) vragen van S. Creyf en dhr Laeremans 7 juli aan uittredend minister Anciaux over de resultaten van bemiddelaar Steve  Dubois i.v.m. DHL en  anderzijds een (niet gecorrigeerde) vraag van 14  juli over de gevolgen van het
Brussels regeerakkoord voor het  spreidingsplan. De antwoorden waren m.i. interessant.
  1. DHL: er bestaat nog steeds geen duidelijkheid over de wensen van dit bedrijf en de antwoorden hierop van de diverse regeringen.
       Aanvankelijk was gezegd dat er tegen begin september een globaal plan zou klaar liggen van de federale overheid na de    bemiddelingsopdracht van Steve Dubois. Nu blijkt dat deze de tijd heeft tot in september om zijn rapport neer te leggen en waarschijnlijk starten pas nadien de echte besprekingen. Anciaux wil of kan niet vooruitlopen op de conclusies. De onzekerheid blijft hierdoor verder duren. Hierdoor was ook de deputatie niet in staat om een definitieve milieuvergunning af te leveren. Voor mij is het nog altijd absoluut niet duidelijk waarom men zolang moest wachten met de afwikkeling van dit dossier. Wel heeft Anciaux eindelijk toegegeven dat de lange wachtperiode te maken had met de verkiezingen, maar waarom men dan zonodig alles tot half september moet uitstellen, blijft een groot raadsel.

  2. Zeer interessant is wel dat de kans bestaat op een gespreide activiteit van DHL: deels in Zaventem, deels in Leipzig. Dit zou een heel goede zaak zijn en werd overigens door ons in het verleden bepleit. Hierdoor zouden we niet langer geconfronteerd worden met een exponentiële groei van DHL en zou de luchthaven ook op termijn minder afhankelijk zijn van één bedrijf. Alles blijft evenwel gebaseerd op een 'aanvoelen' van Anciaux, geschetst in een 'open bui'; er werden geen elementen gegeven die deze verwachting hard kunnen maken.

3. Volgens Bert Anciaux staat er in het Brussels regeerakkoord geen kritiek op zijn spreidingsplan, i.t.t. hetgeen in de pers werd vermeld. Wel is Brussel vragende partij voor een globaal samenwerkingsakkoord, iets waarvoor ook de federale en de Vlaamse regering vragende partij zijn. M.i. stelt Anciaux de zaken iets te rooskleurig voor. Het feit alleen al dat Brussel geen enkele toename van het aantal nachtvluchten toestaat, maakt elke onderhandeling over een billijker spreiding onmogelijk. Ongeacht een eventuele stijging van het aantal nachtvluchten is het onmiskenbaar zo dat Brussel nog steeds niet zijn evenredig   percentage nacht- (en dag!) vluchten op zich neemt. Blijkbaar valt daar niet meer aan te tornen. De Vlaamse meerderheidspartijen hebben ter zake onvoldoende soepelheid kunnen afdwingen. Indien erdaadwerkelijk ILS-landingssystemen komen op de beide oost-west-banen (zie punt 5), is het nochtans logisch dat Brussel meer landingen over zich zou krijgen en bijgevolg ook een groter percentage van de nachtvluchten. Anders hebben deze ILS-systemen natuurlijk geen zin.

4. Bijkomend aspect is dat het Brussels departement voor leefmilieu in handen komt van de fanatieke Ecolominister Evelyne Huytebroeck.
       We belanden hiermee van de regen in de drop. Gosuin was onverzoenlijk en onredelijk, maar ik vrees dat Huytebroeck dit nog veel meer zal zijn. Zij zal alles doen opdat opnieuw het pad-Durant (concentratie boven de Noordrand, voorrangspolitiek voor Brussel) bewandeld zou worden.

5. De bestendige deputatie heeft Biac opgelegd om binnen de drie jaar de taxibaan aan te leggen langsheen de 25L, en om zowel de 25L als de 25R te voorzien van de gevraagde ILS-landingssystemen (één en ander impliceert wel dat die baan opgeschoven zal moeten worden in oostwaartse richting en evenwijdig wordt gelegd met de 25R). Een positieve zaak, want enkel daardoor kunnen we evolueren naar een maximale spreiding. Anciaux zelf is nu ook overtuigd van het nut hiervan, terwijl hij vroeger de grootste bedenkingen had bij een intensiever gebruik van de 25L. Probleem is wel dat de uitvoering van deze werken nog helemaal niet verzekerd is en afhankelijk gesteld wordt van een nieuw, globaal akkoord.

6. In elk geval moet duidelijk zijn (dit bleek reeds bij eerdere vragen die we stelden) dat de opgelegde infrastructuurwerken geen drie jaar in beslag nemen. Blijkbaar zijn alle noodzakelijke studies inmiddels verricht, zodat er op korte termijn werk van  gemaakt kan worden. Uiteraard zal na de realisatie van deze werken ook een veel betere spreiding van de dagvluchten mogelijk zijn.
       Maar de vraag blijft of de politieke wil hiervoor aanwezig is.
       Alles wijst er op dat Brussel zich met hand en tand tegen een redelijke verdeling zal blijven verzetten.

 

 

 

 

 

 

 

 14 juli 2004