BD KON GEEN DEFINITIEVE MILIEUVERGUNNING AFLEVEREN VANWEGE VERKIEZINGEN EN
OMDAT STEVE DUBOIS PAS IN SEPTEMBER BEMIDDELINGSRAPPORT OVERMAAKT
Verslag achter deze beschouwingen
Hieronder een van de meest belangrijke aspecten van de mondelinge vragen die
dhr Bart Laeremans recent stelde in de kamercommissie Infrastructuur i.v.m. de
problematiek van de luchthaven en de lawaaihinder. Elders onder 'Politiek' de
(niet gecorrigeerde) vragen van S. Creyf en dhr Laeremans 7 juli aan uittredend
minister Anciaux over de resultaten van bemiddelaar Steve Dubois i.v.m. DHL en
anderzijds een (niet gecorrigeerde) vraag van 14 juli over de gevolgen van het
Brussels regeerakkoord voor het spreidingsplan. De antwoorden waren m.i.
interessant.
1. DHL: er bestaat nog steeds geen duidelijkheid over de wensen van dit
bedrijf en de antwoorden hierop van de diverse regeringen.
Aanvankelijk was gezegd dat er tegen begin september een globaal plan zou
klaar liggen van de federale overheid na de bemiddelingsopdracht van Steve
Dubois. Nu blijkt dat deze de tijd heeft tot in september om zijn rapport neer
te leggen en waarschijnlijk starten pas nadien de echte besprekingen. Anciaux
wil of kan niet vooruitlopen op de conclusies. De onzekerheid blijft hierdoor
verder duren. Hierdoor was ook de deputatie niet in staat om een definitieve
milieuvergunning af te leveren. Voor mij is het nog altijd absoluut niet
duidelijk waarom men zolang moest wachten met de afwikkeling van dit dossier.
Wel heeft Anciaux eindelijk toegegeven dat de lange wachtperiode te maken had
met de verkiezingen, maar waarom men dan zonodig alles tot half september moet
uitstellen, blijft een groot raadsel.
2. Zeer interessant is wel dat de kans bestaat op een gespreide activiteit van
DHL: deels in Zaventem, deels in Leipzig. Dit zou een heel goede zaak zijn en
werd overigens door ons in het verleden bepleit. Hierdoor zouden we niet langer
geconfronteerd worden met een exponentiële groei van DHL en zou de luchthaven
ook op termijn minder afhankelijk zijn van één bedrijf. Alles blijft evenwel
gebaseerd op een 'aanvoelen' van Anciaux, geschetst in een 'open bui'; er werden
geen elementen gegeven die deze verwachting hard kunnen maken.
3. Volgens Bert Anciaux staat er in het Brussels regeerakkoord geen kritiek op
zijn spreidingsplan, i.t.t. hetgeen in de pers werd vermeld. Wel is Brussel
vragende partij voor een globaal samenwerkingsakkoord, iets waarvoor ook de
federale en de Vlaamse regering vragende partij zijn. M.i. stelt Anciaux de
zaken iets te rooskleurig voor. Het feit alleen al dat Brussel geen enkele
toename van het aantal nachtvluchten toestaat, maakt elke onderhandeling over
een billijker spreiding onmogelijk. Ongeacht een eventuele stijging van het
aantal nachtvluchten is het onmiskenbaar zo dat Brussel nog steeds niet zijn
evenredig percentage nacht- (en dag!) vluchten op zich neemt. Blijkbaar valt
daar niet meer aan te tornen. De Vlaamse meerderheidspartijen hebben ter zake
onvoldoende soepelheid kunnen afdwingen. Indien erdaadwerkelijk
ILS-landingssystemen komen op de beide oost-west-banen (zie punt 5), is het
nochtans logisch dat Brussel meer landingen over zich zou krijgen en bijgevolg
ook een groter percentage van de nachtvluchten. Anders hebben deze ILS-systemen
natuurlijk geen zin.
4. Bijkomend aspect is dat het Brussels departement voor leefmilieu in handen
komt van de fanatieke Ecolominister Evelyne Huytebroeck.
We belanden hiermee van de regen in de drop. Gosuin was onverzoenlijk en
onredelijk, maar ik vrees dat Huytebroeck dit nog veel meer zal zijn. Zij zal
alles doen opdat opnieuw het pad-Durant (concentratie boven de Noordrand,
voorrangspolitiek voor Brussel) bewandeld zou worden.
5. De bestendige deputatie heeft Biac opgelegd om binnen de drie jaar de
taxibaan aan te leggen langsheen de 25L, en om zowel de 25L als de 25R te
voorzien van de gevraagde ILS-landingssystemen (één en ander impliceert wel dat
die baan opgeschoven zal moeten worden in oostwaartse richting en evenwijdig
wordt gelegd met de 25R). Een positieve zaak, want enkel daardoor kunnen we
evolueren naar een maximale spreiding. Anciaux zelf is nu ook overtuigd van het
nut hiervan, terwijl hij vroeger de grootste bedenkingen had bij een intensiever
gebruik van de 25L. Probleem is wel dat de uitvoering van deze werken nog
helemaal niet verzekerd is en afhankelijk gesteld wordt van een nieuw, globaal
akkoord.
6. In elk geval moet duidelijk zijn (dit bleek reeds bij eerdere vragen die we
stelden) dat de opgelegde infrastructuurwerken geen drie jaar in beslag nemen.
Blijkbaar zijn alle noodzakelijke studies inmiddels verricht, zodat er op korte
termijn werk van gemaakt kan worden. Uiteraard zal na de realisatie van deze
werken ook een veel betere spreiding van de dagvluchten mogelijk zijn.
Maar de vraag blijft of de politieke wil hiervoor aanwezig is.
Alles wijst er op dat Brussel zich met hand en tand tegen een redelijke
verdeling zal blijven verzetten.
14 juli 2004