GROEN INTERPELLEERT TIJDENS PROVINCIERAAD dd 30.3 IVM MILIEUVERGUNNINGSAANVRAAG BIAC

 

Mondelinge vraag aan de heer Jean-Pol Olbrechts, gedeputeerde

 

De provincie Vlaams-Brabant heeft 4923 bezwaarschriften ontvangen tijdens het openbaar onderzoek over de milieuvergunningsaanvraag van BIAC.

 

Vijf tophits komen hier naar voor:

1.      het bestaand plafond van 25.000 nachtvluchten moet worden behouden;

2.      dagvluchten zorgen ook voor heel wat overlast;

3.      BIAC moet zich houden aan de geluidsnormen, van de Wereld Gezondheids Organisatie (De WGO-norm is nog strenger dan de Brusselse norm die Brussels Minister Gosuin na een opschorting van twee jaar terug wil invoeren);

4.     
Bovendien willen de bewoners niet enkel normen, maar vooral controle en naleving van die normen en andere verplichtingen.

Zo moeten er:

5.      objectieve geluidsmeters komen in alle zones rond de luchthaven;

6.      een objectief orgaan opgericht worden dat de naleving van de normen en opmetingen controleert.

 

Ondertussen kennen we ook de resultaten van de studie van professor Lieven Annemans die hij in opdracht van de minister van Mobiliteit uitvoerde.

Hieruit blijkt dat naast de positieve economische aspecten er ook negatieve economische aspecten zijn. Zo kosten de nachtvluchten de gezondheidszorg 150 miljoen euro aan dokterskosten.

Uit het onderzoek blijkt dat er wel degelijk een verband bestaat tussen het aantal nachtvluchten dat je dagelijks boven je hoofd krijgt en het aantal mensen dat aan slapeloosheid lijdt. Een gebied waar elke nacht 20 vliegtuigen van meer dan 70 decibel passeren, heeft 50 procent meer kans op slaapverstoring. Slaapverstoring kan leiden tot hartziektes, suikerziektes en depressies.

Met een spreidingsplan kan volgens de studie 29 miljoen euro worden bespaard op de gezondheidsrekening

 

Vandaag stellen we vast dat door het keer op keer verplaatsen van de hinder naar telkens weer een andere bewonersgroep dit leidde dat eergisteren Brussel, gisteren de Noordrand en vandaag de Oostrand beurtelings naar de rechter stapten

 

Vragen

 

  1. Gaat de Bestendige Deputatie deze vijf elementen inschrijven in de uiteindelijke milieuvergunning aan BIAC?

     
  2. Welk tijdspad voorziet de bestendige deputatie om uiteindelijk de geluidsnorm van de Wereld Gezondheids Organisatie te hanteren?

     
  3. Onderschrijft de Bestendige Deputatie de stelling dat:  de enige maatregel die voor alle omwonenden van de luchthaven de nachtrust écht in voldoende mate kan herstellen een combinatie is van een vermindering van het aantal nachtvluchten, gekoppeld aan een zo maximaal mogelijke spreiding?

     
  4. Op de provincieraad van 20 januari 2004 gaven we aan de Bestendige Deputatie de opdracht de gevolgen van de uitbreiding van DHL in Zaventem op de leefbaarheid van de omgeving enerzijds en het investeringsdossier anderzijds te doen onderzoeken. Gaan we deze criteria nu reeds opnemen in de studieopdracht?

    BIAC blijft zich gedragen als een instantie die zich onder en boven de wet blijft gedragen.

 

  1. Welke stappen gaat de Bestendige deputatie zetten omdat BIAC eindelijk zijn verplichtingen gaat nakomen? Zo weigert BIAC nog steeds de geluidswallen te bouwen en weigeren zij 4 van de 16 meetpunten te plaatsen die in het kader van het spreidingsplan dienen geplaatst te worden?

 

 

Willy Vanderstappen

Provincieraadslid voor Groen!

Tel 02/553.24.44

Tel 015/71 30 26

E-mail: willy.vanderstappen@vlaanderen.be